Mitä tehdä yli 5v vanhalle turvaistuimelle?
Voiko istuinta vielä käyttää tai pitäisikö se viedä jäteasemalle?
Meillä ei ole enää käyttöä kyseiselle istuimelle mutta voiko sitä edes antaa eteenpäin? Autoliiton sivuilla suositeltiin n 5v istuimen käyttöiäksi.
Kyseessä on siis v.2002 ostettu Graco Cosmic, joka on ollut vähäisessä käytössä.
Kommentit (5)
Suomen oloissa erityisesti talvella kun on pakkasta paljonkin, niin istuimen muoviosat haurastuu, murtuu vähitellen jne. Tällöin ei välttämättä näy vikaa ulospäin, mutta kolaritilanteissa istuin voi murentua ja hajota = istuin ei ole turvallinen.
Itse en käyttäisi yli 5v. istuinta itse enkä lahjoittaisi sitä myöskään eteen päin (kauhea ajatus mitä toisen lapselle kävisi!) Oman istuimemme veimme jäteasemalle, irrotimme siitä ensin irtoavat osat sekajätteeseen, metalliin yms.
Parempi se 5 vuotta vanha istuinkin on kuin ei istuinta ollenkaan. Jollekin se voi tulla tosi tarpeeseen. Laita pienellä hinnalla huutonettiin tai lahjoita jonnekin hyväntekeväisyys kirpparille, josta tarvitseva sen löytää. Kyllä jokainen ihminen sen itse sen iän voi arvioida. Jos ei muuten niin tarkistamalla sen valmistusleimasta. Ja tosiaan parempi sekin kuin ei istuinta ollenkaan!
Oma käsitykseni on, että ikävä kyllä ne ihmiset, jotka ovat valmiit ostamaan vanhan turvaistuimen, eivät ole kuulleetkaan tuosta viiden vuoden käyttörajoituksesta. Aika inhoittava on asenne, että tietämättömälle voi työntää kaiken roskan ja ottaa vielä rahaakin siitä.
Ehkä tämä ko. istuin ei ole vielä ihan roskaa, mutta kuitenkin.
Usein nuo vanhat " kirppari-istuimet" päätyvät vielä niihin kaikkein huonoimpiin, vanhimpiin ja turvattomimpiin autoihin. Rahastahan se voi olla kiinni, mutta myös elämänarvoista. Pahoittelen, jos mielipiteeni loukkaa joitain, mutta kaikessa kierrätys ei ole järkevää.
mieltä, että parempi vanha istuin kuin ei ollenkaan. Ei kaikilla ole ihan oikeasti varaa maksaa montaa sataa euroa istuimesta, vaikka tietäisi sen olevan turvallinen. Monethan ostavat autoja, jotka maksavat sen istuimen verran.
Omassakin suvussa tiedän perheen, jotka opiskelvat/ olevat työttömiä ja varmaan olisivat mielissään noinkin uudesta istuimesta. He ostivat käytetyn melkein 10 vee vanhan istuimen...
Mutta itse en halua noin vanhaa istuinta omille lapsille, mutta summa summarum...laita vain aloittaja istuin kiertoon!
että tuo 5v käyttöikärajoitus on osittain sitä että istumia saatais enemmän kaupaksi.. kun oikesti jotkut istuimethan menee reippaasti yli 5 vuotta samalla lapsella!!!
Jos et siitä rahaa tahdo, niin anna jonnekin Kontti, spr tms. on se vielä turvallinen käyttää, etenkin jos toinen vaihtoehto on olla ilman istuinta, varmasti kelpaa jollekin.