Hengästyttää... Normaalia?
*huh, huh*
Raskausviikkoja on nyt (vasta) 16 ja pari viikkoa on tuntunut, että hengästyy ihan älyttömästi pienimmästäkin. Kävelen vähän reippaammin portaat ylös, hilpasen reippaammalla tahdilla autolle, puhun vähän pitempään ja nopeammin... Ei kai kunto voi parissa viiikossa romahtaa ihan täysin (olin vuosisadan flunssassa) Ja siitä on nyt aikaakin jo 3 viikkoa. Vai kuuluuks tää nyt taas jotenkin raskauteen vaan... ?
Kommentit (5)
Voi olla sydänlihastulehdus kyseessä joten vaadi tutkimuksia.
Toinen juttu on että astma on voinut puhjeta. Minulla astma oireili hengästymisellä ihan pienessä rasituksessa, imurointi, kävely pienilläkin matkoilla.
Sydänlihastulehdus on vakava sairaus joten vaatimalla vaadi niitä tutkimuksia, riski kuolla on olemassa jos et saa asianmukaista hoitoa.
Mulla oli alkuraskaudessa ihan sama tilanne. Hankala hengenahdistus alkoi aika nopeasti viikolla 11 ja hakeuduinkin tutkimuksiin. Mitään erityistä syytä (esim. keuhkoverituppaa, jonka riski on koholla raskauden aikana) ei löytynyt ja hengenahdistus helpottikin sitten pikkuhiljaa toisella trimesterillä. Mainittakoon vielä, etten kärsinyt juuri lainkaan pahoinvoinnista, ainoina oireina alkuraskaudessa olivat juuri hengenahdistus ja pyörrytys. Lääkkeenä toimi vauhdin hidastaminen ;)
Olin siis pahimmillaan hengästynyt jopa istuessani tietokoneen ääressä.
Flunssa voi aiheuttaa pahojakin jälkitauteja.
Sydän tulee ensimmäisenä mieleen. Virus on voinut pesiytyä sydänlihakseen ja vie aikaa ennen kuin toivut täysin. Ota iisisti ja käy lääkärissä.