¤¤¤ Syyssissien vauvailua ¤¤¤ =)
Heippa! Josko yritetään täällä jatkaa meidän jutustelua.. Suuri osa syyskuun sisseistä jo nähnyt päivänvalon.. Kaikki vaan mukaan jutustelemaan..
Kommentit (50)
Kiitos kommenteista kummi/anoppi asiaan. Valitsimme kuitenkin sitten sen parin jonka anoppikin hyväksyy ja ihan kivat kummit tulee. Itseäkin helpotti kun sain soitettua ja pyydettyä heitä kummiksi. Puhelu oli oikein mukava ja tuli itselle sellainen olo ettätyttö saa kyllä heistä hyvät kummit. Anopin kanssa en ole asiasta enää sen jälkeen puhunut. Enkä aiokkaan selitellä sille mitään Ristiäispäivän ilmoitin appiukon kännykkään, ne pidetään la 20.10. Tyttöä jo niin kovasti ajattelen Veerana, että meinaa lipsahtaa suusta silloinkin kun on vieraita paikalla, ollaan sovittu miehen kanssa että nimi pidetään salassa kastepaivään asti. Joko te muut olette suunnitelleet ristiäistarjottavaa. Makea syöminen on helpompi päättää, mutta mitä suolaiseksi tarjottavaksi. Voileipäkakuista emme kumpikaan oikein piittaa, pojan ristiäisissä oli mini karjalanpiirakoita ja salaatteja. Olisko pikkupitsat kivoja, jollain ihan perustäytteellä, pitäiskö olla vielä salaattiakin?
No nyt tyttö huikkii, ihmeen vähän aikaa nukkui nyt. Yleensä nukkuu sellaiset 3-4h päivällä. Viime yönä söi 2-3h välein. Nyt nukkui reilun tunnin, iskältä tilanne raportti ei herännyt vielä, taisi mahasta kipristää. Eilen illalla oli mun tätini käymässä (se jota aioin pyytää kummiksi), ja eikö meidän lapset sitten kumpikin nukkunut koko sen ajan kun he meillä olivat. Esikoinenkin nukkui poikkeuksellisesti kun päiväunet jäi lyhyeksi. Nyt pitäisi kyllä itsekin huilata kun lapset ovat päiukkäreillä, mutta ei malta. Huomenna tulee terveydenhoitaja kotikäynnille ja isukilla on viimeinen isyyslomapäivä. Viikko vielä jää myöhemmin pidettäväksi.
Nyt huilimaan. Hyviä vointeja sisseille jä äideille
Unelma ja Veera 1vko 5pvä
kirjoitan lyhyesti, kun neiti nukahti kantokassiin. on vaikea nukutettava, ei meinaa nukahtaa millään ja heräileen helposti. Sitten välillä kyllä vetää useamman tunnin pätkät, että enpäs tiedä mistä johtuu. Jokkain kuulosti vähän samalta, kiva kuulla, että ehkä tää onkin ihan normaalia (sanoo neljän lapsen äiti, jolla muisti palautuu, että tällaista se on ollut vähän muidenkin kanssa meillä alkuun.) Sitä jotenkin kuvittelee, että kaikkien muiden vauva nukkuu kolmen tunnin unia ja syö ja taas nukkuu...
Mulla oli tosiaan rintatulehdus. Kyllä se tulehdus oli, koska olin vuorokauden kuumeessa, mutta rinta oli vain vähän kipeä ja meni ohi ihan imettämällä, en siis edes pumpannut. Onneksi meni ohi ilman lääkärireissua. Nyt muuten mies on 5-vuotiaan kanssa lääkärillä, kun tällä mahdollisesti kurkunpääntulehdus tai jotain. Möreä yskä ja yöllä ei meinannut saada henkeä.
2-vuotias on päikkäreillä, 7-vuotias ulkona kavereiden kanssa leikkimässä ja kun tuo vauvakin nyt hetken tirsottelee, pitäis munkin olla pötköllään... Mutta ei malttais.
Kokeilin jo eilen lisämaitoakin, että jos saa liian vähän maitoa. Mitäs muilla, jotka lisämaitoa antaa, vauvat juo kerralla extraa? Piiu jo mainitsi että 40-70 ml. Meillä uppos eilen pari kertaa 30-40 miltsiä, mutta ei se tuohon nukahtamiseen auttanut lainkaan. Eli veikkaan, että maitoa on suht hyvin. Ensi ke neuvola ja siellä jännään punnitusta. En rupea sitä ennen kauheasti tuputtamaan lisämaitoa. Tänään ainakin maitoa on tullut reilusti.
Mutta nyt hyssäämään...
terkuin apinaemo ja oona kanerva 1 vko 2 pvää
Sunnuntaita vaan kaikille!
Vauva nukkuu ulkosalla, ja vanhemmat tytöt kavereidensa kanssa kuka missäkin.. Ukko-kultakin poissa kotoa hetken joten eikun koneelle.. =)
Viime yönä meillä valvoskeltiin.. D-tipat ilmeisesti aiheuttavat vatsa kipuja pikkuiselle.. Vai muutenko vain ilmaa masussa, mutta taas tuttu juttu, kun aloittaa nuo tipat, tulee vauva itkuiseksi..
Itsellä meinaa kai flunssa painaa päälle.. Maitoa ei tunnu tulevan sitäkään vähää mitä aiemmin, vaikka poju viihtynyt rinnalla.. =(
Huomenna olisi neuvola, jotenkin mua ei kiinnostaisi pätkän vertaa mennä sinne.. Sanoin jo miehelle, että menee kaksin pojan kanssa.. Syytä tähän en viitsi edes tässä mainita tai verenpaine nousee.. =) Heh!
Mutta jotain positiivistakin.. Ystävältäni tuli hetki sitten viesti, että heille on syntynyt tyttövauva.. Ihanaa!
Ehkä yritän nyt tehdä jotain..??? Jos jaksaa..
Piiu ja poju 3 vko 3 päivää..
Jos nyt jo tosiaan saataisiin tällekin puolelle juttua, kun jo niin moni vauva syntynyt.. Kaikilla tosin on kiireensä ja saattaa väsymyskin painaa, mutta kukin voimiensa mukaan..
Vauva nukkuu ja syö.. Nukkuu ja syö.. Hieman välillä ihmettelee välissä maailman menoa.. Viime yönä nukkui kuusi tuntia putkeen, mutta hieman sitten kaipailikin seuraa aikaisin aamusta.. Rauhallinen kaveri, kuten jo masussa..
Kaiken kaikkiaan mennyt oikein mukavasti ja sisarukset ovat ottaneet pienokaisen loistavasti vastaan..
Ristiäispäivän varasin tänään. Nimi pidetään salassa siihen asti..
http://www.aijaa.com/v.php?i=922261.jpg
Tuossa prinssistä kuva..
Piiu ja poju
Josko joku muukin jo kirjoittelisi?? =)
Muita sissejä metsästäen.. =) Onneksi meitä kohta on PALJON.. =)
Meillä on myös eleilty vauva-arkea tytön ehdoilla. Neitonen syö noin kolmen tunnin välein ja muun ajan nukkuu tai on hereillä pieniä, lyhyitä aikoja. Silloin katselee maailmaa tarkkaavaisesti. Ulkoiltu on kaksi kertaa, tyttö on nyt viikon ja kaksi päivää vanha. LA aika olisi ollut maanantaina 3.9. Isotsiskot ovat kovasti mukana pikkuisen hoidossa. Ensimmäisenä koulun jälkeen käyvät katsomassa tyttöä ja suukottelemassa. Hellästi hoitavat ja sylittelevät. Ihanaa katsoa sitä rakkauden määrää mitä pikkuinen osaksensa saa. Minäkin varasin jo kastepäivän ja kummitkin on nyt sitten valittu ja pyydetty. Meillä tulee kaksi pariskuntaa kummeiksi (miehen veli vaimoineen ja ystävä pariskunta) ja yksi hyvä ystäväni eli siis yhteensä 5 kummia, samoin kuin vanhemmillakin tyttärillä. Nimi-asiaa mietitään edelleen ja kun päästään yhteisymmärrykseen, niin ajateltiin myös pitää salaisuutena kastepäivään saakka :) .
Oma vointi on ollut vaihtelevaa. sektiohaavan tulehduttua olin jonkin aikaa tosi kipeä, kunnes nyt maanantaina haava aukaistiin osittain ja saatiin märkää puristettua ylös. Nyt tilannetta hoidetaan päivittäin tk:ssa haavahoidoilla, suihkuttelua, Nacl-huuhtelua, vetyperoksidi kuohutusta, sorbactia jne. Rasittavaa, mutta minkäs teet...? Pakkohan se hoitaa on. Kaupan kylkiäisenä sain myös viikonloppuna mieheltäni virusperäisen flunssan ja me vanhemmat todella olimme aika zombeja koko viikonvaihteen ja vielä tämän alku viikon. Tänään on eka ns. parempi päivä. Onneksi lapset voivat kaikki hyvin ja vauvakaan ei ole saanut tartuntoja. Ehkäpä nuo äidistä saadut ja äidinmaidosta saadut vasta-aineet suojelisivat pikkuista. Tosin hieman limaisuutta ja rohinaa olen huomannut, mutta toisaalta ainahan vauvoilla niitä on jonkin verran. Nenä Friidan olin onneksi ostanut jo varastoon, joten sitä sitten olen käytellyt, samoin kuin laittanut keittosuolatippoja nenään. Mullahan on lisäksi kahden viikon antibioottikuuri siihen haavatulehdukseen ja se kyllä näkyy myös vauvan voinnissa niin, että löysää kakkaa tulee ja paljon. Pepun iho oli tuossa viikonloppuna todella punainen, mutta saatiin se sitten kuriin ilmakylvyillä ja Bepanthenilla. Vastoinkäymisiä on siis ollut, mutta onneksi muuten kaikki on sujunut tyttösen kanssa hyvin ja hän todellakin ainakin vielä on mielestäni todella helppo ja rauhallinen tapaus.
Ihana kuva pojasta, Piiu. Kiva myös kuulla, että teillä kaikki sujuu kotona hyvin. Synnytyksesikin kuulosti oikein unelmalta, helpohkolta ja nopealta.
Missähän muut vauvautuneet SyysSissit, Kaylight, Pippurimamma, Hattara, Hansu, Jondeliini, Auringontytär???Vieläkö joku puuttui? Pistäkäähn viestiä ja tervetuloa mukaan myös uudet Sissit!
Haikarapolska ja neito
Mihin lie sitten olen kirjoittanut. Ehkä elokuisiin. Mutta vauvautunut olen jo 10 päivää sitten :) Pieni tyttö tuossa tuhisee. Onnistuu jo koneella imettäminenkin ;) Silloin pitää vaan kirjoittaa yhdellä kädellä!
Ei tuo paljon vielä muuta tee, kuin nukkuu. Nyt on ollu parina päivänä hiukan enemmän hereillä. Selvää viihdetissittelijäainesta, kuten oli veljensä. Ei viihdy yksin, äidin lähelle pitää päästä. Sitten muutama pitkä imaisu tissistä ja unten maille taas.
Kokeiltiin kestiksiä tänään ekan kerran, vaikka Imsen nb-kuori onkin 3kg:sta eteenpäin, ja likalla painoa ehkä just ja just 2900g nyte. Oli kyllä niin miehekkäät kakat saanut aikaan, että tulvi puntista ja meni koko setti kuorineen päivineen pyykkiin. Ei kovin lupaava alku, mutta en lannistu tästä. Kantoliinassa olen yrittänyt pitää, mutta sekin keksintö on mulle uus. Vaikee... En tahdo millään saada sidontoja onnistumaan saati vauvaa kyytiin onnistuneesti. Kai harjoitus tekee tässäkin mestarin. Tarttis nähdä jossain livenä, miten se menee.
Terkuin Enni ja pikkusisko 10 vrk
Kurkkasinpas minäkin jo tälle puolelle ja mukavaa oli löytää syyssissien oma pino. Onnittelut vielä kerran kaikille jo vauvansa saaneille!
Meillä neiti täyttää huomenna jo 2 viikkoa ja aika on mennyt kyllä huimaa vauhtia. Olen toipunut sectiosta hyvin, tikit poistettiin viikko sitten ja kaikki vaikuttaisi olevan ok. Hitusen meinaa harmittaa vaan se, että tunnen itseni aivan kädettömäksi tuon meidän 1,3 v:n kanssa kun en saa häntä nostella vielä. Mutta...ehkäpä tässä kohti on opeteltava sitä kärsivällisyyttä ja pyytämään apua muilta (minä kun olen aina tottunut olemaan omatoiminen, niin sisua se kyllä kysyy!)
Vieraita on käynyt katsomassa vauvaa, tällä viikolla olemme hiukan saaneet huilata. Perjantaina varmaankin tulevat vasta seuraavat vieraat. Kastepäivän olemme mekin jo varanneet; miehen mielestä etunimi on jo selvä ja vauvaa kutsutaankin jo Sanniksi, minä vielä makustelen sitä. Toisesta (ja kolmannesta?) nimestä emme ole juurikaan vielä keskustelleet. Miltäs kuulostaisi Sanni Helmi Aurora??
Tämä tuorein tulokas Sanni viihtyy tissillä...ei ole äidillä ajankäyttöongelmia, kun neidillä on tankkaus menossa. Ja taitaa se tissittely olla myös sellaista läheisyyden ja turvallisuuden tunteen tankkaustakin. Tytteli on aika hauskan näköinen " roikkuessaan" rinnassa kiinni ja samalla tiiraillessaan ympäristöä. Jotenkin olen aivan myyty tälle " rinsessalle" ..johtuneekohan siitä, että tämä todella on meidän viimeinen vauva. Samalla on ollut ihana huomata, että vaikka jossain välissä raskautta mietin, miten sitä rakkautta voi riittää vielä yhdelle niin kyllä sitä vaan riittää. Eikä se ole keneltäkään poissa, vaan tämä tuorein tulokas on ihan itse saanut oman kasansa äidinrakkaudesta ja näitä muita rakastan edelleen ihan yhtä paljon. Ja tunnen itseni äärettömän onnelliseksi...minulla on ihana mies, jota todella rakastan ja meillä on viisi yhteistä rakkauden hedelmää. Olo on jotenkin todella kiitollinen, vaikka en voi sanoa olevani mitenkään uskonnollinen.
Toki arki on arkea...meidän 1,3 v on alkanut läpsimään vauvaa ja meitä muita :o(. Varmaan kyse on muuttuneesta tilanteesta ja mustasukkaisuudesta, vaikka hän saakin edelleen meidän kaikkien halit ja pusuttelut ja huomion. Tänään vauva sai korusoittorasiasta päähänsä, tosin sitä on vaikea sanoa, yrittikö isosisko näyttää vauvalle rasiaa vai oliko tarkoituskin kopsauttaa siskoa päähän. Joten meillä on vauhtia ja vaarallisia tilanteita tiedossa varmasti jatkossakin...
Haikarapolskalle pikaista haavan paranemista! Minä sain sairaalasta lähtiessäni kaksi antibioottikuuria mahdollista kohtutulehdusta varten...toisen kuurin jätin toisen lääkärin kehotuksesta syömättä, kun olisi lääkefirman infon mukaan pitänyt pitää taukoa imetyksestä. Tuskin minulla tulehdusta oli, veriarvoni olivat kuulemma normaalit, vatsassa ei ollut painelukipua eikä minulla ollut edes lämpöä. Taisi hötkyilevä hoitsu tehdä minut sairaaksi kotiuttavan nuoren lekurin silmissä...Ai niin..olihan sieltä salista kadonnut myös pinsetit..ja minuakin käytettiin röntgenissä sen vuoksi. Vatsastani niitä ei kuitenkaan löytynyt...Kotona olemme kyllä naureskelleet asialle ja perhe odottaa innoissaan äidin seuravaa turvatarkastusta lentokentällä. On siinä kuulemma äidillä selittelemistä, kun masusta kuuluu piip..piip.. :-D
Vauva-arki, alussa vieraat ja kotiaskareetkin pitävät meidät kaikki varmasti kiireisinä, mutta mukava ois kuulla kuulumisia jatkossakin syyssisseiltä. Ja kivahan se on seurata, miten nämä prinssit ja prinsessat kasvavat.
Kaylight ja Sanni 13 vrk
Kotiuduttu ollaan oikein hyvin. ;D En ole ehtinyt ja jaksanut käydä lueskelemassa, eli en tiedä mikä teillä on malli juuri nyt, mutta lueskelen niitä varmastikkin tänään tai huomenissa, kun mies on kotosalla.
Meillä siis voidaan oikein hyvin. Kunnon tissirytmiä meillä ei ole, mutta sitten kun on nälkä niin sillon syödään. Huomaan, että en ole yhtään niin tarkka nyt, kuin esikoisen kanssa:) Kaikka kuitenkin menee omalla painollaan. Jos on nälkä niin syödään ja jos ei ole niin pierrään ja nukutaan. Siis niin meidän poika tekee... :D
Ristiäisiä ollaan suunniteltu kuun alkuun. Oli poika kuitenkin niin iso, että ei kohta mahdu kastemekkoon...esikoisellakin oli napit takaa auki ja hän oli syntyissään pienempi, kuin veljensä...jännityksellä odotan kuinka käy.
Mutta nyt herra ilmoittaa, että jos vaikka tissiä saisi.. :D
Palailen...
vm78 ja iiro 1vko1pvä