Älkää tehkö lapsia jos " kesäsäilöminen" on noin iso ongelma!
Ei koulu ole mikään hoitolaitos vaan paikka, missä suoritetaan OPPIVELVOLLISUUS.
Täältä kyllä näkee suoraan, mikä on suomalaisten koululaisten ongelma.
Asenteet lähtevät kotoa: opettajia ei tarvitse kunnioittaa vaan he jauhavat pelkkää paskaa hiton isolla liksalla siellä päivähoitopaikassa (jota jotkut sanovat kouluksi).
Sieltä voi olla poissa oikeastaan milloin vain. Lomia ja muita reissuja ja kivoja juttuja on turha ajoitella päivöhoidon (koulun) mukaan. Eihän siellä mitään järkevää tehdä kuitenkaan. Kuka tahansahan pystyy suoriutumaan opetushommista!
Oikeasti. Jättäkää ne lapset hankkimatta. Ne söpöt vauvat kun kasvavat isommiksi ja rasittavimmiksi kakaroiksi, mille yhteiskunta ei keksikään enää hoitolaitosta kun vanhemmat eivät itse viitsi nähdä vaivaa lastensa eteen.
Kommentit (27)
Jos ihmisille on ongelmana se, että ekaluokkalainen joutuu olemaan kesällä yksin kun vanhemmat töissä niin miten ihmeessä pääset siitä opettajan kiusaamiseen ja koulusta lintsaamiseen?
Opettajia ei arvosteta, vaan vaaditaan pois pitkiä kesälomia jotka näppärästi järjestyisivät niin että opet hoitaa niitä säilöttäviä.
Enkä ole edes opettaja.
Vanhempien oman asenteen pitäisi muuttua. Ekaluokkalaiset pitäisi kesäisin(kin) ja koulun jälkeen hoitaa ITSE kun kerran lapsia on hankittu.
Eli kaikkien vanhempien pitäisi joko ryhtyä opettajiksi, jotta heillä olisi yhtä pitkät kesälomat kuin lapsillaan, tai vaihtoehtoisesti irtisanoutua töistä ja jäädä yhteiskunnan eläteiksi, jotta voisivat hoitaa lapsensa itse?
Toivottavasti et itse tee lapsia.
Ihan kuten siis tähänkin asti on pärjätty.
Ollaanko nyt vaan niin uusavuttomia, että kauhea vinkuminen on alkanut?
Jokaisen vanhemman pitää itse järjestää lapsensa hoito, eikä odottaa, että opettaja tekee sen heidän puolestaan.
MIKÄ on vedenpitävä, toimiva keino kesällä kun vanhemmat limittävät lomansa niin että lapsi/lapset kotihoidossa 4-5 viikkoa, yhden viikon kesäleirillä, yhteensä siis max 6 viikkoa. Entäpä ne kaksi viikkoa kun vanhemmat käyvät taas ansiotyössään ?
Tiedän monia perheitä joissa vain 3 viikoksi kesällä järjestynyt lapsen hoito...
Vierailija:
Vanhempien oman asenteen pitäisi muuttua. Ekaluokkalaiset pitäisi kesäisin(kin) ja koulun jälkeen hoitaa ITSE kun kerran lapsia on hankittu.
Vanhempien ei pidä katsoa kouluun päin, kun heillä on lastenhoito-ongelmia. Siitä kai oli kyse.
Vierailija:
Jokaisen vanhemman pitää itse järjestää lapsensa hoito, eikä odottaa, että opettaja tekee sen heidän puolestaan.
ok, no ap:n tekstissä ei aivan noin sanottu - vaan että lapset täytyy HOITAA ITSE tai jättää tekemättä.
Meillä on mll:n hoitajat käytössä niinä viikkoina, kun kesälomien limityksestä huolimatta lapset olisi olleet ilman hoitoa. Ekaluokkalainen on mielestäni liian pieni olemaan päivät yksin kotona. Mielummin sitä tietysti hoitaisikin itse ja lomailisi koko kesän...
Meillä oli yhteensä viisi viikkoa tänä kesänä... onneksi ei ole ekaluokkalaista.
Täällä mammat haluavat tahallaan ymmärtää väärin ja herneitä uppoaa nenälle ja syvään...
mummo piti loput, muistaakseni.... on siitä aikaa kun oli sellainen ekaluokkalainen talossa.
Hyvä idea olisi että koulussa olisi kesäkuu mahdollisuus ruokailuun 1-3 lk laisilla. Opettajille voitaisiin tarjota ylimääräiseltä kuukaudelta 5000 euron palkkiota. Koulutilat ovat tyhjillään kesän, eikö sinne voitaisi järjestää ruokailua ja ohjattua toimintaa 1-3 luokkalaisille kesäksi, vaikka korvausta vastaan. eihän tuosta paljon tulisi 5000/30:llä eli noin 170 eguu per lapsi. Ohjelma voisi olla vapaanpaa kuin koulutus...
eihän se opettajilta olisi pois????
varmaan joitakin opettajia imaantuisi jopa vapaaehtoiseksi, 5000 euroa vastaan???
mittee oottee muut mieltä tämmöisestä?
kiteyttää tämän palstan mammojen ajatukset! Mistä näitä mammoja oikein putkahtaa? Iät ja ajat on Suomessa kouluja käyty ja vanhemmilla on ollut lyhyet lomat ja siitä huolimatta on pärjätty. Voi tätä uusavuttomien sukupolvea, jolle kaikki pitäisi tulla valmiina. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset niitä omia aivoja. Kesäkuukaudet Suomi on täynnä lomailevia oppilaita, myös vanhempia esim. lukiolaisia, jotka tulevat hyvin toimeen alakouluikäisten lasten kanssa. Perustakaa naapureiden kanssa rinkejä ja palkatkaa yksi nuori katsomaan lastenne perään.
esim Ruotsin toimintamalliin jossa on LAKISÄÄTEINEN OIKEUS laittaa päiväkoti-iän ylittänyt lapsi 13 v. saakka aamu-ja iltapäivähoitoon plus kesälomilla on järjestetty samoin ip-hoito klo 7-18, koulujen tiloissa kokoonnutaan.
Vierailija:
kiteyttää tämän palstan mammojen ajatukset! Mistä näitä mammoja oikein putkahtaa? Iät ja ajat on Suomessa kouluja käyty ja vanhemmilla on ollut lyhyet lomat ja siitä huolimatta on pärjätty. Voi tätä uusavuttomien sukupolvea, jolle kaikki pitäisi tulla valmiina. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset niitä omia aivoja. Kesäkuukaudet Suomi on täynnä lomailevia oppilaita, myös vanhempia esim. lukiolaisia, jotka tulevat hyvin toimeen alakouluikäisten lasten kanssa. Perustakaa naapureiden kanssa rinkejä ja palkatkaa yksi nuori katsomaan lastenne perään.
Todella hieno systeemi, jos on?
Mitä opet ja muut ammattikasvattajat suomessa on mieltä ko. asiasta naapurimaassa? Olisko tarpeellista meilläkin???
vaan ne pidetän silloin kun määrätään.
Ehkä opettajalla on kadonnut vähän todellisuudentaju omien lomiensa myötä?
sinun lapsesi 12-vuotiaana sinne päivähoitoon? Meidän lapsi ei menisi. Paljon mieluummin nukkuu pitkään ja tapaa kavereitaan omaan tahtiin. Kaiken lisäksi osaa laittaa itse helppoja aterioita tai lämmittää valmista ruokaa.
Missä vaiheessa sanoin, että kyseessä on opettajien ongelma?
' Ei se mulle kuulu' on tavallinen ajatusmalli kaikilla työpaikoilla, mutta itse ongelmaa se ei ratkaise. Minusta ongelman ratkaiseminen on tärkeämpää kuin todeta, että minä en tee ainakaan tuota hommaa. Siitä minä puhuin. Asioiden kohentamisesta.