Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: miten reagoisit jos joku läheisesi paljastuisi alkoholistiksi?

Vierailija
23.08.2007 |

Kysyn kun vähän semmoinen tilanne on nyt tässä lähipiirissä, ja kenenkään mielestä en ' käyttäydy' oikein asianomaista kohtaan...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse a-klinikan asiakas 10 vuoden takaa, ja tiedän ettei asian kieltäminen yms. tuo tulosta.

Alkoholisti ei pääsääntöisesti halua pahaa läheisilleen, olen yrittänyt muistaa sen läheiseni tapauksessa. Sääli ja syyllistäminen ovat pahinta mitä voi tehdä, potilas kaipaa tukea ja kenties kuuntelijaa.

Mutta silti tse että tämä tilanne tulee eteen toisessa muodossa pitkän tauon jälkeen, herättää ristiiriitaisia tunteita.

.ap

Vierailija
2/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on alkoholisti. Alussa tietysti riitelin asiasta, mutta sitten opin, että on joko hyväksyttävä tilanne tai sitten erottava. Tämän jälkeen olen sitten ollut hiljaa. Ei ole riitoja ja elämä menee rauhallisesti. Joskus puhumme asiallisesti hänen alkoholismistaan, mikä on mielestäni työvoitto sille, että olen osannut olla valittamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tuli vain ihmeellinen suru sen äidin puolesta. Alkoholistina ei ole varmasti kiva olla. Saattaa olla ettei ole lähelläkään alkoholistia vain sattumalta edellinen ilta ollut kostea jne. Mutta tottakai suru olisi pitänyt tulla myös lapsen puolesta, mutta ajattelin vain, että olen tosi onnellinen etten itse satu olemaan alkoholisti...

Vierailija
4/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jonkin aikaa töissä päihdepuolella ja mietin tuota aika paljon. Sitä on vaikea sanoa, varmaankin olisi vaikeaa suhtautua ammatillisesti ja terapeuttisesti omaan läheiseen.

Miten sitten itse olet reagoinut? Kenestä on kyse?

Vierailija
5/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksinhuoltaja, että lapsia ajatellen olen sitä mieltä että minun pitäisi jotain tehdä.

Hän kuulostaa usein sekavalta iltaisin kun puhutaan puhelimessa. Joskus puhelin tippuu kädestä kun vastaa, soittaa takaisin puolen tunnin päästä. Unohtaa asioita tosi paljon, melkein joka puhelu samoja kysymyksiä (ja puhutaan noin kolme kertaa viikossa). Peruu tapaamisia melkein aina. Kerran käynyt meillä viimeisen vuoden aikana, oli sunnuntai iltapäivä ja tuli lasten kanssa ja oli ihan kännissä...

Vierailija
6/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

minulle tuli vain ihmeellinen suru sen äidin puolesta. Alkoholistina ei ole varmasti kiva olla. Saattaa olla ettei ole lähelläkään alkoholistia vain sattumalta edellinen ilta ollut kostea jne. Mutta tottakai suru olisi pitänyt tulla myös lapsen puolesta, mutta ajattelin vain, että olen tosi onnellinen etten itse satu olemaan alkoholisti...

Hei, älä nyt leimaa kyseistä ihmistä heti alkoholistiksi tai suurkuluttajaksi. Alkoholi nyt kuuluu esim. juhliin tai voi olla että naisella on ollut jokin työjuttu, johon kuuluu edustaminen viinin kera. Kerrankos tuota nyt voi vähän tuoksahtaa vanha viini. Toki voihan hänellä ollakin ongelma, mutta ei saa leimata yhden kerran jälkeen eikä surkuttelu kannata. Hänellä on varmasti ollut ihan hauska ilta ystävien tai työtovereiden kesken.

Vierailija
7/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hän kuulostaa usein sekavalta iltaisin kun puhutaan puhelimessa. Joskus puhelin tippuu kädestä kun vastaa, soittaa takaisin puolen tunnin päästä. Unohtaa asioita tosi paljon, melkein joka puhelu samoja kysymyksiä (ja puhutaan noin kolme kertaa viikossa). Peruu tapaamisia melkein aina. Kerran käynyt meillä viimeisen vuoden aikana, oli sunnuntai iltapäivä ja tuli lasten kanssa ja oli ihan kännissä...

Jos alat puhua hänen kanssaan, niin hän varmasti kieltää alkoholisminsakin. Luultavasti jopa suuttuu siitä, että sinä syytät häntä " turhaan" . Hän saattaa haukkua sinua paljon voimallisemmin kuin olisi tarvetta. Saat hämmästyä haukkumisen voimasta, jos avaat suusi.

Jos näin käy, niin pysy hiljaa silloin, kun hän haukkuu sinua. Ole hiljaa äläkä ala puolustelemaan. Jos jaksat näin tehdä muutaman kerran, se saattaa jopa vaikuttaa häneen ja hän saattaa jopa alkaa kuunnella sinua. Tai hän ainakin rauhoittuu jonkin verran.

Muuten älä koskaan näytä, että juot hänen edessään, koska jo yksi kaljapullo tarkoittaa hänelle, että sinä olet samanlainen. Hän puolustelee juomistaan sillä, että sinäkin juota ja kaikki suomalaiset juovat.

Vierailija
8/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on hankala. Nimittäin asia on niin, että jos päihdekäyttäjä itse ei halua/uskalla tiedostaa ongelmaansa, niin konfrontaatio vain vetää hänet lujemmin kuoreensa. Kuitenkin jotain olisi osattava sanoa ja tehdä, jotain sellaista mikä saisi tuon ystäväsi ajattelemaan. Ehkä voisit sanoa vaikka että taidat juoda aika paljon, ja että mitä luulet että lapsesi ajattelevat alkoholinkäytöstäsi.

Lastensuojelullinen huoli tulee mieleeni näin sossuna. Voit sottaa ystäväsi alueen sosiaalityöntekijälle ja jutella tästä lastensuojelullisesta huolestasi. Voihan olla, että et ole ainoa joka on ollut huolissaan. Silloin ilmoituksellasi voi olla paljonkin merkitystä. Ehkä ystävääsi et voi auttaa, hänen täytyy auttaa itse itseään, mutta lapsia voi auttaa.

Päihdeihmisten prosessit ovat pitkiä, ja voi hyvinkin olla että ystävälläsi tämä prosessi ei ole edes aluillaan vielä. Voit ottaa selvää paikkakuntasi päihdepalveluista ja " mainostaa" hänelle vaikka päihdehoitajan vastaanottoa tai A-poliklinikkaa, tai miten teillä onkaan palvelu ratkaistu. Että sieltä voi saada keskusteluapua. Mitään AA-kerhoja ei kannata täysin esiharkintavaiheessa olevalle ihmiselle mainostaa, sinne hän ei tule menemään ja nousee vain varpailleen.

Vierailija
9/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli, äiti, on, veli on, monet kaverit on, tuttuja on.... SO?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän