++++SUURPERHEODOTTAJAT VKO36++++
Kommentit (35)
Odotan, että ukkokulta tulee töistä ja tuo pikkurouvalle nameja..
Pikkukakkonen: minä olen käynyt sokerirasituksessa vauvojen koon takia. Täällä mennään jos on synnyttänyt yli 4.5 kg vauvelin. Nyt kyllä pyysin, ettei tarvis mennä mut terkka oli tiukkana. Yks harvoista asioista, johon on puuttunu.
Minjuskaa vielä kiusaan kun samoilla viivoilla mennään: paljonkos se vatsanympärysmitta nyt sinulla näyttää (tää on tätä kotigalluppia ) Ja jos ei ole liian tunkeilevaa, olisin vielä ollut kiinnostunut sun painoindeksistä ennen raskautta.. (ei ole pakko vastata tietenkään) Ja sit kohdun asento kiinnostaa myös ;)
Oma mittaus aamulla 94 cm ja bmi oli 20 ja kohtu on taaksepäin könöllään 8)
Juu arki on rauhaisaa ja seesteistä---- ja plaah--- useimmiten menee ihan kivasti ja koululaisista on apua. Jonain päivänä koululaiset tappelee keskenään, rähisee kun ei löydy puhtaita vaatteita (likaisena esim. sängyn alla), kolmonen kitisee ja vaihdattaa vaatteita kun on joku vesipisara tippunut paidalle ja pienimmällä uhmailuttaa oikein olan takaa. Jonain päivänä, hyvin nukutun yön jälkeen pinnani on extra pitkä ja hillitsen itseni, jonain päivänä alennun muksujen tasolle ja huudan niin, että kitarisat vilkkaa.
Jonain päivänä minua ei haittaa vaikka sukan pohjiin tarttuu riisiä ja leivän muruja, siivoan vain hiljaa kaiken pois. Jonain päivänä kaikki roskat ja villakoirat lietsovat mut raivon partaalle ja oikein hekumoin siivousvimmaa, korvista savut nousten paiskon kaapin ovia ja imuri saa kyytiä. Olen tullut siihen tulokseen, että haukkuva koira ei pure vaikka naapurit saavatkin kuulla..
Että tällaista meillä..
Nyt kylkiluuta polttaa niin hirveästi, että pakko lopettaa istuskelu.
T.Neppis
Nyt on siivottu tämä tönö ja on vihdoin aikaa rauhoittua viikonlopun viettoon....
Neppisvyötärön ympärys on uhkeat 100cm, Bmi 28 (en ehtiny kiloja karistaa tässä välillä) ja kohtu eteenpäin. Toki nämäkin vaikuttaa mittaan, neuvolan mukaan saattaa tuo edellisestä jäänyt kerros tehdä sentin puolitoista lisää, mutta isompi se on silti kuin ikinä ennen, ennen mulla on mitta 26viikolla ollu max.22 ja lopussakin vain 31 ja nyt siis 26viikolla 26.
Pöh, tuli keskeytys enkä muista enää mitä piti kommentoida....
Minjuska
piti muistutella kommentointeja
PIKKUKAKKONEN, mulla oli sokerit sekaisin kakkosen odotuksessa ja nyt oli bmi yli sallitun 25 joten rasitukseen vaan.
Aivan kamalan mustelman sain käsivarteen mokomasta, 5cm pitkä ja 3leveä tummanvioletti lötkö ja ai että on kipeä!
Sederiina: meillähän on laskettiaika samana päivänä ??? 2.12! En ollu huomannukaan moista vaikka joulukuisissa olen sinut bongannutkin joskus. Itse kirjoittelen sinne harvakseltaan, jos ollenkaan, käyn kyllä lukemassa.
Neppiksen arki kuulostaa melko tutulta... Just olen tänään täällä riehunu kun tuntuu että keittiön lattia on niin kökkönen ettei ilkeä kohta valoja pitää päällä ja ukko se vaan huitelee harrastuksissa, ekaluokkalainen ja viisvee vaan sotkee ja kuopus ei koskaan nuku (tai ainakin siltä tuntuu) enkä siis minäkään Tänään on siis siivottu ihan koko perheen voimin ja täytyy myöntää että on ihanaa touhuta noin yhdessä ja nauttia sitten kodista.
Kuopuksella meni unirytmit iiihan sekaisin sen miun sokerirasituksen takia ja edelleen tappelen unirytmin takaisin saamiseksi kun en millään tahtoisi nousta 6.30 joka aamu...eilenkin illalla valvotin pientä 22 saakka ja ajattelin en varppina nukkuu sinne kahdeksaan kuten normaalisti niin kilin kellit 6.30 pinniksestä kuuluu iloista kujerrusta....
Mikään ei minusta ole niin rasittaavaa kuin se ettei arki suju ja arjen kaksi perusasiaa on syöminen ja nukkuminen!! Ja ne kun ei suju niin ei suju moni muukaan asia. Ja etenkään jos äiti ei saa nukkua niin meillä ei silloin todellakaan suju ;)
Nyt lähden uppoutumaan hetkeksi kirjaan ja sitten taitaa olla jo aika lähteä mökille saunan lämmitykseen...
MInjuska ja Manteli 27+5
Jäi mieleen tuo Sederiinan ajatus siitä että ei tahtois synnyttää. Mulla on ihan samanlaiset ajatukset. Siis oikeastaan ponnistaminen tuntuu ajatuksena vastenmieliseltä. Pelottaa että vauva on iso (iso sf-mitta, kuten varmaan olet huomannut) ja repeän navasta puoleen selkään tai ettei se mahdukaan tulemaan tai ettei käänny perätilasta oikeinpäin tai synnytys pitkittyy tai tai tai kaikki muut tuhat vaihtoehtoa. Melkein samanlaisia ajatuksia ole kyllä tuota kuopusta odottaessa vaikka sf mitta oli ihan normaali mulle enkä siis pelännyt isoa vauvaa. Kummasti sitä vaan on loppuraskaudessa kuitenkin jo ihan kypsää kauraa lähtemään sairaalaan ja vaikka ponnistamaankin että pääsee siitä kaikesta; liitoskivuista ja tukalasta olosta. Näin ainakin ennen, saa nähdä tällä kertaa.
Siitä tuli mieleen että milloin vauvan pitäis viimeistään olla rt? siis ettei jouduta käännösyrityksiin?
MInjuska ja Mantelipoika
Neppis ja Minjuska...ihanan tutun kuuloista tuo, että välillä sitä jaksaa siivota ja välillä ei. Ja sitten kun on " pakko" pitää huusholli kunnossa niin tulee joskus hieman paiskottua. Eniten ottaa pannuun joskus se, että kun on puunannut paikat viimesen päälle siistiksi ja joku jättää jälkensä korjaamatta niin yleensä silloin annan kuulua ja kovaa.
(.) Täällä siis pyörin vielä kotona ja alkaa oikeesti oleen ihan kypsä synnyttään. Mullakin oli joskus 30 viikon paikkeilla kauhea synnytys kammo, mutta kummasti se vaan on kaikonnut ja mielessä on vaan se, että kun nyt jo pääsis puskemaan vauvan pihalle. Tänään lähetään anopin synttäreille päivällä. Sinne kokoontuu puolisukua päivittelemään meiän katrasta ja sitä, että eikö oo vauva tullut vielä!!!! No huumorilla pitää taas jaksaa kuitata vaikka se huumori alkaa oleen aika vähissä.
Risella rv 39+2
Hei!
Siis teidän puuhanne kuulostavat niin tutuilta! Sekin on mukava, että ruokapöydästä karkaaminen, toppavaatteiden pukeminen, sairastelut ja muut herkut kuulostavat hauskoilta toisen kertomina. Ehkä tuo huumorintuntu siirtyy omaankin arkeen!
Meillä on 4.5-vuotiaat kaksoset Onni ja Helmi ja 1.5-vuotias rymyiita Hertta. Nyt viimeviikonloppuna tein pakastusalkionsiirron jälkeen plussan ja olen aivan ihmeissäni. Voiko yhdestä hoidosta saada neljä vauvaa? Toivottavasti voi! En tietenkään ole käynyt vielä ultrassa, eli raskaus on rukouksien varassa. Olen päättänyt nauttia tilanteesta kunnes toisin todistetaan. En odottanut plussaa tulevaksi, koska mahkut oli aikas pienet. olen niin onnellinen. Olisi ihanaa saada vielä Sulo kotiin. Ultra on kahden viikon päästä ja siihen asti olisi kärvisteltävä.
Palelee, mieliala vaihtelee (lue normaalia) ja nälkä on koko ajan. Kuvotusta on toisinaan, muttei lähellekään yhtä paljon kuin aiemmissa raskauksissa. Tuolloin olen joutunut sairaalahoitoonkin. Meillä kaikki lapset on vielä kotihoidossa, joten toivon pitäväni oksennukset loitolla tällä kertaa. Tai sitten on pyydettävä naapurin täti hätiin. Aiemmissa raskauksissa olen vain maannut ja voinut pahoin viikosta 8 viikkoon 12. Ei se ole kuin reilu kuukausi, mutta kumminkin...
Tosi kiva tulla teitin porukkaan!
Noora 4+3 tai vähän päälle
ps. Jos teille jollekin vielä tulee vauva-lehti (mitä pikkuisen tuolla kokemuksella epäilen) niin Hertan syntymästä oli iso juttu perjantaina ilmestyneessä lehdessä. Tuli keisarinnamaisella hätäsektiolla.
Meillä lapset alkaa olla sen verran isoja, ettei tarvitse tapella syömisestä tai pukemisesta, mutta kyllä meillä äidin pinna palaa ihan säännöllisesti. Siivousvimma on täälläkin tuttujuttu!
Tällä hetkellä vaikeinta on meidän esikoisen 14 v. kanssa. Normaalisti elämä pojan kanssa on helppoa, mutta tällä hetkellä menee hermot kotiintuloajoissa ja niiden noudattamisesta. Poika on kilpaurheilija, joka normaalisti säätelee pojan menemisiä, niin ettei luuhaa kaveriden kanssa iltaisin ulkona. Nyt tilanne on toinen, kun pojan jalka on murtunut ja on ollut heinäkuusta asti pakkolevossa. Meillä on sääntönä, että hänen pitää arki-iltana olla kotona klo 20.30 ja viikonloppuisin joko klo 21.30 tai 22. Tällä viikolla poika on myöhästynyt 5 iltana 15 - 40 minuuttia. Eilen mulla paloi käämit täysin! Hänen paras ystävänsä tuli meille viikonlopuksi (asuu 100 km päässä) ja vannotin, että olette kotona klo 22! Laitoin pojille tekstarin klo 21.20 että TASAN 40 min päästä pitää olla kotona. Klo 22 soitin missä olette ja pojat olivat eri paikoissa, mutta vannoivat tulevan ihan heti. Olivat kotona klo 22.30!
Kumpikin poika sai kyllä huutia sekä multa että mieheltäni. Meidän pojan kannettava meni viikoksi takavarikkoon (oli uhannut asialla viikolla) ja ensi viikonloppuna ei ole asiaa lähteä ulos. Nyt täytyy toivoa, että poika saa viikon päästä harjoitteluluvan, jotta herra saisi purkaa energiansa kentällä eikä pitkin pihoja.
Olen kuulenna tiukkapipoinen äiti. Muut saa olla klo 23 ulkona. Ehkäpä olen mutta vaikka luotankin poikaan, ettei hölmöile niin musta lasten paikka vaan ei ole pimeällä viikonloppuna ulkona.
Miten teidän muiden lasten kotiintuloajat ovat? Meillä muiden lasten osalta on seuraavat: eskarilainen ja ekaluokkalainen tulevat arkisin klo 19.30 sisään, viikonloppuisin saavat olla meidän taloyhtiön pihalla klo 20.30:een. Seiskaluokklainen tytön pitää olla arkisin klo 20 ja viikonloppuisin klo 21 kotona.
t. nipoäiti Me6 ja masu 12+0 (12+4)
Tervetuloa Nordenskjold.. ihana nicci, vaikea muistaa missä järjestyksessä kirjaimet menivätkään ;)
Muistan sinut helmikuisista-06.. En siellä kyllä hirveän pitkään roikkunut .
Täytyypä kurkkia vauva-lehti vaikkei meille sitä tulekaan.
Minjuska: meillä neuvolantäti sanoi kohteliaasti, että sulla on jo niin löysät paikat ja venynyt kohtu, että siks mitta on iso. Mulla ei ole juurikaan rasvaa tuossa vatsanpeitteiden päällä ja jokaikinen muljahdus ja liikahdus tuntuu todella selvästi. Ihankuin olisi vain nahka välissä.
Mun rasvat ovat paenneet takalistoon ja reisiin -huoh-
(.) Wilhelmi ei ole nyt ainakaan poikittain vaan myös perätilassa kököttää. Pääpallukka tuntuu ihana selkeästi ylhäällä. Kiinnostaa muuten minuakin milloin yritetään kääntää. Meidän muut mukelot ovat tajunneet heti oikean suunnan eivätkä yrittäneet syntymästä lähtien edetä peppu edellä.
Yhä flunssa ahdistaa ja tuntuu, ettei keuhkot vedä ilmaa lainkaan. Läähätän ja puuskutan niin, että 3v. matkii jo.
Mulla on kuukautisten mukaan l.a 26.11 mutta eka ultran perusteella 1.12. Ja siihen minä olen toivoni perustanut :)
(Meillä ei muuteta laskettua aikaa ellei heitä viikolla.. yritän pysyä viikoissa mukana lukemalla neuvolakorttia..)
Nyt äitiä taas tarvitaan,
moi moi
En oo tota vyötärönympärystä kyl mittaillut, mut neuvolassa mitattiin siis fundus mitaks 25 nyt tällä viikolla, ja mulla bmi 31 jonka vuoksi nyt olen siis insuliinihoidolla kun sokerit tuppaa heitteleen näin raskausaikana, mulla kans kohtu taaksepäin kallellaan.
Minjuskalle piti sanomani että tuun sua päivän perässä eli laskettuaika on siis 3.12. Mihin meet synnyttään? mä meen tuonne poriin.
en ole minäkään täällä kauheesti jaksanut siivouksista pitää lukua, siivoon silloin kun jaksan ja jos en jaksa niin en sit siivoo ;) Lapset kyl pistän siivoon jälkensä ja huoneensa, joskus ne innostuu niin että imurikin hurahtaa huoneeseen :) mut useimmiten minä sen imuroinnin hoidan.
Mul on tuolla masussa semmonen kipee paikka, ja koko tämän päivän palleroinen on potkinut JUST sinne... välillä pitää oikeen älähtää kun sattuu. Perätilassa meidänkin pikkuinen on ja välillä poikittain mut terkka sanoi että se voi olla perätilassa tosi myöhäseen ja vasta 37 viikolla aletaan tekeen mitään, koska kohdussa on nyt tilaa enemmän pyöriä kun kyseessä jo neljäs (viides) raskaus.
Mukavaa sunnuntaita!
S rv 27+6 ja trio
täällä palaillaan elävien kirjoihin pikkuhiljaa. Alku raskaus olikin odotettua hiukan raskaampi ja olen ollut sohvalla tai sängyssä enempi ja vähempi. Pahoinvointi oli hirveää viikolle 12+ asti ja kun se loppui alkoi jatkuvat migreeni kohtaukset jotka teki toisen puolen tunnottomaksi,vei näön ja puhe kyvyn ja selkä petti neljäksi päiväksi niin että mies joutui taluttamaan... johtui varmaan jatkuvasta makaamisesta.
Oli siinä miehellä kestämistä kun tekee raskasta työtä ilman työaikaa perhe yrityksessä ja kun tulee kotia lapset on nälissään,talo hirveässä kunnossa ja vaimo tukka silmillä oksentaa ja huuta särkylääkkeiden perään :o/ nyt jo naurattaa mutta kaksi viimeistä viikko oli kyllä ihan hirveitä ja ajattelinki että jos jotain sattuu en ikinä jaksa alkaa tähän uudestaan tämä olkoon nyt oikeasti se viimeinen!
nyt onneksi jo helpottaa ja toissa päivänä pystyin imuroimaan eka kerran ties kuinka moneen viikkoon.
masu on kasvanut jo niihin mittoihin että perhekerhossa sanoivat heti että mitäs on tullut kesällä syötyä? täytyy tunnustaa että nyt vasta jaksan olla iloinen kaiken sen kamalan alun jälkeen.
Vähän huolestuttaa miten itsellä menee kun serkkuni soitti juuri tänään että hänellä oli vedet menny ja viikkoja vasta 30+4 nyt siellä odotetaan syntyväksi vajaa 2 kiloista poikaa.
onko kellään kokemusta ennen aikaisesta veden menosta? miten on käynyt?
Niiloakseli rv 13+6
Nelosen kanssa olin sairaalassa 5 viikkoa, joista 4 synnyttämättömien osastlla. Siellä oli moni äiti sisällä juuri sen takia,että lapsivedet oli menneet. Suurimmalla osalla vauva pysyi masussa ja jollain synnytys käynnistyi. Lapsivesi uusiutuu jatkuvasti, joten harvoin vauva on täysin ilman lapsivettä. Itse olin 3 viikkoa täysin ilman lapsivettä, kun toksemian takia lapsiveden tuotto lakkasi kokonaan. Mulla seurattiin vauvan vointia ultran avulla napanuoravirtauksia 2 x päivässä ja niin kauan kun ne olivat ok vauva sai kasvaa masussa. Näin mentiin viikolle 35 asti, jolloin virtaukset heikkeni ja vauva otettiin sektiolla pois.
Me 6 + masu 12+0 (12+4)
Nordenskjold!!! Jippii, se sitten onnistui - hieno homma! Olenkin muutamaan otteeseen miettinyt, kuinka teillä nyt pyyhkii, mutta hyvin näköjään =) Onnea hirmuisesti!
Tällä erää ei muuta, länsirintamalla ei mitään uutta...
Pikkis ja puoliväli miinus kolme päivää =)
ja tietenkin piti sanomani, jotta tervetuloa Nordenskjold tänne sekaan;)
P
Vielä ehtii tämän viikon pinoon :) Odottelen, että vaippakoneellinen ehtisi pyörähtää valmiiksi, saisin vaipat kuivumaan ja sitten nukkumaan.
Uusille tervetuloa mukaan! Niin ja meille tulee Vauva-lehti ;)
Vatsanympärys: piti sitten itsekin mitata ja näillä viikoilla tämän mamman maha heitti jo lukemat 105cm ;) Mulla on siis tapana kasvattaa aina ISO maha, viimeksikin taisi mennä rikki vielä 120. Kolmonen oli yli neljä kiloa, joten sen yli mennään varmaan tälläkin kertaa.
Synnytys ei huvita vielä yhtään, ei ole koskaa huvittanut, ennen kuin ihan loppumetreillä, kun alkaa jo sen verran tuskastuttaa, että kaikki muut fiilikset katoavat ja odottaa vain, koska pääsisi synnyttämään. Ainakin minun kohdallani on luonto siis hoitanut asiansa oikein mallikkaasti.
Nyt en muista kukas niistä arkiongelmista puhuikaan, mutta ei ole seesteistä meilläkään. Esikoinen on ns. high-need lapsi, eivätkä nuo pari muutakaan ihan rauhallisimmasta päästä ole. Täällä on siis joka päivä hurja sirkus ja nyt siihen päälle vielä takkuamiset esikon kanssa. Ja keväällä meillä on neljä alle viisivuotiasta... Joo-o, eipä tainnut paljon päätä pakottaa, kun lapsia pitää näin putkeen hankkia :P
Jaa nyt taitaa kone olla käynyt, joten pyykin ripusteluun ja unten maille. Eiliset synttäritkin menivät ihan hyvin, perjantai mulla meni särkylääkkeen matkassa, että sain leipomiset tehtyä ja tämä päivä sitten huilatessa.
Porenn ja Pikkukulta rv 16+1
Jospa taas korteni laittaisin kekoon...
Täällä eletään raskaasti, mikään ei kiinnosta ja uni ei tule. Pari kuukautta olen nyt kärsinyt unettomuudesta ja se alkaa näkymään jo ulospäin. Onneksi Vauva potkii paljon ja lapset on ollut terveitä, niin ei ole sitten muuten huolta enää tähän päälle. Jopa tuon kolmosen anemia saatiin kuriin ja nyt kaikki veriarvot on kunnossa ja raudansyönti saatiin lopettaa, kyllä helpotti huoli.
Mua on alkanut pelottaa ihan tosissaan synnytys... en todellakaan odota sitä, muuten kyllä odotan että joulukuu saapuisi pian ja vauva tulisi masun tälle puolelle mutta synnyttämään en tahdo. Outoa!!!!
Lääkärineuvolassakin kävin alkuviikosta ja siellä kaikki oli niinkuin pitikin, vaikka supistuksia on ja paljon ei silti ole tehokkaita sellaisia, tekee vaan kurjan olon.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
S rv 27+5 ja työt -00,-02 ja poika -05