Saako lapsenne ottaa kylässä kahvipöydästä herkkuja miten paljon haluaa??
Tähän taas törmäsimme kyläilyreissulla... Poikamme (7v) on mahdoton herkusyöjä, tai silloin kun sitä on tarjolla! Olimme sitten eräässä kylässä, jossa oli myös miehen vanhemmat samaan aikaan. Poika otti pöydästä jokaista lajia ja sitten olisi vielä santsannut. Sanoimme mieheni kanssa, että nyt riittää ei enempää herkkuja kun ei ole aina ruokahalutkaan parhaat mahdolliset.
Noh, miehen mummo siitä pillastui ja toitotti pojalle, että tottakai saat ottaa ja miehen isä myös säesti! Miehen isän kanssa on varsinkin usein sitä, että kun me jotain kiellämme niin hän antaa periksi ja sitten moittii meitä (lähinnä miestäni = poikaansa) siitä, että olemme liian ankaria!
Ärsyttävää!!!
Kommentit (21)
Muuten rohmuaisi kaikki ja sitten ei maistuisi ruoka pitkään aikaan. En mitenkään hirveän tiukka ole asiassa mielestäni, mutta ilmeisesti vanhempieni mielestä olen. Toki isovanhemmat haluaisivat hemmotella poikaa, mutta voihan sitä muullakin tavalla hemmotella kuin herkuilla!
Tosin meillä ei vanhempi poika juuri herkuista perusta niin hänen kanssaan ei mitään ongelmaa olekaan. Nuorempi on varsinainen suklaahiiri ja kaikki suklaiset herkut katoaa nopsaan. Mutta kylässä asetan kyllä rajan johonkin, ei määrättömästi saa syödä.
Tuosta isovanhempien kieltämisestä. Me olemme isovanhempien kanssa tehneet pelisäännöt selväksi. Ihan hyvässä hengessä keskustelimme asiasta ja homma menee siten että jos isi tai äiti sanoo jotain niin siitä pidetään kiinni ja isovanhempi ei vesitä vanhempien sanomisia lapsen kuullen.
Jos on edelliset syönyt, saa tietenkin. Harvoin kyläilemme ja harvoin kotonakaan herkkuja on tarjolla.
Yleensä käymme kylässä tutuissa lapsiperheissä, jossa jälkkäriksi tms. saa käteen vaikka keksin tai yhden jädeannoksen. Jos on buffatyyppinen pöytä, kyllä mä vartioin ettei mene määräänsä enempää. En toki koko ajan motkota buffapöydän ääressä, mutta mun tyttö ei onneksi niin pidä makeasta, että sille yleensä riittää, kun sanoo että toi oli sitten viimeinen.
Kaverin muksut 7 ja 11 olivat syöneet lapseni synttäreillä niin paljon kakkua, että oksensivat koko yön. Hyvä sekin on kerran kokeilla, mutta he ovat aina juhlissa aivan mahdottomia! Molemmilla on myös huimasti ylipainoa.
Mä kyllä tappelen sukulaisten kanssa, että mikä on sopiva määrä, mutta ne tietää, että mä olen kova luu...
Sanon lapselle, että nyt riittää. MUTTA jos emäntä sanoo, että ota toki lisää, saa ottaa. Miksi ei saisi?
Itseä eräällä tavalla ärsyttää tämä suomalainen käytössääntö, että vain yksi yhtä lajia. Monta kertaa leipoo ja laittaa vieraille ja sitten tuntuu, ettei kelpaa, kun jokainen ottaa vain yhden jokaista lajia.
T: Itsekin herkkusuu äiti
Kyse oli kai siitä? Meidän poika kun ottaisi vaikka kuinka paljon, jos ei toppuuttelisi. On muutenkin kova syömään, ihan tavallista ruokaakin. Lihava ei kuitenkaan ole, jos nyt joku sitä miettii. 2,5-vuotias vipeltäjä kyseessä.
Mutta ei ota. On aina inhonnut ruokaa ja kaikkea makeaa. En tiedä miksi. Siksi on ihan hirveän laiha.
pöytä täynnä suolaista /makeaa niin kyllä loukkaannun jos kaikkea ei syödä/maisteta.
Ei se lapsen elimistö siitä tuhoudu, jos yhtenä päivänä syö huonosti ja epäterveellisesti.
Periaatteessa annan syödä herkkuja reilustikin, mutta jotain rajaa pitää tietysti pitää. Varsinkin, kun meidän lapsilla sitä stoppia ei tule lainkaan vastaan ja sitten pahimmillaan tulee yrjöt.
Mikäli syö kaiken, minkä ottaa, saa ottaa lisää vielä. Tietysti katson, että muutkin saavat, mutta jos herkkuja on paljon, saa syödä niin paljon kuin haluaa.
Meillä on kotona aina terveellistä ruokaa eikä mitään herkkuja osteta (lukuunottamatta hedelmiä). Siksi kutsuilla on erivapaus.
riittää . ihan vain siksi kun minua itseä ärsyttää jos vieraitten lapset syövät kuin ruokaa kaikkia tarjolla olevia niin että lautaset ovat tyhjinä . keksejäkin koura kaupalla . tympeää synttäreillä kun ekat vieraat jo vetelee kaiken tyhjäksi . . . minun mielestä vanhempien pitää puuttua lastensa kahvipöydässä syöntiin jos menee överiksi . . .
Onkohan teidän pöydässä tarjottavia LIIAN VÄHÄN...
ja toinen tarjoaa liian vähän, ettei saisi ottaa kahta enempää..
Olen aikuinen, en pidä makeasta, saanhan päättää itse kuinka paljon haluan syödä, ja jos ruuat loppuu heti kättelyssä, tee hyvä ihminen lisää!
Ei isovanhemmat voi vesittää vanhempien sääntöjä, sillä isovanhempien " kuuluu" höössätä ja tuputtaa =) Lapsille on itsestään selvyys, että vanhempien säännöt ja kiellot ovat niitä " oikeita" ja isovanhemmat " ajavat lasten asiaa" näissä herkku yms asioissa.
Itseäni ei haittaa vaikka isovanhemmat hokevat, että toki Maija ja Matti saavat ottaa vielä, vaikka itse sanon, että nyt riittää, sillä isovanhemmille ja lapsille on siis molemmille selvää, että äiti ja iskä on kuitenkin ne joiden ohjeiden mukaan mennään ja näissä asioissa äiti ja iskä kuitenkin joustavat oman harkintansa mukaan.
Kylässä ei saa rohmuta. Ja nälkäisiä varten voisi pöydässä olla aina jotain massua täyttävää, vaikka karjalanpiirakoita, ettei lasten tarvitse kekseillä mahaa täyttää.
tympii vain niin vietävästi yksikin perhe kun tulee niin niiden tyttö ottaa esim . koko keksilautasen eteensä ja sanoo että nämä ovat niin hyviä ettei näitä taida muille jäädäkkään ja vetelee kaikki naamaansa ja äiti istuu vaan vieressä kommentoimatta mitään . . . ei tee mieli paljo herkkuja pöytään laitelle kun ne tulee . . . samoin siskonpoika syö kaikkea kuin ruokaa , muruset vain lentelee mutta sille kehtaan sanoakkin ja samoin olen sanonut sille ettei syö sitten kavereilla kuin muutaman :))) hei ja en ihan oikeesti ole tiukkapipo :))) mut välillä v*tuttaa , kun KAIKKI syödään kupeista niin ettei taatusti jää muille .
saa kylässä syödä tarjolla olevia herkkuja niin kauan, kun malttaa syödä kauniisti. Heti kun alkaa porsastelemaan ja hamstraamaan syötävää niin että edelliset jää syömättä, hänet poistetaan ystävällisesti pöudästä. Joskus alkaa mekkaloimaan, mutta tiukkana on pysyttävä -ei herkkujakaan saa ahnehtia!
Meillä sukulaiset ei kyllä ole kommentoineet mitenkään negatiivisesti tähän käytäntöön. Eikä muut ystäväperheet joissa lapsia.
vaan kuinka ärsyttäviä on miehen sukulaiset :D
anna pojan syödä kylässä herkkuja, minusta ainakin on kiva kun laitan kahvileipää niin se menee kaikki eikä jää kaappeihin kuivumaan. meidän perhe ei ainakaan joka päivä herkkuja syö eikä kylässä luuhaa
miksi ei saisi?
terveellistä kerkee syödä kotonakin. ei noita herkkuhetkiä ole kovin usein, meillä ainakaan