Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me ollaan konkurssissa.

Vierailija
31.08.2007 |

Miehen palkka tuli, maksoin laskuja. Jäi yli 700 euron edestä maksamatta.

Tilillä nolla euroa, käteistä samoin. Velkaa pankille yli satatuhatta, luottokunnalle 2000 euroa ja kavereille 2000 euroa. Mitäs nyt? Ei yhtään rahaa ensi kuuksi?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-Emme hankkineet digiboksia, joten tv-maksu jäi pois (ideana lähinnä säästää aikaa).

-Pitkäjänteisesti olen opetellut tekemään terveellistä ja maukasta ruokaa edullisemmin. Syömme tähteet pois, ennen kuin ostamme uusia herkkuja.

-Luottokortit on, mutta ne on piilossa eikä niitä kanneta kaupungilla.

-Lounasruokalassa en saa valita yli kuuden euron vaihtoehtoja, ylimääräiset kahvittelut olen karsinut minimiin.

Tällaisilla pikkujutuilla tavoitteena on pienistä tuloista huolimatta säästää joka kuukausi vähintään 200 euroa eli vuodessa 2400 euroa, mutta melko " helposti" säästöön jää enemmänkin, kun vauhtiin pääsee. Säästämme nyt jo, koska on kamala vauvakuume ja tunnetusti silloin tulot tippuvat, kun jäämme vanhempainvapaalle.

Pointtini on paitsi näyttää, että pienissä asioissa voi säästää tasaisesti, myös osoittaa, että fiksu ihminen yrittää ennakoida tulevia menoja eikä vain halua erilaisia asioita nyt ja heti.

Vierailija
42/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ennemminkin kysyisin sulta, saatko sä elämääsi jotain kicksejä digiboksista ja telkkarista? Tai siitä, että heität ruokaa roskiin? Tai et tee ruokaa? Tai työmaaruokalan ruuasta, vaikkakin sitten 6,90 maksavasta?

Mä ainakin saan kicksini elämässä ihan jostain muusta mielenkiintoisemmasta kuin yllämainituista. Aika heikosti, jos kokee, ettei ole elämää, jos noita ei voi tehdä.

(En ole siteeraamasi tekstin kirjoittaja.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme ihan oikeaa, mukavaa elämää, mutta tulomme ovat pienet. Ok, ymmärrätte varmaan kaikki, että kaikilla ei voi aina olla isoja tuloja.

Ja pointti oli siis, että kun tulot ovat suht pienet, niin on pakko luopua joistain asioista, mikäli ei halua velkaantua pahasti. Haluamme siis kovasti vielä yhden lapsen ja nyt säästämme etukäteen monesta PIENESTÄ asiasta, jotta voin olla äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ilman, että ajaudumme konkurssiin.

Toinen pointti varmaan on, että oikeasti saan näistä pienistä asioista vähän kicksejä. Siis jos oikeasti HALUAA säästää rahaa ja tekee listan menoista ja tuloista, on hauska huomata, että tällaisilla pienillä asioilla se on mahdollista melko nopeasti, VAIKKA tulot ovat pienet.

Nyt kun tätä kirjoitan, niin kicksejä saan varmaan ennen kaikkea siitä, että nykyään minulla on lähes eurolleen tuntuma siitä, mihin rahamme menevät, miten paljon ensi kuussa on tulossa laskuja ja että vaikka sairastuisimme tai pesukone hajoaisi, niin emme olisi ahdingossa tai ruinaamassa rahaa sukulaisilta.

Vierailija
44/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pakko olla todella naivi ja tyhmä. Jos ei tollasessa tilanteessa saa hoidettua asioita kuntoon. Siivojia ja harrastuksia ja omakotitaloja oltava et mies saa rummuttaa yöllä. Vittu herätys. Yksinkertaista väkeä?

Ja noista lounaista työpäivänä. Jos ottaa omat eväät esim edellispäivän ruoantähteistä niin säästyis sekin 6¿ tai jos molemmat syö niin 12¿ päivässä eli sellasen 240¿ kuussa.

Vierailija
45/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ahdistaisi ihan suunnattomasti, jos tietäisin, että alkuvuodesta on taas sama ruljanssi edessä - rahaa ei ole mihinkään, kun kaikki lasten harrastusmaksut erääntyy.

Ap, onko oikeasti jotain iloa tuollaisesta elämästä että aina parin kuukauden välein saa menettää yöunensa, kun rahaa ei ole mihinkään. Nytkin olette velkaa joka suuntaan vaikka kuinka paljon. Mistäs sitten alkuvuodesta rahat revitään?

Nyt kyllä on oikea laittaa piste tuolle touhulle. Jos rahaa ei ole, ei lapset voi todellakaan harrastaa niitä kalliita harrastuksia! Onhan se selvää, että harmittaa kun ei voi tehdä kaikkea kivaa mitä haluaisi, mutta ei tuollaisessa velkahelvetissä eläminenkään kovin kivaa voi olla.

Vierailija
46/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin mukava työporukka, että tykkään käydä heidän kanssa siellä lounasruokalassa, missä on vielä meillä ihan tosi hyvää ruokaa.

Mutta jos vaikka nyt pitäisi joku etelän matka saada, niin tiedän, että tuolla kotiruokakonstilla olisi äkkiä matkarahat kasassa ja edelleenkään ei ylimääräistä velkaa.

Vierailija
47/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oppii ainakin käyttämään rahaa. Tulin viime vuoden toimeen opintorahalla + asumituella, lapsilisällä ja elareilla. Lisäksi tein viikonlopputyötä kerran kuukaudessa, josta tienasin noin 100¿. Viime vuosi oli taloudellisesti aika tiukka mutta minun ei tarvinnut ottaa opintolainaa ja pystyin kuitenkin maksamaan laskut ja tilillä oli aina rahaa ruokaan ja muuhun tarpeelliseen. Huomasin, että tarpeen vaatiessa pystyy tulemaan toimeen pienelläkin rahalla kunhan jättää kaiken jonnin joutavan pois. Opiskeluaikana otin käyttöön myös viikkobudjetin, josta on pidettävä kiinni. Pakollisten menojen laskin, kuinka paljon voin käyttää viikossa rahaa, jotta talouteni pysyy kunnossa. Viikkobudjetti on mielestäni erinomainen tapa hoitaa taloutensa, varsinkin silloin kun tulot ovat pienet. Toivottavasti saatte asianne kuntoon tulevaisuudessa!

Vierailija
48/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi taloutenne jokin muukin perheessänne on ajautunut väärään suuntaan?

Onko perheen perustamisen tarkoitus vain kuluttaa, velkaantua ja raataa niskalimassa?

Vierailija
49/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan ehtoja on mahdollista muuttaa vielä jos luottotiedot ei oo menneet.

Voitte ottaa pidemmän laina-ajan ja saada siten pienemmät kuukausierät. Lisäksi kannattaa nuo pienemmät luotot maksaa pois pankkilainalla joka lisätään tuohon teillä jo olevaan. Usein noi pienet vipit on tosi korkea korkoisia. Sit vauhdilla yhteyttä myös soskuun ja seurakuntaan. Molemmista saa apua.

Vierailija
50/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojista, autoista, harrastuksista, yöllisistä rummutteluista eikä toinen vanhemmista tehdä töitä?

Vierailija
51/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut lukenut kaikkia viestejä ja en huommannut et perhe pitää siivojaa ja harrastukset kalliita.

Ei meilläkään ole varaa siivojaan ja kalliisiin harrastuksiin vaikka molemmat olemme töissä.

Ap nyt luovut suosiolla tosta siivoojasta. Siivoatte yhdessä koko perheellä ja lapset joutavat luopumaan ainakin osasta kalliimmista harrastuksista.

kannattaa miettiä mistä on valmis luopumaan siivoojasta ja harrastuksista vai luottotiedoista ja omakotitalosta ja känkurssin kohdatessa käytännössä ulosotto vie kaiken.

Vierailija
52/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

-Emme hankkineet digiboksia, joten tv-maksu jäi pois (ideana lähinnä säästää aikaa).

-Pitkäjänteisesti olen opetellut tekemään terveellistä ja maukasta ruokaa edullisemmin. Syömme tähteet pois, ennen kuin ostamme uusia herkkuja.

-Luottokortit on, mutta ne on piilossa eikä niitä kanneta kaupungilla.

-Lounasruokalassa en saa valita yli kuuden euron vaihtoehtoja, ylimääräiset kahvittelut olen karsinut minimiin.

Tällaisilla pikkujutuilla tavoitteena on pienistä tuloista huolimatta säästää joka kuukausi vähintään 200 euroa eli vuodessa 2400 euroa, mutta melko " helposti" säästöön jää enemmänkin, kun vauhtiin pääsee. Säästämme nyt jo, koska on kamala vauvakuume ja tunnetusti silloin tulot tippuvat, kun jäämme vanhempainvapaalle.

Pointtini on paitsi näyttää, että pienissä asioissa voi säästää tasaisesti, myös osoittaa, että fiksu ihminen yrittää ennakoida tulevia menoja eikä vain halua erilaisia asioita nyt ja heti.

Vierailija
53/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Euroopan kalleimmassa kaupungissa (Lontoo), ja siivooja maksaa suurinpiirtein saman. Eli meillä maksaa 30 puntaa/kerta (=45 euroa), teillä maksaa siis 40 euroa/kerta ja asutte maalla!? Meillä isohko talo, jonka siivoamiseen menee noin 4 tuntia.

Luovu ekaksi siitä siivoojasta! Siinä säästät tonnin vuodessa. Se on iso raha, jolla kustannatte ainakin yhden lapsen harrastukset.

Vierailija
54/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen elänyt 2 vuotta sinkkuopiskelijana omassa asunnossa ja autoa pitäen lähes pelkällä opintorahalla (parina iltana viikossa kerhonvetotöitä joista sai lähinnä taskurahaa). Ja olemme olleen opiskelijapari 2 vuotta (miehellä sivutöitä) ja opiskeleva lapsiperhe 2 vuotta (mies opiskelujen ohella yliopistolla töissä) ja vuoden niin että minä olin valmis, olin yhden lapsen perhepäivähoitaja omien lisäksi ja mies opiskeli ja teki töitä. Ja vielä hännänhuippuna vuoden niin että elimme pelkillä tuilla - miehen opintoraha, minun kotihoidontuki ja äitiyspäiväraha, lapsilisät ja valtion asumistuki. Eikä koskaan ollut rahaongelmia, lapsilisät oli varaa laittaa lasten tileille. No nyt ne tilit on jo aikaa sitten syöty tyhjäksi.

ap

Vierailija
55/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ehkä pimeänä.

Meidän siivoojan hinta on 13,50/tunti, on meillä kolme tuntia kerrallaan.

Siihen siis sisältyy varsinaisen siivoojalle menevän palkan lisäksi suomalaiset työnantajan sivukulut ja ringin pyörittäjän palkkiot.

Firmoista ostettuna siivous on keskimäärin 25 euroa/tunti.

ap

Vierailija
56/60 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee laina-vakuutus-puhelin-TV-sähköt-vesi-ym. ym. suoraan " Asumiskassasta" . Siihen on siis budjetoitu kaikki nuo säännölliset kulut.

Kaiken muun maksamme käteisellä, joten ns. yllättäviä laskuja ovat lähinnä pari kertaa vuodessa lasten päivähoidosta tulevat maksut, joku lehden tilauskuitti tai autonkorjaus.

En siis yksinkertaisesti ymmärrä, kuinka joku voi vetää tilinsä yli vaikka 2000 eurolla??!!!

Vierailija
57/60 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosentteihin alalinjasta eikä niinkään myyntiin

Vierailija
58/60 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä Herbassakin voi myynnillä ansaita. En osaa itse verkostoida.

ap

Vierailija
59/60 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tähän ketjuun enää muuta lisättävää kuin että itse olet soppasi keittänyt. Painu sopimaan niitä esittelyjä äläkä venytä ahteriasi täällä

Vierailija
60/60 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten rahoja ei saa käyttää omiin menoihin. Kun kerran lapsille lahjoitatte, niin ne ovat lasten (ei teidän) rahoja. Jos olette antaneet lapsilisät lapsille, ja sitten heiltä ne takaisin lainanneet, niin muistanette joskus ne myös lapsille takaisin antaa.

Tietysti lasten harrastukset voi maksaa näillä rahoilla, mutta esim. perheen ruokakuluja ei.

Tämä kannattaa pitää muidenkin mielessä, sillä lasten rahat eivät ole vanhempien vapaassa käytössä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi