Auttakaa! Puutarha asiaa.
Olen tekemässä uutta kukkapenkkiä, enkä ole mikään viherpeukalo.
Tarvisin pikaisia neuvoja, kun olen penkkiä jo aloittanut tekemään.
Eli mitä laitan pohjalle ettei rikkaruohot kasva? Käykö sanomelehti? Vai pitääkö olla jokin harso? Lannoitetta? Mitä otan huomioon Pohjan teossa?
Kommentit (2)
Mää tykkään kitkeä rikkaruohoja. Joten mää vaan kaivan kuopan, pohjalle vähän kiveä salaojaksi. Sitte multaa, kompostia ja kukkaset sinne. Reunoille laitan jonkun kivirivin ni näyttää kivalta. Ällöttää kaikki kankaat sun muut kukkapenkissä.. Outo kun oon!
Kukkasiksi perennoja ja aika tiiviinä kasvustoina niin estää rikkakasveja kasvamasta. Tai jos on isoja kasveja niin joku maanpäälyskasvi tekee saman tempun.
Kaikenmaailman syyslannotteitakin on, tsekkaa kaupasta valikoima. Mutta kevätkompostit sun muut riittää useimmille, varsinkin jos maa itsessään on hyvää.
mutta juurimatto on tietysti pitkäikäisempää tavaraa. Sanomalehti hajoaa vuodessa. TÄhän aikaan vuodesta ei juuri kannata enää lannoittaa, tai jos lannoitat niin ehdottomasti jo syyslannoitteella. Sarvilastut on myös ok, ne vaikuttavat nii hitaasti etteivät ehdi pilata tuleentumista. Mutta ei enää mitään lantaa tai kompostia tai yleislannoitetta.