Kokemuksia maatuvista Moltex Öko -vaipoista?
Moi!
Onko joku käyttänyt lähes kokonaan maatuvia Moltex Öko -kertakäyttövaippoja? Millaisia ovat olleet?
Harmittaa nimittäin tuo kertakäyttövaippojen ympäristökuormitus (mutta olen kuitenkin liian " laiska" siirtymään kestovaippoihin), joten harkitsin noihin maatuviin siirtymistä.
Kiitos kommenteista!
Likk@
Kommentit (5)
Yksi kaverini oli kuullut maatuvista (tai lähes kokonaan maatuvista) vaiposta ja sitten vaan googletin " maatuvat vaipat" ja löysin tämän linkin:
http://www.villiankka.fi:80/moltex.htm
En vielä tiedä saako näitä muualta kuin netin kautta, joten senkin vuoksi ajattelin täältä kysellä onko jollakulla kokemuksia tai olisiko peräti jotain muita merkkejä. Muita en kyllä ole löytänyt.
Meillä ei ole kompostia, mutta silti ajattelen että " mikrotasolla" noiden käyttö voisi olla jonkin sortin pieni ekoteko. Tavallisten kertisten maatuminenhan kestää iäisyyden.
Likk@
ja olen kyllä valmis maksamaankin jonkin verran enemmän kuin tavallisista kertiksistä.
Likk@ ja tyttö reilu 4 kk (valitettavasti esikoisen 2v3kk kohdalla en osannut edes hakea tällaisia :(
hei!
meillä on ollt paketti noita möltex eko -vaippoja. ostettiin lomamatkalta ulkomailta ja tuotiin koko oaketti kotiin. hyvää matkalaukun täytettä.
mun mielestä olivat ihan samanlaisia kuin tavallisetkin vaipat. tai sanotaanko niin, että jos joku pampers imee koko yön ja vielä pitkälle seuraavaan päivään, niin nää täytyy vaihtaa jo aamulla.
mä en oo siis mikään vaippa-asiantuntija, mulle (tai siis meidän neidille) käy mitkä tahansa ja enimmäkseen käytetään kestovaippoja. mutta siis käytössä ei ollut mitään eroa pamperseihin, jota meillä muistaakseni on.
ekologisuutta miettiessä voi ajatella, että jos tilaa esim. saksasta, nii kuljetus tänne saastuttaa myös... ikinä ei mee oikein :( paras tapa olisi kai alkaa kysellä kaupasta, kaupat (tai siis keskusliikkeet) ottavat toivottavasti valikoimiinsa kun kysyntää tulee tarpeeksi.
Ei noiden vaippojen käyttäminen mikään ekoteko ole, sinne ne päätyvät muiden jätteiden joukkoon mätänemään hapettomiin olosuhteisiin kaatopaikalle. Itse asiassa saattavat jopa tuottaa enemmän metaania kuin tavalliset kertikset (tavallinen muovihan ei hajoa ikinä eikä tuota metaania).
Hommassa voisi olla jotain eroa, jos ne kompostoisi itse tai laittaisi biojätteeseen, mutta kumpikaan noista vaihtoehdoista ei ole kaupunkialueella sallittu.
Jos ette jaksa/viitsi käyttää kestovaippoja (oma poika käytti niitä eikä se ollut mikään iso juttu) niin sitten käyttäkää ihan tavallisia kertiksiä. Niitäkään ei nyt ihan joka pisun jälkeen kannata vaihtaa eli jokainen säästetty vaippa on palvelus ympäristön kannalta. Vapoista kannattaa myös luopua mahdollisimman aikaisin, se on ekoteko.
että mistä sellaisia löytyy? sukulaislapsella käytetään maatuvia vaippoja, ainoastaan teipit pitää kuulemma poistaa. Asuvat keskueuroopassa ja tilaavat niitä netistä. Postituskuluineen kustantavat noin 6 kiloiselle ~14snt/kpl. Ei paha hinta siellä, mutten lähtisi täältä tilaamaan. Saattaisin kyllä ostaa, jos jostain helpolla löytäisin.. Ilmeisesti käytössä ei mitään kummallista ole, tosin en sitten tiedä ovatko kokeilleet muita merkkejä (siis tavisvaippoja)
Onko teillä oma komposti vai menisikö vaipat jätekeräykseen? Onmko vastaavaa hyötyä luonnon kannalta ellei itse kompostoi.. mua kanssa hirvittää tää vaippajäte ja tuossa olisi sellainen " ekoteko" joka voisi olla toteutettavissa multakin, kun ei tuo kestovaippailuun ryhtyminen onnistunut.
toivottavasti saat ihan vastauksiakin, ettei vaan lisäkysymyksiä ;)
eka + toka 5 kk