Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko pyytänyt palkankorotusta?

30.08.2007 |

Pistetäänpä pientä galluppia. Oletko pyytänyt pomoltasi palkankorotusta ja saitko sen? Miten perustelit pyyntösi vai perustelitko lainkaan? Paljonko korotus oli, absoluuttisesti tai suhteellisesti - siis x euroa tai x prosenttia.

Juttelin itse pomoni kanssa eilen, kun sain itseni rohkaistua. Lopputulema oli, että palkkani tarkastetaan ja sain itselleni harkinta-aikaa miettiäkseni mitä palkkani omasta mielestäni tulisi olla. Mietin, paljonko uskallan pyytää..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyydän palkankorotusta aina vähintään kerran vuodessa. Mun kokemus on se, että jos ei sitä itse lisää pyydä, niin eipä sitä saa. Ja jos työnantaja tulee tarjoamaan palkankorotusta, niin silloin on jo aika pahassa palkkakuopassa.

Mä olen perustellut palkankorotuksen sillä kuinka hyvin olen työni tehnyt ja miten työni on vaikuttanut myönteisesti firman kehitykseen, tiimin tehokkuuteen, asiakastyytyväisyyteen jne. Kovaa faktaa siis pöytään vaan. Mun kokemuksen mukaan muihin tai liiton suosituksiin ei kannata palkkaneuvotteluissa verrata, vaan nimenomaan oman työn laatuun ja tuottavuuteen. Jos on sitten todella palkkakuopassa, niin sitten kannattaa ottaa liiton suositukset käteen.

Yleensä kannattaa pyytää vähän reilua kymmentä prossaa, ja lopputulos on sitten vähän sen alle. Liikahaan periaatteessa ei voi pyytää jos olet vakituisessa työpaikassa, koska ei ketään sen takia pois potkita. korkeintaan voidaan pitää liian itsearvontuntoisena. Mä en ole joka vuosi saanut palkankorotusta. Yhdessä pitkäaikaisessa työpaikassa torpattiin korotuspyyntö kaksi vuotta peräjälkeen ja sen jälkeen vaihdoin työpaikkaa ja palkka nousi vaihdossa yli 20 prossaa.

Ja sitten siskot: naiset saavat monilla aloilla pienempää palkkaa kuin miehet, koska pyytävät vähemmän palkkaa. Rohkeasti vaan pyytämään.

Vierailija
2/3 |
30.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se! Itse en nykyisessä pestissä aloittaessani uskaltanut pyytää kovin rohkeasti palkkaa. Muihin vastaavissa tehtävissä oleviin (siis ei meidän talossa vaan yleisesti) verrattuna palkkani on alhaisemmalla tasolla, n. 400¿ alle mediaanin. Toisaalta, lähdin työhön kylmiltään ilman suoranaista koulutusta (olen korkeakoulutettu, mutta toiselta alalta) ja kokemusta juuri tästä työstä.

Perustelin pyyntöäni paitsi yleisellä palkkatasolla, myös työni panoksella ja laadulla, lisääntyneillä ja edelleen lisääntyvillä työtehtävillä sekä vastuun lisääntymisellä. Pomon kanssa käydyn keskustelun jälkeen annoin palkkatoiveen ja perusteet kirjallisina, joten palaan myöhemmin kertomaan miten kävi.. Ai niin, palkkaa pyysin n. 20% lisää, eli aika reippaasti....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viimeksi pyytänyt lisää palkkaa oltuani n. 4 kk ä-loman jälkeen töissä. Totesin vain pomolleni, että " olen sitä mieltä, että tarvitsen lisää palkkaa, nykyinen palkkani ei ole ihan riittävä korvaus tekemästäni tehokkaasta työstä" . Lisäksi totesin olevani osaston kokenein (4 vuotta ko. tehtävässä takana, muilla alle 2). Pomoni kysyi paljonko mielestäni tarvitsisin ja sanoin 300 ¿, mikä oli n. 10% palkastani. Hän vei tiedon ylöspäin (iso firma) ja parin viikon päästä sain tiedon, että palkkaani nostetaan 250 ¿.

Eli faktaa vaan pöytään, niin ihan varmasti jotain saa. Viime kuun alussa olen saanut hoitaakseni lisää tehtäviä ja parin kuukauden päästä pyydän varmasti taas lisää, elleivät itse tajua tarjota :-)