Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

syysvauvat vkoon 43

20.10.2008 |

terveiset vaan kaikille

täällä elämä jatkuu yhtä tasaisesti ja rauhaisasti.Jesse kasvaa ja kehittyy, syö ja nukkuu ja seurustelee kolmesti päivässä.

t:Anu ja Jesse 5vkoa

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on oltu 3 päivää pyörityksessä, kun pikkumiehelle iski joku pöpö ja vatsa

AIVAN sekaisin.Käytiin tänään neuvolassa punnituksessa ja muutenkin tukea hakemassa ja miettimässä mitä seuraavaksi tehdään jos ei ala helpottamaan.Kuumetta ei ole ollut, ukko virkeä ihan normisti, mutta vatsa on ollut ihan ripulilla ja mä olen ollut tosi huolesta soikeana.No neuvola käynti autto sen että vatsa on rauhoittuumaan päin ja tulipa sieltä jo vähän kiinteämpääkin..Omituisinta on ollut et Jesse ei ole kitissyt juuri lainkaan, ei ole ollut mitään silmien sameutta tai flekmaattisuutta, et ihan kun ei mitään oliskaan.

No vaippoja on mennyt ja meillä käytetään lidl vaippoja ja ne on olleet todella hyviä.

pistän kädet kyynerpäitä myöten ristiin et alkas tää tilanne rauhottumaan kunnolla,jos ei niin huomen lääkäriin.

Yön aikana sen kyllä näkee.Tähän aamupäivään asti joka syönnin jälkeen kolmet ripulit nyt on koko illan rauhottunut ja sinänsä hyvältä näyttää...

ainiin neuvolassa punnituksessa paino oli noussut 6 pvässä 315g joten

jotain on sisäänkin jäänyt.

Toivottavasti teidän pikkuset pysyy terveinä, tää on ollu henkisesti siis huolesta sekaisin aika raskas pari päivää...ja mielikuvitus on kiva lisä..

no nyt hetkeks nukkuun ennen seuraavaa syöttelyä.

T:Anu Ja Jesse 5vkoa ja 2 pvää

Vierailija
22/28 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on taas vedetty päikkärit uudella kaavalla. Lieneekö rytmi siis hakusessa. Käytiin tuossa tilaamassa ristiäiskukka pöytään, muuten kaikki onkin valmiina. Ihan jo jännittää miten sunnuntaipäivä menee. Etukäteen on tässä miettinyt miten esikoinen jaksaa tuon tilaisuuden ja miten vauvan rytmin kanssa pärjätään. Mutta eiköhän kaikki ihan hyvin mene.

Itse olen ollut kuumeessa eilen illalla ja yöllä. Nyt huomattavasti parempi fiilis. Vasen rinta on ollut hiukan kipeä. Ajattelin jo, että rintatulehdus iskee, mutta nyt tällä hekellä ei taas kuumetta ollenkaan.

Meillä mielestäni Relatipat ovat hiukan auttaneet. Kakka ei ole enää niin vihreää kuin aikaisemmin ja poika vaikuttaa tyytyväisemmältä. Viihtyy enemmän sitterissä itsekseen ja vilauttelee hymyjä. Ihania hetkiä nuo kun vauva on tyytyväinen.

Jaksuja kaikille vauvojen kanssa, erityisesti Minipandalle voimia. Palailen sitten ristiäisten jälkeen kertomaan nimen ja miten tilaisuus meni

Hyvää viikonloppua kaikille

Elohelmi ja pikkumies 5vko 4pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki mammat!

Minä en ole paljon joutanut konetta availemaan, niin paljon vauva aikaa vie ;)

Meillä alku ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan- mullehan tehtiin hätäsektio vihreän lapsiveden vuoksi ja vauva vetäisi tietty vettä keuhkoihin, jonka vuoksi hän joutui makaamaan teholla 1,5 vkoa ja minä makasin osastolla leikkaushaavaa parantelemassa. Aikamoista itkua ja tuskaa se alkutaipale oli, tuntui niin pahalta nähdä oma vauva kakienmaailman happiviikset päällä jne. Mutta nyt onneksi olemme kotona koko perhe ja vauva-arkea eletään meilläkin. Pikkumies syö öisin 2 h välein joten unet on täälläkin jäänyt vähäisiksi, yleensä otankin päiväunet silloin kun jäbäkin nukkuu. Poika on oikein kiltti- ei turhista huutele. Päivät menee seurustellessa, pyykätessä, ulkoillessa jne. Tämä on ihan mukavaa vaikka alussa tunteet heittelehtivätkin suunnasta toiseen. Maitoa mulla tulee yllin kyllin eli pelkällä rintamaidolla mennään! Joka päivä jaksan vaan ihmetellä miten suloinen oma lapsi voikaan olla, ei sitä pysty varmaan koskaan käsittämään. Rakastan vauvaani joka päivä van enemmän- niinpä me kaikki varmaan ;)

Mies on vielä tämän vkon loppuun isyyslomalla ja ensi viikolla jäämme sitten pojan kanssa kahden, vähän jännittää mutta uskon että kaikki menee kuitenkin mallikkaasti! Ihanaa vauva-arkea kaikille! Kirjoittelen taas kun kerkeän!

Luluzu ja "Pertti" kohta 3vkoa jo !

Vierailija
24/28 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän muiden kokemuksista synnytyksestä ja pienokaisten alkutaipaleesta. Oma kokemukseni oli hyvin lähellä Luluzun tarinaa ja tuntuu että en saa tuota alkua pois päästäni vaikka nyt onkin kaikki todella hyvin. Olen jo käynyt synnytyksen läpi lääkärin ja kätilön kanssa ja lisäksi kertonut sen monille läheisille mutta silti tuntuu välillä että ajatukset eivät jätä rauhaan.

No, silti jaksan iloita arjesta ihanan vauvan kanssa ja ihmetellä Hänen Suloisuuttaan :-)

Tsemppiä ja jaksamista kaikille, erityisesti Minipandalle voimia!

T. Maikki ja tyttö 3 viikkoa 1 päivä

Vierailija
25/28 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moicca kaikille!

Meillä asusteleekin nyt tyytyväisempi vauva:-) Kirjoittelin viimeksi mahavaivoista... Lopetimme Disflatyl-tippojan käytön ja siihen loppuivat, ainakin toistaiseksi myös sydäntäsärkevät iltahuudot. Ne ei sitten sopineet meidän neidille. Muutenkin neiti on ollut päivisinkin "suht. tavallinen vauva". Pientä kitinää, mutta paljon myös hymyjä jne...

Tällä hetkellä meillä on käytössä seuraavat keinot vatsavaivojen taltuttamiseksi: en syö juurikaan maitotuptteita/ ruisleipää/pullaa tms. herkkuja. Annamme maitohappobakteereita ja syötän jokaisella syöttökerralla vain yhdestä rinnasta, ettei vauvan tarvi syödä liikaa sitä "laihempaa" maitoa. Näillä keinoilla tyttö on muuttunut paljon rauhallisemmaksi kuin on ollu ensimmäset 5 vkoa-ihanaa!! Toivottavasti ei ole vain tilapäistä.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

-Wilhelmiina ja neiti (5 vkoa ja 5 pv)-

Vierailija
26/28 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moicca kaikille!

Meillä asusteleekin nyt tyytyväisempi vauva:-) Kirjoittelin viimeksi mahavaivoista... Lopetimme Disflatyl-tippojan käytön ja siihen loppuivat, ainakin toistaiseksi myös sydäntäsärkevät iltahuudot. Ne ei sitten sopineet meidän neidille. Muutenkin neiti on ollut päivisinkin "suht. tavallinen vauva". Pientä kitinää, mutta paljon myös hymyjä jne...

Tällä hetkellä meillä on käytössä seuraavat keinot vatsavaivojen taltuttamiseksi: en syö juurikaan maitotuptteita/ ruisleipää/pullaa tms. herkkuja. Annamme maitohappobakteereita ja syötän jokaisella syöttökerralla vain yhdestä rinnasta, ettei vauvan tarvi syödä liikaa sitä "laihempaa" maitoa. Näillä keinoilla tyttö on muuttunut paljon rauhallisemmaksi kuin on ollu ensimmäset 5 vkoa-ihanaa!! Toivottavasti ei ole vain tilapäistä.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

-Wilhelmiina ja neiti (5 vkoa ja 5 pv)-

Vierailija
27/28 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Mukavaa kuulla kaikkien kuulumisia, toivottavasti alkuhankaluudet ovat vaan alkuhankaluuksia ja meno alkaa tasoittumaan.

Meillä Jaakko on nyt kahtena yönä nukkunut noin 22-06 ja olen aivan ihmeissäni. Hän heräilee 02 ja 04 aikaan, mutta jatkaa unia (ja örinää) kun saa tutin suuhunsa. Ihme homma! Päivällä hän syö 3 tunnin välein vaihtelevasti 100-160ml. Syötön jälkeen röyhtäistään, nukutaan hetki, sitten vaihdetaan vaippa, seurustellaan ja lähdetään ulos joko kylään, kaupungille tai lenkille. Horoskooppinikin ihmetteli: "ei tämän pitänyt olla näin helppoa!" :)

Ainiin, onhan meillä "ongelmiakin": tuttipullon kanssa on nyt vajaan viikon ajan pitänyt tapella ja huutaa, mutta joka kerta syöttö on onnistunut kun välillä vaan rahoittelee tilannetta, pysyy itse rauhallisena ja jaksaa jatkaa kunnes hän taas syö. Onko muilla pulloruokkijoilla vastaavia ongelmia? Mistä se voi johtua? Periaatteessa se ei ole "liian kovaa" nälkää, koska hän saattaa aloittaa ihan OK:sti, mutta huuto alkaa hetken perästä. Voi tietenkin olla, että hän nielee liian kovaa, mikä sattuu ja suututtaa. Epäiltiin myös, että pulloon tulee liiaan kova alipaine ja imeminen on liian työlästä. Eikös tähän auta kun ei kiristä korkkia liian tiukalle? Toivottavasti tämäkin tappeleminen on vaan vaihe, ja menisi pian ohi.

Laittakaahan kuulumisia!

T. Yöunista ylionnellinen Arkamamma ja Jaakko (tänään tasan 8 viikkoa)

Vierailija
28/28 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi; Minipandalle toivon kovasti voimia arkeen. Toivottavasti olet jutellut noista fiiliksistä neuvolassa ja saanut jo apua. Itse en ole suoranaista masennusta kokenut, mutta toisen lapsen syntymän jälkeen olin todella väsynyt ja elämänilo oli kyllä kadoksissa hetken.

Mutta joo, en tajunnut aluksi että odottajat on siirtyneet tänne ja meni tovi ennen kuin huomasin täältä teitä etsiä. =) Sitten meni toinen tovi, kun lueskelin vanhat ketjut ja vielä kolmas tovi, kun tuli sopiva hetki että pääsen itse kirjoittamaan meidän kuulumisia.

Synnytyksestä kerroinkin odotus-puolella lyhyesti ja nyt sitten näitä vauva-arkikuulumisia..

Meillä ei ole Kuutilla (työnimi muuttui kun päästiin sairaalasta kotiin) vielä oikeastaan minkäänlaista rytmiä, eli hyvin epäsäännöllistä elämää niiltä osin elellään. Päivisin Kuutti tosin nukkuu pidempiä unia, erityisesti ulkona vaunuissa, mutta iltaisin unet on lyhyempiä ja tissillä viihdyttäisiin paljon. Yöunet vaihtelee kovasti mutta kahden ja kuuden tunnin väliin kuitenkin asettuvat. Meillä nukutaan perhepedissä, niin vauvan hoito on yöllä helpompaa.

Onneksi tämä vauva tuntuu olevan sellainen perustyytyväinen, niin tissille kyllä rauhoittuukin heti. Muutenkin tuntuu että nostaa metelin vain kun on oikeasti tosi kova nälkä tai muuten iso hätä.

Hereillä ollessaan katselee kovasti ympärilleen ja koittaa jo vähän jutellakin ja hymyjäkin ollaan jo saatu. Monesti tuntuu että vauvaa katsellessa menisi sujuvasti vaikka koko päivä. =)

Kuutti on pääosin rintamaidolla, kun imetys kerrankin tuntuisi onnistuvan. Edelliset kolme kertaa ovat kaatuneet vkon- kuuden vkon päästä synnytyksestä rinnanpäiden kipeytymiseen, mutta nyt vaikuttaa ihan hyvältä. Toisesta rinnasta tosin aukesi rinnanpää jo sairaalassa eikä se kestä tavallista imua, vaan käytän siinä rintakumia. Sen kanssa imetys onnistuu oikein hyvin.

Meillä on päiväsaikaan käytössä kestovaipat, mutta yöksi laitetaan kertakäyttövaippa, kun kestoista tulee pisu helpommin läpi. Meillä on sekä äityspakkauksen kestoja, että sitten muitakin. Ompelin itse imuja bambupuuvillasta ja käytän niitä myös lisäimuina toisten vaippojen kanssa. Välillä kyllä tuntuu että usko loppuu tuon kestoilun kanssa, kun niin usein on vaatteetkin märkänä, mutta juuri huomasin että ehkä kyse on siitä että imua on ollut liian vähän.. Noloa.

Meillä ristiäisiin on vielä kolmisen viikkoa. Juhlat pidetään seurakunnan tiloissa. Meillähän ei vauvan isän ja minun suvut tunne toisiaan ollenkaan, niin tuntui mukavammalta valita joku neutraali paikka sen sijaan että oltaisiin oltu vaikka jonkun kotona.

Tarjottavista täytekakun ja voileipäkakut tekee kondiittori-ystäväni ja itse väänsin riisipiirakoita pakkaseen vielä loppuraskaudesta.. (olihan rojekti). Vauvan toinen mummo lupasi leipoa pullakranssin ja toinen mummo tuo mukanaan pikkuleipiä. Näillä tarjottavilla pitäisi kai pärjätä.

Sitten tuosta toipumisesta sen verran, että mulla oli myös tuota paineentunnetta alapäässä hyvän tovin. Käveleminen tuntui pitkään pahalta tuon takia. Masun toiminta oli myös ekat viikot hankalaa. Tuntui harvinaisen ikävältä, kun tunsi että tavaraa olisi tulossa, mutta millä hemmetillä sen saisi ulos. :/

Käytin muutaman kerran ihan tylysti microlaxia ja aloitin myös syömään luumuja aamuisin tyhjään mahaan ja veden juontiakin lisäsin. Se ilmeisesti auttoi, koskapa sen jälkeen masun toiminta on helpottunut ja se painontunnekin on jo jäänyt pois.

Lantionpohjalihaksia aloin jumppaamaan jo sairaalassa varovasti ja sitä samaa olen jatkanut vielä kotonakin. Vaikka mitään oireilua ei olekaan, niin ei se varmasti hukkaan mene, päin vastoin.

Tulipahan tekstiä, mutta suotakoon se minulle kun en ole moneen viikkoon kirjoitellut. =) Nyt lähden koiran ja vauvan kanssa ulos, kun täällä paistaa arska. =)

Mukavaa syksyä kaikille mammoille ja vauvoille ja *minipandalle* vielä voimia antava halaus! Usko siihen että joku päivä huomaat että aurinko paistaa ja elämä on ihan kivaa, vaikkei aina niin kovin helppoa. =)

tittamarianne ja Kuutti 5vkoa 3pvää