Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siitepölyallergikko todennäköisesti allerginen myös eläimille?

Vierailija
27.08.2007 |

Haluaisin kovasti ottaa kissan, mutta allergiajuttu mietityttää. Kun käyn kylässä kissakodeissa, ei oireita tule. Sen sijaan koirakodeissa tuntuu heti nenän limakalvojen ärsytystä ja jopa hengenahdistusta.

Olen miettinyt allergiatestiäkin, mutta kuinkahan luotettava sellainen on?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiaan taipuvaiselle tosiaan kehittyy helpommin allergia uusille ärsykkeille kuin sellaisille, joilla ei ole mitään allergiaa.

Kysyin itse samoja asioita allergialääkäriltä. Mieheni on allerginen heinän siitepölylle. On saanut aikoinaan siedätyshoitoa pistoksina, ja sen ansiosta allergia pysyy kurissa tehokkaalla lääkityksellä. Muista kuin heinästä hänelle ei tule oireita. Ihoallergiatestissä kylllä tuli pieni paukama koirasta, vaikka käytännössä ei saa koirista oireita. Sukulaisillamme on koiria, joiden kanssa olemme tekemisissä.

Omaa koiraa tekisi mieli, muttei varmaan uskalleta ottaa. Olisi suru siitä joutua luopumaan. Lisäksi, jos mies altistuisi koiralle, niin sen jälkeen olisi elämä paljon hankalampaa. Ei voitaisi olla samoissa tiloissa sukulaisten koirien kanssa, busseissa ja konserteissa käyminenkin hankaloituisi, jos pienetkin koiranhilsemäärät alkaisivat tehdä oireita.

Allergialääkäri vastasi kysymykseeni, voisimmeko harkitakaan koiraa: He eivät nykyään anna mitään suosituksia. Ihmisten on itse päätettävä. Monet koiralle allergiset oppivat sietämään oman lemmikkinsä hilsettä. Kaiken a ja o on se, miten tämä allergikko itse kokee ja ajattelee. Jos kokee selviävänsä, niin voisi hankkia. Jos on ehdottomasti vastaan, niin silloin ei kannata.

Toivottavasti tästä oli jotakin apua pohdintaasi!

Vierailija
2/5 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sun kannattaa kyllä mennä allergitestiin. Voit samalla tuloksia kysellessäsi kysyä myös luotettavuudesta. Kysy myös lääkärin mielipidettä kissan hankinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hiukan allerginen siitepölylle, eläinpölylle ja pölylle ylipäätänsä. Meillä on kuitenkin kissa, jolle ei ole allerginen, kissa on kyllä rauhallinen ja vähäliikkeinen, ulkonakin paljon, ihan maatiaiskissa.

Meillä oli vähänaikaa kaksi siamilaista kissaa, jolle mies oli erittäin allerginen, astmakohtauksia jatkuvasti, kissoilla oli lyhyt turkki ja liikuivat paljon.

Kannattaa käydä allergiatesteissä....

Katastrofiyhdistykseltä tai löytöeläinkodista varmaan saisi kissan pariksi viikoksi kokeiluun. Jos on kissalle allerginen sen kyllä huomaa ja heti.

Vierailija
4/5 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos on kissalle allerginen sen kyllä huomaa ja heti.

Koirakodeissa oireita tulee.

ap

Vierailija
5/5 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pikemminkin tuon koiraperheissä käynnin aiheuttamien oireiden kuin siitepölyallergian takia.

Välttämättä siitepölyallergikot eivät herkisty eläimille, mutta todennäköisyys on iso. Ja varsinkin, jos tunnut jo nyt saavan oireita koirista (kuten itse kerrot).

Mene allergiatesteihin. Olen ollut ymmärtävinäni, että ne ovat aika luotettavia.

Mitä tulee herkistymiseen, niin se voi tapahtua vasta vuosienkin kuluessa. Itse olin lapsena allerginen voikukille ja tuomelle, ja kun meille otettiin kissa ja myöhemmin koira, kesti kolme vuotta ennen eläinallergian puhkeamista. Mutta sitten oli koirasta (kissa oli kuollut jo aiemmin) pakko luopua ja se oli tosi kurjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme