Apua! Multa poistetaan tänään alaviisaudenhampaat, ja hirvittää niin, etten muuta pysty ajattelemaankaan.
Mieluummin synnyttäisin kaikki neljä muksuani uudelleen, kuin poistattaisin nuo kaksi hammasta. =(
Olen kaiken hyvän lisäksi kuullut niin hirveästi kauhujuttuja juuri noiden alahampaiden poistosta, että olin jo puhelin kädessä perumassa koko operaatiota.
Nyyh..
Kommentit (8)
Tyhmänä vielä uskoin, kun sanottiin, että vain Panadolia saan ottaa kipuun. Paljonpa auttoi. Mutta itse toimenpide ei ollut kummoinenkaan. Ien leikataan auki, hammas revitään pois ja laitetaan tikit.
Ei siinä operaatiossa mikään sattunut, inhottavinta oli puudutuksen lakkaamisen odottelu kuolaten. Jälkeenpäin otin vain pakolliset lääkkeet, kivut eivät jatkuneet sen kauemmin. En varsinaisesti missään vaiheessa kärsinyt kivusta, turvotus oli tietysti lievästi ikävää. Tsemppiä!
Se, kuinka paljon sattuu riippuu kyllä täysin siitä, miten ne hampaat siellä suussa ovat. Multa on poistettu kolme viisuria, ja kyllä leikkauksissa oli eroja. 1 lähti suunnilleen nyppäämällä, 1 oli vähän inhottava ja 1 oli sitten aivan järkyttävä kokemus :-/
Mutta sun hampaat voi hyvin olla näitä helppoja tapauksia!
Toiset ovat leikkauksen jälkeen ihan ok ja selviävät muutamalla buranan nappaamisella, joillakin koskee vähän enemmän. Mutta kuten sanottu, sinne ei tarvitse sitten enää mennä kun ne hampaat on poistettu.
Tsemppiä!
Kunnon puudutukset laittoivat eikä sattunut yhtään vaikka palasina repivätkin ne irti.
Poiston jälkeen otin ajoissa särkylääkkeen niin ei missään vaiheessa tarvinnut kärsiä kivuista.
Ja pyydä, että kertovat aina välissä, missä vaiheessa ollaan menossa. Mua ainakin auttoi se.
Oikeastikko sulta poistetaan molemmat alaviisurit tänään? Ilmeisesti leikkauksessa ja nukutettuna? Mulle ainakin sanottiin, ettei voi molempia poistaa samalla kertaa, ku silloinhan joutuis puuduttaan koko suun.
Ei se paha tilanne ollenkaan ollu. Itse pelkäsin melkein enemmän sitä, etten jaksa pitää suutani auki tarpeeksi kauan. Leukaluuni kipeytyvät tosi paljon. Mutta sainkin sellaisen tukikiilan suuhuni ja suu pysyi " itsestään" auki.
Vaikka jälkikäteen jomottikin jonkinverran, sain niin hyvää palvelua, että voin suositella kaikille viisureiden poistoa ;-)
minulta otettiin kaikki 3 (ei ollut neljättä!) kun sanoin, että pelkään niin paljon, että tulen vain tämän kerran. Sai puudutteet ja ihanaa kohtelua -- hammalääkäripelkoni lakoi hälvetä nimenomaan sillä kerralla. Antoivat minulle puolikkaan diapamin puoli tuntia ennen kun varoittelin, eten ehkä pysyisi penkissä. Hoitaja selitti etukäteen mitä tulee tapahtumaan. Puuduttivat ensin ikenen, ettei piikki tuntuisi ja sitten vasta sain puudutuspiikin. Koko ajan kerrottiin mitä tehdään ja kyseltiin riittääkö puudutus.
Olin ihan rauhallinen eikä sattunut, epämiellyttävää oli toki ja toista alahammasta jouduttiin vääntämään ja lopulta paloittelemaan ja leikkaamaan se pois. Leukaluu kipeytyi aika lailla, sain särkylääkkeet jotka toimivat. Ikävintä oli se koko suun puudutuksen poistumisen odottelu -- kuola valui ja tunnelma oli aika epätodellinen. Myös turvotus, jota kesti pari päivää oli ikävää -- toinen puoli (se runnottu) turposi palloksi. Mutta kolmen päivän päästä olin entiseni ja laihduinkin pari kiloa, kun ruoka ei kipeällä suulla viikkoon oikein maistunut ja piti pitäytyä aika nestemäisellä linjalla aluksi :)
Minulle neuvottiin, että laittaisin vähän vettä pakastepusseihin ja ne pakastimeen kyljelleen niin että vesi pakastuu levyiksi. Niillä lituskoilla (pyyhkeeseen kiedottuna) oli hyvä viilentää leukaa leikkauksen jälkeen; tarkoituksena siis estää turvotusta. Toimi.
Mulla ei ollut ennen laitettu puudutusta. Ei ole ollut reikiä tms..
Jälkeepäin ei ollut ollenkaan kipeä, otin buranaa ennen kivun tuloa. Tsemppiä! :)