Apua! Poika 1,3v. lyö!!
Voiko joku antaa hyvän neuvon kuinka saan poikani ymmärtämään ettei saa lyödä muita lapsia, vanhemmat, koira ja muut ihmiset. Hän on kans koko ajan työntämässä sormi meidän koiran silmään, koira on niin kiltti ettei tee mitään ei edes mene pois. Mutta huomaan että ei tykkää ja ihan varmasti ottaa kipeetä.
Tuntuu että olen kokeillut kaikki ... Korostanut ääntä, laittanut poikaa omaan sänkyyn... Siitä rupeaa itkemään mutta juoksee heti takasin koiran luo ja lyö tai työntää sormi silmään.
Jos hän minua lyö niin hän vaan jatkaa ja hymyilee vaikka kiellän. Tuntuu niin ikävältä kuin hän lyö kavereitaan tai muita lapsia, mitä ne vanhemmat mahtaa ajatella...Apua mitä mä teen???
Kommentit (6)
lisäksi olen näyttänyt kuinka silitetään, ja kun on lyönyt, sanon, että ei lyödä, vaan silitetään, toimii ainakin meidän 2 veellä.
Otan kädestä kiinni. Sanon napakasti " EI saa löydä" ja katson tiukasti silmiin. Tässä vaiheessa poika alkaa itkeä ja näyttää katuvalta. Useamman kerran ihan varmasti joutuu samasta asiasta sanomaan mutta joka kerta kun tuon tekee johdonmukaisesti niin jakeluun menee kyllä.
Voisiko olla, että aliarvioit poikasi kykyä ymmärtää asioita, vaikka tämä ei vielä itse osaa ilmaista sitä sanoin?
Seuraavalla kerralla kun poika lyö. Ota ensin rauhallisesti kiinni kädestä, katso silmiin ja sano: " Ei saa lyödä!" . Sitten silitä lapsen kädellä vaikka poskeasi ja kehu sitä.
Sen jälkeen yritä selvittää, miksi poika haki huomiota. Mitä hän yritti sanoa tai kysyä ennen lyömistä. Halusiko hän esim. jonkun lelun ikkunalaudalta, lasin vettä, puhua sinun kännykkääsi tms. Mitä enemmä ja useammin lapsi kokee tulevansa ymmärretyksi ja otetuksi vakavasti, hän myös vähentää hakkaamista tai puremista.
lapsi saman ikäinen ja työntää sormia silmään. Tosin hän näyttää myös nenän, suun ja korvatkin. Ei sentään lyö, mutta vaipanvaihdossa potkii välillä tosi kipeästi äitiä rintoihin. Silloin otan molemmista nilkoista kiinni, kurtistan kulmat ja sanon hitaasti ja matalalla äänellä että EI SAA POTKIA, SE SATTUU. Yleensä lopettaakin heti siihen.. toistaiseksi ainakin.
Kun lapsi heti perään jatkoi, kiellin entistä tiukemmalla äänellä ja pidin lujasti sylissä, ettei voinut jatkaa.
Kun tätä kuviota toistetaan noin puoli tuntia, niin lapsi kyllä hoksaa että ei ollutkaan kiva leikki. MEidän pojalle tuli itku, kun kiellän oikein kiukkuisella äänellä (en siis koskaan huuda), mutta saattoi sen jälkeenkin vielä jatkaa lyömistä.
Mutta näitä " matseja" ei tarvinnut ottaa kovin monta kertaa, ehkä neljä tai viisi. Poika lopetti lyömisen, kun tiesi jo etukäteen, ettei siitä seuraa mitään kivaa.
Kaverin lapsi löi vanhempiaan, kun halusi huomiota. Tähän auttoi, kun lapsi nostettiin sivummalle, esim pois sohvalta, pois keittiöstä. Ei sanottu sanaakaan, ei edes kielletty. Toisaalta kaveri opetteli hoksaamaan lapsen huomion ja läheisyydentarpeen ajoissa, ettei lapsen tarvinnut turvautua huonoon huomionhakuun.
Sano vaan ei kun lyö, mutta mitään muita rangaistuksia ei vielä kannata antaa. Et kiinnitä niin paljon huomiota koko asiaan, niin aikanaan se unohtuu. Tuon ikäisethän nyt kokeilevat mitä sattuu, eikä mitään empatiaa voi tietenkään odottaa.