Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa hölmöä lihapullien teossa

27.08.2007 |

2 kysymystä:

*Miksi lihapullista valuu nesteet pihalle uunissa? Ihan aina näin ei käy mutta monesti. Lähinnä esteettinen haitta, mutta nyt yritän tehdä nättejä pullia juhliin.

' Miten maustaa lihapullat hyvin? Siis lapsille sopivia mausteita.

Olen vähän tollo liharuokien teossa kun itse en lihaa syö (maistan kyllä lapsen ruoat) joten ' näppituntuma' ja kokemus lihan maustamisesta uupuu. Viimeksi kun maistoin muksun lihapullia ne eivät maistuneet yhtään miltään! (Eipä haitannut 2-vuotiasta, ei raukka paremmasta tiedä ;)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö sika-nautajauhelihaa lihapulliin? Rasvaisesta jauhelihasta valuu rasvat ulos. Itse käytän joko naudan- tai paisti jauhelihaa ja tulee hyviä lihapullia. Lisäksi voit maustaa ne esim paprikajauheella, mustapippurilla ja suolalla. Ei ne mitään kauhean erikoisia mausteita tarvitse.

Vierailija
2/6 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aina tällä reseptillä, niin ei tarvitse maustamista huolehtia.

400g jauhelihaa

1 prk kermaviiliä

n. 1dl korppujauhoja

1 ps sipulikeittoainesta

1 kananmuna

lisäksi mustapippuria, paprikaa, aromisuolaa tms. maun mukaan, mutta ei ole välttämätöntä, sipulikeittoaineskin riittää mausteeksi.

Sekoita kermaviiliin k.jauhot ja keittoaines, anna paksuuntua noin 5min. Lisää muuta aineet ja sekoita massaksi.

Ja ainahan on ap google ;) Tai kokeile vaikka pirkan ja mtv3:n nettisivujen reseptihakuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Yleensä vaan äitien käyttämät ja suosittelemat reseptit on parempia kun ' valmiit' reseptit ;)

Vierailija
4/6 |
30.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä perusohje lihapullien tekoon:

n. 400g jauhelihaa (sika-nautaa käytän itse)

1 sipuli

2 dl vettä

1 dl korppujauhoja

2 kpl kananmunaa

Tällä ohjeella ainakaan ei nestettä kummemmin irronnut. Muna sitoo nestettä sen verran hyvin.

Mausteeksi joko sipulikeittopussi tai sitten maut oman mielen mukaan eli grillimauste, suola, paprika, curry, cajun, chili, yrttejä ym.

Kannattaa olla hiukka varovainen chilien suhteen ja aina kantsii paistaa pannulla pieni koepulla ja tarkistaa maku koska se muuttuu yllättävästi.

Ei muuta kuin kokeilemaan ja mielikuvitusta kehiin ruoanlaitossa!!

Yksi hyvä vaihtelu on myös esim. feta, aura, juustoraaste, olivit ym. pullataikinan sekaan! Ja kevennettyä saa entisestään jos tekee massan esim. kalkkunan tai broilerin jauhelihasta.

Vierailija
5/6 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin lihapullat/ pihvit

1 pieni sipuli

1 rkl voita

1 iso peruna tai 1 dl korppujauhetta

1 1/2 - 2 dl vettä, maitoa tai kermaa

500 g jauhelihaa

1 muna

1 1/2 tl suolaa

1/4 tl mauste- tai valkopippuria

(tulisia mausteita jos haluaa)

1. Kuori ja silppua sipuli.

2. Kypsennä se pannussa voissa pehmeäksi.

3. Kuori ja raasta peruna tai jos käytät korppujauhetta, anna sen hetki turvota nesteessä.

4. Raakaa perunaa käyttäen lihapullista tulee erityisen kuohkeita ja ne pysyvät pehmeinä uudelleen lämmittäessäkin.

5. Perunaa käytettäessä nestettä tarvitaan murekeseoksen tavallista vähemmän.

6. Yhdistä kaikki ainekset keskenään ja vaivaa taikina hyvin.

7. Muotoile taikinasta märin tai öljytyin käsin lihapyöryköitä.

8. Paista ne pannussa.

9. Työ nopeutuu jos vain ruskistat lihapyörykät nopeasti paistinpannussa ja kypsennät ne sitten uunissa.

Lihapullat/ pihvit raejuustosta

2 pss Knorrin sipulikeittoaineksia

2 prk kermaviiliä

1 prk iso rakeista raejuustoa

5 rkl korppujauhoja

rouhittua mustapippuria

1 kg jauhelihaa

2 kananmunaa

1. Kuorrutukseen korppujauhoja ja rouhittua mustapippuria noin syvän lautasen verran.

2. Sotke hyvin sipulikeittoainekset, kermaviili, raejuusto, korppujauhot ja mustapippuri.

3. Anna turvota 10 minuuttia.

4. Lisää jauheliha ja kananmunat.

5. Pyörittele taikinasta sopivan kokoisia lihapullia.

6. Pyöräytä ne korppujauhomustapippurisekoituksessa.

7. Pullien pyörittämistä helpottaa käsien kastelu kylmällä vedellä, jolloin taikina ei tartu käsiin.

8. Paista 200 asteisessa uunissa puolisen tuntia.

Vierailija
6/6 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut ohjeita vailla. Täytyy kokeilla näitä reseptejä. Ite olen paistanut lihapullat pannulla ja ongelmana on ollut etteivät pysy kasassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme