Pitäisikö 3,5-v:n ymmärtää sana " hiljaa" ?
Meidän esikoinen ei enää nuku päiväunia, eikä ymmärrä (?) sanaa hiljaa tai ei ainakaan tottele. Alkaa konstit olla vähissä kuopuksen päiväunien kanssa, joka nukkuu vain sisällä.
Pitäisikö 3,5_v:n ymmärtää, mitä sana " hiljaa" tarkoittaa? Tuntuu olevan kuitenkin niin aidosti järkyttynyt, kun minulla joka päivä palaa pinna, kun mekastus vain jatkuu ja kuopus lopulta herää kesken unien.
Kommentit (13)
korkealta ja kovaa kysymykset. Ei ole maan hiljaisimpia...
ei siitä, mikä on äidin ärsytyskynnys.
Mutta tällä palstalla kyllä osataan pistää äidin omatunto koetukselle, jos äiti ei sattuisi sitä tarpeeksi hyvin itse osaamaan.
mutta et voi oelttaa että muistaa sen asian 2 tuntia.
Mielenkiintoista tämä logiikka, että kun kysyn, mitä taitoja tietyn ikäiseltä lapselta voi olettaa, niin kysytään että ärsyynnynkö lapsestani.
Halusin kuulla kommentteja siksi, että en oleta lapseltani jotain, mihin hän ei vielä kykene tai toisaalta anna hänen mellastaa ja häiritä kuopuksen unia, jos tuon ikäisen jo pitäisi pyynnöstä osata olla hiljaa.
Ei tosiaan kiva, jos lapsi joutuu katsomaan videoita monta tuntia.
Voisitko keskittyä tähän 3,5vuotiaasen sen ajan, voisitte lukea, leikkiä , askarrella ym ym.
Silloin voisit opettaa ettei ääntä koroteta, huonekaluja tai leluja paiskota jne.
Jos vanhempi todella kuuntelee lasta kun tämä puhuu hiljempää, niin lapsen ei tarvitse huutaa ja jos huutaakin innoissaan niin vanhempi on heti hyssyyttelemässä ja sanoo, että kuuntelee vain tavallista puhetta.
Toisaalta sekin on outoa, jos lapsi ihan _koko_ ajan meluaa.
Jossain luennoilla tms. eivät ihan aikuisetkaan ihmiset muista aina olla hiljaa tai tajua, joten en ihmettele jos 3,5 vuotias ei aina muista.
Vierailija:
, huonekaluja tai leluja paiskota jne.
Kolmivuotiaalla tytölläni on todella kova ääni, puhuu usein innostuessaan kuin luentosalille paasaisi ilman mikkiä.
Taas tänään aamulla sängyssä supistiin, että voidaanko herätä, että ei herätetä muita. Tyttö itse osasi selittää, että " ollaan ihan hiljaa, ja jos on jotain asiaa, niin supatetaan korvaan" . Tämän muisti n. 30s.
Vierailija:
Vierailija:
, huonekaluja tai leluja paiskota jne.
Siis makkarista pitää lähteä hiljaa. Ja tosiaan yllättävän hyvin on oppinut ja nopeasti oppi kuiskaamaan siinä tilanteessa.
Mutta en minäkään osaa kuvitella, että se kuiskaaminen pysyisi mielessä kahta minuuttiakaan. Hetihän nuo jutut unohtuu kun eteen tulee jotain uutta mielenkiintoista, mitä pitää kommentoida.
Mutta mun mielestä ei oo maailman järkyttävintä laittaa se lapsi vaikka sitten videoita katsomaan. Jos nyt teet niin, niin ei se tarkoita, etttä loppuelämän näytät lapselle vain videoita. Mutta nyt se voi olla paras keino päästä tilanteesta eteenpäin, kunnes lapsi hitusen kasvaa ja keksitte jonkin muun selviytymiskeinon.
" hiljaa" . Olen miettinyt, että kun kyse on " ei-tekemisestä" , niin vaikeuttaako se asian ymmärtämistä. Pitäisikö selittää: ei saa huutaa, ei saa kolistaa, ei saa tömistää, ei saa paukuttaa - luennon pitäminen siinä vaiheessa ei vain oikein onnistu kun poika pitäisi saada lopettamaan heti...
Päätellen vastauksistanne sana pitäisi olla hallussa ja hetkellisesti ainakin totellakin sitä.
ja selostamiseksi. Hiljaisinta on (joskus) videoiden katselu, mutta masentaa pistää poika katsomaan pariksi tunniksi videoita joka päivä.
Vai tunnenko turhaan huonoa omatuntoa, jos kuitenkin tuo videoiden katsottaminen on paras konsti antaa kuopukselle riittävät päiväunet?
Kuopuskaan ei ihan herkkäuninen ole, pystyn kyllä imuroimaan jne. mutta kun esikoinen oikeasti mölisee ja paukuttelee ovia jne., niin ei siinä metelissä nuku kukaan.