Mikä ihme " setä" on tullut lapsen puheisiin?
Lapsi on nyt 2,5 vuotta ja on jo parin viikon ajan höpöttänyt jostain " sedästä" . Nukkumaan mennessä saattaa varmistaa, että eihän setä tule tänne. Tai että eihän setä kiusaa minua. Tänään sanoi, että minua pelottaa ja kun kysyin et mikä pelottaa, niin vastasi että setä tulee ja lyö minua.
Lapsi ei ole tavannut uusia ihmisiä muuten kuin nyt päiväkodin kautta. (jutut alkoi jo aiemmin) Voiko olla vain mielikuvituksen tuotetta?
Kommentit (4)
poika suunnilleen samassa iässä alkoi myös puhumaan jostain " sedästä" , joka käy meillä jne..
Pitkään sitä ihmeteltiin ja vähän huolestuinkin, kunnes selvisi, että tarkoitti miestä, joka toi meille postin kotiinkantona kuntopyörän, siis valtavan ison laatikon, joka pojasta sitten oli niin suuri ja merkittävä tapahtuma.
Ja puhe kun oli tuolloin vielä melko rajallista, niin pitkään siinä meni, ennen kuin meille selvisi, mistä hän puhui :)
niin ja pojan puheissa tämä setä teki kaikkea mahdollista, milloin mitäkin.
Eli kyseessä tosiaan voi olla mikä tahansa harmitonkin asia :), vaikka jostain sadusta tai tv-ohjelmasta. Sitä ei ikinä tiedä, mikä asia lapselle sattuu " kolahtamaan" , ja sitten siitä puhutaan pitkään - vaikka olisi itselle miten pieni ja mitätön seikka.
Toivottavasti teillekin pian selviää, mistä lapsenne puhuu! Ja toivottavasti on jotain ihan harmitonta.
Oli siinä mulla selittelemistä..;) Samoihin aikoihin alkoi myös levottomat unet ja lapsi välillä heräsi itkien kun oli nähnyt unta rajusta sedästä ja setä jahtasi häntä. Liittyy siis painajaisuniin ja vilkkaaseen mielikuvitukseen.
Meni ohi vuodessa tämä sedänpelko. Tietty kantsii kysellä ja selvitttää voisiko ap:n lapsella johtua jostain muusta, mutta meillä asui ihan vain mielikuvitus-setä jonkin aikaa.
" namusedistä" tms. hiukan liian painokkaasti ja nyt tämä toinen lapsi käy asiaa läpi hoidossa " tartuttaen" jutut myös sinun lapseesi. Voisiko olla tällaista?