Malarialääkitys & raskaushaaveet...
Osaisiko kukaan neuvoa? Asia alkoi mietutyttämään ja en pääse kysymään lääkäriltä neuvoa...
Olemme lähdössä häämatkalle maahan, jossa tarvitaan malarianestolääkitys. Meillä on kotona yksi testipakkaus Lariam -nimistä lääkettä. Lääkettä pitäisi kokeilla ennen matkaa ja katsoa sen soveltuvuus. Huomasin, että tuoteselosteessa lukee seuraavaa:
" malaria-alueelle ei pitäisi matkustaa raskauden aikana, mutta jos kuitenkin matkustaa, on tärkeää, että huolehtii malarian ehkäisystä."
" Hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisi huolehtia ehkäisystä Lariam-estolääkityksen aikana sekä KOLME kuukautta tämän jälkeen."
Tarkoitus oli aloittaa " vauvanhankinta" tuolloin matkalla tai vähän ennen sitä.. Voi nenä..
Onko kukaan teistä syönyt malarianestolääkitystä samassa tilanteessa tai raskaana? Onko joku muu lääke parempi vaihtoehto?
Meillä menee kaikki suunnitelmat uusiksi kohta..
Matkalle halutaan ehdottomasti lähteä ja estolääkityksen syömisen koen tärkeänä, mutta vauvankin korkea aika olisi jo! Mitä teen??
Jos noudatan tuota tuoteselostetta, niin pääsemme vauvapuuhiin vasta loppukeväästä tämän vuoden lopun sijaan...
Kommentit (3)
Minä söin aikoinaan muutaman kuukauden ajan tuota lariamia, ja se oli ihan kamala. Aina se päivä viikosta kun oli lääkkeen otto, niin olin aivan muissa maailmoissa, veto poissa ja suunnilleen näin pikku-ukkoja. Ja mua ainakin terveydenhoitaja varoitteli todella painokkaasti ettei saa tulla raskaaksi, ei ollut silloin edes yritystä päällä. (eikä miestäkään)
Jos matka vaatii juuri tuon lääkkeen, niin siirtäisin kyllä vauvahaaveita sen kolme kuukautta. En ainakaan itse haluaisi ottaa riskiä sikiön epämuodostumista tai muusta.
Lääkäri tiesi häämatkasta, muttei vauvahaaveista (niitä ei meillä vielä ollut). Myöhemmin tuttuni, joka on apteekkialalla kuuli lääkkeen merkin. Hän totesi lääkken olleen tosi kallis, halvempaakin oli markkinoilla. Sitten hän hoksasi: lääkäri oli päätellyt mainittuani häämatkasta, että tarvitaan " vauvaturvallista" lääkettä ja oli sitä määrännyt. En harmitellut hintaa, olin tyytyväinen fiksusta lääkäristä, vaikkei meille tosiaan vielä ollutkaan vauvan tarkoitus tulla.
itsekin taistelen saman asian kanssa, jouluna lähdössä malaria-maahan työmatkalle. Mielenkiintoinen reissu tiedossa ja vauvan yritystä takana jo 9 kk, joten en sen takia jättänyt reissua väliin, että mahdollisesti tulisin raskaaksi (koska sitten harmittaisi entistä enemmän, jos en tulisi ja reissukin jäänyt väliin) Me jatketaan yritystä sitten ensi vuoden maaliskuussa :( Järjellä tuntuu ihan lyhyeltä ajalta, mutta tunteelle pitkä :(