Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidinmaitokeltaisuus - imetys tauolle??!!

18.08.2007 |

Heip,

Tänään oltiin puoli päivää sairaalassa vauvan (5,5vkoa) silmien keltaisuuden vuoksi. Otettiin vaikka mitä labrakokeita ja lopullinen diagnoosi oli äidinmaitokeltaisuus. Tuomiona on pitää imetyksestä taukoa viikko (!) ja sen jälkeen kontrolliin.

Lueskelin netistä asiasta ja siellä mm. http://www.imetystukilista.net/faq/newman_keltaisuus.php, jossa neuvotaan olemaan lopettamatta imetystä. On tosi ristiriitainen olo. Itse en missään nimessä haluaisi olla hetkeäkään imettämättä. Tällä viikon tauolla kai halutaan vain varmistaa se, että keltaisuus häviää ja siten diagnoosi varmistuu oikeaksi. Aiheuttajaa tuohon keltaisuuteen ei ole..

Itseäni kyllä harmittaa tosi paljon alkaa korvikkeiden kanssa pelaamaan. Vauva on muuten ihan normaali, syö ja kasvaa, kaikin puolin ok.

Mitä pitäisi tehdä? Voisin koittaa jos olisin vaikka vain 2 päivää imettämättä ja sit käydä kontrollissa, mutta viikkoa en millään kyllä haluaisi olla!

Nyyh... olen ihan maassa.

sushi

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan sama tilanne ja ihan samaan aikaan kuin teillä. Itse en edes harkinnut olla noudattamatta lääkärin/sairaalan neuvoja, pitihän vauvan myöhäiseen keltaisuuteen saada varmuus/syy.

Itse siis lopetin imetyksen (meillä kyse oli kuudesta päivästä), vauva oli ollut siis täysimetyksellä tähän saakka. Vauva ei meinannut hyväksyä pulloa ollenkaan, mutta itkujen jälkeen (sekä minun että vauvan :) pulloruokinta lähti sujumaan hyvin.

Kun saimme taas luvan jatkaa imetystä se käynnistyi hyvin (olin pitänyt maidontuotantoa yllä ahkerasti pumppamalla joka kerta kun vauva söi ja pakkanen olikin täynnä maitoa :)) ja sen jälkeen täyimetin ongelmitta vauvaa 6 kk saakka ja jatkoin imetystä kiinteiden ohella 13 kk ikään.

Tässä meidän tarina (nopeasti, olen menossa nukkumaan!), toivottavasti oli jotain apua.

Vierailija
2/21 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti kokemuksesta. Oli todellakin apua. Jos muillakin on kokemuksia, niin todella mielelläni lukisin.

Itse koitin äsken tuota manuaalista rintapumppua ja sainkohan pari pisaraa tulemaan!! Millä saatte lypsettyä rinnat tyhjiksi? Maidonerityshän ei lopu, jos saa vain niitä tyhjäksi säännöllisesti. Ehdotin jo miehellenikin äsken, että voisiko hän imeä ne aina tyhjäksi, mutta ei ollut ollut oikein suostuvainen (se oli siis vitsi :)).

Tyhjennättekö rinnat pumpuilla vai käsin? Ja millainen pumppu olisi hyvä? Silläkin on varmaan merkitystä, että milloin alkaa pumpata. Itselläni ainakin rinnat välillä " kihelmöi" , jolloin ne samalla alkaa vuotaa maitoa. Silloin pitäisi varmaan mennä samantien pumpulle.

Kiitos, jos teillä vinksuja !!

sushi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli sähkökäyttöinen pumppu, aivan ehdoton. En muista merkkiä, mutta se oli se yleisin, jota saa melkein jokaisesta marketista. Pumppailla kannattaa aina kun vauva syö, niin maidontuotanto säilyy tarpeen mukaisena. Ja vaikka ei määrällisesti paljon tulisi, niin ei hätää, pumppu ei yleensä irroita yhtä paljon maitoa kuin vauva.

Tsemppiä, hyvin kaikki menee!!!

Vierailija
4/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen myös saanut käsityksen, että nykytutkimuksen valossa imetystä ei tarvitsisi lopettaa. Salassa en kuitenkaan neuvo imettämään, mutta voisithan sanoa lääkärille, että asia todella vaivaa sinua ja että voisiko hän ystävällisesti konsultoida jonkun isomman? sairaalan kollegaa, että sinä saisit mielenrauhan, kun nykyään tuo tieto kehittyy niin nopeaan.

Onneksi tuommoiset ikävät jutut ovat nopeasti ohi ja muisto vain,

nimimerkillä viikon verran valohoitolamppujen loisteessa viettänyt.

Jaksamista

Vierailija
5/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä puhiko hän nyt normaalista keltaisuudesta vai nimenomaan myöhäisesta keltaisuudesta. Nämä kun ovat kaksi eri asiaa.

Ja olen samaa mieltä siinä, että älä missään nimessä salaa imetä, vaikeutat ja ehkä jopa estätä lääkäreiden työtä joka ei ole vauvallesi eduksi.

Tsemppiä!

Vierailija
6/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua lähteä kyseenalaistamaan lääkärin ohjeita. Kyseessä on kuitenkin Jorvin sairaala, eli luotan heidän ammattitaitoonsa siellä..

Aloitin aamulla 09 korvikkeen annon ja aloin lypsämään. Korviketta poika joi 120 ml ennen päikkäreitä ihan suht nätisti sellaisesta ainun normi tuttipullosta silikonitutilla.

Vierailija
7/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua lähteä kyseenalaistamaan lääkärin ohjeita. Kyseessä on kuitenkin Jorvin sairaala, eli luotan heidän ammattitaitoonsa siellä..

Aloitin aamulla 09 korvikkeen annon ja aloin lypsämään. Korviketta poika joi 120 ml ennen päikkäreitä ihan suht nätisti sellaisesta ainun normi tuttipullosta silikonitutilla.

Vierailija
8/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit sain myös pumpattua maitoa pumpulla (ainun rimpula, jonka sain kaverilta) ja käsin varmaan jonkun 1.5 desiä. Totesin, että on tosi hyvä pumpata kun rinnat alkavat itsestään herua. Silloin sain 0,5 dl ihan samantien pumpattua.

Eiköhän tästä hengissä selvitä. Saan huomenna soittaa vauvapolille ja pyytää vielä aikaistamaan sitä kontrollia. Eli jos olen nyt su, ma, ti, ke imettämättä, niin luulisi keskiviikkona jo olevan jotain kontrolloitavaa?

Onko ihan tyhmä idea antaa vauvan vaikka kerran päivässä ottaa kiinni rinnasta ihan sen vuoksi, ettei vaan unohtaisi sitä otetta? Vai onko vain hypoteettinen uhka?

Kiitos tsemppauksesta, tätä se vertaistuki on !! :)

sushi

Vierailija
9/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitapas esittää ongelmasi Maitolaiturilla, siellä saat varmasti vastauksia. Itse luotan kyllä huomattavasti enemmän imetystukihenkilöihin kuin lääkäreihin, joilla ei imetyskoulutusta ole juuri nimeksikään.

Toivottavasti vaiva selviää ja saa oikean hoidon!

Vierailija
10/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojalla samoihin aikoihin keltaisuutta, jota tutkittiin. Äidinmaitokeltaisuus oli ajatuksena. Eka kokeiden jälkeen uhkana oli meillä imetyksen tauottaminen. Kuitenkin ensin määrättiin uudet tarkemmat kokeet jo parin päivän päähän ensimmäisestä. Jo tuossa parissa päivässä arvo oli laskenut ja sain jatkaa imettämistä normaalisti. Itse en ollut siis missään vaiheessa imettämättä (ja siihen ei annettu kyllä " käskyäkään" )

Tällä tarkoitan sitä, että toki tee kuten sinulle on neuvottu, mutta varmasti kontrollikokeen aikaistaminen voisi olla paikallaan. Keltaisuus meillä hävisi ajan kanssa, vaikka imetin.

Vierailija
11/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvalla oli myös tuota äidinmaitokeltaisuutta, mutta ei niin pahana että olisi tehty mitään. Neuvolassa se huomattiin, mutta terveydenhoitaja sanoi, ettei nykyään enää imetystä käsketä lopettamaan. Tiedä sitten, että tarkoittiko vain " lieviä" tapauksia?! Keltaisuus sitten pikku hiljaa lähti pois.

Mutta joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kiirehdi niitä kokeita ja ota heti huomenna yhteys sairaalaan ja kysy asiasta.

Vierailija
12/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä että 2-3 imetyksettömän päivän jälkeen kannataa yrittää päästä jo kontrolliin.

Meilläkin vauvalla oli jo valkuisetkin keltaiset ja silloin saimme lähetteen heti Lastenklinikalle jossa asiaan suhtauduttiin vakavasti. Luulen siis, että nuo tapaukset joissa ei ole tehty mitään eikä ole siksi myöskään pyydetty imetystä lopettamaan (koska se on niiden testien vuoksi " pakko" ) ovat sellaisia lievempiä tapauksia.

Hienoa että olet aloittanut jo rintalakon, kohta saatte selvyyden asiaan ja voitte unohtaa tämän koko homman. Itse en käyttäisi rintaa suussa, kun vauva ei saa kuitenkaan imeä. Tuntuu turhalta kiusaamiselta... Ja en usko että tuon ikäisellä imuote muutamassa päivässä unohtuu, meillä ainakin imetys jatkui ihan kuin ei olisi taukoa ollutkaan.

Tsemppiä, taas :)

Ai niin, ja muista pakastaa pumpattu maito, saat hienot varastot :)

Vierailija
13/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mennyt paremmin kuin eilen uskalsin odottaa. Poika on syönyt korviketta päivän mittaan noin 4 dl ja itse olen saanut suunnilleen saman verran pumpulla pakkaseen. Osa vauvan juomasta tosin valuu sideharsolle, kun pullosta tulee niin helposti neste ja sitä on vaikea niellä kaikkea. Juu, hienot varastot tulee pakkaseen!!

Itseni tuntien tiedän, että kun saan luvan alkaa imettää, niin teen kyllä kaikkeni, että päästään takaisin taas täysimetykseen.

Soitan huomenna iltapäivällä vauvapolille ja koitan saada tiistaiksi tai keskiviikoksi sen kontrollin. Esim. ke-aamuna meillä olisi 3 täyttä vuorokautta ilman äidinmaitoa. Vielä ainakin nyt illasta valkuaisissa ei näy muutosta. Mutta varmaan jo huomenna tai tiistaina saattaisi odottaa jo muutosta... toivotaan niin.

Taannoin tällä palstalla oli vinksu, että yöksi voi keitettyä vettä ottaa sängyn viereen termariin ja sekoittaa jauheesta maidon yöllä vauvalle. Ajattelin kokeilla yöllä sitä keinoa. Meillä kun lähikaupasta oli valmis NAN neste loppu ja piti siksi ostaa jauhetta. Katellaan kuinka käy.

Kakan tulo muuten lakkasi samantien kun siirryin korvikkeisiin :(.

En viitsi nyt enempää hämmentää tätä imetyslakkoa, sillä en kuitenkaan uskaltaisi imettää nyt, koska tällä keinoin varmasti saataneen tietää, että kyseessä ei ole mikään vakavampi sairaus. Nyt mennään näin ja kohta tosiaan kaikki on toivottavasti takanapäin.

Palaillaan... jos joku jaksaa näitä vuodatuksia lukea... :o.

sushi

Vierailija
14/21 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystukilistoilla ym. ihmiset ovat kuitenkin useimmiten maallikkoja eivätkä tiedä juuri teidän tilannettanne. Nykyään lääkärit ja terveydenhuolto on niin hyvin kuitenkin imetyksen kannalla etteivät imetystä turhaan laita tauolle.

Jos vauva on oppinut imetysotteen tähän asti, kyllä se vielä sen viikonpäästäkin muistaa. Itse jouduin pitämään imetyksestä taukoa kun allergiselle vauvalleni (5kk) etsittiin sopivaa korviketta. Maidontuloa pidin yllä pumppaamalla. Imetystukilistalla on ohjeet siihen, miten pidät yllä /kasvatat maidontuotantoa silloin kun vauva ei ime. (relaktaatio). Viikon aikana vauvan maidontarve kasvaa, joten sinun kannattaa pumpata aina kun vauva syö pullossa ja mieluiten illalla muutama extrakerta. Pumppaat aina molemmat rinnat tyhjiksi asti. Määrällä sinänsä ei ole väliä. JOskus stressaantuneena maitoa ei vaan heru pumpulle, mutta se ärsyke on se paras ja se ettei rinnat jää pakkaantuneeksi.

Sitten kun siirryt takaisin imettämään niin ole ehdoton, luota että maito riittää vauvalle. Pullosta luovutaan kerralla. Muista, että normaalistikin vauvalla on tiheänimemisen kausia, joten muutama huonosti nukuttu yö imettäen voi olla muutenkin ajankohtainen normaalin rintavauvan kanssa.

Itse laitoin korvikejauheen valmiiksi pulloihin yötä varten ja termarissa oli keitetty-lämmin vesi. Ehti hyvin jäähtyä sen verran, ettei ollut kuumaa enää aamuyöstä. Hyvin toimi, vaikka pimeässä vettä oli sitten välillä lattiallakin ;)

Vierailija
15/21 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..huh huh.

Eli NAN1 olen antanut nyt 3 päivää ja ahkerasti olen saanut pumpattua omat maidot pakkaseen.

Soitin maanantaina Jorviin ja sain huomisaamuksi (ke) kontrollin. Näin maallikkona ihan kuin hieman noi silmät olisivat vaalentuneet. No, huomenna saa tietää bilirubiiniarvot ja sit lekurit päättää kuinka jatketaan.

Kyllä on tosi rankkaa tämä " tuplatyö" , eli syöttää lapsi pullosta ja samalla huolehtia omat maidot pakkaseen. Tuntuu, ettei muuta ehdikään kuin touhuta maitojen parissa. Kauhee duuni keittää noita pulloja (täytyy tunnustaa, etten joka pesun jälkeen keittele) ja sotkea jauhoista litkuja. Öisin olen pärjännyt loistavasti sillä termarissa olevalla vedellä. Ja sitä otin tänään kaupungillekin, ja hienosti meni.

Jos joku asia on varma, niin se on kyllä aivan varma (:)), että siirryn takaisin imetykseen (täys-sellaiseen) kunhan saan luvan.

Jännittää huominen, laitan infoa tänne sit käynnin jälkeen. Jos vaikka jollain on samantyyppisiä ongelmia joskus tulevaisuudessa.

sushi

Vierailija
16/21 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja bilirubiiniarvo oli melkein puolittunut lauantaista (4 päivän aikana). Lääkäri sanoi, että ehdottomasti saa nyt jatkaa imetystä ja oli hieman sitä mieltä, että oli ehkä liian raju " hoito" jättää imetys tauolle. Joskus hoitona käytetään imetystä ja sen päälle korviketta, jotta varmistutaan hyvästä nesteytyksestä bilirubiinin poistamiseksi virtsan muodossa.

Tässä " äidinmaitokeltaisuudessa" on näköjään aika monta erilaista mielipidettä " hoidosta" . Mutta onneksi nyt todettu, että se oli _vaan_ sitä, eli ei liene mitään vakavampaa taustalla.

Voi sitä onnea kun sain poliklinikalla antaa pojalle tissin suuhun!!!!!

Mukavaa syksyä kaikille!

sushi

Vierailija
17/21 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kai se on, että mielipiteitä on yhtä monta kuin on lääkäriä tai muuta ammattilaista. Mulle silloin se neuvolan th sanoi, että ennen piti aina lopettaa imetys (ei vaan tauottaa, vaan lopettaa) ja että hän on niin tyytyväinen, kun enään ei tarvi niin ohjeistaa, on kovin imetysmyönteinen th.

Mutta hyvä että 3 päivää riitti ja saat lopettaa tuplatyön!

Vierailija
18/21 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi:

Joskus hoitona käytetään imetystä ja sen päälle korviketta, jotta varmistutaan hyvästä nesteytyksestä bilirubiinin poistamiseksi virtsan muodossa.

Itse asiassa bilirubiini sitoutuu ulosteeseen, ei virtsaan. Muutenhan vauvalle voisi vain juottaa vettä, pissaa tulee silloinkin.

Vierailija
19/21 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ulosteeseen.

Jännä juttu on, että meillä äidimaidon kanssa uloste tulee joka vaippaan kun taas korvikkeella tuli vain joka toinen pvä itkun kanssa ihan kova uloste. Eli tämä seikka taas puoltaisi sitä, että äidinmaidolla tulisi enempi bilirubiinia pois vauvasta.

Mutta tiedä vaikka se korvike laittoi vain meidän vauvan vatsan ihan kovaksi... tosi pahaltakin se haisi! :)

sushi

Vierailija
20/21 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että teillä on nyt siellä asiat kunnossa! Mukavaa syksyn jatkoa!