Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kertokaa nyt hyvät ihmiset miten pitäis toimia kaupassa että sais olla rauhassa?!

Vierailija
19.08.2007 |

mulla on 4-v autistinen poika. Pojan maailmassa on olemassa vain hän itse ja käyttäytyy sen mukaisesti. Juoksee ja riehuu holtittomasti kaupassa käydessä, heittelee tavaroita ja tönii ihmisiä. Tästä luonnollisesti ei seuraa muuta kuin ongelmia ja halveksuntaa. Ihmiset olettavat että olen surkea kasvattaja ja tulevat haukkumaan päin naamaakin. Jos taas laitan pojan rattaisiin hän huutaa tauotta haluavansa kävellä ja yrittää koko ajan kiivetä pois kyydistä ja koittaa potkia tavaroita ja ihmisiä. (Tuon ikäistä ei enää valjaat pidättele). Sitten ihmiset vuorostaan kauhistelevat kuinka kehtaan pakottaa noin ison pojan rattaisiin, ja tästäkin saan kuulla joskus todella törkeää palautetta. Mä en enää kestä tätä, ja kaupassa käynnistä on tullut ihan hirveää pakkopullaa. Viimeksi tänään eräs naisihminen oli niin ilkeä että sai mulle kyyneleet silmiin. Pitääkö mun teettää paita missä lukee " anteeksi, lapseni ei ole normaali" ? Miksi te ette voi ymmärtää että aina vika ei ole vanhemmissa? Tarpeeksi rankkaa on ihan ilman vieraiden ihmisten syytöksiäkin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka lapsellekin. Ehkäpä ihmiset alkaisivat tajuamaan, että me kaikki ei oikeastikaan olla normaaleja. Eikä olisi normaalia ilman epänormaalia.

Tsemppiä sulle.

Vierailija
2/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ymmärtää, että lapsesi ei voi käyttäytyä kuin muut, mutta vähän särähti tuo tavaroiden heittely.

Jos lapsesi heittelee kaupassa hyllyjen myytäviä tavaroita, niin miten edes voitte asioida yhdessä kaupassa? Iso osa elintarvikkeista kärsii, jos niitä nakellaan pitkin lattioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mitään sano, mutta jos vieras tenava tulee

tönimään niin vanhempi voi saada kulmien rypistyksen osakseen. Autistisesta kun ei näy päällepäin viitteitä niin helpolla ajattelee että kyseessä kuriton lapsi. Teillä on oikeus olla kaupassa mutta riehuva lapsi väkisin herättää huomiota ja närääkin.

Vierailija
4/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani 80-luvulla niitä käytettiin ihan yleisesti kävelemään opettelevilla lapsilla, nykyään niitä näkee harvemmin.

Olin samassa tilanteessa kuin sinä ja hommasin valjaat. Lapsi makaa edelleen kaupan lattialla ja huutaa, mutta karkuun ei pääse. Samalla valjaat viestivät ympäristölle, ettei lapseni ole keskivertomukula. Sille en edelleenkää voi mitään, miten tyhmiä ihmiset saattavat olla pitkistä katseistaan päätellen...

Vierailija
5/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle ei saa asioita menemään läpi sairauden perusteella niin silloin lapsi jätetään kotiin jonkun muun huolettavaksi.

Ja jos joku lapsi tulee potkimaan minua tai tönimään lastani niin sillä lapsella saa olla vaikka 15 paitaa päällä missä lukee " en ole terve" tulen kyllä sanomaan äidille ja teen sen KOVALLA äänellä.

sairaus ei ole mikään puollustus mihinkään. Silloin myös pyromani sais sytytellä taloja, kleptomaani varastella ja pedofiilikin tehdä ties mitä...

Silloin jos ei pystytä hallitsemaan tilanteita ei niihin tilanteisiin mennä, ja jos oli se sitten sairas tai terve tekee tyhmyyskiä niinollaan vastuussa asioista.

Vierailija
6/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa tilanne voi kärjistyä ap:n pojan käytösmallin mukaiseen toilailuun.

Meillä ei ole mitään diagnooseja tehty lapselle, mutta kaupassa lapsi on kuin pikkuhirviö.

Kotona ja kylässä ollessamme lapsi käyttäytyy siivosti, no kotona saattaa riehaantua, mutta jestas. AINA kaupassa lapsi villiintyy, ellei ole tarjolla autokärryä.

Vierailija
7/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tyhmä, enkä myöskään halua loukata, jos katson lastasi pitkään.

Olen kiinnostunut ns. erilaisista lapsista jo ihan työnikin puolesta, ja usein etenkin autistisia piirteitä omaavat mukulat ovat epätavallisen kauniita! En tiedä mistä tämä johtuu, mutta moneen erittäin kauniiseen erityislapseen olen törmännyt.

Kaunis lapsi kiinnittää katsojan huomion - hyvällä tavalla.

Vierailija
8/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä joku raja tosiaan pitää olla vaikka olisi erityislapsi. Kaupan tavaroita ei saa heitellä tai muita töniä. Jos ei pysty käsittelemaän lasta niin ottaa vaikka sitten kaksi vanhempaa mukaan että saadaan lapsi pidettyä niin ettei vahongoita muita tai kaupan omaisuutta.

Vierailija
9/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ole tyhmä, enkä myöskään halua loukata, jos katson lastasi pitkään.

Olen kiinnostunut ns. erilaisista lapsista jo ihan työnikin puolesta, ja usein etenkin autistisia piirteitä omaavat mukulat ovat epätavallisen kauniita! En tiedä mistä tämä johtuu, mutta moneen erittäin kauniiseen erityislapseen olen törmännyt.

Kaunis lapsi kiinnittää katsojan huomion - hyvällä tavalla.

Voi olla, että ap:n tapauksessa ei ole kyse tästä, mutta on käynyt mielessä ovatko jotkut vanhemmat hirveän herkkänahkaisia siitä, jos joku jää katsomaan heidän lastaan. Katselen useinkin lasten touhuja kaupassa, mutta lähinnä siksi, että heissä on paljon enemmän katseltavaa kuin hyllyissä tai aikuisissa. Lapset puuhaavat paljon mielenkiintoisempia juttuja kuin aikuiset, jotain kiehtovaa on siinäkin, kun pienellä on vielä pokkaa mennä rääkymään ja potkimaan lattialle:D Niinpä mun tulee katseltua, mutta erittäin harvoin paheksun. Kunhan vain seurailen aikani kuluksi.

Vierailija
10/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kkua kaupassa niin kuin olisivat yleisellä urheilukentällä estekisoja juoksemassa?

Tekis mieli mukiloida.

Vierailija
11/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvasin kyllä että joku tulee sanomaan että pitäisi pysyä poissa kaupasta. Kaupassakäynti nyt kuitenkin on jokseenkin välttämätön osa arkea, ja sinne on vaan mentävä halusi tai ei. Olen yksinhuoltaja, eikä ole säännöllisesti ketään kelle jättää lapsi siksi aikaa kun käyn kaupassa. Autokärryä on toki kokeiltu, mutta eipä tuo poika sielläkään pysy. Valjaita en ole tullut ajatelleeksi ollenkaan. Jotenkin en edes muistanut että sellaisia on olemassa, kun ei niitä enää käytössä näe kellään. Missä sellaisia vielä myydään vai pitääkö yrittää metsästää kirppiksiltä?

Vierailija
12/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

( sairas tai terve) lapsi heittelee tavaroita tai tönii ihmisiä?

Onko se silloin oikeutettua?

Jos on joku diagnoosi?

Minusta sinull ap, on itselläsi joku asenne vamma.. " lapseni on sairas suoka anteeksi hänelle hän saa tehdä mitä vaan, kun on sairas"

Ja juu kaupassa käyminen on toki pakollista mutta miksi et laita vaikka lastasi sitten hoitoon ja hoda kauppakäynnit hidon aikana. eipä riko toisten omaisuutta silloin. Meinaan varmaastikkin sinä yksinhuoltajana käyt töissä ja lapsesi on erityis pk:ssa? ainakin se teksi varmasti hälle hyvää.

Vierailija
13/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa marketeista, lastentavaraliikkeistä jne. Se ääni saaste ei niinkään haittaa, mutta sua ap vois auttaa

se ettei lapsi pääse riehumaan joka paikkaan.

Vierailija
14/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos puhuisit siellä tästä kaupassakäyntiongelmasta ja miettisitte yhdessä keinoja kontrolloida lapsen käytöstä, tavaroiden heittelyä ja muiden ihmisten tönimistä ym.

Onhan hänen opittava että mitä tahansa ei ole lupa tehdä.

Vierailija
15/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten sairauden taakse, kun eivät jaksa itse ottaa vastuuta lastensa tekemisistä. Sääli.

Vierailija
16/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sellaisen käsityksen että autismilapset ovat syrjäänvetäytyneitä ja ylirauhallisia! ADHD tulee riehuvasta lapsesta mieleen..

Vierailija
17/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että sinulla on todella raskasta lapsen kanssa, mutta silti sinun vastuusi ja velvollisuutesi on pitää lapsestasi huolta niin, ettei hän pääse tuhoamaan toisten omaisuutta tai loukkaamaan toisten koskemattomuutta.

Vierailija:

mulla on 4-v autistinen poika. Pojan maailmassa on olemassa vain hän itse ja käyttäytyy sen mukaisesti. Juoksee ja riehuu holtittomasti kaupassa käydessä, heittelee tavaroita ja tönii ihmisiä. Tästä luonnollisesti ei seuraa muuta kuin ongelmia ja halveksuntaa. Ihmiset olettavat että olen surkea kasvattaja ja tulevat haukkumaan päin naamaakin. Jos taas laitan pojan rattaisiin hän huutaa tauotta haluavansa kävellä ja yrittää koko ajan kiivetä pois kyydistä ja koittaa potkia tavaroita ja ihmisiä. (Tuon ikäistä ei enää valjaat pidättele). Sitten ihmiset vuorostaan kauhistelevat kuinka kehtaan pakottaa noin ison pojan rattaisiin, ja tästäkin saan kuulla joskus todella törkeää palautetta. Mä en enää kestä tätä, ja kaupassa käynnistä on tullut ihan hirveää pakkopullaa. Viimeksi tänään eräs naisihminen oli niin ilkeä että sai mulle kyyneleet silmiin. Pitääkö mun teettää paita missä lukee " anteeksi, lapseni ei ole normaali" ? Miksi te ette voi ymmärtää että aina vika ei ole vanhemmissa? Tarpeeksi rankkaa on ihan ilman vieraiden ihmisten syytöksiäkin.

Vierailija
18/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla tosi väkivaltainen teini-ikäinen autistipoika. Todella paljon myös itseä vahingoittavaa käytöstä, äärimmäisen raskas hoitaa.

Vierailija
19/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan ole sitä mieltä että poika saa tehdä mitä tahansa koska on joku hiton diagnoosi! Tietysti juoksen perässä, komentelen, vahdin ja pyytelen anteeksi! Yritän kyllä pitää kuria, mutta kyse ei ole normaalista lapsesta johon saisi otteen puhumalla. Tällä hetkellä ainoa kuntoutus on tuo erityispäiväkoti ja sen ohella puheterapia. Voi kun olisikin aina joku hoitaja käytettävissä kun pitää lähteä kauppaan. Käyn ensi viikolla ostamassa ne valjaat ja kokeillaan sitten jatkossa niiden kanssa.

-ap

Vierailija
20/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ne valjaat auttavat edes hieman!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi