Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onneksi minun ei tarvitse kertoa 6-vuotiaalle miksei eskarin ope tule enää

Vierailija
18.10.2008 |

koskaan päiväkotiin.

En tosiaan tiedä miten lapselle kerrotaan että open mies tappoi vaimon ja lapset?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuutta en ainakaan kertoisi sellaisenaan, ei pieni lapsi voi sitä ymmärtää kun ei aikuinenkaan.

Vierailija
2/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämässä kun voi sattua vaikka mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä Oulun tapauksen takia.

En tietenkään tarkoittanut etten koskaan ikinä joudu lapselleni kertomaan mitään ikävää.

ap

Vierailija
4/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi kertoa totuus samantien. Ammuskeluhan on nykyään jo ihan arkipäivää näköjään.

Vierailija
5/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tappoi muitakin.

Vierailija
6/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en mä nyt sitäkään lähtisi kertomaan, että se mies on sen ampunut. Jos tarvii kertoa, että on ammuttu, niin voihan sitä sanoa, että sairastunut ihminen on ampunut.

Vierailija
7/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutisoida niin laajasti?

Mässäilevät lööpit herättävät turhaa pelkoa sekä lapsissa että myös aikuisissa.

Muistan vielä miten pari vuotta sitten jouduin rauhoittelemaan ahdistunutta kahdeksanvuotiastani, joka luki lööpeistä miten "isä tappoi lapset aamiaispöytään".

Vierailija
8/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen ikäisltä kun ei enää ole yhtä helppo "pimittääkään" asioita kuin eskarilaiselta - mutta kertomisongelma lienee pikkujuttu koko tragediassa

Vierailija
9/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen maailmankuvan nämä lapset saavat joille kuukauden välein joudutaan keromaan tällaisia murhenäytelmiä, joita ei voi järjellä käsittää?

Vierailija
10/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen maailmankuvan nämä lapset saavat joille kuukauden välein joudutaan keromaan tällaisia murhenäytelmiä, joita ei voi järjellä käsittää?

Vierailija
11/11 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kysyy, miksi eskarinope ei tule enää, vastaa, että hän on kuollut. Jos lapsi kysyy enemmän, vastaa kysymyksiin ja painota sitä, että tälläistä tapahtuu harvoin (mikä kuitenkin on totta). Muista, että lapset voivat selvitä vastaavista myös paljon vähemmällä pohtimisella kuin aikuiset. Eikä lapsilla ole samanlaista tarvetta olla osallisena tunteita kuohuttavassa koko kansaa kiinnostavassa tapahtumassa.

Jos lapsesi osaa lukea, piilota lehdet ja välttele lööppejä hetkinen. Minä olen vastaavassa tilanteessa päätynyt valkoiseen valheeseen tappajan mielenterveydellisistä ongelmista, vaikken niistä varmuudella tiennytkään. Minusta kertomatta jättäminen tietyltä osin tai asioiden lievä kaunistelu on sallittua, jos se vain rauhoittaa lapsen mieltä.

Mutta itsehän lapsesi tunnet parhaiten ja tiedät miten hänelle asia kannattaa kertoa. Odota nyt kuitenkin vähän aikaa, niin pystyt kertomaan asian mahdollisimman rauhallisena ja vaikuttamatta itse kovin järkyttyneeltä.

Ja niin, tuskinpa kenenkään tuttava piirissä tämmöistä joka kuukausi sattuu. Vieraiden ihmisten tragedioista tuskin kannattaa lapsille kovin helposti kertoa, jollei ole oletettavissa, että he esimerkiksi koulussa tms. niistä kuulisivat joitain huhuja.