kotihoidontuen veroprosentti,mite lasketaan?
Kertokaa joku viisaampi?
Muistan lukeneeni että on etuus ja prosetti olis vähintäänkin 20 % ja se + 2 % lisäks. Olenko ihan vääräillä jäljillä?
Kommentit (3)
kotihoidontukea varten. Verotoimistossa sanottiin, että sosiaalietuuden veroprosenttiin lisätään aina 2%. Tämmöinen on normaali käytäntö ettei tulisi lisäveroja.
Vastasinkin sinulle jo tuonne Marrasmuruihin, mutta päätin laittaa tähän vielä verohallinnon sivuilta löytämäni tekstin:
" Lapsen kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki ja osittainen hoitoraha sekä kunnan omista varoistaan maksama lapsen kotihoidon kuntalisä ovat veronalaista tuloa, joista toimitetaan ennakonpidätys.
Lasten kotihoidon tuesta ennakonpidätys toimitetaan päätoimen palkan pidätysprosenttien mukaan korottamalla niitä kahdella prosenttiyksiköllä. Jos suorituksen saajalla on portaikkoverokortti, ennakonpidätys toimitetaan kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena. Yksityisen hoidon tuesta ennakonpidätys toimitetaan päätoimen pidätysprosenttien mukaan korottamatta niitä. Osittaisen hoitorahan ja kunnallisen lisän ennakonpidätykseen soveltuu sivutulojen ennakonpidätysprosentit.
Kansaeläkelaitos toimittaa myös suoraan hoitajalle maksamastaan yksityisen hoidon tuesta ennakonpidätyksen, vaikka hoitaja olisi työsuhteessa hoidettavan perheeseen. Jos hoitaja ei ole työsuhteessa ja kuuluu ennakkoperintärekisteriin, ei Kansaneläkelaitos eikä perhe ole velvollinen toimittamaan ennakonpidätystä. Silloin kun tuen saaja ei saa samanaikaisesti muuta ennakonpidätyksen alaista tuloa, soveltuvat päätoimen palkan pidätysprosentit. Jos tuen saajalla on samanaikaisesti esimerkiksi palkkatuloja, tuesta toimitetaan ennakonpidätys sivutuloa koskevien pidätysprosenttien mukaan."
Jännää onkin, miksi ihmeessä sain Kelalta päätöksen, jossa ilmoitettiin suoraan, että verotetaan sivutyötulon mukaan :0...enhän minä saa mitään muuta " palkkaa" kuin kotihoidontuen, kun ei minulla ole voimassa olevaa työsuhdettakaan tällä hetkellä :/
Kehottaisin lukemaan päätöksen huolellisesti, sitten kun se suvaitsee postissa saapua, ettei tule ikäviä yllätyksiä verotuksen suhteen.
Kanelisokeri
oli veroprosentti muistaakseni 13 tänä vuonna. Kotihoidontuen verotus on palkkatulon veroprosentti + 2%, kuitenkin vähintään 20%. Eli koska mulla oli vaan 13+2=15, veroa otetaan se 20. Jos prosentti olis 20,5, otettais 22,5%. Mä oon monena vuonna tarkistuttanut prosenttini ihan vain sen takia, että tukia verotetaan eri tavalla ja olen joutunut maksamaan lisäveroja monena vuonna liian pienestä prosentista johtuen.