Meillä menee liikaa rahaa ruokaan!
2 aikuista ja 4 lasta ( 10v-17v). Auttakaa, antakaa hyviä vinkkejä miten voisin säästää. Paljonko teillä ruokamenot? Haluan tehdä monipuolista ruokaa mutta tästä törsäämisestä tultava loppu.
Kommentit (13)
pirkka, x-tra, rainbow..
monesti ovat halvempia kuin vastaava " merkkituote"
kuin paljon teillä sitten menee kuukaudessa ruokaan? kuuluuko siihen vain ruokaa vai lisäks pesuaineet yms. päivittäistavarat?
2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä lasta. Silti 600e menee ruokaan. Mies vielä maksaa reilun satasen kuussa työpaikan ruokailuistaankin eli iso summa kuluu kuussa.
Siinä on pesuaineet, wc-paperit sun muut. Rahasta tekee tosi tiukkaa, aina laskut roikkuu. Olisipa vanhempani opettaneet säästäväiseksi. :( Haluan oikeesti tähän muutoksen! ap
Leivo itse leivät, lisää taikinaan puurohiutaleita, juuresraastetta tms. Samoin tee itse leivonnaiset isoissa erissä ja pakasta.
Kerää syksyisin marjoja pakkaseen, osta lihat tarjouksesta, ja kempsutuotteet Lidlistä. Ei ylimääräisiä herkkuja kuin joskus. Tällä budjetilla, perusruoalla, selviät alle 100 euroa viikko.
Sitten kun taas laskut maksettu ja talous reilassa voit ostaa jotain ylimääräsitä. Pidät vaan vähän aikaa vyön tiukalla, ja pitkässä juoksussa muistat säästää.
sossukin laskisi teillä menevän noihin 150e viikossa eli vähintään 450e/kk
Lapset syö päivällä tietty koulussa ja me miehen kanssa työpaikalla. Kuitenkin pyritään lämmin ruoka syömään vielä kun ollaan kotiuduttu. Viikoksi etukäteen tehdään kyllä ruokalistat ja kaupassa käydään vain 1-2 krt/viikko. Suunnitelmallisuutta vaan kehiin!
Vierailija:
sossukin laskisi teillä menevän noihin 150e viikossa eli vähintään 450e/kk
Ostin paljon hedelmiä (banaaneja, viinirypäleitä, omenoita, luumuja...), pari kiloa tomaatteja, kurkkua, salaattia, naudanjauhelihaa 4 pakettia( a´400g), broilerin filettä kilon, kilon lohifilettä, possun suikaleita pari pakettia (a´ 400g), HK:n sinisen, pari kiloa perunoita, porkkanaa, kananmunia 2 rasiaa, margariinia, raejuustoa (500g), kilon juustoa, leikkeleitä, maitoa 7 litraa, ruokakermaa 4 purkkia, 3 litraa jugurttia, tuoremehuja 4 litraa, jauhoja, ruisleipää sekä paahtoleipää 4 pakettia, irtosipuleita, makaroonia 3 pussia, ketsuppia, nuudeleita, pakastevihanneksia 4 pussia, valmispastapusseja 3 pakettia, kaurahiutaleita, 2 pakettia muroja, kahvia, pari maustepussia, mansikkahilloa ja paketin wc-paperia (8 rullaa).
Teen jauheliha-makaroonilaatikon, lihamurekkeen herne/maissi/paprika-täytteellä ja muusia, makkarakeiton, possunsuikaleet ateriakastikkeella(niitä löytyy kaapista, en ostanut) ja riisiä, uunilohta, kermaista broilerikastiketta ja pastaa sekä broilerikiusauksen.
Lisäksi viikon aikana tulee tehtyä ainakin pannukakkua, munakasta, riisipuuroa sekä puolukkapuuroa pakastimessa olevista puolukoista. Maitoa joudun varmaan ostamaan pari litraa lisää ennen ensi keskiviikkoa, muuten pärjäämme näillä viikon.
Meitä on 2 aikuista ja 3 lasta, joista yksi pk-ikäinen ja 2 koululaista. Me kaikki syömme yhden lämpimän aterian arkisin töissä/koulussa/tarhassa. Ja viikon ruokakulut ovat aikalailla 150e eli n. 600e kuussa. Ostan aina kerralla kaikki viikon ruoat, maitoja tai mehuja ehkä haen lisää. Pidän ruokalaskuamme varsin kohtuullisena ja nälkää ei meillä kukaan näe.
jos siis syötte paljon kokolihaa (kastikkeet, paistit, pihvit jne)?
Keitot tulevat halvaksi, vaikka käyttäisi pakastejuureksia tai -vihanneksia. Laatikot tulevat halvaksi, jos ne tekee munamaitoon ennemmin kuin kalliiseen kermaan. Laatikkoruokia on helppo tehdä pakastimeenkin, ja siinä säästyy rahaa kun tekee kerralla paljon.
Ostatteko paljon irtojogurtteja, limppareita, sipsejä, vanukkaita, mehuja ja keksejä, puhumattakaan karkeista tai valmispullista? Niihin menee paljon rahaa. Pulla on erittäin halpa herkku itse tehtynä, ja pullataikinastahan tekee vaikka mitä.
Simppelit kiisselit ja vanukkaat on myös helppo tehdä itse, niihin ei tarvitse edes puolivalmisteita.
Monet hedelmät ovat yllättävän kalliita, jos niitä kuluu paljon. Kannattaa panostaa ennemmin kotimaisuuteen ja laatuun kuin määrään.
terveisin äiti + 2 lasta, ruokakaupan lasku (sis. pesuaineet ja paperitavaran) noin 70-80 ¿ / vko ja syömme hyvin!
Ostat tummaa leipää, vaaleaa leipää, maitoam mehutiivistettä, juahelihaa, kasviksia, hedelmiä, ja esim. kanaa, raejuustoa, rahkaa, marjoja, mysliä, juustoa ja kurkkua jne.
Meillä esim. on vain yhtä leivänpäällistä, kahta leipää, jauhelihasta teen laatikkoa, keittoa, pataa, kasviksista sosekeittoa, rahkaan marjoja jne.
2x tämän tyyppinen satsi maksaa noin 100e
Siihen tosin kuuluu lapsen vaipat, pesuaineet, wc-paperit, patterit, joskus vaatteita, lehdet ym. Itse teen aina viikoksi ruokalistan ja sen perusteella kauppalistan. Käymme siis kerran viikossa kaupassa. Tosin maitoa pitää kyllä yleensä käydä ostamassa keskellä viikkoa.
Hyvä keino on kyllä tuo ruokien suunnittelu ja ostoslista. Itse aina lasken vielä alustavan budjetin kauppaan, eli merkitsen mitä mikäkin maksaa. Tietää sitten varautua.
Minun on tosin pakko tehdä noin, koska meillä ei yksinkertaisesti ole enempää rahaa kuin 150e/viikko ruokaan. Varmasti voisi syödä vielä halvemmin, mutta haluamme syödä laadukkaasti. Ostan esim. juuri semmoista leipää kuin haluan ja kallista kalkkunaleikettä. Panostan sydänmerkillä varustettuihin tuotteisiin, ne on yleensä vähän kalliimpia.
osta kilohinnaltaan halvinta
osta paljon kerralla ja pakasta
suunnittele etukäteen mitä aiot kaupasta hankkia