Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selviää mikä mun jalassa on ?

Vierailija
18.10.2008 |

Oon nyt saikullla akillesjänteen kipeytymisen vuoksi ja oon netistä koittanut etsiä tietoa. Miten esim selvitetään onko kyseessä plantaarifaskiitti, johon mun oireet sopivat täydellisesti?

Ens vkolla uus lääkäri ja tilanteen kartoitus, lääkäri puhui magn kuvasta/ uä:stä, onko kokemuksia näistä?

Kiitän

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kysyin niin kokemuksia olin vailla, se oli vissii liikaa pyydetty?

t ap

Vierailija
2/4 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sää sitä täältä kysyt? Sähän olet menossa lääkäriin ja tutkimuksiin pikapuoliin. Meinaatko että täältä löytyy parempia vastauksia kuin esim. ortopedeilta??

Ja sitä paitsi oli kyse kummast kyvänsä, hoito voi olla konservatiivinen siitä huolimatta. Edes täysin repytyneitä akillesjänteitä ei aina leikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös juuri plantaarifaskiittiin sopivat oireet ja kävin ortopedillä, joka heti osasi sanoa että siitä on kyse. Sain aluksi tulehdukseen lääkityksen: 600 buranaa kolmesti päivässä viikon ajan. Sain myös lähetteen röntgeniin ja ultraan. En kuitenkaan ole käyny niissä vielä kun on niin kallista lystiä yksityisen kautta...

Olen venytellyt sitkeästi, vaikka sattuu järkyttävästi! Ja kun laittaa golfpallon tai vastaavan jalkapohjan alle ja pyörittelee, niin saa hyvin hierottua. Kantapään hautominen kylmässä vedessä muutaman kerran päivässä helpottaa myös.

Toivottavasti saat pikaista apua, tiedän kuinka tuskallisen kipeä se voi olla!

Vierailija
4/4 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

PF:ssa voimakkain kipukohta kalvon kantaluun puoleisessa kiinnityskohdassa, löytyy painelemalla. Altistavia tekijöitä ylipaino, naissukupuoli, paljo "jalkeillaolo" (etenkin seisominen), vammat, jne. Alkuvaiheessa molemmissa tapauksissa (pf / akilles) tulehduskipulääkitys, kovan kivun vaiheessa kylmähoidon käyttö max. 15 min kerrallaan, PUMPPAAVAT venytykset, jottei tulehtuneeseen kudokseen aiheuteta uusia mikrorepeämiä. PF:ssa voi kokeilla tukipohjallista (esim.KirFixia), yölastoja (osa hyötyy, osa ei). Kortisonia nykysuositusten mukaan vain hyvin harkitusti taitavan pistäjän toimesta (huonosti pistetty kortisoni haurastuttaa niin akillesta kuin faskiaakin ja silloin on ns."peli menetetty"). Pahimman kivun mentyä pitkäkestoisemmat venyttelyt. Evidenssiä (eli laadukkaita tutkimustuloksia) fysioterapian hyödystä ei ole, vaikka fys.hoitoja käytetäänkin. Paranemisaikataulu pf:ssa 2 vuotta - toki akuutein kipu rauhoittuu nopeammin.

- Itse olen koulutukseltani fysioterapeutti ja pariinkin kertaan tehnyt tutkimushakuja asiasta. Osa em:sta viime viikolla fysiatrin luennolta poimittua.