Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Saako teille soittaa myöhemminkin, jos on ylitunteja?

Vierailija
20.08.2007 |

Eli jos opettajalla on vaikka opetusvelvollisuus 18 tuntia (kieltenope) ja palkkaa maksetaan kuitenkin vaikka 25 tunnista. Tällöin se tarkoittaa sitä, että teillä on 39% ylitunteja. Sen jälkeen virka-aika onkin 11 tuntia päivässä eli tavoitettavuuskin pitäisi sitten olla 8-19.

Vai pitääkö ylitunnitkin puristaa 40 tunnin työajassa, vaikka saa ylityökorvausta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on työaika ja tuon jälkeen kuulemma on liian myöhäistä soitella. Hän haluaa viettää kotona illat rauhassa.

Vierailija
2/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppituntien aikana kai nyt kukaan ei voi vastata puheluihin, vaan se on aina omalla ajalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ope, ja hänelle lasten vanhemmat saavat soittaa milloin vain normaaliin hereilläoloaikaan.

Myös tokaluokkalaiseni ope oli laittanut reissariin viestin että soittaa saa milloin vain ja hyviä perässä.

Vierailija
4/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla päivittäisellä " työajalla" viikkotunteja tulisi 55!!!

T: ei-ope

Vierailija
5/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. ope

Ps. soittopyynnön voit jättää

Vierailija
6/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yliopistolehtori ja meillä on vuosityöaika 1600 tuntia vuodessa. Se koostuu sim. opetuksesta, jota minulla on noin 65 % työajasta. Opetus taas lasketaan monimutkaisen kaavan mukaan, mutta noin nyrkkisääntönä voi ajatella, että 1 tunti luennointia on 3 tuntia töitä valmisteluineen. Yhden tentin korjaamiseen (1 opiskelija) lasketaan noin 20 minuuttia ja yhden esseen 30 minuuttia. Opinnäytteen ohjaamiseen ja lukemiseen ja arvioimiseen lasketaan noin 8,5 h/opiskelija/seminaari.

Vaikka opetustunteja ei siis ole 7,5 päivässä, on työtä niin, ettei 37 h viikossa riitä. Virka-ajalla olen tavoitettavissa opiskelijoille ja yhden päivän viikossa vastailen opiskelijoiden sähköposteihin ja luen tehtäviä ja olen langan päässä. saman päivän iltapäivän myös oveni on opiskelijoille auki. Selvä systeemi. Miksette järjestä asioitanne tähän tapaan koulussakin?

Ei voi ajatella että palkkaa maksettaisiin vain luentotunneista, pitäähän ne valmistella ja esim. tenttikysymykset tehdä ja gradut ohjata ja lukea. Opettajalle ei siis makseta mitään ylitunneista eikä virka-aika ole 11-tuntinen millään laskukaavalla. toukokuussa työpäivä tosin on, käytännössä, mutta se ei kuulu tähän. kesällä on sitten vastaavasti löysempää :)

Vierailija
7/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnin valmisteluun menevä työaika. Ts. opettajan opetustunti on kalliimpi kuin muiden työntekijöiden, koska niitä ei lasketa tunti=tunti.

Suomennettuna: useimmat opettajat tekevät reippaasti ylitöitä, joista heille maksetaan. Opetusvelvollisuus tarkoittaa normaalia päivätyötä ja siihen päälle tulevat ylitunnit ovat ylitöitä.

Vierailija:

Tuolla päivittäisellä " työajalla" viikkotunteja tulisi 55!!!

T: ei-ope

Vierailija
8/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppituntien ajankohdan määrää rehtori. Suunnittelu- ja arviointityön ajankohdan määrää opettaja itse ja se on milloin tahansa oppituntien ulkopuolella. Esimerkiksi minua voi tavoitella milloin tahansa koulupäivän aikana puhelimitse. Vastaan aina viimeistään viimeisen oppituntini jälkeen soittopyyntöön. Sähköpostin luen iltaisin kotona ja vastaan siihen välittömästi. Tekstiviestejä en harrasta. Kaikenlaisia oppilaan mukana lähetettyjä lappuja luen aina, kun niitä käteeni tuodaan ja vastaan samana tai seuraavana päivänä, aiheesta riippuen.

Vierailija
9/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaiden vanhemmat eivät valitettavasti voi vaikuttaa siihen, mitä työtehtäviä opettajan ylitunteihin sisältyy. Ainakaan vielä.

Vierailija
10/10 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin opettajia välituntien ulkopuolella tavoittaa opettajainhuoneesta. He ovat joko tunneilla tai valmistelemassa niitä. Meidän koulussa puhelimet ovat opettajainhuoneessa ja siellä harva opettaja valmistelee tuntejaan.

Mikään ei velvoita opettajaa antamaan henkilökohtaista puhelinnumeroaan vanhemmille. Jos opettajaa ei tavoita koulun numerosta, voi jättää viestin tai soittopyynnön. Jos on jotain kiireellistä, voi soittaa esim. koulusihteerille, joka metsästää opettajan käsiinsä. Tarvittaessa hän voi soittaa opettajalle, jos hän on jo lähtenyt työpaikalta. Kaikki tämä tapahtuu kuitenkin virka-aikana.

Itse en koskaan tohtisi häiritä lasteni opettajia virka-ajan ulkopuolella.

t. koulusihteeri