AUTTAKAA! VERIRYHMÄN PERIYTYVYYS!
Jos äiti ja tyttö ovat veriryhmää 0+, mitkä ovat silloin vaihtoehdot isän veriryhmälle? En ymmärrä noista periytyvyystaulukoista mitään...
Kommentit (21)
verituotekirjassa sanotaan muistaakseni,että vastasyntyneenä otettua veriryhmää ei pidetä loppuelämää kvalidina vaan uusi veriryhmätestaus tehdään tarvittaessa 6kk iän jälkeen.
www. veripalvelu. fi/asp/system/empty. asp? P=1277&VID=default&SID=464855056486132&S=1&C=22550
Miehen isän veri on AB-, miehen äidin O+ ja miehelläni on veri O+.
Lapsemme ovat luonnollisesti kaikki O+
Mutta siis tuota jäin miettimään kun meidän molempien, minun ja mieheni vanhemmista toisella on AB-veri ja silti meille on molemmille periytynyt se O veri toiselta vanhemmista.
Kaikilla meistä on niistä kaksi.
AA ja AO = A-verirymä
BB ja BO = B-veriryhmä
AB = AB-veriryhmä
OO = O-veriryhmä
Eli lapsi on OO, saanut äidiltä O:n ja isältä O:n, Isä vois siis olla AO, BO tai OO eli isän veriryhmä voi A, B tai O, mutta ei AB.
+ ja miinukset sitten vastaavasti
Tekijät veriryhmittäin.
A: AA, Ai
B: BB, Bi
AB: AB
O: ii
Esimerkki: Äiti on A ja isä B
Äidin tekijät: AA tai Ai
Isän tekijät: BB tai Bi
A tai i + B tai i
Lapset voivat olla: AB, Ai, Bi tai ii
Esimerkki 2: jos äiti on O ja isä AB
äidin tekijät: ii
isän tekijät: AB
i + A tai B
Lapset voivat olla: Ai tai Bi
selkiskö yhtään?
Ja miehesi isä ei ole miehesi biologinen isä.
Vierailija:
Onpas jännää. Nimittäin mun äidin veri on AB+, isän O+, minun veri on O+
Miehen isän veri on AB-, miehen äidin O+ ja miehelläni on veri O+.Lapsemme ovat luonnollisesti kaikki O+
Mutta siis tuota jäin miettimään kun meidän molempien, minun ja mieheni vanhemmista toisella on AB-veri ja silti meille on molemmille periytynyt se O veri toiselta vanhemmista. .
oletko varma ettei sinua ole adoptoitu?
että hänen uransa alkuaikoina jollekin pojalle oli bilsantunnilla herännyt epäluulo juuri noiden veriryhmäperityvyyksien myötä ja hänelle oli paljastunut, että hänen äitinsä ei ollutkaan hänen äitinsä vaan oikeasti isoäiti ja isä oli isoisä ja sisarekseen luulema olikin se biologinen äiti (saanut pojan 16-vuotiaana). Perhe oli ajatellut pitää asian salaisuutena pojan täysi-ikäisyyten asti mutta ei sitten aivan onnistunut.
Jos niillä on hyvin pieni ero niin lienee mahdollista että yksi alleeli muuttuu spontaanilla mutaatiolla toiseksi. Jossain vaiheessa lajinkehitystä ne kuitenkin lienevät mutaatioilla muuntuneet toisistaan joten voinee tapahtua uudestaankin jos kyse vain pienistä muutoksista.
Todennäköisempää kuitenkin että 7 tai joku muu tämän kuvion jäsenistä on muistanut jonkun vanhemman veriryhmän väärin.
Ja varsinkin jos minulla olisi joku luuranko kaapissa ja yrittäisin salailla etten olekaan lasteni biologinen äiti niin en takuulla kertoisi heille veriryhmääni jos se todistaa toista.
Voi voi kulta mihinköhän se on joutunut, onkohan se muutossa hukkunut, olisin niin halunnut että oisit saanut sen muistoksi...
Mä en jäisi tän perusteella kiinni syrjähypystä, sillä mulla A+, miehellä B+, molemmilla vielä toinen vanhempi 0+, joten lapsemme voi olla ihan mikä tahansa.
Siksi nää onkin niin mielenkiintoisia juttuja...
" No, jos lapsella on 0-veri, niin molemmilla vanhemmillakin on oltava 0-veri."
Ei pidä paikkaansa.
nimimerkki veriryhmää O-
Vierailija:
" No, jos lapsella on 0-veri, niin molemmilla vanhemmillakin on oltava 0-veri."Ei pidä paikkaansa.
nimimerkki veriryhmää O-
Näin juuri, 0-verisen vanhempien mahdollisuudet on:
A + 0
A + A
B + 0
B + B
0 + 0
Vierailija:
" No, jos lapsella on 0-veri, niin molemmilla vanhemmillakin on oltava 0-veri."Ei pidä paikkaansa.
nimimerkki veriryhmää O-
Ei Rh-veriryhmä liity mitenkään ABO-järjestelmään ja sen periytyvyyteen, Rh on ihan oma veriryhmäjärjestelmä (joita on kymmeniä) joka periytyy myös kahden alleelin kautta, eli äidiltä toinen ja isältä toinen (Rh-neg on peittyvästiperiytyvä kuten O-veriryhmä).
Riittää että sillä on jompikumpi alleelli O jolloin se voi olla O, B tai A mutta ei AB