Mitä vastata koululaiselle kysymykseen"Miksi se isä ampui sen perheen?
meillä lapset kysyvät syytä,miksi se isä ampui ne lapset? Eikö se rakastanut niitä? Voiko meidän isä ampua meidät? En tiedä mitä sanoa,olen kertonut,että en tiedä. Jotenki ovat kauhuissaan ja peloissaan. Osaisiko joku neuvoa mitä voisi sanoa ja tukea lapsia? T.3 lapsen äiti Oulusta
Kommentit (10)
Mä en ole kertonut asiasta omilleni. Enkä kerro elleivät saa tietää. Itse olen aika kauhuissani, melkein mietin, ovatko lapseni koulussa ja päiväkodissa turvassa, kun opettajat voivat toimia noin.
Lasten turvallisuuden tunnetta on vahvistettava, eli teidän iskä ei voi satuttaa teidän perhettä. Teidän perheen iskä suojelee teidän perhettä. Ovatko lapsenne tuon miehen oppilaita? En tiedä, kuka osaa tyhjentävästi vastata siihen, miten lapsille asiasta voi kertoa. Kalevakin uutisoi asiasta aika sensaatiohakuisesti, julkaisten lähes melko tarkasti osoitteenkin.
Oululainen äiti minäkin.
ei samassa koulussa, mutta lasten tuttuja on samassa koulussa ja heiltä saavat liian yksityiskohtaista "tietoa". Olen useasti sanonut, että meidän isä ei koskaan vahingoittaisi teitä ja, että teillä ei ole mitään hätää. Ongelma on se, että lapset (siis 10 ja 12 vuotiaat) puivat näitä juttuja kavereiden kanssa ja jotenkin tuntuu, että jutut paisuvat ja lisäävät vain pelkoa lapsissa. Miten opettaja tai isä tehdä tällaista? Voiko meidän koulun opettaja tehdä jotain? Näitä kysymyksiä on ilmassa ja me vanhemmat yritetään vastata kysymyksiin, vaikka itse ollaan aika hukassa myös.
t.ap
Että tämän ihmisen mieli on sairas. Ja kun mieli on oikein sairas eikä siihen ole saanut/hakenut apua, niin joskus voi tällainen ihminen tehdä jotain todella kamalaa. Ei enää erota oikeaa tekoa väärästä...
Lohduttaisin lasta ja sanoisin, että sinun isäsi mieli ei ole sairas. Ja terve ihminen ei tee sellaista.
risuja poliisille tästä, tämä suojeleminen on mennyt vähän liian pitkälle. Kyllä pitäisi saman koulun lapsille kertoa syykin. Muuten on pikkuisen vaikea kertoa asiasta lapsille
Oulun Kaijonharjussa lauantaina surmatun perheen äiti haki apua viikkoa ennen perheen kuolemaa, kertoo Hufvudstadsbladet.
Lehden mukaan 39-vuotias opettajana toimiva äiti oli kertonut koulunsa rehtorille, että hänen miehensä oli uhannut tappaa koko perheen. Syy uhkailuun ei ole tiedossa.
Rehtori oli lehden mukaan kehottanut naista poistumaan kotoa lastensa kanssa mahdollisimman pian. Nainen ja lapset jäivät kuitenkin asumaan perheen isän kanssa.
Kaijonharjulaisessa omakotitalossa asuvan perheen 43-vuotias opettajaisä ampui koko perheensä ja lopuksi itsensä metsästyshaulikolla puolenpäivän jälkeen lauantaina. Surmansa saaneet perheen lapset olivat 11-vuotias poika ja 9-vuotias tyttö.
Teillä se tilanne on omalla paikkakunnalla ja enemmän puheena kuin meillä päin.
Mielestäni kouluikäisille lapsille on syytä kertoa jotain tapahtuneesta koska 100 % varmasti kuulevat siitä kuitenkin kavereiltaan.
Korostaisin että tekijä oli henkisesti sairas eli mieleltään sairas ja koki tulleensa umpikujaan ja ei nähnyt muuta ulospääsyä asioista.
Lapsille tulee luoda turvallinen ilmapiiri.
Kouluammunnoista kun on meillä puhuttu en ole voinut luvata etteikö lapsieni kouluissa tapahdu vastaavaa - se olisi mielestäni väärin.
Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo, toki oman perheen aikuisten välittämistä lapsistaan on syytä korostaa ja kertoa rakastavansa niin paljon ettei missään tapauksessa vahingoittaisi lapsiaan, isät mukaan keskusteluun ja kumpikin aikuinen vakuuttakoon välittämistään.
Esimerkkinä voisi mainita että jos kokee että on isoja ongelmia tietää että on ammattiauttajia joiden juttusille voi mennä keskustelemaan pahasta olosta ja sitä ei tarvitse kohdistaa omiin rakkaisiin.
Lapsilleen voi luvata että jos minulla on paha olo niin menen mielenterveystoimistoon tai lääkärille/psykiatrille ja saan sieltä apua.
Syiden tutkiminen alkaa tänään maanantaina.
tämä masentunut/ahdistunut työelämässä. Eli kaikilla näillä tappajilla on lääkitys päällä, tämän tietää jokainen psykiatri suomessa, se on ne lääkkeet jotka saa ihmisen hetkellisesti "pimahtamaan," eli tekemään jotain mitä muuten eivät saisi tehtyä.
Lapset kuulevat kuitenkin muilta. Itse ole kerroin, että taas on ammuttu. Tällä kertaa tekijä oli aikuinen mies ja ampuminen tapahtui kotona. En pystynyt kuitenkaan sam´nomaa, että isä tappoi perheensä. Puhuttiin yhdessä, että jos lapset kuulevat jotain outoa kavereilta, siitä kannattaa tulla juttelemaan aikuisten kanssa.