syysvauvat vkoon 43
terveiset vaan kaikille
täällä elämä jatkuu yhtä tasaisesti ja rauhaisasti.Jesse kasvaa ja kehittyy, syö ja nukkuu ja seurustelee kolmesti päivässä.
t:Anu ja Jesse 5vkoa
Kommentit (28)
Moi taas kaikille, tuo levoton pikku-ukkeli pitää huolen ettei äiti pääse liikaa netissä surffailemaan, joten piiiitkääään aikaan en ole kirjoitellut. Meillä tuo syömishomma on ihan samanlaista kuin Donnalla. Päivällä 1-2h välein ja nuo yhdet pidemmät päikkärit. Ja yöllä myös 2-4h välein, paitsi viime yönä taisi olla vieläkin tiheämmin, ainakin Äidistä niin tuntuu... Haukotus.... :)
Torstaina neuvola niin saadaan uudet lukemat kasvusta.. jännää, itse kun hermoilen kovasti maidon riittävyydestä, mutta ukkeli on tyytyväinen imetyksen jälkeen joten luulisi vatsan tulevan täyteen.
Ensi la on ristiäiset meidän pienellä ja hieman äitiä ressaa miten juhlat menevät. Tavoitteena olisi pitää mahdollisimman rennot ja oman näköiset kekkerit, toivottavasti siinä onnistutaan...
Tämmöistä tänne meille ja palataan taas asiaan!
Hyviä vointeja niin vaaveille kuin Äideillekin! :)
T: Kathrin ja Jahveli 4vkoa ( hui miten paljon!! :) )
Liityimme odotuspuolella tähän syyskuulaisten joukkoon vasta ihan loppumetreillä, joten tervehdys vaan kaikille! Seurailin keskustelua monia viikkoja ja lopuksi tulin itsekin mukaan.
Tyttö-vauvamme syntyi 1.10. (la 15.9) joten pitkäksi meillä odotus menikin, samoin synnytys(3 päivää synnytysosastolla...) ja sen jälkeinen aika kun vauva tarvitsi sairaalahoitoa viikon ja päivän verran. Se on kuitenkin nyt ollutta ja mennyttä, ja nyt meillä on kotona terve ja aivan ihana pikku-prinsessa, joka syö, nukkuu ja kakkaa niin kuin tässä iässä kuuluukin!
Meillä on noiden alkuvaikeuksien jälkeen mennyt tosi hienosti. Imetys sujuu hyvin, tosin käytän vielä rintakumia mutta yritän siitä vähitellen eroon. Ja ne yöt: vauva nukkuu sikeästi jopa 6-7 tuntia putkeen, herään yleensä vain kerran imettämään! Pari kertaa on ollut ennen nukahtamista sellaista kiemurtelua ja itkeskelyä, jonka arvelen johtuneen äidin ruokavaliosta: eka kerralla olin syönyt linssikeittoa ja toka kerralla papuja. Joten jätetäänpä sitten palkokasvit suosiolla pois. En tiedä, oletteko muut havainneet ruokavalion vaikutusta tähän asiaan eli masuvaivoista johtuvaan itkuun? Toivomme totisesti että tämä unirytmi jatkuisi, mutta tiedostan samalla että tilanne voi minä päivänä tahansa muuttua... Päivällä syödään toki vähän tiheämmin ja nukutaan lyhyempiä pätkiä. Kasvettu ollaan hienosti, kahden viikon iässä oli tullut +500g syntymäpainoon. Joten ei voi äiti olla kuin tyytyväinen :-)
Hyvää vointia kaikille äideille ja vauvoille!
T: Maikki ja tyttö 2vk 5 pv
Taisin viimesksi kirjoittaa vaan ihan nopeasti, että poika syntyi. Se olikin syyskuun alussa eli aikaa on kovasti kulunut. Meillä on mennyt pääasiassa hyvin. Poika syö n 2-4 tunnin välein. Yöllä saattaa olla kuudenkin tunnin väli. Ongelmana meillä on ollut itkuisuus ja selkeät vatsakivut. Ajattelin koliikkia ja muita ilmavaivoja pariviikkoa, mutta kun itku alkoi aamu kahdeksalta ja loppui hyvässä lykyssä kahdeltatoista yöllä niin aloin miettiä onko tässä nyt jotain muutakin. Viimeviikolla kakka muuttui vihreäksi ja tottakai heti googletin mitä se voisi tarkoittaa. Useissa keskusteluissa vihreä kakka, tiheä pulauttelu ja itkuisuus oli merkkejä yliherkkyydestä. Moni (äiti) vastaavassa tilanteessa oli jättänyt omista ruuistaan ainakin maitotuotteet pois lisäksi jotkut myös munan. Päätin siis kokeilla ja niin uskomatonta kun se on niin kipu itkut ovat loppuneet. Eilen vahingossa söin pullan niin tänään (n. 10 tunnin päästä syötyäni) ukko itki ja vääntelehti eikä suostunut olemaan kuin sylissä. Olen siis n. neljä viikkoa kantanut ukkoa lähes koko päivän. Nukkui vaan repussa, liinassa tai mahanpäällä tai ihan vaan sylissä. On ollut aika raskasta eikä oikein mitään muuta saa tehtyä tai levättyä tms. Lisäksi tietenkin se iso huoli ja ahdistus kun toinen vaan itkee.
Nyt on ihan ihmeellistä kun saattaa olla hereillä itkemättä. Viihtyy lattialla ja sitterissä ja katselee ympärilleen. Jopa ensimmäisiä kunnon hymyjä on vähän meille näytellyt.
Toivon vaan kovasti, että tämä oli nyt sen lohduttoman itkun loppu vaikka tämän ruokavalion ylläpitäminen vaatiikin melko tarkkaa toimintaa. Oli haaste seuloa kaupassa missä kaikissa tuotteissa on maitoproteiiniä tai munaa. Lempiherkkuni pestokin on nyt vähäksi aikaa unohdettava kun siihenkin on lykätty munaa ja juustoa.
Meikäläinen voikin sitten tulevissa ristiäisissä syödä munattomia pipareita ja viihdyttää vieraita. Vähän stressiä pukkaa niidenkin juhlien järjestäminen vaikka en haluaisi nyt hermoilla. Rennot juhlat on tarkoitus pitää.
Kohta kaikkien "salaisuuksilla" on oikeat nimet : ))
Hyviä vointeja kaikille vauvoille ja äideille.
Rasina + ukkeli 6vk 2 pv
joo ei ole kovin vapaa-aikaa netissä istuksella, pikaseen aina käytävä kahvikupin kera ;)
yöunista: meillä nukutaan klo 22-23 tuonne 2-3 jolloin ekan kerran syö. sitten siitä nukkuu tuonne 5-6 ja klo 9 hän "nousee ylös" :) päivisin tirsutellaan 20min-3h pätkiä vaunuissa ja sitterissä. oliskohan se 4,5h on ollut se max putkeen mitä nukkunut :) mutta paremmin tämä nukkuu kuin esikoinen aikoinaan! hänellä oli koliikkia sun muuta. vieläkin on neidillä yöunet hukassa ja heräilee pitkin öitä.. :S
MAIKIN tyttö onkin osoittanut sen, että yliaikaiset vauvat ovat yleensä tyytyväisempiä ja nukkuvat paremmin :) voi kun meilläkin nukuttaisiin putkeen noin pitkään!
ristiäisG: milloinkas pidätte, missä ja mitä tarjoilette? pistetääs gallupia pysyyn! jotkut ovat jo kerinneet pitääkin, mutta kertokaa te millaiset sitten olivat :) meillä on pyhäinpäivänä ja kotona pidetään. tilaan pitopalvelusta voileipäkakut ja kakun. pipposet ja pullat ostan kaupasta ja pienet karjalanpiirakat myös. juhlijoita on n. 33 henkeä :) esikoisen ristiäiset oli kanssa samalla kaavalla, mitä nyt vähemmän oli vieraita.
esikoisen päiväunet taas hukassa. ei suostu käymään unille ja on natissut tässä jaloissa pitkin päivää :( nyt äsken rauhoittui unille viimein.. ja pikkuneiti ottaa tirsuja vaunuissa.
tuttiG myös pystyyn, käyttääkö moni tuttia? meillä on käytössä ja annettiin jo laitoksella. niin kovat on imuhalut hällä :) harmi vain, kun imee samalla ilmaa ja paukuttelee sitten sen mukaisesti.. alkuunsa ei meinannut huolia tuttia lohdukkeeksi.
cec ja typsi 5vk+
vielä tsempitykset! minulla oli esikoinen itkuinen ja koliikkinen :( piti tarkkaan katsoa mitä söi ja kyllä tuli hartiat vääränä kannettua pientä tunti tolkulla. meillä sitä itkua oli myös aina kun vaan oli hereillä.. onneksi loppui 3kk tietämillä. käytettiin vyöhykehoidoissakin häntä silloin.
Kirjoittelin odotuspuolella syyskuisiin ja ajattelin laittaa kuulumisia sen verran, että meille syntyi poika 6.10.
Itse olen todella väsynyt ja masentunut vaikka kaiken pitäisi olla hyvin. En siis juuri jaksa tännekään enää kirjoitella.
Toivotan hyvää syksyä kaikille äideille ja vauvoille!
minipanda ja pikkumini 2vkoa
Meiltäkin jotain kuulumisia... Olen jotenkin ollut niin pihalla että nyt tänne vasta ehdin. Synnytyksestä laittelin jotain odotuspuolelle ja syntyneitten listalle josko sieltä joku bongannut. Kuitenkin rankalta tuntui alku ja nyt alkaa hieman jo helpottaa. Sektiolla siis tuli maailmaan meidän pikku-ukkeli ja oli reilusti odotettua pienempi. Hieman taitaa olla tasaisempi tapaus kuin isoveljensä, mutta kylläkin samanlainen sylihiiru. Hereillä ollessa ei muu kelpaa kuin syli.
Tänään oli 3vk neuvola ja syntymäpainoon tullut yli kilo lisää eli 4360g oli päivän saldo. Valitettavasti äipän maidontuotanto ei tuota pystynyt tuottamaan, joten suurimmaksi osaksi korvikkeilla mennään. Tississä roikkuu mielellään, mutta nälkäisenä se ei tyydytä pikkusyöppöä vaan menee ihan huudoksi.
Tutti ilmestyi suuhun jo synnärillä, ja yllätys kyllä - ihan lupaa kysymättä. Ei ole kauhean innokas lussuttaja, mutta tasoittaa pahimpia karikkoja nukkumaan ruvetessa.
Yöunet menee kolme tuntia unta ja yksi tunti hereillä, päivällä paljon säännöttömämpää. Onneksi isukki pitää nyt vasta isyyslomansa, koska näyttäisi että yönukkumisetkin hieman lyhentymään päin kun on NIIN nälkä että suu söis mutta maha ei vedä =D
Ristiäiset meillä vasta marraskuun lopussa, kun haluttiin tietty pappi joka ei ennemmin ehdi. Meillä kemut on Jumalanpalveluksen yhteydessä, kuten esikoisellakin. Seurakunta pienehkö koska tietyn kieli/kulttuurialueen ihmisiä. Tarjoilut seutakuntalaisten tekemiä ja itse laitetaan vaan jotain pientä sekä hieman somistetaan. Tietty esitetään toiveita ja maksetaan kulut. Ihan olisi tarkoitus tarjota lämmin ruoka, reilusti lisukkeita, salaatteja ja jälkiruoka samaan sarjaan eli useampaa sorttia.
Josko hetken hengähtäisi kun isompi on isin matkassa ja pieni nukkuu...........
Selidora ja sylihiiruli 3vk+
oltiin tossa päivystyksessä näyttämässä pikkusta, kun maha on heittänyt ripulille ja sitä on tullut, ja aitten sekaan ilmesty veriviiruja niin päätin lähteä näyttämään.Kaikki oli hyvin ja lapsi voi hyvin.Limakalvot ärsyyntyneet ja maitohappobakteerit pois käytöstä.Kai ton ois voinu itekkin päätellä, mutta oli hyvä kuulla lääkäriltä.On turvallisempi nukkua kun tietää et kaikki ok.
Meillä on ristiäiset 2.11.meitä on noin 15, kakkua ja voilepäkakkua ym.pientä.Kirkkoherranvirastosta löyty tila joka oli just sopivan kokonen ja itse kaste on kirkossa.
Tuttia meillä on käytetty alusta asti ja nyt vasta viikko sitten on kunnolla imenyt ja aruhoittunut, kun tuppaa kans ylensyömään niin tutti auttanut imuvimmaan.
No tässä mennään nukkumaan nyt vähän levollisemmin, kun ois menty ilman lääkärikäyntiä.
Iloista viikonjatkoa!
T:Anu Jesse 5vkoa
Hei kaikille
Meillä Kerttu vauva nyt 3 viikkoa ja 2 päivää ja nukkuu hyvin vaihtelevasti. Välillä sinnittelee 4-6 tuntiakin putkeen hereillä päivällä, jolloin haluaa imeä tissiä koko ajan tai olla sylissä, sitten nukkuu pidempään, kun nukahtaa kunnolla. Yleensä keskellä päivää on yksi pidempi valvomisjakso jonka perään aina toivotaan ja joskus saadaan pidemmät unet. Sitten ilta yöstä 22-02-03 yleensä on valveilla ja syö koko ajan. Iltaisin vauva ei irrota tissistä hetkeksikään. Tuttia jos yritetään tarjota ja niin naama menee kurttuun ja huuto alkaa. Nyt vauva onkin sitten nukkunut 02-07, minkä jälkeen heräs just ja just syömään ja nukahti heti uudestaan, samoin klo 10 söi vähän ja nukahti heti uudestaan. Kohta varmaan herää ja valvoo useamman tunnin, kun on nukkunut noin kauan. Vauva on tosi ihana ja suloinen kun nukuu, miehen mielestä nukkuja kaunein, mutta nuo parin tunnin syömämaratonit koettelee äidin hermoja ja rinnanpäitä
t. elli ja kerttu
Huh huh, melkoista rumbaa täälläkin pikkulikan kanssa :S
Masu vaivaa ja tissillä viihdytään koko päivän..tänään aloitan kokeilun RELA-tipoilla. En tiedä kuvittelenko, mutta masu on vaivannut mielestäni enemmän Jekovitin myötä. Toivottavasti tasaantuu jossain vaiheessa. Koliikiksi en tätä kuitenkaan luonnehtisi, kummitytöllä oli koliikki ja se oli kyllä rankkaa. Tekee pahaa kun pieni kiemurtelee ja möngertää :-( ehkä pitäisi ottaa oma ruokavalio syyniin, mutta aamukahvista en luovu! Itsekästä, mutta niin se on.
Meillä on ristiäiset vasta suunnitteluasteella. Sopivaa pappia pohdiskellaan, ei haluta omasta seurakunnasta. Kastemekko on jo olemassa ja kummit valittu (tosin ei vielä kysytty heiltä..).
Meilläkin pulautellaan ahkerasti ja pyykkiä tulee! Onneksi vaatteita on vinot pinot, anoppi löysi miehen vanhoja vauvanvaatteita ison kasan :-)
Tyttö on nytkin sylissä, kun ei suostu olemaan muualla kun masu vaivaa. Onneksi hän nukkuu yöt, n.klo 21-22 nukkumaan ja ylös n. klo 8.30-9.00. Viime yönä taisi tankata kerran, mutta yleensä pari kertaa. Nukumme toistaiseksi perhepedissä, koska tyttö ei vielä ole suostunut pinnikseen jäämään, vaikka se on meidän sängyn vieressä. Olen päättänyt antaa asialle aikaa ja tällä tavalla pääsen itsekin helpoimmalla, kun ei tarvitse nousta erikseen imettämään.
Laiska on tämä äiti nähkääs! :-)
Tsemppiä viikkoon ja vähemmän masunpuruja vaaveille!
Miaea ja Ina 2 vkoa 5 pvää
Meilläkin kärsitty ilmavaivoista. Välillä suolistoäänet on todella kovat, mutta toisaalta piereskelee kyllä poika kovin, joten kyllä se ilma uloskin tulee. Aloittelin myöskin relatipat tuossa lauantaina joten viikonloppuna varmaan pitäisi paras teho alkaa näkyä. Jekovitiä olen jatkanut nyt 4 tipalla ja jatkan tällä nyt jonkin aikaa. Omaa ruokavaliota varmaan myöskin pitäisi tarkistaa. Toisaalta 1-2 kuppia kahvia ei varmaan vielä niin paljon ole, että siitä pitäisi luopua. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Myöskin meidän ruoka on aika mausteista, joten sekin voi vaikuttaa. Aika tietysti korjaa tilannetta, koska kyllähän näillä pienillä se suolisto on vielä vähän "kehittymätön" joten eiköhän ne masuvaivat ole hyvinkin yleisiä.
Meillä ei tuttia huolita enkä enää edes tyrkytä, esikoisen kanssakin mentiin ilman. Meilläkin todella jatkuu nuo tissimaratoonit, saatetaan olla tissillä 2-3 tuntia lähes putkeen, varsinkin illalla. Ja välillä tuntuu että poika niin hanakasti imee, että ei olisi koskaan maitoa saanut ;o) Rankkaa tuo imettäminen on, mutta aika menee niin nopeasti että eiköhän se jakseta. Esikoinenkin oli aivan samanlainen ja jaksoin täysimettää puolivuotiaaksi asti.
Meillä ristiäisiä vietetään ensi sunnuntaina. Etunimi on päätetty, mutta vielä mietitään annetaanko 2 vai 3 nimeä. Ristiäiset pidetään sukulaisen omistamassa juhlatilassa. Ruoka tarjotaan ja jälkkäriksi kakkua. Samassa paikassa vietettiin myös esikoisen ristiäiset aikoinaan.
Yöt menee ihan mukavasti. Poika syö 1-2 kertaa riippuen siitä mihin aikaa nukahtaa. Tuo on nyt vähän hakusessa vielä. Useimmiten menee lähemmäs 11 ja silloin saatetaan mennä yhdellä syötöllä. Aamulla herätään ennen kahdeksaa. Päikkäreitä nukutaan kahdet, ensimmäiset 3-4 tuntia ja toiset noin 2 tuntia. Nukahtaminen sisälle on vaikeaa, autoon ja vaunuihin nukahtaa helposti.
Näin siis meillä...
Elohelmi ja pikkumies 5vko 2pv
Pitkästä aikaa saan aikaiseksi kirjoitella kuulumisia.
Meillä on ollut välillä melkoista hulabaloota, mutta olen päättänyt nauttia tästä vauva-ajasta koko rahan edestä, tämä kun on todennäköisesti meidän viimeinen käärö. Mutta täytyy kyllä myöntää, että olen väliin ollut melkoisen väsynytkin kaikkeen, kyllähän tuon pienen kanssa pärjää, mutta kun on kaksi isompaa jotka ei usko sitten mitään ja meno ollut melkoista ja miehestä ei juuri ole apua vielä ollut. Sekin asia korjaantuu, kun meille tulee lomittaja 2 viikoksi.
Meillä helmi myös valittaa masua ja nyt kokeillaan disflatyltippoja josko ne jotain auttais. Meillä yöt nukutaan hyvin ja kerran tai kaksi vaan herätään syömään ja sitten aamupäivä ja ilta on kitinää ja parkua. Sylissä vaan nukkuisi ja olisi tyytyväinen, mutta sitten ei oikein muita hommia pysty tekemään ja talo onkin sitten välillä pommin jäljiltä, no se on nyt murheista pienin.
Imetys meillä takkus jo alussa, kun sairaalasta lähtien saanut lisämaitoa ja tottuiko jo vai mikä, mutta rintaa ei huolisi ja nyt olenkin imettänyt illalla ja yöllä ja muuten helmi saa korviketta. Luulen, että kohta loppuu tuo yötissuttelukin, sillä viime yönä sai "väkisin" tissiä tuupata, no tuleehan sieltä pullosta helpommin ja nopeemmin.
Vaippagalluppia pistelen pystyyn eli mitä vaippoja käytätte? Mä en käsitä mikä meillä takkuuaa ja miksi, mutta meillä vaipat vuotaa, tänäänkin olin itse kakassa melkein enempi kuin helmi. Meillä on käytetty liberoa ja koko pitäisi olla oikea ja vaippaa vaihdetaankin usein. Onko muilla samoja ongelmia?
Ristiäiset on meilläkin vielä suunnitteluasteella, kotona pidetään ja pitopalvelusta tarkoitus tilata suurinosa tarjottavista ja kummitkin on jo kysytty, mutta päivä ja pappi vielä uupuu.
Ja arvatkaas mitä, ette usko kuinka mukavaa oli taas päästä oman hevosen selkään, kävin reilu viikko sitten ekan kerran ratsastamassa ja voi kuinka teki hyvää omalle päälle, se on sellasta hermolepoa, pystyy nollaan kaiken muun. Muuten olen koittanut reippailla vaunulenkeillä ja paino onkin laskenut ja nyt ollaan samoissa tutuissa lukemissa kuin ennen raskauttakin:)
Mukavaa viikkoa kaikille!
Kimaro ja Helmi 4vkoa2pvä ( Kyllä aika vaan menee nopeasti)
Joku viime viikolla kyseli alapään palautumisesta. Mulla edelleen kova paineentunne alapäässä. Lisäksi repeytynyt haava ei ole parantunut, joten kovasti kirvelee edelleen vessassa käydessä. Kävellä pystyy jonkin matkaa mutta jossain vaiheessa haava alkaa vihoittelemaan. Nyt sentään pärjätään jo ilman särkylääkkeitä, mutta pitkään toipuminen tuntuu kestävän.
tuohon että pullosta tulee helpommin ja nopeammin eli vauvan kannalta helppoa ja nopeaa toimintaa, ei tartte itseään rasittaa kovalla imulla:)
Kimaro
Minipandalle jaksamista ja toivottavasti sulla on tukijoukkoja apuna, ettet aian uuvu! Mielestäni ensimmäinen kuukausi vauvan kanssa on aina rankinta, kun on itsekin kipeä synnytyksen jäljiltä ja varsinkin alkuun maidontulo voi olla mitä vaan... Puhu neuvolassa kuitenkin olostasi!
Itse olen kyllä väsynyt mutta onnellinen. Tuntuu kuin tämä kolmas lapsi korjaisi edellisten kanssa mieleen jääneet epäonnistumiset, sitä on vaikea selittää! Edellisten kanssa olin jotenkin malttamattomampi ja ekan kohdalla piti näyttää maailmalle että kyllä nuori äitikin pärjää, ja sisu kaulassa tein kaiken itse vaikka kuinka väsytti (olin 19 kun aloin odottaa esikkoa ja sain aika karvaita kommentteja lähipiiriltä, mm. äitini ilmoitti, ettei hän ainakaan sitten vauvaa tule hoitamaan, kun ei hänkään koskaan apuja saanut ja kun kerran vauvan teen, niin itse on huolehdittava :( ). Toisen kohdalla imetys ei onnistunut ja olin masentunutkin.
Vauvalla ei ole minkäänlaista rytmiä, paitsi että nukkuu vähän ja syö usein :) Oma maito onneksi riittää, kun huomasimme korvikkeen aiheuttavan paljon ilmavaivoja ja kakka muuttui vihreäksi! (Tuli testattua tämäkin viime viikolla kun ajoimme mökille ja laitoin korviketta pulloon, jotta voin kätevästi syöttää pojan matkalla, joo, mutta loppupäivä olikin ihan kamalaa kitinää ja ähräämistä... Sama reaktio on ollut aiemminkin korvikemaidosta.)
Meillä ristiäiset on 8.11. Pidämme ihan pienet kemut ja vaan lähipiirille. Delegoin anopin tekemään voileipäkakun ja äitini leipoo kuivakakkuja, itselle jää täytekakun hankinta (yleensä aina leivon itse, mutta nyt en luota siihen että aikaa jää imetyksen jälkeen ruveta kokkaamaan). Vinkkejä kaipaisinkin, mitä muuta voisi tarjota? Entä miten koristella tila? Vietämme ristiäiset seurakuntatalolla, tilassa, johon 20 henkeä mahtuu sopivasti.
Kuulumisiin!
t. Sanelma ja Äijä
Vaippagalluppiin: Meilläkin libero tuntuu vuotavan. Muutaman kerran päivässä on kylki märkänä. Ajattelin kokeilla pamperssia, se sopi parhaiten esikollekin. Ostin tosin toissa päivänä päketin liberoa jota en ole vielä aukaissut, ajattelin yrittää palauttaa takaisin kauppaan jos ottaisivat, ei menis rahat hukkaan.
Muuten meillä menee ihan hyvin. Meidänki tytöllä on masuvaivoja, syö niin ahneesti et ilmaa menee urakalla. Mutta sen kanssa on vielä pärjänny. En minäkään ole vielä kahvista kokonaan luopunu, täytyy varmaan sitäkin koittaa jos tuntuu et ei ohi mene. Meänhän vauva on vasta 2 viikkoa joten kai se suht normaalia on et vielä vähän mahaa itkeskelee. Se vaan on inhottavaa jos yöllä oikein itkee niin esikko herää ja sit on jo kunnon konsertti pystyssä. Täytyy vaan toivoa et hän tottuisi vauvan itkuun.
Nyt herättiin joten hauskaa päivää vaan kaikille!
SaMa, esikoinen 1v 5kk ja vauva 2 vko
Kyllä on monilla vauvoilla mahavaivoja... Meillä on käytössä maitohappobakteerit ja Disflatyl-tipat, kun vauva on päivisin tosi tyytymätön ja itkee ihan "jäykkänä" iltaisin noin 1,5 h. Pitää kantaa joka ilta niin, että nojaa eteenpäin ja hieron tai taputtelen kevyesti mahaa. Tällaista ei ole tarvinnut kahden aikaisemman lapsen kanssa kokea eli ehkä oli jo aikakin "vanhoilla päivillä"...
En ole varma Disflatylin tehosta, joten kokeillaan nyt olla pari pv ilman. Ja jos jatkuu, niin kokeillaan välillä Cuplatonia. Olen itsekin karsinut ruokavaliotani: ei juurikaan maitotuotteita, suklaata, ruisleipää, herneitä tms. Eli monet keinot on käytössä. Mutta voi tässä se 3 kk vielä mennä :(
minipanda: Tsemppiä sulle! Maasennuksesta selviää kyllä. Koin itse saman esikoisen kanssa, mutta elämä voitti kuitenkin! Muista hankkia apua. Terapia oli minulle aikoinaan paras apu ja vertaistuki myöhemmin auttoi jaksamaan matalalennon.
-Wiltsu ja neiti 5 vkoa + 2 pv-
Esikoiselle annettiin satunnaisesti vastiketta ja hänelle Tutteli aiheutti vatsanväänteitä, mutta NAN sopi ihan hyvin. Eli merkin vaihtokin voi auttaa.
Ristiäiset on meillä vasta marraskuun lopulla. Kotona pidetään ja kakut tilataan valmiina, yritän päästä helpolla vaikka tykkäisinkin tehdä itse.
Muuta en nyt näköjään ehdikään kirjoitella kun pomo huutelee tuolla...
Donna
Hei kaikille syskuulaisille. En ole kirjoittanut meidän pojan syntymän 10.9. jälkeen mitään, kun synnytys ei mennyt ihan oppikirjojen mukaan, mulle jäi siitä kauheen paha mieli ja traumat, ajattelin, että pitää antaa ajan kulua. Synnytys käynnistettiin ja vuorokauden keston jälkeen päätyi imukuppiulosauttoon ja vauvan hapenpuutteeseen. Sairaalassa oltiin sitten melko kauan ja tarkkailtiin ja otettiin kokeita, siitäkin ajasta jäi jotenkin masentunut fiilis. Ensimmäiset kaksi viikkoa olin ihan loppu.
Nyt on jo murheet unohtuneet ja vietän mukavaa, tosin joskus myös rankkaa arkea Ossin kanssa. Meillä öisin syödään pari kertaa, päivisin sitten on epäsäännöllisempää, yleensä yhdet pidemmät unet alkuillasta, aamupäivällä ja iltapäivällä lyhyempiä pätkiä. Ossi jaksaa jo seurustellakin monta tuntia, kun sille päälle sattuu. Hymyjäkin on väläytelty. Nyt taitaa tosin olla jokin tiheän imemisen kausi, kun vaan viihtyisi rinnalla vaikka kuinka usein ja nukkuu tosi lyhyitä aikoja, heräten taas nälkäisenä. Taitaa olla kova kasvuspurtti menossa. Rintamaidolla toistaiseksi on menty, vaikka muutaman kerran olen jo harkinnut lisämaitoa, mutta ei vielä ole tarvinnut. Senkin aika voi tulla pian.
Meillä ei taida olla varsinaisia vatsavaivoja, olen ollut aika tiukka oman ruokavalion suhteen. Ongelmana meillä on närästys, vatsahapot nousee ylös aiheuttaen pojalle närästystä. Ossi nukkuukin vain vaunuissa, 45 asteen kulmassa =/ Makuuasennossa vaakatasossa ei viihdy lainaan. Epäilen refluksia, mutta lääkäri sanoi, että ei ole siitä välttämättä kyse, vaan vaiva usein iän myötä helpottuu ja häviää, kun vatsaportti vahvistuu ja kehittyy. Ei siis tutkita vielä tarkemmin.
Meillä oli nimiäiset viime sunnuntaina meillä kotona. Vieraita oli 16 ja tarjottavat mummien tekosia plus leipomosta kakku. Juhlat sujuivat mukavasti, vaikka jännitti kovasti etukäteen. Hieman ohjelmaakin oli kehitelty, jotta tilaisuudesta saatiin juhlava.
Tutin päälle meidän poika ei ymmärrä, vaikka sairaalassa lastenosastolla sellaista käytettiin. Nyt kotona vähän aikaa syö ja sylkee pois. Noista vaipoista: Meillä Libero myös falskaa reunoista. Tosin, tuo pikku-ukkeli on ihan megakakkaaja joten en tiedä, pitäisivätkö mitkään vaipat. Kestoja olen kokeillut myös muutamaan otteeseen, mutta en ole saanut niitä riittävän tiiviiksi, ollut koko mies ihan kakassa.
Tulipa pitkä sepustus, näin käy kun kirjoittaa ensimmäisen kerran yli kuukauteen. Ihmeen kauan on Ossi nyt antanut äipän istua koneella =)
Mukavaa syksyä ja tsemppiä kaikille mahavaivoihin ja muihinkin arjen pulmiin. Jaksetaan yhdessä!
Miisu1 ja Ossi 6 vkoa
Tervehdys syysvauvojen äideille!
Meillä majailee levoton pieni mies. Poika syö 1-2 h välein lähes koko päivän, yhdet 3-5 h päikkärit ottaa. Yöllä syödään 2-4 h välein, viime yönä oli aika tiuha tahti ja loppuyö kaikenlaista ähinää ja tuhinaa. Tukkoinen nenä rohisee ja pitää äidin hereillä tehokkaasti... Sitten kun syödään tiuhaan, poika oksentelee ylimääräiset ja pyykkiä riittää. No, jotain taitaa jäädä mahaankin, kun 56 cm bodyt alkaa jo jäädä pieniksi =O
Miten teillä vauvat nukkuvat yöt?
Donna & Pikkujätti 3 vko