Kihomadoista!!! APUA!! Tytölläni ON kihomatoja, voi yöksss! Mikä on ensimmäinen asia,
Kommentit (8)
Saatiin joltain lapselta, koko perhe hoidettiin. Sen jälkeen ei muilla ole ollut, mutta mulla on ollut jo useita vuosia. Ei auta pesut, ei mitkään lääkkeet, ei mikään. Asuvat siis kai umpilisäkkeessäni tai missä lie, minne lääke ei pääse ja tässä ollaan. Ihme sinänsä, ettei miehenikään saa niitä multa, vaikka ollaan tehty kaikenlaista, mutta mulle tulee parin kuukauden välein vaan.
Oletko varma, että ovat kihomatoja? Ihan oudolta nimittäin kuulostaa.
Yksikin riittää, ei niitä laumoittain ole ja siis sinänsä hoituvat lääkkeillä mutta uusivat vaan koko ajan noin kuukauden välein. Joskus nimenomaan keski-ikäiset (en kyllä ihan vielä laske itseäni siihen kastiin...) naiset jävät kantajiksi eikä siihen tiedetä syytä. Olen siis aivan varma tästä.
ja niistä päästiin suht helposti eroon.
Heti asian huomattuani ostin apteekista lääkkeen, annoin lapselle ekan annoksen ja sen jälkeen putsasin lapsen sängyn kunnolla (lakanat jne pyykkiin, imuroin ja tuuletin patjan). Kiinnitin erityistä huomiota käsihygieniaan (paperikäsipyyhkeet ja käsidesi jatkuvassa käytössä jonkin aikaa).
Muuta en tehnyt eikä madot tarttuneet muihin sisaruksiin eikä tartunnan saaneelle ole tullut niitä uudestaan. En ole tuollaista kuullutkaan että ne munat "leijuisivat ilmassa" , pitäneekö paikkansa?
Normaalistihan ihan pintojen (ovenkahvat, vessat jne) ja lakanoiden pyykkäys riittää, kun sen tekee kahdesti parin viikon välein.
mutta kyllähän ne ilman kautta siirtyy pinnoille, jos esim puistelee sänkyvaatteita. Tai kun vaihtaa lakanoita ja niitä puistelemalla poistaa. Munat ovat tahmeita ja siksi pysyvät hyvin kiinni pinnoilla. Siksi huolellinen pintojen pyyhkiminen on tärkeää. Varsinkin sellaisten, joita koko perhe jatkuvasti koskettelee. Kuten kahvat, hanat, näppäimistöt, hiiret, kaukosäätimet ym. Niitä pesin kaksi kertaa päivässä suihkutettavalla desinfioivalla Tolulla. Lisäksi varsinkin sängyn vierustojen imurointi on tärkeää ja se kannattaa tehdä aina sen jälkeen, kun on vaihtanut lakanat. Niitä suositeltiin vaihtamaan kahden viikon ajan joka aamu.
Itse pesin vahvalla toluliuoksella kaikki sängyt, hyllyt, pöydät, lattiat ym. Ja tämän tein kuurin ottamista seuraavana päivänä.
Lelut on myös yksi, jotka tartuttaa. Ne vietiin pakkaseen tai suljettiin tiiviiseen jätesäkkiin. Munat kuolee normaalisti 2-3 kuukaudessa. Sen aikaa ne pitää olla suljettuna.
Huolellinen käsienpesu ennen ja jälkeen ruokailun sekä vessakäyntien jälkeen. Kynnet lyhyeksi.
Itse tein ylihysteerisen työn, mutta silti niitä oli meillä yli kaksi kuukautta.
mulla ulosteessa valk matoja ja kutisee.. muilla meijän perheessä kai ei oo??
-otatte kuurin.
-vaihdat seur. aamuna kaikki sänkyvaatteet, yöppärit yms. - tuuleta patjat, peitot , pehmotyms.. Siis pese minkä voit, pakasta, laita saunaan- yksi mato munii 1200 munaa yössä...ja ne voi pahimmillaan leijua huone-ilmassa
-sitten imuroit makuuhuoneet- jos pystyt niin myös verhot.
-otat rätin käteet ja siivoat kaiken mihin on voinut leijailla madonmunia, sekä kaiken mihin kädet on koskettanut, hanoista, kaiteista, luureista näppäimistöön, kaukosäätimiin.
seuraavat 2 viikkoa
- vaihda vuodevaatteet ja yöppärit usein.
-imuroi makkarit iltaisin
-pyyhi rätillä väh. kerran päivässä ovenkahvat, vessat
-älkää syökö mitään sormin, peskää kädet aina ennen ruokailua.
kahden viikon päästä uus kuuri. - ja suursiivous seuraavana aamuna.
Me toimittiin näin- tosi aktiivisesti, eka kerralla desinfioin joka ainoan lelun ja kirjankin lastenhuoneesta. Munia voi leijailla huoneilmassa, ne takertuu verhoihin yms- ja pysyy elinkelpoisena 2 viikkoo ohjeen mukaan, mutta musta tuntuu että kaikki ohjeet ei aina päde- munat voi elää kauemmin ja kihomatojen minien kehitys munasta madoksi eka kuurin jälkeen kestää vähemmänkin kuin 2vko- jolloin uudet madot ehtii lisääntyä.
_kannattaa funtsia matojen kierto kunnolla, niin tiedät mitä teet.
Tällä metodilla meillä oli ensin neljän viikon kierre, pari kuukautta taukoa ja kuuden viikon kierre. Silti. Oli todella vaikea päästä madoista eroon.
Mut kun ajattelet että kyseessä vois olla lapamato- totut niihin pikku P******siin eikä ne tunnu niin kamalilta:D
Voimia & hermoja!
Ja muista kertoo kaikille kellä vois olla tartunta, sillä muuten ne tulee ennen pitkää takaisin....