Suunnittele minulle 1000 kalorin dieetti,
sellainen missä saa kumminkin syödä. Esim keittoja ja muuta!
Kommentit (11)
Itse olen alle 160 cm, hyvin lievästi ylipainoinen ja laihdutan mukavasti ja menestyksekkäästi 1400 - 2000 kcal:n päivittäisellä ruokavaliolla. Energiamäärä riippuu liikunnasta.
Mutta kukin tyylillään. 1000 kcal:iin on hankala saada mahtumaan riittävää määrää proteiinia ja hyvää rasvaa. Samoin ruokavaliosta on vaikea saada tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita sekä kuitua. Kiinnitä näihin erityishuomiota, jos ryhdyt alle 1400 kcal:n dieetille.
1000 kcal kuurissa ei ole mitään järkeä, jos haluaa säilyttää lihaksensa.
Käy lenkillä aamulla ennen aamupalaa, polttaa rasvaa paremmin.
jos oot jatkuvasti nälässä, eli syöt vaan sen 1000kcal, niin on vaarana, että jossain vaiheessa mopo lähtee käsistä. Ja sit syöt sen 3000kcal kerralla. Liian monta kertaa oon nähnyt noita nälkäkuureilla olevia, ja onpahan omakohtaistakin kokemusta... Eka kärvistellään nälkäsenä pari viikkoa, sitten repsahtaa kerran ja kunnolla.
Parempi olis ainakin se 1200 kcal.
Samoin jos nopeesti tiputtaa paljon, niin paino tulee sitäkin nopeemmin takasin..
Eli kolme viikkoa oli tuota tiukkaa dieettiä, jolloin painon lasku lähti mukavaan vauhtiin. Nälkää en potenut, koska söin paljon vihanneksia ja raejuustoa. Liikuntaakin pystyy harrastamaan, jos ajoittaa tukevimman aterian lähelle urheilua (esim. tuhti päivällinen jos illalla liikkuu).
Mun keskivertopäivä oli tiukassa dieetissä tällainen (viikossa yksi herkkupäivä, jolloin kaloreita ei juuri laskettu!):
AAMU
- kahvi ja 0,5 dl maitoa, noin 25 kcal
- mehukeittoa light 2 dl 18 kcal
- ruisleipä + marg. + juusto + kinkku 100-120 kcal
LOUNAS
- nakkikeitto, pinaattikeitto ja muna tms. noin 250 g, 150-200 kcal
- ruisleipää n. 100 kcal
VÄLIPALA
- hedelmää, jogurttia, leipää tms., noin 100 kcal
- mehukeittoa light n. 2 dl 18 kcal
PÄIVÄLLINEN
- usein kanan ohutleike öljyssä paistettuna (n. 130 kcal) ja kasviksia n. 50 kcal
- tummaa pastaa noin 100 kcal
ILTAPALA
- sen mukaan, miten on päivällä tullut kaloreita; jos saldo jo lähellä 1000 kcal, niin porkkanaa ja mehukeittoa. Jos taas on varaa syödä enemmän, niin raejuustoa ja kurkkua, tai rahkaa, ruisleipää tai jogurttia. Jos maitotuotteita on mennyt päivän aikana vähän, niin painotus sitten niille.
Tällainen toimii siis minulla. Edellyttää tarkkaa kirjanpitoa syömisistä, ja paljon kasviksia. Itsellä tarkoitus myös siirtyä lopullisesti terveempään ruokavalioon eli tällanen tehokuuri oli hyvä apu arvioida ruokien määrää ja vaikutusta nälkään.
Nyt jatkan dieettiä noin 1300 kcal / päivä; välillä enemmän kaloreita, välillä vähemmän. Lihaskuntotreeniä teen kaksi kertaa viikossa, aerobista liikuntaa kerran tai kaksi viikossa (enempään ei mahdollisuus). Vitamiinilisää otan purkista. Olo on ollut hyvä, kevyt ja energinen koko neljän viikon dieetin ajan!
ettet samalla kuuta taivaalta tarvitsisi?
ei siinäkään tule päivässä kuin noin 1200 kcal jos syö pisteet (18) täyteen.
Miksi ei voida vastata asiallisesti asialliseen kysymykseen?
Vaikuttaa tietysti, miten paljon liikut, teetkö ruumiillisesti raskasta työtä jne.
Voit syödä esim.
aamupala: kaurapuuro, veteen keitetty (1,5dl hiutaleita) 160kcal
omena 40kcal
päivällinen: perunamuussia 200g ja seitä 200g pannulla paistettuna n.360kcal, tomaatti 30kcal
välipala: rasvaton jogurtti 200g, näkkileipä+viipale kevytjuustoa, salaattia 160kcal
illallinen: tonnikalapastaa reilu lautasellinen: 250kcal
Siinä 1000kcal, et kuole nälkäänkään, eikä tarvitse syödä mitään pahaa:)
Kevyitä, täyttäviä ja terveellisiä ruokia:
kasvikset ja hedelmät, linssit ja pavut, raejuusto, maitorahka, kermaviili...
Maitorahkasta saa hyvän, lähes rasvattoman levitteen. Laita mausteiksi vaikka valkosipulia, suolaa, ruohosipulia...Ja käytä tuorejuuston tapaan leivän päällä, uuniperunan kanssa.
Mun vinkki ruokalistaan on
raejuustopurkki 2% n.200kcal
tonnikalaa vedessä purkki n.180kcal
muita hyviä on ruisleipä, kanafilesuikaleet maustamattomat, kaikki kasvissalaatit.....