menen naimisiin. Tuleeko miehestäni lapsieni huoltaja avioliiton myötä?
Eli minulla siis aiemmasta liitosta kaksi lasta joiden yksinhuoltaja olen, isällä ei ole huoltajuutta. Nyt kun olen menossa naimisiin, tuleeko uudesta miehestä lapsieni huoltaja. Kiinnostaa muutenkin asian juridinen puoli.
Kommentit (13)
siitä hetkestä kun muutatte saman katon alle. minusta se on väärin. varsinkin kun miehellä ei tavallaan ole mitään oikeuksia lapsiin. vain velvollisuuksia.
kyllä meillä mies on velvollinen elättämään lastani ja yhteisiä lapsiamme siinä missä minäkin, vaikkei ole minun lapseni virallinen huoltaja.
Saanhan lasten isältä elatustukea sekä lapsilisän. Olen käsittänyt et miehestä tulee elatusvelvollinen vaimolleen, mutta ei lapsille.
jonkun kanssa, niin onko lapsella mahdollisuus saada jonkun toisen sukunimi kuin isänsä?
Eikä huoltajuusasiat ole noin yksinkertaisia mitä ihmiset näköjään luulevat. Edes isä ei saa _automaattisesti_ lasten huoltajuutta missään tilanteessa ellei ole naimisissa lasten äidin kanssa lasten syntymähetkellä.
Kummallista. Kun kuitenkin molemmat puolisoiden vastattava yhteisen perheen taloudesta. Eikös siihen talouteen kuulu entisetkin lapset? Kauheen kiemuraista, en nyt saa oikein asiasta selvää.
Virallisesti äiti- ja isäpuoli on lapseen samassa asemassa kuin kuka tahansa ohikulkija kadulla. Isäpuolella ja äitipuolella ei siis ole MITÄÄN virallista asemaa lapsen suhteen!
Hän ei ole elatusvelvollinen eikä hänestä voi tulla huoltaja millään muulla tavalla kuin adoptiolla, jolloin biologinen vanhempi luopuu kaikista oikeuksistaan. Se on äärimmäisen harvinaista.
Puolisot ovat kylläkin keskenään elatusvelvollisa. Näin ollen voi helposti käydä siten, kuten meilläkin, että minä elätin miestäni, jotta hän pystyisi maksamaan senhetkisiin tuloihinsa nähden ylimitoitetut elatusavut ex-vaimoleen. Elatusapujen muuttaminen on nimittäin jälkeenpäin vaikeaa, lähes mahdotonta, vaikka elämäntilanne muttuu, siis jos toinen ei suostu.
Äiti- ja isäpuolella ei siis ole mitään OIKEUKSIA. Velvollisuuksia ovat kyllä kaikki kylänmiehet jakelemassa, niiden kärjesttä velvollisuus rakastaa toisen synnyttämää lasta kuin omaansa.
Eikö isä ja äiti riitä? Tarvitsevatko eroperheiden lapset jostakin syystä muia enemmän elättäjiä? Parhaimmillaan siis neljä, molemmissa perheissään kaksi.
Esim päivähoitomaksuissa uuden miehen tulot huomioidaan sellaisina kuin ne ovat vaikkei sillä muka ole velvollisuutta elättää lasta.
valtaosa suomalaisista lapsista on vanhempiensa yhteishuollossa, jolloin nimenvaihto ei onnistu ihan noin vain.
juuri samaa kuin 17 että vain siinä tapauksessa lapsen sukunimen voi vaihtaa jos on yh,muuten tarvitaan toisen huoltajan suostumus.
.... sitäkään ei helposti äidin mies saa.
Lapsesi eivät peri uutta miestäsi, ja jos ette saa yhteisiä lapsia, ja miehesi kuolee ensin, perit sinä hänen omaisuutensa (jos ei ole avioehtoa tai testamenttia). Kuitenkaan sinun lapsesi eivät edes kuolemasi jälkeen peri miehesi omaisuutta, vaan miehesi osuus yhteisestä omaisuudestanne palautuu miehen sukulaisille, ts. vanhemmille, sisaruksille tai sisarusten lapsille.
Miehelläsi ei ole oikeuksia eikä velvollisuuksia lapsiasi kohtaan. Jos kuitenkin haluat, voit antaa hänelle perheen sisällä velvollisuuksia, mutta älä unohda myös oikeuksia sopivassa suhteessa. Mutta tämä on vain teidän perheenne asia, ei juridisesti.
Mutta uusi mies on elatusvelvollinen lapsillesi.