Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

keraamilaattalattia keittiöön, en suosittele :-(

20.08.2007 |

meillä raksaprojekti aluillaan ja asutaan nyt aika uudessa ok-talossa vuokralla. olin aina ajatellut, että meille tulee tietysti sellainen luonnonkiven näköinen laatta keittiön lattiaan. se on niin nätin näköistä...

sattumoisin tässä vuokratalossa oli sellainen ja totesin aika nopeasti kuinka epäkäytännöllinen se on, erityisesti pienten lasten perheissä. miehen kanssa päätimme, ettei meille ikinä laiteta sellaista keittöön.

ensinnäkin, lattia on tosi kova. ilman sisäkenkiä jalat väsyy kotiäidillä kun keittiössä joutuu päivän mittaan kuitenkin aika paljon olemaan...

sitten pikkulapset tipahtavat aina silloin tällöin tuolilta tai kaatuvat leikkiessään. ja se sattuu kovasti kun lyö pään tuollaiseen lattiaan.

jos jotain astiaa putoaa lattiaan, se on todennäköisesti rikki, lasiset ihan pikku säpäleinä. meillä särkyi pilttipurkki jopa siitä, kun tipahti tiskialtaan alakaapin reunalta lattiaan eli 15 cm korkeudelta. ja melamiiniset lasten lautaset/mukit menee myös ihan halki.

lattia on märkänä TOSI liukas! vaarallisen liukas paljaille jaloille.. kesällä kun muutenkin oltiin paljain jaloin, säikähdin useamman kerran, kun yhtäkkiä mulla meni ison mahani kanssa jalat alta. lapsilla oli roiskahtanut juomavettä pari pisaraa lattialle tai mies oli kävellyt vähän märillä jaloilla suihkun jälkeen keittiön läpi tai puhtaista vähän märistä astioista oli tippunut huomaamatta vähän vettä lattiaan. onneksi ei mulle eikä masuasukille käynyt noissa liukastumisissa sen pahemmin.

sitten vielä laattalattian kanssahan on yleensä lattialämmitys. jos säädät lämmityksen jaloille sopivan lämpöiseksi, kohta hiki virtaa kaikilla, kun huoneen lt nousee korkeaksi. jos säädät lämmityksen miellyttävän sopivaksi, lattia tuntuu kylmältä jalkojen alla. minä ainakin joudun käyttämään villasukkia usein kesälläkin, ettei tulisi suonenvetoja(mulla puuttuu vielä ne kotikengät...)

näiden kokemusten pohjalta en suosittele tuollaista laattalattiaa kellekään. olisi kiinnostavaa kuulla, onko täällä ketään, joka on ollut tyytyväinen siihen ilman vastaavia havaintoja?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

No, itse olen tyytyväinen valintaan.

Vesikiertoinen lattialämmitys pitää lattian mukavan lämpimänä kylmillä ilmoilla ja kesällä lattia on ihana viileä. Villasukkia en ole tarvinnut vaikka aikaisemmissa asunnoissa olen niitä yleensä pitänyt.

Astiat tosiaan hajoaa, jos ne lattialle pudottaa.

Minulla eivät ole jalat väsyneet, tosin en olekaan enää kotona lasten kanssa. Keittiössä on kulkuväylillä matto pehmusteena, kun tykkään matoista.

Lattian liukkaus riippuu valitusta laatasta ja sen pinnoituksesta. Meillä ei ole ollut ongelmia liukkauden kansa.

Lattialle on kaatunut sitä sun tätä ruokaa ja juomaa ja lasten värejä mutta kaikki on lähtenyt helposti pyyhkäisemällä pois. Tämä oli suurin syy valintaan eli kestää kovaa kulutusta.

Vierailija
2/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vaikka olen toki havainnut samoja asioitasi kanssasi eli jos lattaialla vettä niin se on liukas ja että astiat särkyvät jos siihen putoavat. Toissalta siinä on monia hyviä puolia, helppo pitää puhtaana, sen kuin vain puhkäisee rätillä, ei mene pilalle (kuten puulattia helposti) vaikka siihen kaatuisi purkillinen tuoremehua, ei tule rumia koloja (kuten parkettiin) vaikka sakset tai veitset tippuisivat teräedella tai lapset hakkaisivat leluilla, mukavan lämmin kun on lattialämmitys. Eli siis minun mielestäni enemmän plussaa kuin miinusta :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä yksi asia listastani. nimittäin sukat kuluvat nopeammin puhki, samoin konttausikäisen lapsen housunpolvet. tätä ongelmaa ei aiemmissa vuokrataloissamme ole ollut(niissä oli parketti ja muovilattia).

vissiin tämä on sitten sellainen makukysymys ja miltä kantilta asiaa katsoo, mutta minun listassani on selkeästi enemmän miinuksia.

Vierailija
4/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan tyytyväisiä. Lattialämmitys sähköllä ja ihan hyvin säädettävissä sopivaksi. Riippuu varmaan termostaatista miten onnistuu. Lattia on ihanan helppo pitää puhtaana ja kestää kolhimista. Liukas saattaa olla, mutta emme ole kokeneet ongelmaksi. Lasten vaatteet kestää ainakin meillä lattialla konttaamista. Hiekkalaatikolla kuluvat paljon nopeammin :-)))

Vierailija
5/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli entisessä kodissa muovimatto ja sitä en enää huolisi, imi tahrat itseensä ja oli vaarallisen liukas märkänä. Tämänhetkisessä keittiössä ja ruokailutilassa on vanha parketti eikä ole tarkotuksenmukainen sekään, arka vedelle ja kolhiintuu. On jotain kovaa puuta eli astiat särkyy pudotessaan aina.

Ajateltiin tulevana talvena vaihtaa siihen laatta, pitäisiköhän sitä ruveta sitten heti mattojen kanssa pehmustamaan?

Vierailija
6/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uskon muiden laattojen omistajien olevan samaa mieltä siitä, että laattalattian alle kannattaa ehdottomasti laittaa lattialämmitys. Ilman sitä laattalattia on tosi kylmä (talvella), kesällä tietysti ihanan viileä...

Vierailija
7/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tehtiin remppa 1,5 vuotta sitten, ja lattiamateriaali aiheutti pienehköä päänvaivaa. Talo on -80-luvun helmi, maan tasalla. Lattialämmityksen asentaminen jälkikäteen tuntui tympeältä ja hankalalta. Ja kalliiksikin se olisi tullut.

Kivi ja laminaatti jäi tämänkin vuoksi pois laskelmista. Kylmyyden lisäksi ovat kovia, ja laminaatin kosteuden sieto ei ole paras mahdollinen. Koko taloon piti kuitenkin saada sama lattiamateriaali, mieluiten.

Valitsimme kovaksi pinnoitetun korkin sen helppohoitoisuuden vuoksi. Neliöhinta oli korkeahko, mutta lattialämmitys+ joku muu olisi niin ikään tullut kalliiksi.

Mutta tämä on ollut superhyvä! Asennus oli helppoa, ja nopeaa, lukkoponttien vuoksi. Pehmeä, miellyttävä, lämmin jalkoissa. Ei astiat hajoile, puhdistus nihkeällä pyyhkien, ei vahausta, ei kiillotusta. Täydellinen, yksinkertaisesti :)

Vierailija
8/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaakelilattia keittiössä ja ollaan todella tyytyväisiä valintaan. Meillä ei ole edes lattialämmitystä, mutta ehkä talo on sen verran eristetty että ei se erityisen kylmä ole talvellakaan.

Mä en ole huomannut tuota jalkojen väsymistä. Tosin meillä on harvoin mitään kokkkausmaratooneja, että koko päivän seisoisi keittiössä.

Meillä on muuten parketti asunnossa ja olen huomannut kaakelin käteväksi just sen takia, että jos tiputtaa jotain. Mieluummin risa lautanen kuin kolhu parketissa, ainakin meillä. Mutta jos olisi kovasti jotain perintökalleuksia arkikäytössä, niin sitten saattaisin olla eri mieltä.

Meillä ei ole ruokapöytää keittiössä, joten sekin ehkä vähentää sitä tarvetta seisoskella keittiön lattialla.

Miten teillä on lattiat märkiä? Tietty jos lasi kaatuu tai maitopurkki hajoaa lattialle, mutta eikös ne nyt kuivata samantien muutenkin joten liukkaus lienee pienin ongelmista.

Sellainen epätasainen luonnonkivilaatta saattaa kyllä olla hankala. Sitä lienee vaikeampi pitää puhtaana. Samoin jos kivimateriaali on kovin huokoinen, niin se saattaa kerätä tahroja. Harvalla kai Suomessa kuitenkaan mitään marmorilattiaa on.

Vierailija
9/28 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme juuri uuteen taloomme, emmäkä missään nimessä halunneet laattaa keittiön lattiaan. Vanhassa talossamme sitä oli ja todellakin se oli mielestäni vaarallinen pienten lasten kanssa.

Kaatumisia ja muksahduksia kai sattuu kaikille liikkumaan opetteleville ja kyllä joka kerran pelästyin todella kun laattalattialla kaatuivat. On sen varran kova materiaali kyseessä.

Myöskään lapsille ei viitsinyt antaa lasisia tai posliinisia astioita käyttöön kun ihan varmasti meni aina rikki kun lattiaan kolahti. Itselläkin tietysti rikkui kerran jos toisenkin siihen lattialle astioita.

Meillä lattia ei ollut liukas, sillä laatan pinta oli karkeaa. Se taas aiheutti sen, että sitä oli todella vaikea pitää puhtaana, ei siis riittänyt mikään mopilla sipaisu vaan täytyi todella hinkata, että sai puhtaaksi. Vaaleassa laatassa näkyi myös kaikki lika.

Kaiken tämän huomioon ottaen, oli aivan itsestään selvää, ettei keittiöön enää toista kertaa laattaa meidän perheessä laiteta. Toisaalta laatta on kyllä ihanan huoleton juurikin kestävyytensä takia ja siksi aivan ehdoton lattiamateriaali esim. kodinhoitohuoneessa ja tuulikaapissa/eteisessä.

Vierailija
10/28 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatta on sellainen vaalea beige-harmaa väriltään ja kooltaan 60x60 cm. On tosi hyvän näköinen ja huoleton käyttää. Juuri sen huolettomuuden takia se valittiin, sillä olin niin kyllästynyt parketin jurmuihin ja toisaalta en halua kahdelle pojallemme koko ajan olla naputtamassa, että ei saa sitä tätä ja tuota, kun lattiaan tulee jälkiä. Meillä on laatan alla vesikiertoinen lattialämmitys, joten se pysyy mukavan lämpöisenä. Olin selkävaivaisena varautunut siihen, että selkä väsyy laattalattialla seistessä, mutta tästäkään ei ole tarvinnut kärsiä. En myöskään ole huomannut, että lattia olisi märkänä liukas, mutta tähän varmaan vaikuttaa se, millainen laatta on kyseessä. Olemme siis olleet todella tyytyväisiä lattiamateriaaliin, ja on ihan kiva, että lattiaa monet vieraat kehuvatkin, kun on myös hyvän näköinen. Vaikka itsellehän se on tehty. Monta muuta asiaa voisin tehdä toisin, jos nyt tällä tiedolla laettaisiin rakentaa, mutta lattiaa en. Hyvä on.

Vierailija
11/28 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan ne laatat isot ja sileät. varmasti röpöläpintaiset eivät olisi niin liukkaat. mutta sitten olisi se puhdistusongelma, kun laatan koloihin kertyy likaa helpommin.

ja sitten siihen jonkun kysymykseen, että miksi keittiön lattia on märkä, niin kirjoittelinkin jo tuossa aiemmin siitä. että sitä ei ehdi välttämättä aina huomata joka vesi- ym. muuta pisaraa, joka pikkulapsilta roiskuu lattialle, eivätkä he huomaa sitä välttämättä sanoa. mutta pikku tippakin vettä riitti kerran viemään multa jalat alta.

samoin sitä ei aina välttämättä astiakonetta kiireessä tyhjentäessään huomaa, että vähän märistä astioista tippuu myös pisaroita. jne.....

tässä talossa on varmaan jotenkin huonosti laitettu ne laatat kiinni, kun laattojen välinen rako on mielestäni aika syvä. eikö se silloin kulutakin sukkia ja vauvan housunpolvia enemmän, kun ne terävät laatan reunat pääsee hiertämään vaatteita?

ja lattian kylmyydestä. toisethan on vilukinttuja, toiset eivät. minä kuulun niihin, joiden jalkoja palelee herkästi ja saan myös helposti suonenvetoja raskausaikana. että olen nyt kesälläkin joutunut käyttämään villasukkia täällä. kaverini taas sanoi, että jos on altistusta suonikohjuille raskausaikana ja muutenkin, lämmin laattalattia pahentaa tilannetta, suonikohjut saattavat oikein " räjähtää" ihon pintaan. tietenkin sisäkengät voisivat auttaa asiaa näissä ongelmissa.

meidän tulevaan taloon tulee keittiöön oikea lankkulattia, minua eivät haittaa elämisen jäljet siinä. se on ainakin jaloille mukavampi ja lapsiystävällisempi vaihtoehto minun mielestäni. kaikki tietenkin saavat valita lattiamateriaalit oman makunsa mukaan.

Vierailija
12/28 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laattoja ja niiden materiaaleja on todella paljon ja se vaikuttaa paljon miten lattia käyttäytyy! Meillä tummanharmaa rosoinen, karhea, iso laatta, eikä ole ollut mitään ongelmia, lika lähtee helposti, eikä edes näy helposti kun on sen värinen ettei joka tahra kovin helposti erotu ;) ! Rosoisuuden takia ei ole ollenkaan liukas vaikka kaataisi kannullisen vettä lattialle. Kestää kolhut eikä naarmuunnu. Lapsilla meillä on käytössä muoviset astiat ja itse nyt harvoin tulee tiputeltua astioita. Meillä on eteinen, ruokailutila ja keittiö tätä samaa laattaa ja ollaan tyytyväisiä, loput lattiat on tummaa parkettia ja ikävät naarmut paistavat silmään vaikka ei olla asuttu kun puolisen vuotta asunnossa. Ainut iso miinus on lasten kolhut mutta onneksi niistäkin toistaiseksi on vältytty, johtuu varmaan juuri siitä, että lattia ei ole liukas.

Voin kuvitella jos laattamateriaali olisi sama kuin esim. meillä kylppärissä, vaalea kaakeli, on varmasti liukas ja puhtaanapito aivan erilaista.

Mutta en vaihtaisi keittiönlattiaa muuhun materiaaliin, meillä myös lattialämmitys ja näin kesäisin lattia on ihanan viileä ja talven pakkasilla taas mukavan lämpöinen. Enkä ole huomannut jalkojen väsymistä, ehkä en vietä keittiössä niin pitkiä aikoja kerrallaan.

Vierailija
13/28 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen harmaa rosoinen laatta toimisi kylppärissä? itse olin just miettinyt harmaata laattaa sinne ja kodinhoitohuoneeseen. vinkkinä kaikille, että laitan aina lapsille sukat jalkaan, kun mennään pesulle. silloin eivät liukastu. tämä sama toimii uimahallissa altailla ja on ihan sallittua.

Vierailija
14/28 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittää lattiaa vain yösähköllä. Kovemmilla pakkasilla lämmöt on joko koko ajan päällä tai sitten mies napsauttaa töistä lähtiessään lattialämmitykset päälle (asunnossamme on vain lattilämmitys)

Helppo hoitoinen, ei kupruile niin kuin parketit lähes aina keittiöissä. Saa huoletta pestä kunnon vedellä, eikä vain " näennäissiivousta" .

Liukkautta on enemmän muovilattiassa kuin laatassa.

Vierailija
15/28 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi joka ei halunnut laattalattiaa keittiöön. Meillä on melko avoimet tilat alakerrassa ja siellä harjattu tammilankkuparketti, paitsi tietty pesutiloissa, vessoissa jne. Vesikiertoinen lattialämmitys maalämpöön liitettynä ja ei vaan viittis millään lämmittää kesähelteillä mitään laattalattioita yhtään nykyistä enempää, maalämpökin vie kuitenkin sähköä. Olen vilukinttu eli jalat on herkästi kylmät ja kyllä en tykkää khh:n kylmästä laattalattiasta tähän aikaan vuodesta. Laatta on kylmempi kuin parketti vaikka alla olevassa putkistossa on miehen mukaan peruslämpö päällä.

Mutta kun on öljytty parketti keittiössä, se ei ole kylmä jaloille ja on yhtenäinen olohuoneen kanssa. (mä mitään sukkia halua pitää kesähelteillä!) Tammi on kestävää ja harjatussa ja öljyvahatussa lattiassa ei naarmut näy, tahrat tietysti näkyy, mutta niin ne näkyy laatassakin, vielä selvemmin. Tahran pyyhkäisen yleensä talouspaperilla jos en jaksa aina nihkeällä mopilla pyyhkiä, joten helppoa on. Suurempia määriä vettähän se ei kestä, mutta ei olla sitä lotrattukaan. Kun öljyää tarpeeksi usein, lattia hylkii hyvin vettä. Eihän tuo ikuisesti pysy uuden näköisenä varmaan, vaikea sanoa, vasta 1,5v asuttu, mutta mikäpä täällä olisi ikuista? Tärkeämpää minulle on oma terveellisyys ja miellyttävyys kuin LATTIAN kestävyys. Haloo. Lapsuuskodissakin oli lakattu puulattia keittiössä ja hyvin toimi. Voihan sen hioa kuten parkettiakin pari kertaa.

Suunnittelin isot, toisiinsa limittyvät karkaistut lasit puuhellan ja viereisen takan eteen parketin päälle ja ovat toimineet loistavasti parketin suojana nokitahroilta. (palosuojaus on kuulema turhaa, nykyparketit ei hevin syty) Lasi ei peitä kaunista parkettia ja pysyvät hyvin paikallaan kun ovat tarpeeksi isoja paloja=painavia. Pari kertaa on pudonnut " ranstakka" lasin päälle ja säikäyttänyt, aiheetta. Ei mene ihan pienestä rikki. Joskus ajattelin, että veden sen lasin sinne tiskialtaalle asti suojaamaan parkettia vesiroiskeilta, mutta siinä kyllä näkyis sitten vesitahrat ja kaikki muu vähän liian selvästi ja taas tulis se kylmyys ja kovuus jalan alle. Ihan riittävästi on jo nyt ikkunalasejakin pestävänä...

Vierailija
16/28 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla talla hetkella vuokratalossa laattalattia ja omaan rempattavaan tulossa sellainen keittioon. Itse tykkaan ihan esteettisista syista eika lapsillekaan ole kaynyt sen kummempia vahinkoja (meilla 4 ja 1,5 vee). Meilla on tosin sisatossut ahkerassa kaytossa (auttaa seka liukastumiseen etta sukkaongelmaan, jos sellainen on) ihan jo senkin takia etta taallapain on talot kylmia, ei ihan suomalaiseen tapaan eristettyja... Esim. Birkenstockilla on ainakin aikuisille ja vahan isommille lapsille kivoja, kumipohjaisia korkkitossuja jotka hellivat jalkaa eivatka ole liian kuumatkaan. Ja toinen vinkki: ainakin meidan tulevissa laatoissa on " liukueste" pinnoitus (ei aavistustakaan miten tama oikeasti ilmaistaan) eli ei pitaisi liukua vaikka ovatkin ihan sileita. Sitapaitsi parketti on vahintaan yhta liukas, eli koska meilla on se muissa huoneissa niin sisatossuja tarvitaan joka tapauksessa. :-)

Vierailija
17/28 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti sanoa etta laattamme ovat lahes mustat (antrasiitin variset) ja " grouting" laattojen valissa on myos tumman harmaa, eli tama on hyva ratkaisu siivousongelmaan. Lisaksi tumma, isolaattainen (60 cm) lattia korostaa taysvalkoista keittiota saarekkeineen kauniisti. Tama laattalattian puolustuspuheesta! ;-)

Vierailija
18/28 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onkohan suomessa myytävänä sellaisia laattalattialle tarkoitettuja pesu/hoitoaineita, jotka jättisivät sellaisen vahamaisen suojan laatan pintaan? ei sitten olisi ehkä niin liukaskaan. saksassa oli ainakin 10 vuotta sitten myynnissä, kun olin kotiapulaisena siellä. muistaakseni se oli just ajax-merkkistä. pittää varmaan tehdä tutkimusretki isoihin marketteihin...

Vierailija
19/28 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löydät, niin vinkkaa palstalla. Toimiikohan siis myös märkätilojen kaakelien suojana? (Meillä hyvin kalkkipitoinen vesi josta jää nopeasti tahroja joita työläs poistaa)

Vierailija
20/28 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainetta käytettiin ihan tavallisen yleispuhdistusaineen tavoin laattalattioita mopatessa. myös pesutiloissa. ja jätti sellaisen vähän nahkean(mutta ei tahmean) suojaavan pinnan. en ole vielä päässyt markettien valikoimaa katsastamaan...