Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****TAMMITENAVAT VK 35 ma-to****

27.08.2007 |

Hyvää alkanutta viikkoa!

Edellisen loppuviikon keskustelut ovat täällä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11102005&p=4&tm…

Strutsi

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain oli taas mielessä kun pinon aloitin, mutta mitähän se oli... Dementia on tosi paha nykyään. Perjantaina ajoin töistä kotipihaan, näin pihalla perheen koululaiset ja siinä sitten tajusin, että se kuopus piti hakea päiväkodista. Onneksi päiväkoti on alle kilometrin päässä eikä kiirettä tullut etten olisi ehtinyt ajoissa. Mutta se morkkis! Miten mä voin noin unohtaa lapseni ja vielä kymmenen kilometriä aikaisemmin ajattelin ko. poikaa ja sen hakemista.

Vauveli potkii jo vahvemmin enkä ole viime päivinä ehtinyt edes panikoitua. Tuntuu tykkäävän ruoasta, kun aina aterian jälkeen tai jo aikana alkaa liikuskella.

Strutsi ja minihupi 17+5

Vierailija
2/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ei tainnut kukaan kirjoitella mitään koko päivänä.. Itsekin kävin vaan lukasemassa pinon pikaisesti.

Mun mahakivuista ei ole ollut tietoakaan sitten perjantai-illan. Mikä lie kipukohtaus se sitten olikaan.. Liikkeitä tuntuu kuitenkin ihan normaalisti et kai siellä kaikki on hyvin. Sen olen huomannut että liikkeitä tuntuu nyt myös oikealla puolella masua kun aikaisemmin tuntu vaan vasemmalla. Onkohan vauva sit vaihtanut asentoa vai mitä. Eilen illalla tuntu taas sellasta jytinää ja myllerrystä masussa että alta pois...

Mulla on ollut tässä parin viikon ajan vähän surulliset fiilikset kun edellisen keskenmenon laskettu aika olisi kuukauden päästä,syyskuun lopussa. Olenkin käynyt aina silloin tällöin lukemassa syyskuun sissien odotusjuttuja, sinne itsekin kuuluin vielä silloin helmikuussa. Aika surullista, mutta mulle on ollut tosi hyvä juttu että tulin niin nopeasti uudelleen raskaaksi keskenmenon jälkeen. Nyt tämä elämä taas hymyilee! :)

Tänään menen ensimmäistä kertaa äitiysjoogaan. Onko teistä kukaan käynyt aikaisemmin moisessa? Itselleni tämä joogakokemus on nyt ihan ensimmäinen. Tunti on joogailua ja puoli tuntia neuvoja ym. raskauden eri vaivoihin että varmasti on hyödyllistä! Ja se on minulle sit ihan omaa aikaa.. Ihanaa!

Nyt haen vielä kupin kahvia ja luen mitä muuta täällä palstalla on!

Mukavaa viikon alkua!

satsumanäiti rv 22+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Viime yö meni mulla täysin valvoessa.. Ärsyttävää, kun ajatusten lento ei lopu, eikä unta saa vaikka toisaalta väsyttää.. Onneksi sain sitte aamulla nukkua puolillepäivin, kun mies laitto koululaiset kouluun.

Valvomiseen varmasti vaikuttivat papan eiliset hautajaiset, jotka oli raskaat mutta " kauniit" .

Hautajaisten jälkeen oli hirveä into kotona tehdä kaikenlaista, ilta menikin kaalikääryleitä vääntäessä, viinimarjapensailla yms. Aattelin, että jos vaikka sitte huomenna eli tänään ei tuu tehtyä mitään. Oikeassapa olin, kun tuli nukuttua aamupäivä ja sitte olikin iltavuoroon lähtö :)

Ei ole vielä hän oppinut välttämään äkkinäisiä liikkeitä. Eilen tein jonkun väärän liikkeen, ja vihlaisi makiasti mahasta. Kipua kestikin jonkun aikaa. Onneksi kohta alkoi tuntumaan tuttu myllerrys mahasta.

Jaksamista kaikille!

anhi, l.a. 1.1.08

(ei taas tiedä hän montako viikkoa takana ..)

Vierailija
4/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut vähän laiska kertomaan kuulumisia...

liikkeitä minäki olen vajaan viikon tuntenut. varsinki makuuasennossa tuntuu selvästi ja joskus istuessa. illalla ei malta käydä nukkumaan ku haluun niin seurata pikkuisen liikkeitä:) harmi ku mies ei niitä viel tunne... viikon päästä ois rakenneultra ja tällä hetkellä oon sitä mieltä ettei kysytä sukupuolta... mut voihan se olla et uteliaisuus herää... niin ja pe ois neuvola. mulla on ollut viikon ajan masussa sellainen menkkamainen olo ja välillä tehnyt tosissaan kipeetä, varsinki jos on tehnyt jotain raskasta... pitää vissii neuvolassa kysyä siitä...

rv 18+2

Vierailija
5/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli päivittänyt la-listan jostain versiosta, joka ei ollut uusin. Ainakin mun tiedot olivat pudonneet pois listasta ja mikäli laskutoimitukseni viimeksi ja nyt pitävät paikkansa on joku muukin pudonnut pois. Jos siis olet lisännyt itsesi listaan noin viimeisen viikon aikana, tarkista, että olet siellä edelleen.

Eventus: sun tiedot on listassa ihan ok.

Pedantti Strutsi ja vielä huoleton minihupi 17+5

Vierailija
6/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonalkuja kaikille!

Kiva lukea toisten liikkeiden tuntemisista. Mäkin alan erottaa mikä on vatsan toimintaan liittyvää ja mikä on potkun tynkää. Se tuntuu kyllä hyvältä. Lähinnä tunnen minäkin, kun makaan selälläni tai istun. Kävellessä en ole ainakaan vielä huomannut, niin voimakkaita tuntemukset eivät siis vielä ole. Olin taas viettämässä aikaa siskon tyttöjen kanssa. (2 ja 4 vee). Aivan loistavia tyyppejä, ihanan erilaiset persoonat.

Kyselinkin tuossa yleisesti, koska porukka on esikoisen odotuksessaan siirtynyt äitiysvaatteisiin. Mäkin päätin ottaa äippävaatteet nyt käyttöön, mukavuussyistä, vaikka vatsa on melko pienen oloinen. Kiloja on kuitenkin tullut pari ja kyllä se vatsa nyt hieman eteenpäin on ottanut, eli ei nyt pelkästään kiloista ole se etusuunnan turpeus tullut. Mitenkäs te? Laskettuaikani on tosin tammikuun lopussa ja nyt rv 18+1.

Mies on matkoilla ja minä suorastaan itken ikävästä. Tunteet on järjettömän voimakkaat. Muutama päivä pitäisi tässä odotella vielä.

Ihanaista viikon alkua kaikille tammimammoille!

Vierailija
7/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut äitiysvaatteet käytössä jo jonkin aikaa ja tänään kävin itse asiassa tuhlaamassa ja ostin muutaman uuden vaatteen. Alkoi aamulla noi trikoohousut, joita olen ahkerasti käyttänyt tuntua aika vilpoisilta ja päätin, että minähän en raskauteni vuoksi palele. Löysinkin yhdet hyvät housut, yhden aivan ihanan vakosamettihameen ja pari paitaa. Paidoissa on se hyvä puoli, että niitä voin ihan huoletta käyttää myös raskausajan jälkeen kun eivät ole mitenkään selvästi mammapaitoja.

Täällä on myös nykyään ihan päivittäin aika vilske masussa. Varsinkin syönnin jälkeen tuntuu ihan selkeitä napakoita potkuja. Nyt liikkeissä on jo sen verran voimaakin, että silloin tällöin jo töissäkin ollessa tuntuu myllerrys. Teen seisomatyötä ja olen ihan koko ajan liikkeessä enkä ehdi varsinaisesti kuulostella pikkuisen liikehtimistä, mutta välillä melkein pelästyn kun yhtäkkiä tulee potku sisältä päin. Asiakkaat eivät sentään ole vielä ihmetelleet pelästymisiäni. :-)

Yksi tuttuni sanoi eilen, että masu näyttää siltä, että tyttö sieltä on tulossa. Toisaalta yksi toinen tuttu oli ihan varma, että poika se on. Oli kuulemma nähnyt unta siitä. Saas nähdä sitten. Itsellä kun ei ole sen kummemmin kumpikaan olo.

Varasin tänään ajan 4D ultraan. Siihen on kyllä vielä monta viikkoa aikaa, mutta onpahan aika jo valmiiksi varattuna. Kivaa!

Sorry tämä omanapainen viesti. Vointeja kaikille!

Siru-Sofia rv20+6

Vierailija
8/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla tuli vihdoin tulokset lapsivesitutkimuksesta ja ne olivat normaalit, eli niissä tutkittuja poikkeamia vauvalla ei ainakaan ole:) Ja tänään käytiin rakenneultrassa, jossa kaikki näytti myös oikein hyvältä.

Minä siirryin mammavaatteisiin viime viikolla - meni hermot liian lyhyisiin paitoihin ja housut eivät kertakaikkiaan mahtuneet päälle. Työkavereille kerroin raskaudesta kuitenkin jo kesäkuun lopussa, joten eipä ole sinänsä mitään piiloteltavaa ollut pitkään aikaan... Löysin ihanat farkut Nanoukista merkkiä mamalicious. Kyllä ne vielä vähän roikkuu päällä, mutta tuskin kauan;) Kun vielä jostain löytäisi jonkun muun kuin valkoisen tai räikyvän kirkkaanvärisen paitapuseron, niin olisin tyytyväinen...

t. Ezrider + masuvauva, 18+5

Vierailija
9/31 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimmu83: Mullakin oli tuohon aikaan aika paljon menkkamaisia kipuja ja osa oli todella kivuliaita. Niitä kesti ehkä viikon ajan, mutta sitten ne meni ohi. En viitsinyt neuvolassakaan mitään kysyä, kun ajattelin, että nuo menkkamaiset kivut ovat ihan tavallisia kohdun kasvukipuja. Ja onneksi ne meni mulla pian ohi, toivottavasti sullakin! :)

Mä en ole vielä siirtynyt mammavaatteisiin, omat vaatteet mahtuu vielä päälle vaikka raskausviikkoja jo 20+2. Tosin farkkuja en ole pariin kuukauteen käyttänyt. Mutta jos laittaa löysemmät housut ja pitkän t-paidan niin näytän joissain vaatteissa jopa siltä, etten edes olisi raskaana. Eli tosiaan mitään isoa mahaa mulla ei ole. Tuntuu kyllä, että vaatteilla voi aika hyvin peittää/korostaa mahaa. Pomo kysyi multa jo pari viikkoa sitten (on ammatiltaan vielä kätilö) että olenko ihan varma, etten odota kaksosia, kun maha on jo niin suuri. Ja toisina päivinä musta tuntuu (kun on erilaiset vaatteet päällä) ettei maha näy ollenkaan. Kävin jo sovittelemassa mammavaatteita ja tuntui, että niissä maha näytti ihan valtavalta. Nuo mammavaatteet kun oikein korostaa mahaa.

Huomenna olen menossa rakenneultraan. Vähän jo jännittää, miten vauva on kasvanut viime näkemältä:) Liikkeitä olen jo tuntenut reilun viikon verran.

Vierailija
10/31 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin melkein viikon tauko palstailuun, kun oltiin pohjoisessa kaverin häissä viikonloppu. Kävin kyllä matkalla lukemassa teidän kuulumisia, mutta en jaksanut itse alkaa kännykällä tänne kirjoittelemaan.

Mäkin olen kai alkanut tuntea liikkeitä. Nyt on parin viikon ajan välillä tuntunut siltä, mutta en tiedä, ehkä mä kuvittelen. Tänään on neuvola, siellä ainakin pääsee kuuntelemaan onko mahassa kaikki kunnossa. Paino mulla ei alussa noussut, mutta nyt on viimeisen viikon aikana ruokahalu parantunut huomattavasti ja kaikki makeakin alkanut taas maistua. Tästä se lähtee, veikkaan että viimeisen viikon aikana painoa on tullut pari kiloa. Sitten kun vielä söi hotelliaamiaisia neljänä aamuna ja häissä kaikenlaisia herkkuja, niin vatsa ja muut paikat vaan leviää. :-)

Mä en ole vielä hankkinut mitään äitiysvaatteita, mutta nyt alkaa olla korkea aika. Mulla ei ole enää oikein mitään housuja, jotka ei kiristä. Ainakaan mitään siistejä, joita kehtaisi töissä käyttää. Kävin eilen vähän sovittelemassa housuja ja hameita HM.ssä, Lindexillä ja KappAhlissa, mutta lähdin kaupungilta tyhjin käsin. Kaikki tuntui tosi isoilta ja maha näytti niissä ihan valtavalta. Olo oli lähinnä epätoivoinen niitä sovittaessa. Ehkä mä sinnittelen vielä tämän viikon ja menen viikonloppuna ajan kanssa ostoksille. En ole edelleenkään kertonut työkavereille raskaudesta, mutta jos vedän sellaiset housut päälle, niin ei tarvi paljoa erikseen kertoakaan...

Mitähän muuta? Vointi on ollut hyvä, edes selkää ei ole enää paljoa särkenyt. Viikon päästä on rakenneultra ja sitä jo kovasti odotan. Nyt tuntuukin joka viikko olevan jotain, kun sitten taas parin viikon päästä on fysioterapeutin antamaa valmennusta. Kiva että tapahtuu, ehkä tästä syksystä selvitään, kun on jotain odotettavissa! :-)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Lily 18+4

Vierailija
11/31 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa geimeihin taas Lily! Olin jo ehtinytkin miettiä missä ovat sinun kuulumiset. Liikut kuitenkin kahden päivän erolla vain meikän laskettuun aikaan, joten seuraan silmä tarkkana sinunkin kuulumisia ;) Mietin myös missä Allujapupu on luurannut.. Hänenkin kuulumisia on niin mukava lukea. Itselle on tullut liki päivittäisiin rutiineihin kurkata mitä porukalle kuuluu ;) Muilla on varmaan elämä..

Kävin hetki sitten kurkkaileen kuvia odottajien vatsoista noilta sivuilta:

http://pregnancy.about.com/cs/ultrasound s/l/bluspic007a.htm

Onpa siellä kyllä todella eri kokoisia. Mulle ensiodottajana vatsojen erikokoisuus on ollut melko iso ylläri. Typerä mikä typerä..

Painoon voisin kommentoida, että ehkä kiloja tärkeämpää on yrittää liikkua oman voinnin mukaan, tämän kommentin heitän siltä pohjalta, että tänään tuli kahvilassa syötyä ihana prinsessaleivos! Tulleita kiloja en suinkaan kutsuisi siis kovin mystiseksi....heh. Jooga on noussut mulle tosi tärkeäksi osaksi viikkoa. Myös kävely on saanut arvokkaamman aseman. Ennen kävely ei ollut mulle liikkumista. Hien on pitänyt lentää sen merkiksi että jotain urheilee. Tahti hieman rauhoittunut. Vähemmän on enemmän.

Mies edelleen matkoilla. Hitto kun on ikävä!

Vierailija
12/31 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun sataa! Hain postia aamulla ja ihailin maahan leijailleita keltaisia lehtiä. Rakastan syksyä :)

Soittelin aamulla neuvolaan supistusten ja alavatsakipujen takia. Huomenna otetaan streptokokki-näyte, koska oireet viittaavat siihen. Sain lääkärille ajan kahden viikon päähän, jolloin keskustellaan sairausloman aloittamisesta. Monta viikkoa on tuntunut jo siltä, etten enää kauaa pysty tekemään töitä. Lonkan iskias on vain pahentunut tämän toisen raskauden myötä ja välillä en pysty kunnolla kävelemään, kun joka askel vihloo. Teen kuitenkin aika vaarallista työtä, kun meillä on lypsykarjaa. Lehmien lypsäminen alkaa tuntua aika vaivalloiselta suurentuvan mahan kanssa ja välillä pelottaa, että lehmä potkaisee vatsaan. Onneksi ei vielä ole sattunut mitään!

Vauvan liikkeet ovat voimistuneet ja potkut alkavat jo tuntua mojovasti. Vatsan päältäkin ne tuntuvat. Vauva tuntuu olevan aika vilkas tapaus :)

Äitiysvaatteita pitäisi alkaa hommata enemmän. Housuja mulla on riittämiin, mutta jotain kivoja paitoja pitää varmaan hankkia. Meneehän kotona tuollaiset perus trikoopaidat, mutta parempiin tilaisuuksiin pitäisi saada vähän siistimpiä paitoja. Kaverilta ostin yhden ihanan Hennesin juhlapaidan. Aika paljon tulee käytettyä äitiysfarkkuja. Mustia suoriahousuja mulla on edellisestä raskaudesta kolmet, joten niillä mennään loppuun asti... Täällä maalla ei tosin ole mitään äitiysvaateliikkeitä, joten pitää lähteä käymään vanhassa kotikaupungissani Tampereella shoppailemassa. Ja onneksi on tuo H&M Rowells, josta voi tilata...

Vierailija
13/31 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka kaikille!

Olen ollut todella ärsyttävässä nettipimennossa pari viikkoa. Kotoa meni linjat poikki ja operaattorit tappelivat siitä, kuka korjaa yhteyden. Mulla on siis DNA:n liittymä, mutta olen Soneran alueella...

Töissä on ollut niin kiire että en ole ehtinyt yhtään surffailla vauva-sivuilla.

No anyway. Täällä maha on jo melko iso. Toisina päivinä isompi kuin toisina. Äitiysvaatteita olen käyttänyt jo pitkälti toista kuukautta. En kestä yhtään jos joku vaate puristaa vatsaa. Painoa on tullut lähtötilanteesta n. 3 kg. Olen normaalimitoiltani 168 cm/62-64 kg.

Rakenneultrassa on käyty ja ensi maanantaina on seuraava neuvola. Kaikki on ollut toistaiseksi hyvin. Vauva liikkuu paljon ja liikkeet tuntee jo vatsan päältä. Itselläni oli selvä käsitys tulokkaan sukupuolesta, mutta ultraa tehnyt kätilö oli just sitä toista mieltä :)

Toista lasta odotan. Ensimmäinen aloitti koulun pari viikkoa sitten.

Tässä meidän kuulumisia. Innolla lueskelen aina muidenkin juttuja.

ReettaE 21+1 = 8.1.2008?

Vierailija
14/31 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on yhtäkkiä muuttunut tuskaiseksi... =/ Supistuksia tuntuu päivittäin, ei kivuliaita mutta inhottavia kuitenkin. Hiivasieni kiusaa jatkuvasti ja neuvolan mukaan siitä supistuksetkin johtuvat. En vaan tie mikä hitto tohon hiivaan auttais. Nyt on kokeilussa GynoLact-maitohappobakteerit. Terkkari sanoi että jos ei tuo kuuri auta niin varataan lääkärille aika ja mietitään mitä tehdään.

Hirvittää oikeesti että nytkö jo alkaa sairaslomailu? Työ on sellasta että putoon kärryiltä heti kun on päivänkin pois ja takas " remmiin" pääseminen lyhyenkin loman jälkeen on stressaavaa. Muutenkin hämmentää että näinkö tää meneekin...Esikoisesta voin tosi hyvin koko ajan ja tein töitä vielä rv 32 ilman vaivan hiventäkään!

Muuten neuvolassa kaikki hyvin, verenpaine edelleen tosi alhainen joten kaupasta tarttui tullessa iso lakupussi mukaan...=)

Supisteleeko teillä muilla? Ja miten supistukset tuntuu? Mulla tullut nyt ihan uutena kokemuksena selässä tuntuvat supistukset, aikaisemmin on vaan maha mennyt kovaksi.

Nyt esikoista kylvettään ja nukuttaan niin pääsee itekin joskus vaakatasoon...

Viikon jatkoja...

miina-liina 20+6

Vierailija
15/31 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ezrider: onnittelut hyvistä uutisista! Taitaa olla aika huojentunut olo.

Mulla on vieläkin farkut jalassa. Tosin vain yhdet normaaleista sopii enää ja ne on tavallisesti aika väljät tuosta alavatsan kohdalta. Saatan laittaa huomenna lappufarkut - ellei ne ole niin haalistuneet/rähjääntyneet ettei kehtaa töissä pitää. Äitiyshousuja on kahdet alehankinnat, mutta ne tuntuu kovin isoilta vielä. Toiset niistä on ihanat valkoiset farkkumaiset; toivottavasti tulee muutakin kuin kurakelejä, että niitä uskaltaa käyttää joskus. :)

Kävelylle tekee munkin mieli monta kertaa viikossa. Harmi vaan, että jokainen " vapaahetki" eli ei töissä, nukkumassa tai lasten harrastuksissa/välttämättömässä hoidossa vietetty hetki pitää kontata pensseli kourassa pihalla. Vettä tulee niin tasaseen tahtiin, että piti jo virittää maalattavan pation päälle pressuteltta. Nyt ei ole enää mitään tekosyytä olla menemättä hommaa jatkamaan. Auh. Noh, tekemällähän se vaan valmistuu.

Plumeria: lehmät kuulostavat kovin eksoottisilta tällaisesta kaupunkilaisesta vinkkelistä. Mitenkäs karjan kanssa voi pitää sairaslomaa? Saako silloin lomittajan? Yksityisyrittäjältä kai keskimäärin jää yritys hoitamatta jos sairastaa, mutta lehmät lienee vähän eri juttu.

Supistuksia mulla ei ole vielä ollut. Kolmosesta supistelu alkoi aika tarkkaan puolivälissä raskautta. Eiköhän ne tälläkin kertaa ala muutaman viikon päästä. Ekan ja toka raskauden tein töitä äitiysloman alkuun asti, kolmannesta olin muutaman viikon - vai olinkohan kokonaisen kuukauden? - sairaslomalla ennen ä-lomaa. Silloin ei ollut yhtään vakavaa oiretta/ongelmaa, mutta pieniä niin paljon, että lekuri pisti lomalle, jonka otin kiitollisena vastaan. Tälläkin kertaa pyydän ihan reilusti saikkua jos väsyn taas niin, että kävelen suoraa käytävää silmät kiinni töissä...

Kohta tulis 4D: lyön lastani säälimättä. Noille perheille annetut vinkit voisivat olla mielenkiintoisia, mutta tuliskohan tuosta kuitenkin vaan paha mieli?

Hirvittävältä tuntui lukea kreikkalaisesta äidistä, joka päätti paeta neljän lapsen kanssa kotia lähestyvää tulipaloa: äiti ja lapset jäivät auton kanssa saarroksiin ja tuleen, mutta koti säästyi sittenkin. :' (

Strutsi ja minihupi 17+6

Vierailija
16/31 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä tätä jalkojen turpoamista. Seitsemältä lähdin töihin ja nyt jo joutuu heittään kengät pois. Mikä avuksi? Kotona levittelen kylmägeeliä ja se auttaa.

Äitiysvaatteet kaivoin ylähyllyltä, mahtuvat vielä esikoisesta vaikka painoa on enemmän kun kun niitä viimeksi käytin. En vielä ala kuitenkaan käyttää, kun kotona olen meilkein aina vaan boxereissa ja paidassa...

Tänään meinaisin vielä H&M:lle töiden jälkeen raahautua, jos yhdet siistimmät housut löytyisi.

Mulla on tullu pahoinvoinnit takaisin! Iltaisin ällöttää melkein kaikki, esikoisen kakkavaipat ei varmaan helpota koko raskausaikana :(

Inkiväärikapseleita en pysty ottamaan kun niistä tulee närästys...

Joo, jos jatkais töitä...

Päivänjatkoja,

eve ja poikakirppu 20+2

Vierailija
17/31 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä pukkaa, ettei ehdi edes netissä roikkumaan!

Finja, kerroit viime viikon pinossa, että anoppi haluaa viedä uuden tulokkaan vauvauintiin. Saitkin jo hyviä vastauksia aiheesta, joten en ota siihen kantaan, vaan siihen, kuinka isovanhemmat kuvittelee omistavansa lapsenlapset! Meillä se oli mun vanhempien kanssa ison ongelma, kun esikoinen syntyi. Paloi hihat monta kertaa asian kanssa. Nyt onneksi osaavat ottaa jo rauhallisemmin. Mutta siis, jos itse haluatte viedä vauva vauvauintiin, niin pysykää kovana. Sinne voi altaan viereen tulla katsomaan, jos se riittäisi anopillesi.

Satsumanäiti, toivottavasti nautit mammajoogasta! Itse olen ollut kolmena talvena tavallisessa joogassa ja se oli ihanaa. Viime talvena jouduin lopettamaan sen kesken, kun olin liian väsynyt. Joogasta kun ei ole mitään hyötyä, jos on väsynyt.

Kerrothan parhaat palat, mitä vinkkejä saatte raskausvaivoihin!

Meidän joogassa oli toissatalvena yksi raskaana oleva, hän synnytti joogan joululoman aikana (eli oli joogassa loppuun asti ja tuli heti synnytyksen jälkeen takaisin). Ohjaaja kertoi ainoastaan, jos joku liike ei sovi raskaana olevalle, mutta mitään muita vinkkejä hän ei antanut raskaanaoleville.

Eventus taas tuskailee jalkojen turvotuksen kanssa. Otan osaa! Mulla on myös sama vaiva ollut reilun viikon ja se johtuu ihan ruokavaliosta. Ollaan oltu niin paljon reissun päällä ja suolaista ruokaa on tullut mätettyä. Mulla kylläkin turpoaa koko kroppa. Mutta öisin lähinnä jalkoja pakottaa. Alla muutama linkki, josta saattaa olla sulle hyötyä. Itse käytän juuri öisin Weledan geeliä, joka vie pakotuksen ja näköjään osan turvotuksenkin pois jaloista. Hankin sen luontaistuotekaupasta ja saa käyttää raskausaikana.

http://www.helistin.fi/?page=2803020&id=2714255

http://www.kookas.fi/articles/read/2887 - täällä ehdotetaan riisin nauttimista, uusi asia mulle, tarvii testata!

http://www.perhekerho.net/k/odotus/2351.htm

http://www.verkkoklinikka.fi/?page=9246291&id=7553732

Monella on ollut oireita selässä tai supistelee. Mulla on ollu pari kertaa tosi kova kipu toisessa nivusessa, tuntui että taju lähtee. Supistuksia mulla ei olekaan ollut vielä tässä raskaudessa, mutta viime raskaudessa senkin edestä. Silloin ne tuntuivat mahan kiristyksenä, kouristuksina, menkkamaisena jomotuksena, jne. Supistukset tuntuivat erilaisilta raskauden eri vaiheissa. Nytkin maha oireilee, kun rasitan itseäni " tarpeeksi" , mutta ei mielestäni kuitenkaan supistele.

Mulla ei ole mammavaatteita käytössä ja luulin etten sellaisia tarvitsekaan. Mutta taidanpa joutua hankkimaan ainakin yhdet housut töihin. Viime raskaudessa kun ei maha ehtinyt kasvaa työssäoloaikana, niin silloin ei ollut kokemusta kunnon äitiysvaatteista.

Ja takaisin hommiin!

Justus rv20+1

Vierailija
18/31 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taas ollut laiska kirjoittamaan, kun yli viikko on aikaa viimeisimmistä kuulumisista.

Olin rakenneultrassa viime viikon keskiviikkona. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, hyvä niin! Suurin ylläri oli, että meille on tulossa poika. Itse kun olen ajatellut, että toinen tyttö on tulossa, kun raskaus on ollut niin samanlainen kuin esikoisesta. Ekassa raskaudessa en halunnut tietää sukupuolta, mutta jostain syystä halusin nyt ehdottomasti tietää. Pojan nimiä ollaan tässä sitten pohdittu...

Muutoin olo on varsin hyvä. Supistuksia tulee tasaisesti pitkin päivää. Mulla supistelee aina vaan alavatsaa. Liitoskipuja oli raskauviikon 15 tietämissä, mutta sen jälkeen ei ole ollut. Aikaisempaan raskauteen verrattuna mulla ei ole ollut ollenkaan niitä kammottavia öisiä suonenvetoja. Täytyy olla tosi kiitollinen, että olo on tällä hetkellä hyvä ja suurempia kiputiloja ei ole. Eiköhän sitä sitten taas raskauden loppupuolella ole jos jonkinlaista vaivaa.

Meidän perheellä on edessä tosi kiireinen syyskuun, kun on tiedossa juhlaa juhlan perään. Tosi kiva, että on kaikkia juhlia (kahdet häät ym.) tiedossa, mutta miksi ne kaikki osuu aina samaan kuukauteen. Kesällä ei juurikaan mitään juhlia ollut, mutta nyt syyskussa saa joka viikonloppu laittaa parastaan päälle. No, aika ei siis käy ainakaan pitkäksi. Ja onhan juhlissa se hyvä puoli, että raskaana oleva kulinaristi saa taatusti tyydyttää kulinaristisia tarpeitaan...

Minä kävin aamulla tuolla Big Brotherin nettisivuilla katsomassa, että millaisia asukkaita talossa on tänä vuonna. Harmikseni huomasin lukiessani asukkaiden esittelyjä, että mä olen varmasi tulossa vanhaksi. Asukkaat tuntui niin nuorilta bilehileiltä, että taitaa jäädä Big Brother katsomatta. Musta olisi kiva, kun joku vuosi Big Brotherista tehtäisiin sellainen aikuismaisempi tai jollakin tavalla erilainen versio. Taitaa tämä kolmas Big Brother -kausi toistaa samaa kaavaa kahden edellisen kanssa.

Harmi, kun ulkona sataa vettä (jo kolmas päivä putkeen). Mä olen ehdottomasti ulkoilmaihminen. Viimeistään iltapäivällä alkaa särkemään päätä, jos ei pääse vähän ulkoilemaan.

Aamuhalla rv 21+4

Vierailija
19/31 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti voitte kaikki hyvin. En ole ehtinyt kirjoittelemaan tosi pitkään aikaan, mutta olen yrittänyt melkein päivittäin lueskelle kuulumisia.

Samoja vaivoja selän ja suppareiden kanssa tuntuu olevan monella, ja ajattelin siksi jakaa nopeasti muutaman neuvon vyöhyketerapeutilta, joka on myös erittäin kokenut kätilö.

1) ei saa nostaa enää painavia lasteja. Itse olen ison pyykkikopan vaihtanut pienempään, tai sitten käytän semmoista ruukkujen rulla-alustaa.

2) töissä olen lainannut " satulatuolin" toiselta osastolta ja vaihtelen sen ja tavallisen tuolin välillä - suosittelen ehtottomasti kokeilemaan

3) taukojumppaa nilkoille, pohkeille ja niskalle (kuulostaa tylsältä, mutta auttaa)

4) yritän syödä niin ettei maha mene ihan kovaksi, reilusti kuituja ja paljon vettä.

5) autoon ja sänkyyn menen pylly edellä ja sitten heilautan jalat perässa niin että polvet ovat yhdessä. Yöllä polvien välissä aina tyyny. Vältän selällään makaamista, tai ainakin iso tyyny polvien alla. Kylkeä kääntäessä polvet yhdessä.

6) lepään niin paljon kuin mahdollista.

Uskokaa tai älkää, mutta tämä hulluttelu on auttanut ja nyt olen melkein täysin vapaa aiemmin alaselän lukituksista ja kivuista. Esim. imurointi voi olla tosi paha juttu raskaana olevan alaselälle.

Odottelen muuten vaan maanantaina rakenneultraa aivan älyttömästi. Jotenkin nyt kolmannella kerralla on vähän enemmän jännittynyt siitä kumpi tulee ja onko kaikki hyvin. Joka toinen päivä luulen että tulee poika, nettitestien " oireet" täsmäävät, mutta toisaalta tämä raskaus on täydellisen erilainen kuin kaksi aiempaa, jotka molemmat ovat poikia, joten ehkä se voisi olla tyttö???? tulee pitkä viikonloppu kun odottaa....

Nyt alkaa minulla paino rauhallisesti. viikolta 15-18 paino laski 5 kg kun ei ollut tarvetta syödä mitään. Nyt maistuu taas lähes kaikki, liikaakin. Etenkin juustot ovat suuri hitti. Port Salut juustoa voin syödä 100 g kerralla ja raejuustoa purkillisen. Jännä juttu.

no minä jatkan töitä, toivottavasti vinkeistä on hyötyä muillekin.

t. Pia ja masuasukki la 23.1.2008

Vierailija
20/31 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikko meni enemmän tai vähemmän synttäreitä järjestettäessä ja hyvin ne itse juhlat sitten lauantaina sujuivat! =) Mies palasi kyllä kotiin torstai iltana kahden viikon reissulta, mutta lähti jo eilen uudestaan :/ Onneksi palaa jo huomenaamulla, ainakin toivon mukaan¿

Paljon olitte kirjoitelleet, muutamia juttuja jäi mieleen ja niihinpä otankin sitten kantaa tässä ja nyt =)

Joogaa olen minäkin harkinnut, tosin ihan ryhmässä käyminen on mulle mahdottomuus kun mies reissaa niin paljon, mutta jos aloittaisi kotona yksikseen¿?

Äippävaatteisiin olen siirtynyt vihdoin ja viimein housujen osalta, tosin kyllä vanhojakin farkkucapreja vielä käyttelen ;) Rintaliivit pitäis löytää jostain taas isommat, huoh¿

Ezriderille onnittelut hyvistä tutkimustuloksista!

Ja moni oli käynyt rakenneultrassakin, onnea vain! Meillä se on tuossa parin viikon kuluttua :)

Liikkeitä on täälläkin päivittäin ja toisinaan aikas paljonkin, olen kuitenkin doppleria käyttänyt edelleen sen kerran-pari viikossa, kun ne pienet jumpsutukset nyt vain kuulostaa niin ihanilta! =) Ja mun mielestä tän pupusen äänet on hiukka erilaiset kuin mitä Rasmuksella oli¿ =/

Plumeria, toivottavasti syy suppareihin ja kipuihin löytyi ja saat jo oikeaa hoitoa siihen!

Miina-liina, kannattaisikohan sunkin pyytää otattamaan juuri tuo streptokokki-näyte¿? Meinaan vaan, että jos se ei olekaan hiiva joka niitä suppareita ja tuskaista oloa aiheuttaa¿

Turvotuksen ehkäisemiseen tein seuraavanlaisen listan, jota itse noudatan ja josta toivottavasti on apua teillekin!

* Suolan käytön vähentäminen ja myös liikojen hiilareiden karsiminen ruokavaliosta sillä 1g hiilareita sitoo itseensä 3g nestettä!!!

* Nestettä poistavia ruoka-aineita ovat ananas, mansikka, tomaatti sekä varsiselleri. Vihreää teetäkin voi nauttia, mutta ei kylläkään suositusten mukaista viittä kuppia päivässä raskaana ollessa!

* Veden juomisen lisääminen, tosin kannattaa muistaa, että toisille 4 litraa vettä päivässä on ihan normaalia, toisille 1.5 litraa on se maksimi. Liika veden nauttiminen kun valitettavasti vain lisää sitä turvotusta =/

* Jalkajumppa kannattaa harrastaa, varsinkin jos työpäivä sujuu enemmän tai vähemmän paikallaan istuen. Pyörittele nilkkoja ja pumppaa vuoronperään päkiöitä ja kantapäitä lattiaa vasten aina n. puolen tunnin välein. Lisäksi kunnon jaloittelu kolme-neljä kertaa työpäivän aikana olisi hyväksi + illalla pitempi kestoinen kävelylenkki laittaa nesteet liikkeelle ja auttaa ehkäisemään turvotusta tehokkaasti.

* Voiteista Hirudoid Fortea kannattaa kokeilla sekä kylmiä kylpyjä jaloille ja jalkojen nostamista ylöspäin!

* Jos oikein kamalalta tuntuu, niin tukisukkiakin myydään!

Mukavaa elokuun viimeistä viikkoa kaikille tammimammoille!

-Allu ja Pupu rv19+