Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni sisko Suomeen, miten toimitaan?

06.09.2007 |

Hei,

Olemme sellaisesssa tilanteessa, että asumme mieheni kanssa paikkakunnalla, josta emme kumpikaan ole kotoisin. Mieheni tulee luonnollisesti ulkomailta ja minä toiselta puolen Suomea, joten sukulaisia yms. ei ole. Molemmat olemme töissä täyspäiväisesti ja meillä on nyt 1 v ja 6kk ikäinen tyttö, joka on päiväkodissa. Auttavat kädet ovat vähissä, yhtään ei voi joustaa työn puolesta ja isän kanssa aina läpsystä vaihto. Toki ihanan tyttömme seurasta nautimme, mutta töitäkin on tehtävä.

Olemme tässä miettineet, että haluaisimme mieheni siskon Suomeen avuksi sekä myös seuraksi, sillä kaikki kolmehan me häntä kaipaamme. Mieheni sisko on ammatiltaan insinööri ja kieliäkin puhuu, joten varmaaan töitäkin saisi, mutta miten jos haluamme, ja myös hän haluaa, olla ihan kotona lapsemme kanssa. Saako hän/saammeko me jotain avustusta Kelalta? Vai onko tämä yleensäkään edes mahdollista, esim. onnistuuko luvat yms.?

Mielelläni ottaisin vinkkejä/ kommentteja vastaan, kiitos!

Syksyisin terveisin,

Zayn

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viisumi asiasta paljoa tiedä, mutta luulisin että miehesi sisko voisi saada viisumin joko työpaikan perusteella (palkkaisitte hänet lastenhoitajaksi)tai sitten kutsutte hänet kylään. Silloin pitää olla kutsukirje, ja varmaan myös teidän tulot halutaan selvittää.

Saisitte Kelalta yksityisen hoidontukea, jos palkkaatte hoitajan kotiin. Silloin siis pitää tehdä virallinen työsopimus jne.

Riippuu myös mistä maasta miehesi sisko on, kuinka helposti/nopeasti saa täältä työluvan.

Vierailija
2/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helppoa miehen siskon saaminen Suomeen ei ehkä ole. EU:n ulkopuolisesta maasta tänne töihin tulevan pitää hankkia työ- ja oleskeluluvat ja osoittaa tulevansa täällä omillaan toimeen. Työluvan myöntämiseen vaikuttaa työvoimatilanne: mikäli katsotaan, että Suomessa on jo tarpeeksi kyseisen alan osaajia, työkkäri voi tehdä kielteisen (osa)päätöksen, jota UVI sitten noudattaa.

Kelalta saa yksityisen hoidon tukea, mutta hoitaja pitää sitten hyväksyttää kapungilla/kunnalla. Kotihoidon tukea saa myös käyttää hoitajan palkkaamiseen; siinä kannattaa kuitenkin huomioida tuen verotus, jos tekee ansiotyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli työkkäri ja uvi tekee molemmat päätökset työlupaa anottaessa.

eli työkkärin eräs yksikkö päättää onko työntekijällä tarvetta tulla suomeen. Teidän on laitettava 10 päivän ajaksi työpaikka työkkärin sivuille, samaa työtä on tarjottava suomessa asuvalle työttömälle ensin. sitten lupahakemuksessa on oltava kaikki liitteet ja 200¿ maksukuitti mukana. Työnantajan pitää olla valmis maksamaan tietysti kaikki maksut mitä normaalitkin työnantajat maksaa, eli tellit ja lellit ja vakuutus. Palkkaa pitää maksaa vähintään n.900 egee.

Jos tämä ko. työkkärin yksikkö antaa myöntävän luvan, paperit lähtee sähköisesti uville joka päättää oleskeluluvasta. jos työkkäri sanoo ei niin uvi ei edes käsittele papereita. työkkärillä on nyt lyhyet jonot, luvan voi saada parissa viikossa, uvilla voi kestää pari kuukautta.

mä voin laittaa linkin jos löydän sen näin iltasella. tai yritä kattoo mol.fi sivuilta

Vierailija
4/8 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä vedota siihen (jos haluaa sukulaisen lastenhoitajaksi), että lapsen olisi hyvä oppia isänsäkin kieltä. Suomalaisessa työvoimassa saattaa olla aika vähän tarjokkaita.

Noin ylipäätään aika hankalaa tuntuu olevan EU:n ulkopuolisesta maasta Suomeen pääsy. Tässäpä taas yksi esimerkki:

Alaikäinen tuttavani haki äidilleen oleskelulupaa perhesiteen perusteella, mutta koska tämän tuttavan vanhemmat ovat eronneet, UVI katsoo äidin luopuneen huoltajuudesta. Avioerotodistuksessa on nimen omaan maininta yhteishuoltajuudesta. UVI tulkitsee, että koska äiti on antanut lapsen isälle luvan viedä lapsi mukanaan Suomeen, äiti on menettänyt huoltajuuden. Kuitenkin kun lapsi haki pysyvää oleskelulupaa Suomessa, hakemukseen vaadittiin äidin allekirjoitus!? Äiti on osoittanut, että hänellä on varaa (=omaisuutta) muuttaa Suomeen ja asua täällä, mutta eipä se auta. Lapsen etu kun ei kuulemma sitä vaadi.

Vierailija
5/8 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä pitää olla megahyviä perusteluja, niitä täällä me mietitään tosissaan. Sitä avoinna olevaa lastenhoitajan paikkaa yritetään tarjota ko. maan kansalaiselle jos niitä nyt työttömänä on...mä olen riippunut puhelimessa päiväkausia tän asian kanssa nimittäin.mutta mukavaa ja hyvää palvelua olen saanut sekä uvilta että työkkäriltä.

kunhan vielä löytäsin sen linkin ;))

Vierailija
6/8 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella mielenkiintoista kuulla miten teillä on edistytty tämän asian suhteen, itse pohditaan täällä juuri samaa:) Kirjoittele jos vaan näet tämän viestin!:)

Vierailija
7/8 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika pitkälle, tai siis tärkein on vasta edessä ;))

eli olen selvittänyt verotstosta, vakuutusyhtiöistä ja lupayksiköstä kaikki asiat. Ja uviinkin olen muutamaan otteeseen soitellut.

Eli mikä tahansa vakuutusyhtiö käy vakuutusten ottamiseen, itse kysyin tarjousta omasta, tarjous tuli kotiin ja sitten kun henkilö tulee Suomeen niin vakuutukset hakemaan. Siinä on 12 päivää aikaa hakea kaikki vakuutukset yms. Verotstoon sitten hakemaan verokortti.

Netissä toimiva palkka.fi ei sovellu kotitalouksiin kun saamme kelan yksityisen hoidon tukea, tulikin mieleen et pitäs käydä kelalla vielä... Mä ilmeisesti hoidan itse noi palkka-asiat, sekä muut paperihommat, jos ei onnistu niin sitten etsin kirjanpitäjän.

Paikka on ollut työkkärin sivuilla auki vaaditun ajan, kaksi hakemusta tuli, molemmat olisin hylännyt joka tapauksessa... Sisko on hommannut passin ja käännättänyt papereitaan ranskaksi.

Seuraavaksi kirjoitetaan selvitys miksi työnhaku ei tuottanut tulosta ja muut lupapaperit, sekä työsopimus. Maksetaan 200e ja lähetetään sinne lupayksikköön koko nivaska. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Kaikki tahot ovat olleet erittäin avuliaita sekä asiallisia, varsinkin tuo työlupayksikkö.

Kyselkää lisää jos tarviitte tietää jotain, ehkä osaan kertoo tai neuvoo jotenkin.

Nyt nuo lapsukaiset vaativat huomiota, ettei vaan äiti saa huilata liikaa..

kuumetta paperiviidakosta

Vierailija
8/8 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika monimutkaiselta, mutta toivotaan todella että kaiken työnne jälkeen asiat järjestyvät toivotulla tavalla.

Palailen ehkä vielä asiaan paremmalla ajalla...:)