Minkä ikäisen pitäisi " saada" ulkoilla itsekseen?
Hei,
Oikeasti, olenko pilannut lapseni " piloille" , kun eivät saa vieläkään olla kuin ehkä 5-10 min kerrallaan ulkona kahdestaan (siis kun vaikka haen pyykit ulos kuivumaan tms). En puutu heidän leikkeihinsä, istun pihakeinussa ja he leikkivät omiaan, mutta olen kuitenkin heidän saatavillaan.
Lapseni täyttävät ensi kuussa 6-v, kaksoset siis. Toinen lapsistani on HYVIN impulsiivinen, toinen taas rauhallinen (hänet voisin laskea pidemmäksikin aikaa yksin). Asumme kerrostalossa, vieressä menee tie jota pitkin autot ajavat välillä kovaakin.
Mitä mieltä?
Kommentit (11)
Meidän pihalla leikkii usein 3v. lapsi itsekseen ja minua säälittää pikku reppana!
Ei valitettavasti osaa oikein käyttäytyä, haukkuu muita lapsia, tönii yms. ja minä joudun sitten vahtimaan sitä omieni lisäksi jos ulkona ollaan.
Minä kyllä antaisin 5 v tyttöni olla omalla pihallamme itsekseenkin niin että seuraisin välillä ikkunasta touhuja. Paikka on rauhallisin mitä kuvitella saattaa. Mutta eipä tuo yksikseen siellä montaa minuuttia viihdy, pian jo könyää sisälle:)
Meillä on tottelevainen tyttö, 3½v, ja turvallinen, suojaisa rivitalon piha. Tyttö saa ulkoilla yksin, ei tuntikausia mutta esim. puoli tuntia tai 45 minuuttia.
Vuoden päästähän sellainen menee jo kouluun ja pitäisi pystyä menemään kotipihan ulkopuolellekin ihan yksin. Vai meinasitko viedä lapsesi kouluunkin. Kyllä 6-vuotiaaseen pitää jo voida luottaa!
on sellainen piha, josta ei pääse pois pieni lapsi yksin. Ei ole vesistöä, suurta autotietä tms. lähettyvillä. Ovat olleet 3-vuotiaasta alkaen yksikseen pihalla.
jossa olen päästänyt lapset 5vuotta täytettyään yksin ulos. Kännykkä löytyy, joten saa hetkessä kiinni. Ja ihan tässä lähellä siis saa kulkea..
Asutaan rauhallisella paikalla ja tiedän että poika osaa touhuta pihalla ihan kiltisti. Eikä lähde sovitulta alueelta pois. Ulkoilee mielellään mutta ei oikein yksinään viihdy.. Jos olen itse sisällä niin tulee kyllä hetken päästä perässä..
Vierailija:
Minä kyllä antaisin 5 v tyttöni olla omalla pihallamme itsekseenkin niin että seuraisin välillä ikkunasta touhuja. Paikka on rauhallisin mitä kuvitella saattaa. Mutta eipä tuo yksikseen siellä montaa minuuttia viihdy, pian jo könyää sisälle:)
arveluttaa...toisinaan rauhallisempi pääsee ulos jo vähän aijemmin menemme toisen kanssa perässä.
Ei ole tarkoitukseni viedä heitä kouluun ja vahtia joka askelta.
Eilen vaan juttelin erään tuttavaperheen kanssa (minua on tosiaan mietityttänyt, että olenko liian suojelevainen, kun eivät juurikaan saa olla yksin) ja he olivat sitä mieltä jyrkästi, ettei vielä pitäisikään päästää.
En minä haluaisikaan heitä laskea, mutta ajattelin vaan, että lienee pikku hiljaa aika antaa aavistus vapautta, kun koulukin alkaa vuoden päästä...
En tiedä.
yläkerran koululaisten (ekaluokkalaisten) kanssa. Säännöt oli tarkat, piti pysyä niin, että ikkunasta näki, ja koululaisille oli sanottu( oma äitinsä) että meidän poikaa ei jätetä yhtään yksin, vaan jos haluavat lähteä johonkin tms. niin tuovat meidän pojan sisään. Mun poikani on siis välillä heillä hoidossa kun itse olen töissä, ja oli aina itku silmässä kun isommat lähtivät ulos. POikani on erittäin kiltti ja sääntöjä noudattava, joten sen perusteella uskalsin antaa luvan noille ulkoiluille.
Nyt on 4-vuotias, ja välillä haluaa jäädä hetkeksi ulos kun tullaan jostain. Mutta ei kyllä viihdy vielä yhtään ulkona yksin, vaan tulee heti perässä sisälle.
Kuopus on 2-vuotias, enkä usko, että häntä tulen noin aikaisin ulos päästämään ilman aikuista. ON sen verran eriluonteinen, aikamoinen rämäpää.
Nuorempi isompien sisarusten 9v. tai 11v. kanssa.
Meillä rauhallinen asuinalue.
Kävelevät hiekkatietä lähipuistoon, jonne näen ikkunasta.
Usein olen kuitenkin nuorimmaisen kanssa itsekkin ulkona.
ja lapsesta tietysti.
En uskaltaisi päästää kohta 5 vuotiasta lastani kerrostalon pihalle yksin, varsinkaan jos vilkas autotie vieressä..