Turku lapsiperheen asuinpaikkana
Muuttoa suunnittelemme, ja kiitollisena otan vastaan turkulaisten risut ja ruusut eri kaupunginosista!
Haussa olisi siis siisti ja kiva asuinalue lapsiperheelle, jossa olisi koulut ja päiväkodit sekä muita palveluja, mutta asuntojen hinnat kuitenkin kohtuulliset. Vaadimmeko liikaa? ;-) Emme kaipaa omakotitaloa, rivari tai kerrostalokin käy, kunhan on kivaa seutua.
Missä lapsiperheet Turussa asuvat, minne ehdottomasti ei kannata suunnata? Parhaat koulut?
Kiitos jos joku jaksaa/osaa valaista!
Kommentit (14)
Asuttiin -70 -luvulla Petreliuksessa kerrostalossa. Alueella asui todella paljon lapsiperheitä joten seuraa riitti. Rauhallinenkin se lähiö oli, ei siellä ollut koskaan levotonta. Päiväkoti oli pihan toisella puolella ja Peltolan ala-asteelle ja samassa yhteydessä toimivaan neuvolaan alle kilometri matkaa. Uimahallikin siihen rakennettiin, kaipa se vielä sieltä löytyy. Oli pieni, siisti ja mukava. Yläaste ja lukiokin löytyy läheltä, Vasaramäestä. Veljeni kävi siinä ja oli tyytyväinen kouluunsa.
Sairaanhoito-oppilaitos rakennettiin siihen viereen ja se ainakin toimii yhä. En yhtään tiedä mitä sinne nykyään muuta kuuluu kun en ole sitten vuoden 1981 jälkeen siellä käynyt...
Päiväkoti oli pihan toisella puolella ja Peltolan ala-asteelle ja samassa yhteydessä toimivaan neuvolaan alle kilometri matkaa.
Nyt kun tarkemmin mietin niin en ole varma oliko se koulu Peltolan vai Luolavuoren koulu.
Yhdyn Amidaaliaan siinä, että Turun ympäristökuntia kannattaa ehdottomasti myös harkita! Ainakin Kaarinassa ja Naantalissa on talous paremmalla mallilla kuin Turussa, ja lapsiperheet paremmin huomioitu. Asuntojen hinnatkin ovat ehkä aavistuksen alhaisemmat kuin Turussa.
Mutta jos ehdottomasti Turkuun haluatte, niin lapsiperheitä asuu paljon Hirvensalossa, joka on vehreä ja kiva asuinalue. Palvelujakin löytyy kaikki tarpeellinen. Alueen asunnoista saa tosin maksaa aika hyvin juuri sen takia, että ' kaikki' haluavat sinne :).
Petrelius ja Ilpoinen ovat myös kivoja, rauhallisia, luonnonläheisiä asuinalueita, samoin Katariina. Asuntojenkin hinnat ovat kohtuulliset, ainakin minun mittakaavassani. Tosin ainakaan Katariinassa niitä ei juuri ole tarjolla.
Mukavia asuinalueita ovat myös Nummi ja Vasaramäki, mutta niissä on lähinnä omakotitaloja, joiden hinnatkin ovat sitten kaukana kohtuullisesta :).
Itse asumme Martissa, joen ja keskustan lähellä. Olemme viihtyneet todella hyvin, ja tälläkin alueella asuu paljon lapsiperheitä. Asuntojen hinnat tosin ovat melko korkeita, juuri keskustan läheisyydestä johtuen.
Alueita jonne en itse koskaan muuttaisi, ovat Lauste, Varissuo, Perno ja Pansio. Halisissa asuu paljon maahanmuuttajia. Näiltä alueilta saa asuntoja edullisesti, mutta saattaa olla aika rauhatonta.
Toivottavasti sait tästä jotain irti :). Itsekin olen asunut Turussa vasta 10 vuotta, ja koko ikäni keskustassa/Martissa, joten muista alueista minulla ei ole kuin toisen käden tietoa ;).
Hirvensalo on todella hyvässä maineessa, mutta myös kallista aluetta. Myös Uittamo vaikuttaa kivalta alueelta.
Yli-Maariassa on paljon uudehkoja pientaloja. Palveluista en tiedä, mutta sinne on nopeat yhteydet moottoritietä pitkin (busseista en tiedä) ja hinnat Yli-Maariassa vaikuttavat erittäin kohtuullisilta verrattuna muihin pientaloalueisiin.
muutimme Turusta pois Auraan asuntojen hintojen vuoksi. JOs sinua ei haittaa 30 km matka Turkuun, niin Auraan kannattaa ehdottomasti muuttaa..täällä on asuntojen hinnat alhaisemmat kuin Turussa ja päiväkodit ja koulut on todella mukavat ja palveluja täällä on tosi monipuolisesti. Kannattaa harkita. yhtään en ole katunut muuttoa tänne.
Jos kuitenkin haluatte Turkuun, niin Runosmäki on ihan hyvä alue sekä Länsi-nummi ja Hepokulta.
Auran päiväkodit ovat kyllä hyviä, mutta päivähoitopaikoista on kova pula ja muuttovoittokunnassa pyritään entistä suurempiin muuttovoittolukuihin eikö silti esim. päivähoitopaikkoja olla lisäämässä. On kerrassaan merkillistä, että ok-alueita kaavoitetaan kuin viimeistä päivää ja sitten kuvitellaan, että uusiin taloihin muuttavat keski-ikäiset töissä käyvät pariskunnat. Päivähoidossa liian pienet resurssit käytännössä tarkoittavat sitä, että lapsia on välillä ylipaikoilla eli touhu ei ole ihan kunnossa.
Kouluakin laajennetaan ja silti jo nyt tiedetään, että sekään ei riitä kattamaan muutaman vuoden päästä olevaa tarvetta.
Eli vaikka asuntojuen hinnat ovat Turkua alhaisemmat, niin ei se takaa sitä, että palvelut olisivat laadukkaita. Toivottavasti Aurassa herätään kohta pitkän tähtäimen suunnitelmiin nykyisten hätävararatkaisujen sijaan.
unelma08:
muutimme Turusta pois Auraan asuntojen hintojen vuoksi. JOs sinua ei haittaa 30 km matka Turkuun, niin Auraan kannattaa ehdottomasti muuttaa..täällä on asuntojen hinnat alhaisemmat kuin Turussa ja päiväkodit ja koulut on todella mukavat ja palveluja täällä on tosi monipuolisesti. Kannattaa harkita. yhtään en ole katunut muuttoa tänne.
Jos kuitenkin haluatte Turkuun, niin Runosmäki on ihan hyvä alue sekä Länsi-nummi ja Hepokulta.
... tavoitteena on, että meidän perhe muuttaa pois Turusta kunhan valmistun ja saan muualta töitä. Tuskin missään (Turussa) asuntojen hinnat ovat kohtuullisia, vrt. 82m2 rivitalokolmio Katariinassa (2 krs) 180000¿ siis ihan tavallinen. Meillä samanlainen, mutta yhdessä kerroksessa ja 2002 maksoimme 101000¿...
no joo, mielipiteitä on niin paljon kuin kirjoittajiakin, itse en muuttaisi Runosmäkeen enkä Ylimaariaan (jonne myös bussilla pääsee tosi sutjakkaasti) mutta viime vuonna ekaluokkalaisia aloitti 64 ja tilaa oli suunnilleen yhdelle luokalle... huh
Onko Turussa kouluasiat missään kaupunginosassa kohdallaan? Uittamon koulua on remontoitu monta vuotta koulutoiminnan ohella ja Haritussa ei oo koulua vaan oppilaat menee muualle... kuten sanoin, toivottavasti me asutaan muualla, kun lapsi aloittaa koulun. =)
Pari täällä mainosti Hirvensaloa. No, alue taitaa olla kovasti muodissa tällä hetkellä, mutta tosi asiassa on sellainen ' pussinperä' , mistä matkaa Turun keskustaan tulee yhtä paljon kuin parinkymmenen kilometrin päästä naapurikunnasta. Ilman omaa autoa sieltä ei pääse mihinkään. Ja tuolle etäisyydelle sitten sopii jo monta hyvää lähikuntaa. Kaarina ei mielestäni ole paljon Turkua kummempi, mutta Lieto, Rusko, Naantali, Masku ja Nousiainenkin ovat harkitsemisen arvoisia lähikuntia. Em. tosin Rusko miettii yhdistymistä Raision kanssa ja Nousiainen Mynämäen.
Kannattaa myös miettiä, millä suunnalla tulevat työpaikat ovat, sillä ' väärällä' puolella kaupunkia asuminen helposti tuplaa työmatkan keston.
Turussa kivoja alueita ovat mm. Länsi- ja Nättinummi, Suikkila, Petrelius, Ilpoinen, Vasaramäki ja Nummen alue.
Esim. piikkiöstä vanhempieni luota ajaa moottoritietä 13minuuttia miehen työpaikalle turkuun. tietenkin riippuu missäpäin piikkiötä ja turkua asuu/on työpaikka.
Piikkiöönkin on muistaakseni rakennettu viimeaikoina useita uusia rivareita ja useampi uusi mukava omakotitaloalue löytyy. Paimioonkin pääsee aika sutjakkaasti moottoritietä, samoin sauvoon (tosin loppumatka tavallista maantietä).
itse olemme ostamassa tonttia sauvosta, hinnat alhaisemmat ja tarvittaessa löytyy myös merenrantatontteja (meillä tosin ei varaa moiseen).
Suosittelen kyllä katsastaaan turun ympäristökuntia sen perusteella missäpäin tuleva työpaikka on.
Itse olen lapsuuteni viettänyt piikkiössä ja hyvin minä, pikkusisko ja nyt myös veli kulkee bussilla turkuun lukioon/amikseen.
- tiklu, typy 7kk ja poitsu 2v
Korjaus siihen, ettei ilman omaa autoa pääse mihinkään. " Kaupungin puoleiselta reunalta" (Moikoinen, Kukola, Kaistarniemi ym.) pääsee bussilla kohtuullisen helposti kaupunkiin. Joka kolkalta täältä menee bussi käytännössä ainakin kerran tunnissa, mutta tosiaan tästä " sillan kupeesta" / päätien varresta pääsee jopa 6-7 bussilla tunnin sisään, osa vuoroista menee " päätietä" , osa kiemustelee liki kotiovelta ;)
Mukavaa aluetta tämä on ja paljon on lapsiperheitä ja paljon on myös esim. seurakunnalla ohjelmaa lapsiperheille. Koulujakin on kaksin kappalein, tosin yläkoulut on toistaiseksi kaupungissa. Paljonhan täällä jatkuvasti rakennetaan jne, mutta halpaa ei tosiaan ole :(
Ja vaikka itse asunkin Turussa ja hyvin viihdyn, kehoton myös harkitsemaan vakavasti naapurikuntia. Esim. Liedossa taitaa olla myös kotihoidontuen kuntalisä, mitä Turussa ja monessa muussa ei tosiaankaan ole...
t. Ope ja tyttö 11 kk
Ollaan asuttu Kaarinan Kultanummessa vuosi ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä! Turkuun ajaa kymppiminsan, bussillakin puolessa tunnissa, on rauhallista ja luonto lähellä! Päiväkotikin löytyy ja ilmeisesti myös perhepäivähoitajia ellen ihan väärää infoo oo saanu...Suosittelen!
Kyllä Turkuun sopii lasten kanssa muuttaa mielestäni ihan mihin hyvänsä kaupunginosaan!
Lasten kanssa (ja varsinkin jos kaipaa edes vähän myös omaa rauhaa) suosisin ennemmin Saloa, Paimiota tai Kaarinaa. Lähellä Turkua, mut lapsiperheiden paratiisia. Varsinkin Salossa paljon harrastusmahdollisuuksia, edulliset asunnot vielä hetken aikaa sekä ihania ihmisiä ja tapahtumia.
Esim. Kaarina on aivan Turun kupeessa ja palvelut pelaavat toisella tavalla kuin Turussa. Esim. terveyskeskukseen pääsee sujuvammin ja hammaslääkäriinkin on toiveita päästä kohtuullisen ajan sisällä :) Silti matka Turun keskustaan voi olla paljon lyhyempi/nopeampi kuin monilta Turun asuinalueilta.
Turun asuinalueita en oikein osaa suositella, koska itse olen Turussa asunut kauan vain keskustassa (joka sinänsä tosi mukavaa aluetta). Hinnat keskustassa tietysti korkeat mutta palvelut lähellä. Koulut eivät myöskään taaperollemme ole vielä aktuelleja, joten en ole selvillä koulujen maineesta. Omilta kouluajoiltani muistan, että keskustan yläasteita ja lukioita pidettiin parhaina, mutta ala-asteita ei asetettu arvojärjestykseen.