Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huom. uudet äidit, vauvan vaatetuksesta

24.08.2007 |

Tässä kesän aikana on taas tullut nähtyä yhtä sun toista, joten:

Jos ulkona on 24 astetta, vauva EI TARVI vaunuihin makuupussia (edes auki) tai kaiken lisäksi vielä jalkapeittoa (sen makuupussin päälle...).

Jos kämpässä on 27-28 astetta, vauva EI TARVI pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita.

Ei puolustus ole se, että " ei ole silti hikinen" , koska useimmat pienet vauvat eivät hikoa, vaan liian lämpimästä heidän ruumiinlämpönsä nousee, eli heille nousee kuumetta.

Alia kera muksujen 4v ja 2x10kk

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se niin, että lapsen oma äiti ei tunne parhaiten vauvansa tarpeita. Tämä nuorimmaiseni syntyi kevättalvella ja oppi nukkumaan vaunuissa makuupussissa ja jopa kesähelteillä on vaatinut, että nukuttaessa on makuupussi jalkojen mitalta kiinni, muuten ei kertakaikkiaan nukahda, huutaa vaan ja rauhoittuu välittömästi kun saa varpaansa turvaan. Ja makuupussi on aina selän alla pehmikkeenä, toki vaatetus on sitten niukempi ettei paahdu. Mutta mitäpä minä tietäisin kahden lapsen äitinä mistään mitään. Onkohan nyt peli pelattu ja kumpikin lapsi ihan pilalla?!? Kenelle voin soittaa, keneltä voi tiedustella. Kuka ostaisi tämmöiset huonolla hoidolla pilatut lapset? Esikoinen on oikein pirteä ja terve tapaus, nuorimmainen nukkuu yönsä yhdellä heräämisellä ja kolmet neljät päikkärit tyytyväisenä vaunuissa. Huom. Myydään vain täydelliselle äidille! Huolisiko AP vielä kaksi sinne, varmaan osaat vielä korjata vahingot.

Itse en koe, että mulla olisi varaa neuvoa yhtään ketään lasten kasvatuksessa vaikka kaksi täydellistä pakkausta onkin, mutta hyvä että teitäkin löytyy niin ei ole Suomen nuoriso ihan hunniggolla.

Kaisu kera lasten (tyttö 2 v 3 kk, poika 5 kk)

Vierailija
2/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen kyllä kiinnittänyt huomiota samaan asiaan nyt helteillä. Huomasin pahimpina (tai parhaimpina, miten vaan:) hellepäivinä eli yli +25 muistaakseni 3 kertaa pikkuvauvoja vaunuissa ÄP-makuupussissa, yhdellä oikein varmuudeksi vielä vetskari kiinni vedettynä. Ja yhdellä lapsella oli rattaissa sellainen musta, hautova jalkapeite. Huh!

Ei sitä kyllä tietenkään voi välttämätä osata tietää ekan vauvan kohdalla sopivaa vaatetusta, varsinkin kun siellä sun täällä toitotetaan, että pikkuvauvat kylmettyvät niin helposti. Oli kait tuo omankin poitsun pukeminen ihan alussa vähän haussa, koko ajan mietin että onko nyt liikaa vai liian vähän päällä. Mutta kyllä minusta nopsaan kokeilemalla ja vauvaa seuraamalla oppii. Oma poitsu on tosi kova hikoilemaan ja olisi takuulla saanut lämpöhalvauksen, jos olisin yrittänyt nyt kuumalla jotain pitkähihaista, peitoista puhumattakaan.

En todellakaan yritä ketään opettaa enkä ole muita parempi, mutta kannattaa muistaa, että vaunuissa muutenkin lämpötila on ilman lämpötilaa korkeampi eikä niissä ilma vaihdu, joten lämpimillä ilmoilla vähempikin riittää. Tärkeää sen sijaan on suojata vauva suoralta auringonpaisteelta (mikä sekin on näyttänyt joiltain unohtuvan...)

Mutta menepä nyt tuollaisesta sanomaan ulkona jollekin vieraalle äidille! Ei ihan helppoa!

Kun heti ollaan kärkkäästi moittimassa huomauttajaa. Vaikka sen pikkuisen vointihan oli kuitenkin tässä pointtina, eikös vaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voivat olla lämmönsäätelyltää hyvin erilaisia.

Yksi meidän lapsista oli vauvana AINA kylmä käsistään ja jaloistaan. Tottahan sellaisen muksun pukee lämpimästi. Tämä viimeinen mukula (nyt 9 kuinen) onkin sellainen hikihattu, ettei ole koko kesänä paljon muuta tarvinnut kun lyhythihaisen bobyn. Usein sekin on liikaa.

Poikamme taas oli aikoinaan samanmoinen kun joku tässä jo kirjoitti, ettei nukkunut vaunuissa ilman makuupussia. Helteellä oli hänellä päällään vaan vaippa ja makuupussi kaulaan saakka kiinni. Saattoi joku ohikulkija ihmetellä, mutta pääasia että lapsi nukkui rauhassa.

Olisin aika varovainen arvostelemaan toisten vaatettamista. Jokainen äiti varmaan parhaansa tekee lapsena kanssa.

Saaga ja nelikko

Vierailija
4/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan raajat voivat olla viileät vaikka vauva hikoilisikin, sen takia niska ja selkä on parempi paikka kokeilla lämpöä.

Myös mulla on talvella syntynyt vauva joka vaatii jotain ympärilleen, olen laittanut harsonympärille jonka sitten hivutan pois kun on nukahtanut.

Totta on että talvivauva haluu useimmin enemmän ympärilleen kun on tottunut jo talvella kaikkiin vällyihin. Meidän toukokuussa syntyneillä pojilla ei ollut aikoinaan samaa tarvetta.

-MM- lapsineen

Vierailija
5/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vauva tarvitsee kesällä ylleen. Minäkään en lähtisi sanelemaan mitä vauvalla pitää milläkin säällä olla päällään.

Meidän pieni vauva tuntuu kaipaavan aina jonkin peiton tai makuupussiin vaunuihin seurakseen. Ilman níitä vauva heiluu puolelta toiselle vaunuissa niiden täristessä eikä tykkää yhtään.

Vierailija
6/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kämpässä on 27-28 astetta, vauva EI TARVI pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita.

Jostain muistan lukeneeni että ihan pienellä vauvalla olisi hyvä olla pitkähihainen ja -lahkeinen mahdollisimman hengittävä vaatetus jos on auringon paisteessa,sillä vauvan iho ei kestä auringonpaistetta.

Itse katselin lämpimillä keleillä kauhuissani pienen pieniä vauvoja joilla oli pelkkä vaippa päällä eikä mitään hattua, auringonsuojaa tms..

Uskon että jokainen oppii pukemaan lapsensa juuri hänelle sopivalla tavalla, ktsekkin syyllistyin aluksi liika pukemiseen, mutta kyllä sen oppi muutamassa päivässä mikä on sopiva vaatetus meidän pojalle.

Vierailija
7/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaan kiinnittänyt huomion.

Kyllä, joku oli laittanut äp:n toppahaalarin toukokuussa taaperon päälle ja oltiin kauppakeskuksessa. Myös näitä makuupusseihin sullottuja, jalkapeitteellä topattuja vauvoja on nähty. Menepä heille sanomaan (itse tietysti ovat sortseissa ja topeissa, mutta vauvalla varmaan on vilu). Eikä heinäkuun helteissä sairaalasta kotiutuva vauva tarvitse kevyttoppapukua.

Minäkään EN ole täydellinen äiti, enkä halua ketään neuvoa (no, ainakaan 2 ja 3). Tekstistä päätellen kun olette täydellisiä.

Mielestäni aloittaja halusi kertoa mielipiteensä. Uskokaa, uusavuttomia löytyy ja ihan liiaksi. KAikki tehdään kirja kädessä ja puetaan, mitä kirjassa sanotaan.

Rauhaa äidit!

Vierailija
8/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti hortseissa ja lapsella kaikki mitä kaapista löytyi:/ periaatteessa vauvaa ei kumminkaan pitäisi pukea hirveästi lämpimämmin kuin itseäänkään.

meillä kun on noi kantoliinat käytössä, vauva saa lämpöä myös itsestäni (ja päinvastoinkin), joten usein napero keikkuu mukana " puolialastomana" jos on lämmin. sukat pistän yleensä, vaikkei housuja olisikaan (vaippakaan ei liene kovin viileä)

jos vauva on makuupussissa, se ei kuitenkaan välttämättä kerro koko totuutta. itse teen usein iltalenkillä niin, että laitan vauvan pelkässä bodyssa makuupussiin. en siis pue alle mitään, jotta saan mahdollisimman helposti vauvan nukkuvana nostettua sänkyyn kun tulemme kotiin. saattaa näyttää lämpimämmältä järjestelyltä kuin on, sillä monihan pukee ensin vauvalle " ne pakolliset" ja sitten vasta täysissä tamineissa kärryihin ja kotiin tultua alkaa riisuminen...

Vierailija
9/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on kuuma jos on kiinni vedettynä helteellä ja vielä paljon vaatetta päällä, mutta ainakin meillä makuupussi on koko kesän ajan ollut vaunuissa alustana; samalla se pienentää vaunukopan sopivan pieneksi sopeksi, jossa vauvan on turvallista olla. Vaavi itse vetää makuupussinliepeen kasvoilleen kun haluaa nukahtaa.

Ja ihan niinkuin aikuisetkin, on vauvatkin yksilöitä. Itse en suostu nukkumaan ilman paksua tuplapeittoani, en edes helteellä.

Vierailija
10/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli itse nukun kesät talvet saman paksun täkin alla eikä uni tule ilman kunnon peittoa. Vauvamme puolestaan ei talvellakaan suostu nukahtamaan ennenkuin peitto on potkittu pois. Hänellä siis päällä haalari lähes kesät talvet nukkuessa pinniksessä.

Enemmän mulla tekee pahaa kylmemmillä keleillä ne leikki-ikäiset joita kuskataan kaupungissa rattaissa kaupasta toiseen pakkasessa ilman pipoa ja hanskoja takki auki, kun niitä ei viitsi joka välissä pukea ja riisua! Uskoisin että vauva helpommin ilmaisee tukalan olonsa parkumalla kuin nuo pari-kolmevuotiaat että näpit jäätyy!

Vilukissana tunnistan kyllä itsestäni sen että kun itse palelen tekee mieli lisätä vauvallekin vaatetta ;-) Mutta kun sen tiedostaa niin voi hillitä itseään ja tarkkailla enemmän mitä lapsi näyttää tarvitsevan.

Vierailija
11/15 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopuksemme, nyt 2,5 kk on koko kesän kulkenut vaunuissa makuupussissaan. Hän syntyi kuukauden ennenaikasena ja lämmönsäätely oli sen verran kehittymätön, että paleli pitkään tosi helposti. Paahtavimpina hellepäivnä en edes vienyt vauvaa ulos kuin vasta illalla, koska totuushan on, että se ilma ei siellä vaunuissa hevin vaihdu ja kun siltä auringolta pitää oikeasti lapsi suojata, niin en halunnut arpoa läkähtyykö kaveri vai paleleeko.

Eli syitä " liian lämpimän näköiseen kuljetukseen" voi olla monia. Eiköhän jokainen äiti nyt osaa tervettä järkeä käyttää ja uskon, että kyllä vauvakin ilmoittaa, jos hänellä on huono olo.

-Cityäippä-

Vierailija
12/15 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten jo todettiinkin, on syitä vauvan makuupussissa oloon ja vaatetukseen monia. ja kuten joku muukin mainitsi, minuakin kylmää monasti juuri liian vähän vaatetetut lapset esim. juuri kaupassa tms. itsellekin pitkähihainen on tarpeen pakastehyllyjen välissä kesälläkin, joten en siellä vauvaani kuljettaisi pelkässä lyhythihaisessa paidassa ja lakitta. eikä pikkuruista vauvaa ulkonakaan ilman lakkia ja jotain suojaa auringolta ja tuulelta, vaikka helle olisikin ja oma vauvani kovinkin hikoilevainen. näitäkin näin oikeesti... tulihan siinä itselle vilunväristys, mutta uskon, että jokinen tuntee oman lapsensa parhaiten.

tyynyliina on osoittautunut loistavaksi kesäpussiksi meillä! autossa kun on hirmuinen hiki ja vauva pelkässä hihattomassa sortsipuvussa niin autosta noustessa vauvan sujautan pussiin ja huppukin on valmiina :) suojaa juuri tarpeeksi, ettei hikipoikaan heti tuule kylmästi ja auringoltakin on piilossa, muttei paksuissa vällyissä. tämä tietysti sopii vain pikkuvauvoille... mutta onhan niitä lastenlakanoita ja muita ohuitakin peittovaihtoehtoja; ei vaihtoehdot ole vain makuupussi tai ei mitään :)

sopivan lämpöistä loppukesää ja alkusyksyä kaikille vauvoille ja vanhemmille! :)

Vierailija
13/15 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei maaliskuinen poika nuku vaunuihin jollei koppaa ole " pienennetty" sopivaksi koloseksi, siihen makuupussi on näppärä - helteellä toki auki, ja kesällä muutenkin. Lisäksi samainen makuupussi on kätevä siellä kauppakeskuksessa, jossa ei itsekään tarkenis shortseissa liikkua, saati sitten pieni liikkumattomana vaunuissa. Sillon kylmimmille osastoille mennessä olen kyllä vetäny makuupussin liepeet jalkojen päälle ja joskus laittanu ihan vetskarinkin kiinni!

Jotta eiköhän jokainen itse tiedä mitä tekee..

Tappert ja Leevi 5.5kk

Vierailija
14/15 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että koitetaan muita neuvoa, mutta muksuja ja käytäntöjä on tosiaan TODELLA erilaisia.

Meidän kuopus, varsinainen vaunujen/rattaiden vihaaja ihastui kesähelteillä (n.+30c), kun keksin laittaa pari vuotta vanhoihin järeämpiin rattaisiin sen mustan sadesuojan lisäksi isosiskonsa (4v.)jättimäisen ja niin ihanan pehmoisen makuupussin, jonne viskasin vauvelin pelkissä vaipoissa/kalsareissa. Ja sitten lisäksi vielä ulkona kuomun ylös sadesuojineen kunnolla auringon suojaksi ; ).Oli muuten eka kerta, kun hän elämänsä aikana ei karjunut kuin syötävä rattaissa vaan käkätti tyytyväisenä.. Ja hän tuolloin siis vajaa 1v. Yllätys, yllätys.. jos hänelle laittoi ohuen puuvilla potkiksen, jossa varpaat paljaana ja lippiksen päällä ja ilman niitä vällyjä ja sadesuojaa samoihin rattaisiin, niin hikoili kuin pieni sika ja karjui, kuin hullu. Viisaammat voivat perehtyä tähän ilmiöön (vaikka ap) ja kertoa minulle miksi näin?

Esikoinen puolestaan on ollut aina kovin lämminverinen ja olisi vastaavilla helteillä jo parin kuukauden iässä pitänyt kuljettaa kylmäkääreisiin pakattuna (jos vaan olisi saanut kuljetettua, mutta kun tuokin sellainen vaunujen/rattaiden vihaaja ja tosi suuri " herkkis" ); ), hikoili meinaan jo noin pikkuisena samoilla keleillä sisällä viileässä omassa kodissa nakusilteenkin jo kauheasti ja muutama kk tuon jälkeen talvella pelkässä bodyssä kirmasi meidän +14c lämpöisessä ikivanhassa tuvassamme hikoillen. Sanomattakin selvää, että saimme kritiikkiä kuulla kovasti asiaa vähemmän tuntevilta henkilöiltä..

Ehkä, jos kolmas lapsi meille suodaan, niin hänen lämmönsäätelynsä ja lämmin-/kylmäverisyytensä toivottavasti asettuu jonnekin noiden kahden sisaruksen välimaastoon?

Mutta eipä tässä tämän kummempia : ) koittakaahan olla kiltisti täällä!

- Tiina -

Vierailija
15/15 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. meillä tytsi (nyt jo kohta 8kk) tarkenee mielestäni tosi hyvin. Koko kesä on oltu ihan paljain varpain ja peittona pelkkä pussilakana (kuten itsellänikin _vieläkin).

Vaunuissa (yhdistelmät) mulla on alustana joko makuupussi tai paksu pyyhe. Tosiasiahan on, että pelkkä vaunun alusta hiostuttaa hirveästi, ainakin meillä on pää ihan märkänä jos suoraan on vaunuissa.

Vaunujen päälle virittelin aluksi ohutta peittoa yms jutskaa [b]auringon[/b] suojaksi, mutta tietysti tuo potki kaikki aina mykkyrälle, kunnes laitoin vaunujen oman jalkasuojan, jonka sai neppareilla kiinni. Johan pysyy. Jätän suojuksen aina varjon puolelta auki, jotta ilma kiertää. Yleensä tytsi nostaa vielä varpaatkin vaunun reunalle siltä puolen " tuulettumaan" .

Eli tosiasiassa tuo makuupussi/jalkasuoja ovatkin hikioamisen ehkäiseviä alustoja tai ihan vaan auringonsuojia.

Muuta vaavilla oli kesällä päällä lyhythihainen potkari tai shortsit+t-paita. Yöllä aina unihaalari, koska potki peiton kuitenkin pois.

Niska hyvä tuntomerkki onko kuuma vai kylmä =)