toinen alkioko piilossa?
eilen kävin ultrassa. viikkoja tänään tasan 7. näkyi yksi alkio jolla sykki sydän. pituutta pikkuisella oli 9.2mm. toinen sikiöpussi oli tämän elävän takana, näkyi vain puoliksi mutta oli saman kokoinen sikiöpussi kuin se elävänkin.
Voiko olla että toinen mahd. on piilossa toisen takana?
vai onkohan se tuulimuna? miten se sieltä tulee pois jos on tuulimuna? näkyykö sikiöpussista lävitse vai miten sitä ikinä voidaan nähdä että onko siellä toista asukkia ellei se sieltä takaa tule enemmän esille?
2viikon päästä uusi ultra mutta pitkältä tuntuu aika odotella, siispä kyselen täältä vastavanlaisia kokemuksia.
Kiitoksia etukäteen vastauksista :)
Catry ja onnellinen yhdestäkin lapsesta, mutta että kaksi :O
Kommentit (7)
Mutta lisää ajatuksia otetaan vastaan ilomielin :)
Isoveljelläni leikattiin vuosi sitten kaksoispuoli selästä, karvatuppo ja jotain rustoa. Ihmeellistä että ne voivat koteloitua selkään, mutta näin se on!
Otan rennosti ja yritän olla ajattelematta sitä tulevaa ultraa, pahoinvointi vain pitää raskauden kokoajan mielessä ja varsinkin kaksosraskauden!
Jos sielä ei toista olekaan olen kyllä ehdottoman onnellinen silloinkin, mutta saahan sitä kahdesta haaveilla niin kauan kuin se on vielä kaikenlisäksi mahdollista :P
/Catry rv 7+1
että menin ekalle neuvolakäynnille ennen pääsiäistä siis ennen pyhiä ja menkkojen mukaan piti olla jo rv 9+. Neuvolatäti sit päätti parin harjoittelijan kanssa ultrata. Siellä näkyi sikiö aivan selvästi ja sit sen jalkojen takana oli aivan kuin olisi ollut toisen pää tai jotain. Se hoitaja ei kuitenkaan uskaltanut sanoa varmaksi et onko siellä kahta, kun oli kuulema niin harvoin nähnyt mutta sanoi ettei tämä yksöisraskaudeltakaan näyttäs. Samaa mieltä oli kaksi harjoittelijaa. (jälkeenpäin myönsivät et olivat olleet melko varmoja kaksoisraskaudesta)Lääkäriä ei talossa enää siihen aikaan ollut ja edessä oli pitkä pääsiäisloma, tuntui muutes tosi pitkältä kun ei päässyt yksityisellekään. No tultiin miehen kans siihen tulokseen et kaksihan niitä on ja näin silmissäni sen ultra kuvan koko ajan :).
Seuraavalla viikolla mulla oli sit uusi ultra eikä sieltä löydetty kuin yksi ja niskaturvokeultrassa kun kerroin tästä niin sanoi että se on ollut ruskuaispussi joka on näkynyt niin selvään vielä niillä viikoilla varsinkin kun mun laskettua-aikaa piti muuttaa 9 pv myöhemmäksi. Eli ekalla ultrauksella en ollu kuin rv 7 jotain. Mitään vuotoja tms. ei ole ollut joten kai siellä ei ollut kuin yksi vaikka välillä olen miettinyt et mitä jos se toinen sit "hävis". Suvussa on kaksosia. No sitä ei saa koskaan tietää ja ehkä se sit oli vaan se ruskuaispussi. Mulla siis tämmönen kokemus.
Tän yhden pitäis syntyä tässä parin viikon aikana :)
Tähti2 rv38+4
päivät vierii hitaasti, tän pahoinvoinnin kanssa eikä pysty olla ajattelematta sitä kaksoisraskauden mahdollisuutta! Saatiin tietokoneelle ultrakuva ja ei siitä kyllä näy koko toista pussia... voihan olla että kätilö just tarkoituksella laitto tuollaisen että turhat haaveet jää! :) itekun on tällainen hetkessä hurmaantuva.
viikon päästä pe ultra ja tulen ehdottomasti kirjoittamaan että kuinka kävi.
onnea ja voimia sinulle tulevaan synnytykseen ja pikkuvauva-aikaan! :x
/catry rv 8+0
Meillä näin, eli ensimmäinen varhaisultra Rv 6+4. Kohdussa näkyy ruskuaisrengas mutta ei alkiota eikä sikiökaikua. Kohdusta löytyy myös toinen sikiöpussi jossa ei näy mitään. Lääkäri epäilee tuulimunaa. Kuvista näkyi molemmat selvästi. Kävin eilen uudelleen kontrolli ultrassa, eli viikkoja 7+6 ja kohdussa näkyi edelleen kaksi sikiöpussia. Toisessa ei edelleenkään mitään, mutta toisessa 7,3mm alkio jonka sydän jyskytti hurjasti :x
Sain uuden ajan taas kahden viikon päähän, koska tätä täytyy seurata tarkasti. Minulle lääkäri sanoi että voi olla että tyhjä sikiöpussi tulee ulos keskenmenona tai sitten jää kohtuun ja "muumioituu" sinne. Jos tulee keskenmenona ulos on riskinä se että se vie elävänkin alkion samalla sieltä mukanaan..
Huolissaanhan tässä nyt saa olla, mutta toivotaan parasta että raskaus etenee normaalisti ja että me saadaan oma nyytti syliin saakka sit ensi vuoden kesäkuussa! Viikonloppuja kaikille!! :D
Vuosin siitä päivästä lähtien kun menkkojen olisikin pitänyt alkaa..Olo oli kuitenkin niin raskaan olevan tuntuinen, että testasin ja positvinenhan se oli. Huolestuin vuodosta ja pääsin ultraan n. 5+5, kohdusta löytyi yksi sykkivä sydän ja toinen pussukka joka oli vuotamassa pois.. Selkeästi pienempi ja litteämpi kuin elävä
Vuotoa on edelleen ajoittain, mutta harvakseltaan. Vuoto oli ruskeaa ja niukkaa, ei siis mitään tavallista kuukautisvuotoa. .
Luulisi että olisivat saaneet sinulta ultratessa kuuluviin kahdet sydänäänet, eivät kait voisi olla niin samanaikaiset sykkeet että eivät erottuisi toisistaan.. Olen myös kuullut että jäljelle jäänyt istukka, siis sen kuolleen sikiön, on jatkanut elämäänsä.. Aion olla tarkkana että kaikki syntyy enkä joudu ikävyyksiin jälkikäteen.. Kaavinta ja tulehtuminen on yksi pahimmista painajaisistani..
tsemppiä ja onnea matkalle :-)
Anu 8+0
osaan kyllä kirjoittaa, mutta tämä ******* näppis ei!!! Kohta kohtaa vesilinnun!!! :-)
Mulla kävi kakkosraskaudessa niin, että aloin vuotaa viikolla 9. Ekaa ultraa ei ollut vielä ollut, joten ajattelin automaattisesti, että sain keskenmenon. Sairaalassa ultrasivat ja todettiin, että kohdussa oli kaksi sikiöpussia, joista toisessa elävä sikiö ja toisessa epämääräistä "sakkaa", ei sykettä, ja tämä pussi siis todennäköisesti vuodon syy. Vuoto kesti 7 viikkoa, ja olin täydellisessä liikkumiskiellossa, koska kaiken aikaa ultrassa näkyi reipas kaveri omassa säkissään. Olin ihan tomuna, mutta lääkärit sanoivat, että on kuulemma ihan yleistä. Vuoto loppui, raskaus eteni ja tasan laskettuna päivänä syntyi terve poika.
Piilosilla osaavat kyllä olla, ja luulen, että saat tietää viimeistään siinä vaiheessa, kun syke alkaa kuulua. Meillä suvussa kaksosia paljon, ja löytyypä sellainenkin tapaus, että viikolle 14 kohdusta saatiin kolmet sydänäänet, kunnes yhdet katosivat. Kaksi vauvaa syntyi, eikä missään merkkejä kolmannesta aihiostakaan. Lääkärit totesivat, että alkio on saattanut "koteloitua" identtiseen kaksoseensa. Äidiltäni leikattiin hänen kaksosen alkunsa häntäluusta joskus kolmekymppisenä.
Minä pidän sinulle valtavasti peukkuja, äläkä nyt stressaile liikaa. Onnea matkalle!
-itsekin kaksosten isosisko-