Tiedättekö lapsia, joilla on suussaan oikein näkyvää kariesta.
Minä näin lapsen, jolla oli koko ylärivistössä jotain ruskeaa ja taisi pari hammasta olla jotenkin poikkikin.
Eikö niille tehdä mitään? Odotetaanko vaan että maitohampaat putoaa? Voiko noin paha karies mennä ihan syvällekin ja vaurioittaa tulevia pysyviä hampaita?
Kommentit (17)
on etuhampaat ruskeina. Kun on öisin ja aina muutenkin käyttänyt juomana mehua, myöskään hampaiden harjausta ei ole harrastettu, eikä karkkia ja napostelua ole mitenkään säännöstelty. Tutti ja tuttipullo tosi pitkään (yli 2v pitkälti) käytössä.vanhempia asia ei niin kauheasti huoleta, kun ne hampaat tippuu pois ja tulee uudet tilalle... tosi kivan näköistä.
ja vieläkin se saa pestä hampaat itse. Silloin ikää vähän yli 3 vee. Sitä sanotaan rautahampaaksi tarhassa. Äiti syyttää ympäristömyrkkyjä...
Äidille vaan terkkuja!
pari vuotta sitten jo. Etuhampaat ovat mustat nysät. Ilmeisesti niitä paikataankin, eli nämä poisvedetyt olivat toivottomia paikattavia kai. Ja ei, hoitotäti ei ole rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan, vaan tyttö itse kertoi minulle, että hänet nukutettiin ja rikkinäiset hampaat otettiin pois.
Mulla useampi lapsi ja yhdellä lapsistamme on huonot hampaat, toisilla ehyet ja hyvät.
Tähän on vaikuttanut monet asiat, ei vain yks.
JA uskon että moni on katsonut lapseni hampaita et onpa huonot, hyi.
Ja moni asia vaikuttanut tähän myös.
Se mustuminen tapahtuu muuten tosi äkkiä, eikä ole korjattavissa ainakaan ennen 3v ikää. Vaikka sitten onkin hammashygieniaa ja ruokavaliota tarkistettu ja pidetty hyvin huolta.
Hampaat tuli tosi aikaisin, ja on juonut mehuja ja sokeripitoisia välipaloja alle 2v, kyllä. Mutta on myös pesty hampaita ja hoidettu. Pelkästään tällä mehukaudella ehkä 1kk aikana tuli noi mustumat.
Varmaankin samanlaista värjäytymää mistä ap kirjoittaa. Se ei kyllä ole kariesta, eikä edes hirveän vaarallista. Värjäymät saivat alkunsa, kun lapsi ei antanut 1 vuotiaana harjata etuhampaitaan. Sitten ei enää tavallinen harjaus riittänytkään, kun " ruskettuminen" pääsi alkuun, vaan hammashoitajalle mentiin poistattamaan värjäytymät. Sen jälkeen ollaan pesty erityisen hyvin etuhampaat, eikä ongelmaa ole enää ollut. Ja hampaat ovat siis täysin terveet.
jatkaa;
Meillä ei juoda etes mehua.
Tytöllä oli korvatulehdus kierre, paljon antibiootteja, toisekseen ollut huono nukkuja, sai rintaa kauan myös yöllä. Muuten en olisi jaksanut. Hampaita on harjattu.
Yhdellä hoitajalla todella huonot hampaat, syöttäny samalla lusikalla lapselle. Itse kertoi.:(
No tuossa jotain.. näin aluks, listaa voisi vielä vähän jatkaa. Ei kuitenkaan enempää ettei tutut tunnista.;)
2 etuhammasta poistettu ja kahdessa näkyviä vaurioita. oli reilun 1-v 1,5kk ajan lääkekuurilla. Noin 2 vuotta sitten hampaat hoidettu nukutuksessa ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Hampaat pysyneet hyvällä hoidolla kunnossa.
Hampilääkäri kyllä epäili niitä antibiootteja syypääksi, heti ensimmäisenä niistä kysyi että onko syönyt niitä. Ja imetin yöllä, muuten en olisi jaksanut.
Joka aterian jälkeen otetaan xylitolia, harjataan aamuin illoin, ei juoda mehuja.
Silti toisella tummenevat etuhampaan juuret ja toisella on 2 reiän alkua.
Ja huom. Mutans Streptokokkia on vältelty kaikin voimin! Vanhemmalla ei tartuntaa olekaan, ja silti tummat etuhampaan juuret.
Ikää pojalla n. 2v. Käytimme hammaslääkärissä. Sanoivat, että johtuu joko siitä, että juo hapokkaita marjamehuja (ei juo) tai että sylki vain nyt on sellaista... Ja kuulemma sitä värjäytymää voi poistaa hammashoitajalla. Tai sitten kotona harjaamalla välillä aikuisten hammastahnalla.
pojalla on kaikkien hampaiden juuressa ruskea raita,hammaslääkäri sanoi sen olevan värjäytymää,jonkin bakteerin aiheuttamaa,ei ole haitallista,voidaan kyllä poistaa mutta ei aleta noin nuorelta poistamaan(8v.)
Älkää lietsoko täällä väärää tietoa! Pienten lasten hampaat ovat useimmiten ruskeat ja rosoiset, koska niissä on kiillevaurio. Kyse ei ole karieksesta, joka hankitaan ' itse' . Kiillevaurio on synnynnäinen sairaus, joka tulee jo raskauden aikana mm. äidin syömästä antibiootista.
Repikää siitä. Elämässä tapahtuu asioita, jotka menevät hampaiden pesun edelle.
Mutta eikö päivästä silti löydy aikaa 4 minuuttia?
yläetuhampaiden juuressa ruskea karieskerros. En usko että tytön hampaita juurikaan harjattiin. Päivän mittaan naposteltiin kyllä herkkuja, ja tuttipullo oli käytössä vielä tuolloin useita kertoja päivässä. Äidillänsä oli myös huonot hampaat, ja muutenkin vältteli tekemästä mitään ikävää mistä lapsi ei olisi pitänyt, joten tästä päättelen, ettei hampaita varmaan harjattu...