Millä herkutella..
Siis olen aloittanut maidottoman ja munattoman dietin allergialääkärin käskystä. Sillä pojallani 5:kk epäillään maitoallergiaa ja hän on täysimetyksellä. Nyt siis kiinnostaisi kaikki makeat leivonnaiset ja keksit mitä voisin pari viikkoa nautiskella.. nim. pulla ja keksi hiiri.
Kommentit (8)
Soijavanukkaat on hyviä. Löytyy kylmähyllystä. Arnoldsilta donitseja (siellä on aika paljon maidottomia ja munattomia). Jos itseltä luonnistuu leipominen, niin www.sunnuntai.fi.
Jos tykkäät itse leipoa niin pullan voi tehdä ilman kananmunaa veteen tai kauramaitoon ja voiteluun voi käyttää vaikka kahvia. Murotaikinasta korvasin munan banaanilla ja vedellä. Tässä olisi myös mokkapala ohje, laitoin 2tl leivinjauhetta, vaikka sitä ei ohjeessa lue. Ja muista katsoa, että margariini on maidotonta (esim. sininen keiju, rainbown tummansininen margariini ja rainbown juokseva margariini ainakin ovat maidottomia)
Mokkapalat
* 50 g sulatettua margariinia
* 1 1/2 dl maitoa t. vettä
* 1 1/2 dl sokeria
* 1 tl vaniliinisokeria
* 3 dl vehnäjauhoja
* 1/2 dl kaakaojauhetta ( tai carobjauhetta )
* Kuorrutus:
o 2 dl tomusokeria
o 2 rkl kaakaojauhetta ( tai carobjauhetta)
o 2 -3 rkl kahvia
o 3 rkl sulatettua margariinia
o Pinnalle kookoshiutaleita tai nonparelleja
Sekoita sula rasva ja neste. Sekoita joukkoon kuivat aineet siivilän läpi. Kaada taikina uunivuokaan (n. 20 x 20 cm) leivinpaperin päälle ja paista 175 C n. 10 min.
Sekoita kuorrutuksen aineet. seos on notkeaa. Levitä seos hiukan jäähtyneen pohjan päälle. Ripottele päälle kookoshiutaleita tai nonpparelleja. Anna pinnan kovettua ja leikkaa neliöiksi.
Toivottavasti oli apua. Jos keksejä haluaa, niin ainakin jotkut kaneli keksit oli munattomia ja maidottomia.
Hei!
Kananmunan voi korvata seuraavasti:
1 kananmuna= 1 dl perunasurvosta
tai 1 dl banaanisosetta
tai 1 dl päärynäsosetta
tai 2 rkl soijajauhoja
tai 1 tl Loprofin-kananmunankorviketta
Hyviä ohjeita allergisille löytyy kirjasta Räsänen:Leivonnaisia allergikoille. Maidon olen meillä korvannut GoGreen kauratuotteilla ja hyvää on tullut.
-Kaneli
Carneval -keksit sekä Ballerina vaniljavadelma -keksit on ainakin sekä munattomia että maidottomia. Tofu -jäätelö on ihan hyvän makuista, varsinkin toffeen ja suklaan makuinen.
After eight jos suklaata haluaa, tai Pandan tumma suklaa.
Lisävinkkejä kuulisin mielelläni minäkin :)
Viipero (jo ½ vuotta dietillä)
Munkki on kanssa mun suosikki :) Ja Tofu Linen ja Oatlyn jäätelöt ja tietysti mehujäät. Kekseistä tulee mieleen vielä Muumikeksit ja sellaiset samantyylisessä paketissa olevat piparit. Olisko joku Hannun ja Kertun piparkakut...? Niin ja Elovenan välipalakeksit on myös maidottomia ja munattomia.
Mun tuttu oli tehnyt muffinsseja missä oli banaania ja brunbergin tummaa suklaata ja se ohje oli luonnostaan maidoton ja munaton. Oli tosi hyviä! Ohje löytyy varmaan netistä googlettamalla.
NAM! :)
Herkuttelin Vilhelmiina -kekseillä ja Yosa kauravalmisteilla (jogurtin tyyppistä). Soijan maku alkoi ainakin mulla tökkiä heti alkuunsa. Ainoastaan tuo soija-suklaavanukas pysyi listalla.
Oatlyn mansikka- ja vaniljakaurajäätelöt on oikeesti tosi hyviä. Noita Oatly ja GoGreen kauravalmisteita on vaikka mitä ja niitä on helppo käyttää leivonnassakin. Oatlyn sivuilla on leivontaohjeita ja muita reseptejä.
Meiän prismassa ainakin myydään tollasta munaton ja maidoton possumunkki=)se pitää äitille hakea harvase päivä=)Ja maidoton/munaton vaniljapulla siellä myös=)