Karvojen ajelu synnytyksessä?
Taas yksi hölmö ja epäolennainen kysymys, mutta kysynpä silti.
Eli aamulla suihkussa ollessani mietin, että jollei älytön kiire jostain syystä tule, niin teen kuten varmasti monet muutkin: olen kotona kuumassa suihkussa kun supistuksia tulee, sehän varmasti auttaa.
Samalla ajattelin, että ehtisi karvatkin ajelemaan alapäästä mutta sitten mietin tehdäänkö se sairaalassa?
Ajeluhan on tässä vaiheessa jo ihan tarpeeksi hankalaa, teki sen sitten mies tai itse. Joka tapauksessa mietin, että jos se sairaalassa tehdään automaattisesti, en jaksaisi moiseen akrobatiaan ryhtyä.
Niin ja Jorviin olen menossa synnyttämään.
Kommentit (13)
Naistenklinikalla olen synnyttänyt -03 ja -06 eikä ole ajeltu.
Sektiossa ajellaan karvat tuosta ylhäältä pois mutta ei suinkaan kaikkia.
Alatie synnytyksessä ei ajella sairaalassa karvoja pois.
Mutta itse tällä kertaa aion ajella itse karvat pois jo hygienia syistä. Oli todella ikävää kun oli tosi kipee aluksi synnytyksestä ja meni joku tovi ennenkuin pääsin kunnolla sairaalassa pesulle ja veri oli kuivunut karvoihin ja sattu niitten repiminen. (Ällöö joo, mutta hyvä tietää).
Jotenka on varmasti todella paljon helpompaa peseytyä jos ei heti kynnelle kykene ravaamaan suihkussa.
Kyllähän ne kasvaa takaisin jos niin haluaa. =)
Tsirppana rv 34+3
että kun ne karvat alkaa kasvaa takas, niin mua ainakin se sänki kutittaa vietävästi.. sit kun on kauhee kipu siel niin en ainakaan ite olis kaivannu kutinaa siihen päälle..
Mulla ei ajeltu, ku oli niin nopee synnytys, mut en kyl ois halunnukaa, vaik vähän sit nipistelikin.
;) jokanen tyylillään :)
Minulla on molemmilla synntyskerroilla leikattu karvoja, mutta ei kaikkia. Eka kerralla episotomian takia raakattiin ja toisella kertaa kätilö sanoin että raakaa vähän pois karvoja et jos repee niin on helpompi tikata. Kummallakaan kertaa siitä ei ole minulle ollut mitään haittaa. Ja eipähän ole ollut karvat tikkien edessä (kummallakin kerralla niitä on sinne laitettu ihan kohtuullinen määrä).
Sinuna en kuitenkaan leikkaisi niitä kotona pois vaan kyllä ne siellä sairaalassa sen sitte hoitaa jos sen parhaaksi näkevät.
Kaks synnytystä takana ja koskaan ei oo karvoista mitään sanottu tai olis huomannu niiden haittaavan meininkiä ;) Enkä kyllä meinaa kiinnittää niihin huomiota tälläkään kertaa =)
masu 27+0
...ei ole karvojani ajettu, mutta samaa mieltä olen kuin joku aik. vastanneista, että hygieniasyistä ajelen itse pahimmat villat pois. Rask.aikana se kyllä on hieman hankalaa ja monesti jäänytkin, mutta juuri tässä lyhensin karvoja ja jopas helpottui alapään hautuminen ja ihon kutina, joka pelkällä normaalin säännöllisellä pesulla ei helpottanut. Ja tosiaan jälkivuodon aikaan lyhyempi karvoitus on helpotus!
ei ajella karvoja kuin noin 2cm sektiohaavan alapuolelta ja yläpuolelta, jos niin ylhäällä vielä jotain kasvaa. Siis jos sektiohaava vaakasuorassa. Näin ainakin hoitsu teki mulle sairaalassa. Eli en ajele itse etukäteen. Enkä lyhennä niitä. Sillä ne terävät leikatut karvojen päät kutittaa aivan hirveästi, kun iho ei ole tottunut sellaisiin ennestään...
Silloin synnytin esikoisen kättärillä. Siihen aikaan (taivas mä kuullostan vanhalta mummolta...) tehtiin myös melkoisella automaatiolla peräsuolen tyhjennys, ja sitten synnytyksessä episotomia. Voipi kyllä olla että silloin tuo karvojen ajelu liittyi paljolti eppariin, eli oli siistimpi leikata ja tikata. Kakkonen syntyi pari vuotta sitten, ja eipä tarvinnut leikata, siis ei karvoja eikä välilihaa, mutta tikkejä sain kai 3. Tosin esikoisen epparista tuli tikkejä 10, joten kykkä tokalla kerralla oli tuokin osio helpompi. Mutta siis, kuten joko jo ällö-realistisesti kertoi miten paljon helpompaa on puhdistaa oma alapää kun ei oo veri kuivunut ja kökkiintynyt karvoihin, on mulle kyllä hyvä syy pitää alapää siistinä synnytykseen saakka :-)
En ehkä ole mikään kovin karvainen sitten, mutta ei ole tullut mieleenikään ajella sieltä karvoja missään vaiheessa. Paremminkin tuli mieleen että jos ihan höylällä ajaa niin aika riski on että iho ärtyy/tulee haavoja mikä ei taas ole hyvä idea. Onko teillä koneet?
Itselläni ei ole konetta vaan höylällä karvat ajellu pois. Ja on totta, että iho voi hieman siitä ärtyä. Itselläni ekalla kerralla hieman ärtyi, mutta sen jälkeen ei ole ärtynyt ja aloitin ajelun jo hyvissä ajoin joten pieni sänkikään ei enään kutita kuten silloin alussa teki.
Mutta näin lopussa vaatii melkoista akrobatiaa tuo höyläily. =)
Tsirppana rv 39+2
Synnytin Jorvissa v.05 ja silloin kätilö ihan oma-aloitteisesti sanoi, että nykyään ei enää ajeta karvoja alapäästä pois (niin kuin joskus aikaisemmin ilmeisesti aina tehtiin).
Käsittääkseni niille karvoille ei juuri mitään tehdä. Kuulemma jos on ihan kauhea pöheikkö niin saattavat esim. episiotomia-haavan kohdalta välilihasta rapsaista mutta " normaali" karvoitus ei haittaa. Joten ei tarvitse varmaan kauheasti akrobaatti-temppuihin ryhtyä, ellei nyt itseään häiritse. Karvathan on ihan normaali juttu tuolla alakerrassa eikä sitä kai niin hirveästi itse " taistelutantereella" edes ole, enemmän siinä ylempänä.