Miksi toiseen synnytykseen suositellaan jotain muuta kuin epiduraalia?
Hei kanssasisaret!
Tuossahan tuo kysymys tulikin =)
Odotan nyt toista ja sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin. Olen muutamien ystävieni kautta saanut tietää, että heille on synnärillä ehdotettu ensisijaisesti spinaalipuudutusta toisen synnytyksessä, jos esikoisesta on saanut epiduraalin.
Onko tähän jotakin lääketieteellistä syytä, vai mistä moinen johtuu? Mikä spinaalissa eroaa epiduraaliin verrattuna?
Esikoisen synnytys meni aivan ihanasti ja epiduraalin avulla sain ponnistaa täysin ilman kipuja. Epiduraali sai myös paikat rentoutumaan, kun en enää kouristellut supparikipujen kanssa, joten heti tuli ponnistamisen tarve.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Nalle rv16+2
Kommentit (13)
Toisella kertaa ei kukaan maininnutkaan, etteikö epiduraalia suositeltaisi. Eikä aiheesta ole kukaan maininnut nytkään kun kolmatta odotellaan loppusuoralla.
minulla kaksi synnytystä myös takana ja molemmissa epiduraali.
spinaali on kuulema tehokas jos synnytys tapahtuu suht nopeasti,koska kuulema spinaali annetaan vain yhden kerran ja vaikutus kestää muutaman tunnin,kun taas epiduraalia voi lisätä jos synnytys pitkittyy.
molemmat synnytykseni kestänyt n.12 tuntia joten ihan hyvä että oli epiduraali.
näin minulle kerrottiin sairaalassa
Olen saanut kaikissa kolmessa synnytyksessä epiduraalin. Ilmoitin heti synnärille päästyäni, että sen haluan. Yleensä uudelleensynnyttäjille ei suositella, koska synnytys etenee nopeammin. Minulla ollut ehdoton; heti puudutuksen jälkeen paikat auenneet, kun olen rentoutunut. Ensimmäisen sentin kanssa olen kärvistellyt n. 12h. Kannattaa sinnikkäästi " vaatia" , jos epiduraalin haluaa.
nelosen synnytyksessä se että epiduraalin laitto ja vaikutuksen alku kestää kauemmin kuin esm spinaali eli jos on odotettavissa nopeampi synnytys, ja useasti uudelleensynnytys on, niin nopeampi apu on esm spinaalista. Mutta jos paikat on tarpeeksi kiinni yms niin tokihan sen epiduraalinkin saa. Minä sain nelosessa spinaalin koska edellinen synnyts oli tosi nopsa ja kakkossynnytyskin kesti vain 3h. Neljäs tulikin sitten tunnissa joten ei ehtinyt spinaalikaan auttamaan kun vasta jälkeisissä =))
Eikös niiden suurin ero ole se, että ne laitetaan eri paikkaan selkäytimessä (tai missä lie). Ja mulle on kolmessa synnytyksessä laitettu epiduraali, kolmannella kerralla sain sen kutinan. Ja muutenkin se meni vähän pieleen, sain mm. sen ihanan päänsäryn.
Minulla toisessa synnytyksessä ei keretty laittamaan mitään puudutteita, avautumisvaihe kesti tunnin ja ponnistaminen noin 50 minuuttia ja kivut olivat aivan hirvittävät.
Ekassa sain epiduraalin, mutta oli siinä vaiheessa jo auki 8-9 senttiä eli ei koikein ehtinyt tuohon. Itselleni sanottiin, että minulle varmasti sopisi tuo spinaali, koska synnytys edennyt niin nopeasti. Suurin ero varmaan se, että spinaalissa vaikutusaika (koska puudutetta ei voi lisätä) lyhyempi ja tämä tietysti pitää ottaa huomioon. Mutta jos tiedetään ennalta että etenee nopeasti, niin silloin kai yleensä suositellaan.
Itsellä ajatus, että " ehtisi paremmin" ja vaikuttaisi myös ponnistusvaiheessa vielä.. Koska puudutuksen haluan tällä kertaa ehdottomasti!
Elsa 28+6
Viimeksi sain epiduraalin ensisynnyttäjänä, mutta silloin ei vielä tiedetty, että synnytys eteni niin vauhdilla. Kyllähän sen epiduraalikin vaikutti, mutta kipu oli jo siinä vaiheessa niin alhaalla per****ssä että epiduraali ei yltänyt sinne saakka. Ponnistamaan sitten pääsin kuitenkin suht pian. Spinaali menee alemmaksi, joten se tehoaa myös alempana olevaan kipuunkin ja vaikutus alkaa ja loppuu nopeampaan.
Epiduraalissa ja spinaalissa käytetään samoja lääkeaineita. Tuon kutinan tekee fentanyyli, joka on voimakasta kipulääkettä.. ei siis ole mikään allergian oire vaan ihan normali sivuvaikutus.
Ensimmäisessä synnytyksessä laitettiin epiduraali ja se auttoikin hyvin mutta sitä ei lopussa enää lisäilty joten kivutkin oli sen mukaiset. Toisessa synnytyksessä tosiaankin ehdotettiin sitä spinaalia juuri sen takia, että yleensä se toinen synnytys etenee nopeammin. Yleensä laitetaan kuulema tippakin vauhdittamaan samaan aikaan vaan minullapa se ei onnistunutkaan ja spinaalin vaikutus loppui kesken kaiken. Auki en ollut kuin muutaman sentin vasta kun vaikutus loppui vaikka kätilö arveli, että olisin auennut kokonaan. No, spinaali laitettiinkin uudestaan vaikka noin ei tosiaankaan yleensä tehdä ja siinä sitten kävi niin, että tunto hävisi kokonaan alaruumista. Eipä ollut sen jälkeen havaintoa supistuksista tai saatika ponnistuksen tarpeesta. Avauduin kylläkin kokonaan muumamaan minuuttiin. Ponnistelin kuitenkin sitten tai yritin. En siis edelleen tuntenut mitään ja kätilö ja mies piti jaloista kiinni sillä en hallinnut niitä ollenkaan. Ponnistuksen kesto olikin sitten 5 min kuitenkin. Edelleen en tuntenut mitään. Spinaali vaikutti paikkauksen ajan ja jälkeisten tulon ajan joten kivut kyllä loppui sitten synnytyksen aikana siihen toiseen spinaaliin. Näin sitten minulla. Nyt kolmosta odottaessa aikomus on pyytää epiduraalia. Jo senkin takia miten näki tuon toisen synnytyksen menevän.
Mulla ekalta laitettiin epiduraalipuudutus ja sain siittä sen kauhean pääsäryn joka parani vasta kun veripaikka tehtiin.Mutta oli muuten hyvä puudutus.toiselta ei ehitty epiduraalia laittaan koska synnytys eteni nopeampaa.Sain toiselta spinaalin ja se oli kans hyvä.Aion nytki pyytää spinaalin jos menee yhtä nopeaa synnytys kuin kuopukselta.Ainoastaan minkä spinaali teki kait mulle et mulla ei ollut työntöpolttoja ollenkaan,selkäsupistuksilla työnsin pojan maailmaan.
anna_liisa 16+4
Mulla takana viisi synnytystä ja kaikissa olen epiduraalin saanut ja kyllä meinaan pyytää nyt kuudennenki synnytyksessä jos tarvis on ; ) Hyvin on auttanut joka kerta ja nyt kahdella viimisellä kerralla kun vielä laitettu istuma-asennossa niin menee helpommin perillekin. Aivan mahtava apu mulle loppurutistuksessakin.
Minni ja joulutonttu rv 22+6
Piikkikammoisena en ole uskaltanut koskaan ottaa noita selkäpiikkejä mutta viimes rohkaisin mieleni ja sain spinaalin, synnytys oli viides.
On varmaan sairaalakohtaista tuo spinaalin uusiminen. Minulle se uusittiin ja lääkäri lupasi että kyllä hän tulee vielä kolmannen kerrankin sen laittamaan jos on tarvis. Ei tarvinnut enää kolmatta kertaa pistää.
Jollakin oli toisella kertaa mennyt tunto ihan kokonaan jaloista, niin meni minullakin. Ehkä se johtuu siitä että elimistössä kuitenkin on vielä edellisestä puudutuksesta lääkeainetta ja tuli tavallaan yliannostusta.
Sain myös sen kutinan mutta kyllä mieluummin valitsen sen kutinan kuin ne mielettömät kivut. Toisilla spinaali toimiii loistavasti ja toisilla taas ei. Aivan sama juttu on epiduraalin kans. Mutta voin kyllä suositella kaikille kokeiltavaksi. Tuntoa ei ole kyllä ponnistaissa mutta meidän vauva ainakin tuli syöksyllä lattialle ekalla ponnistuksella.
Iuiu ja masukki rv 17
Esikoisen synnytyksessä sain epiduraalin ja toimi hyvin. Kolmessa seuraavassa synnytyksessä mulla oli jo paikat valmiiksi monta senttiä auki (2 vk yli la:n menivät kaikki, joten kypsymistä oli kerennyt jo tapahtua), joten mulle ei suositeltu epiduraalia tai mitään muutakaan niin järeää. Kakkosen ja kolmosen synnytyksessä sain paracervikaalipuudutuksen kohdunkaulaan (nekin toimi ihan hyvin) ja nelosen synnytys meni pelkällä ilokaasulla (pyysin paracervikaalia, mutta kätilö sanoi, että voi häiritä synnytyksen edistymistä; onneksi oli nopea synnytys ja ponnistusvaihekin vain 2 min). Viitosen synnytys käynnistettiin rv 40+0 ja paikat oli täysin epäkypsät vielä. Kun synnytys saatiin käyntiin, pyysin kivunlievitystä ja kätilö suositteli intratekaalipuudutusta (sekin laitettiin selkään). Toimi muuten aivan loistavasti, mutta sain ihan kamalan kutinan. Aika hassua, että vaihtoehtoina on joko kivuista tai sitten kutinasta kärsiminen ;-). Mutta tuon intratekaalin voisin valita kyllä seuraavassakin synnytyksessä, jos tarpeelliselta näyttää.
neronja rv 17+1
Mä olisin myös erittäin kiinnostunut. Eka synnytys meni aivan ihanasti epiduraalilla ja toinen synnytys persiilleen spinaalin ansiosta. Nyt odotan kolmatta enkä enää ikinä tahdo spinaalia. Ilmeisesti mä olin myös allerginen jollekin ainesosalle koska mua kutitti koko kroppaa aivan hillittömästi spinaalin laiton jälkeen. Menin aivan jalattomaksi yms. onneksi lapsi sentään selvisi ehjänä.