Mies suuttui kun kerroin usein ajavani ykkösvaihteella
pihastamme parinsadan metrin päässä olevaan risteykseen. sanoi että ilmankos sitä bensaa kuluu, kuulemma ykkösellä ajaminen kuluttaa 300 000-kertaisesti bensaa.
Kommentit (8)
Ei ole oikeasti kovin suuri vaiva vaihtaa kakkoselle. En kyllä itse ikinä jaksaisi ajella ykkäsellä tuollaisia matkoja, sitä käytetään vaan liikkeelle lähtöön. Äitini on samanlainen, ei " jaksa" vaihtaa kakkoselle kun seuraava risteys on vaan puolen kilsan päässä, rasittavaa kuunnella sitä moottorin huudatusta...
onko teillä pihakatu vai miksi ihmeessä siellä ajetaan 1-vaihteen matelunopeutta?
Muuten se menee moottorin huudatukseksi/ tukkii takaa tulevan liikenteen.
OSTA AUTOMAATTIVAIHTEINEN AUTO jos et jaksa vaihtaa vaihteita.
sanottiin nyrkkisäännöksi autokoulussa, eli liikkeelle ykkösellä ja kun auto on liikkunut auton pituuden verran niin sitten kakkoselle ja viimeistään neljässäkympissä kolmoselle.
Tää oli siis sellainen opettelusääntö ennen kuin opittiin vaihtamaan vaihdetta tilanteen / moottorin äänen mukaan.
Ykkönen ei tosiaan ole mikään " ajovaihde" . Miksi et voi vaihtaa isommalle?
Minua opetettiin ajamaan suurimmalla vaihteella, millä auto liikkuu nätisti. Eli kuten aiemminkin sanottu, kyllä tuossa 30-40km/h välillä jo koloselle vaihtuu. Vai ajatko kävelyvauhtia sinne risteykseen??Ykkösellä ajettaessa ainakin minulla auto herkästi pomppii kuin kenguru jos vähänkään useampaa metriä yrittää liikkua...
Autokin valittaa kovaan ääneen...
Autokoulunopettaja kertoi kerran pojasta, joka ajoi sitkeästi koko autokoulun korkeintaan kakkosvaihteella:))Tuumasi vaan että siinä menee tienestit bensaan ja auto ei kauaa kestä!
" ajotietokone" , josta näkee esim sen hetkisen kulutuksen/100 km. Ja totta on, että mitä suuremmalla vaihteella ajaa sen pienempää on bensan kulutus.
MIKSI ihmeessä sinä ajat sillä ykkösellä? Eihän siinä ole järkeä, joten miehesi on kyllä nyt oikeassa.
Toiseksi, ongelmanne ovat ehkä hieman syvemmällä, kuin nyt tässä riidassa, jos tuollaisesta asiasta pitää oikein kunnolla lähteä suuttumaan.