Rasvaa vai rasvatonta taaperolle? Sokeria vai sokeritonta? Mielipiteitä!
Ilmeisesti vähän vanhanaikaisena ihmisenä olen tähän asti luullut, että lapsellekin on hyvä tarjota rasvatonta ja sokeritonta ruokaa, kuten on suositeltu pitkään meille aikuisillekin. Tiedän toki sen, että lapsen pitää saada pari kolme ruokalusikallista rasiamargariinia päivässä, mutta sen lisäksi olen pyrkinyt välttämään rasvaa ja sokeria.
Ostin meille esimerkiksi rasvatonta ja sokeritonta jäätelöä, jota taapero söi sekä sokeritonta mehua.
Anoppi puuttui tähän (taas...) ja sanoi, että rasvaton ja sokeriton jäätelö on kaikken pahinta pienelle lapselle, koska siinä on keinotekoisia makeutusaineita, kuten on sokerittomassa mehussakin. On kuulemma paljon parempi, että antaa reilusti ihan tavallista sokeria ja rasvaakin pitää syödä.
Mikähän se oikeasti on lapselle parasta sitten, rasvaton vai ykkösmaito tai sokeriton mehu tai sokerimehu? Onhan noita muitakin ruokia, joissa nämä samat asiat tulevat mietittiviksi. Kun aikuisille ainakin suositellaan sokeritonta ja rasvatonta (tai ainakin viralliset ravitsemussuositukset sanovat niin, jotkut muotidieetit tietty sanovat muuta), niin luuolisi, että lapsillekin. Mikä niissä kainotekoisissa makeutusaineissa on pahaa?
Meillä ei syödä jäätelöä ja mehua kovinkaan usein, mutta olisi kiva tietty silloin harvoinkin antaa terveellisintä mahdollista jäätelöä / mehua. Mikähän se vaan olisi terveellisintä? Mitä tee muut teette tämän ongelman kanssa?
Kommentit (28)
Jäätelö ja muut herkut ovat sellaisia, että niitä pitäisi syödä sen verran harvoin, että niiden ravintosisällöllä ei ole keskeistä roolia kokonaisravitsemuksessa. Tällöin tuskin niiden sokerillisuudella/sokerittomuudella on niin paljon merkitystä muuten kuin hampaiden kannalta, mikä kyllä onkin tärkeä asia.
Joka ikinen päivä tehtävillä valinnoilla on suurin merkitys ja itse ajattelen niin, että rasvoissa todella suositaan vähärasvaisia tuotteita ja juoksevia kasviöljyjä.
Sokereiden suhteen taas pyrimme totuttamaan lapset ruokavalioon, jossa sokeroidut jogurtit ja mehut eivät olisi päivittäin käytössä. Tämäkin taas enimmäkseen hampaiden takia.
Nämä perheen tekevät valinnat ovat törkeitä mielestäni ei niinkään ehkä juuri sillä hetkellä vaan opettamassa lasta aikuisena ymmärtämään mitä on hyvä ravitsemus ja että se tulisi " itsestään" heidänkin ruokapöytäänsä.
ja reilusti rasvaa. Satojen syiden vuoksi ehkä tärkeimpänä: rasvaa tarvitaan ruumiin rakennusaineeksi ja sokeria ei. Sokeri on läpimenevää energiaa ja nostaa turhaa verensokeria eikä pidä nälkää.
ja sokeria. Keinotekoisia makeutusaineita vältetään.
Siinä oli tehty eläinkokeita, joissa nuorille rotille oli annettu kevyttuotteita. Kun ne sitten saivat tavallisia tuotteita, niin ne ahmivat niitä. Iäkkäämmillä rotilla ei samaa ahmimista havaittu. Syyksi arveltiin sitä, että kun rotat eivät makeasta mausta ja ruoan määrästä (kevyttuotteet) huolimatta saaneet " luulemaansa" energiamäärää kevyttyotteista, ne tavallista ruokaa saatuaan ahmivat sitä.
Tiedän, että nämä ovat vain mahdollisia suuntaa antavia tuloksia, mutta tutkijat suosittelivat antamaan lapsille ns. tavallista ruokaa, ei kevyttuotteita, jotta annetaan mahdollisuus oppia säätelemään riittävän ruoan määrää. Ja ovathan ne terveellisempiä. Täällä oli paljon samankaltaisia ajatuksia, kuin itselläni on, eli mahdollisimman puhdasta ruokaa ja mahdollisimman vähän keinotekoisia makeutusaineita. Kovetetut kasvorasvat myös pannaan! Tietääkö muuten kukaan, että pitääkö kovetetut rasvat jo ilmoittaa paketin kyljessä? Ennenhän toiminta oli aika villiä, esim. keksit sisälsivät kovetettuja kasvirasvoja. Miten on nykyään?
Katsokaa muuten tämän päivän Hesarista siitä tutkimuksesta, sieltä lötyy vielä tarkemmin, vaikkei se pitkä artikkeli ollutkaan.
Herkkupäivinä sokeria, ei makeutusaineita. Sininen maito ja voi leivän päällä. Ruuan valmistuksessa öljyä. Paljon lihaa, kasviksia ja täysjyvätuotteita. Koen että käytämme eteenkin öljyä paljon.
Ei juuri lainkaan teollista ruokaa. Kammoksutaan lisä, säilöntä ja väriaineita.
Muksut moisesta rasvan määrästä huolimatta hoikkia.
N 5kpl keksejä sisältää saman verran rasvaa kuin 8dl kevytmaitoa. Finelin sivut ovat mielenkiintoiset. Paljon tietoa tuotteiden ravintosisällöstä.
Itse olen vähän sellainen kohtuus kaikessa -ihminen ja meillä on päädytty siihen, että käytetään ykkösmaitoa. Mielestäni olen jostain lukenut, että maitorasva olisi lapsen aivojen kehitykselle tärkeää. Ja hiljattainhan julkaistiin tutkimus, jonka mukaan rasvattomien maitotuotteiden käyttö vähentää naisen hedelmällisyyttä.
Joka tapauksessa päiväkodissa käytetään rasvatonta maitoa, joten minusta kotona voidaan hyvin juoda vähärasvaista.
Keinotekoisia makeutusaineita olen aina välttänyt. Mielestäni sokeri sokerina, mutta kohtuudella.
Vahan vertailukohteeksi ja kaikkien kauhistukseksi, etta taalla Englannissa suositellaan lapsille ehdottomasti taysimaitoa (vastaa Suomen punaista maitoa) aina 2,5v saakka. Sen jalkeen voi siirtya kevyempaan. Tama juuri siksi, etta pieni elimisto tarvitsee rasvaa kasvaakseen varsinkin siina tapauksessa, jos lapsi syo huonosti.
Taalla ei tosin maitoa litkita ihan samaan tahtiin kuin Suomessa, vaan hyvina kalsiumin lahteina pidetaan myos jugurttia, juustoa jne.
emme käytä. Mm. aspartaami oli jo raskausaikana kiellettyjen listalla, joten en käytä sitä luonnollisesti lapsellanikaan.