Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen väärin kun lapset vain tekevät " pahojaan" ja kiukuttelevat?

Vierailija
17.08.2007 |

Eivät juuri koskaan leiki rauhallisesti keskenään mitään. Kaksi lasta, 2v ja 5v. Riehaantuvat esim pihalla niin että juoksevat vaan päättömästi ympäriinsä ja molemmat eri suuntiin. Pienempi juo kuravettä ja kastelee itsensä, syö hiekkaa, kiviä, tekee kaikkea älytöntä vaikka kuinka kiellän. Olen todella väsynyt perheemme tilanteeseen mutten osaa hakea apua mistään. Neuvolassa en viitsisi näistä juuri puhua.. pieni paikkakunta, pienet piirit :/

Mutta mikseivät he leiki mitään " normaalia" keskenään, esim eivät rakentele legoilla tmv (isompi joskus yksin).

Olen tosi väsynyt tähän tilanteeseen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4- ja 2-vuotiaat toimivat noin, jos pihalle mentyämme odotan, että aloittavat keskenään nätisti leikkimään, ja minä voin tehdä sillä aikaa jotain muuta.

Meillä toimii aika hyvin se, että olen itse kovin kiinnostuneena aloittamassa jotain tekemistä. Otan vaikka ämpärin, ja alan kerätä siihen käpyjä, mutisen samalla jotain itsekseni. Lapset kiinnostuvat ja tulevat kysymään, mitä teen. Kerron, että aion rakentaa linnan, ja näistä tulee koristeita. Koko ajan esitän, että linnanrakentaminen kiinnostaa minua itseäni, ja on ihan saman osallistuvatko lapset. Istun rakentamaan linnaa, ja kohta molemmat on täydessä touhussa. Tässä vaiheessa pystyn tarvittaessa liukenemaan leikistäkin, vaikka usein jään istuskelemaan viereen tai osallistumaankin.

Vähän pitkästi selitetty, mutta meillä ainakin lapset tarvitsevat aikuisen vähintään aloittamaan leikkiä, muuten menee riehumiseksi.

Vierailija
2/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, ehkä osittain siitäkin ettei aikuiset leikkineet koskaan kanssani kun olin lapsi.

Meillä riehuminen on ihan mahdotonta, ja minulla stressin kierre, uloslähtö on jo valmiiksi stressaavaa kun tiedän että siellä tehdään taas kaikki ne temput mitä olen kieltänyt tekemästä :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta vie tuon tyylisen stressin itseltäni pois.

Tapaa lapsiperheellisiä ystäviä, saat perspektiiviä omiin lapsiisi ja tilanteeseesi.

Leiki jotain lasten kanssa, sen leikin alkuun saattamiseksi. Tarkkaile ovatko lapsesi väsyneitä tai nälkäisiä, meillä aloittaa ton älyttömän riehumisen silloin. Vinkkejä, tee hiekkalinna, tee tunneli, tee autorata, tee iso iso hiekkavuori liukumäeksi, keitä soppaa kävyistä ja risuista, koristele kakkuja... ja siitä se lähtee.. joskus ei itsekään keksi mitä tekisi.

Siivoa lelulaatikot, ja pistä piiloon osa leluista. Laita lapset osallistumaan siivoukseen.

Huomiota ja uutta virikettä varmaan kaipaavat. Meillä 2v ja 4v.

Vierailija
4/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 2- ja 3- vuotiaita. Ikäeroa sen verran että leikkii paljon, tappelee ja kumpikaan ei välillä tottele jos sille päälle osuvat.

Innolla odotan jo ensi kesää kun pienemmällä alkaa päässä järki juosta enempi. Olen ollu huomaavinani että hän se on syyllinen silloin kun kohelletaan. Kun ei hoksaa totella ja uhmaa niin toinen tippuu samalle tasolle. Laitan nurkkaan ja keksin uutta tekemistä.

Suuhun syömiset koitan vahtia, muuten saa painaa pihassa aika vapaasti. Joka tänään tarkotti sitä että pienempi juoksi alasti ja väänsi tortut nurmikolle! ;) Ei sille mitään mahda, sattuu kun tapahtuu! Jos jollekin tälläsessä tilanteessa pitää suuttua niin itselleni koska en vahtinut lasta..

Koitan selittää isommalle lapselle miten se on ISO poika ja kuinka hienosti osaa totella, pukea itse, pelata pallolla, hyppiä yhellä jalalla.. Ja miten veikka ei osaa koska se on niin PIENI. Tällä saa joskus isomman pojan lakkaamaan temppuja, koska se pikkuveli on niin pieni ettei osaa vielä totella..

Meillä on ihan äskettäin lapset hoksannu että voi istua paikallaankin leikkimässä pidempään kun 5 minuuttia. Kai tää liittyy just siihen että pienempi on siihen valmis. Silloin isompikin leikkii mukana.

Koita haalia omaa aikaa, lapsien kanssa molempien kanssa kahden keskeistä aikaa ja anna hurjasti positiivista palautetta! Tää auttaa suakin huomaamaan miten hyvin ne osaa juttuja ja miten ne onkin mukavia. Ja tee ihan pienestäkin hyvästä asiasta maininta. Palkitse vaikka jollain extralla, tarroilla tai jollain kun päivä menee hyvin. Ainakin isompi lapsi ymmärtää noitten päälle.

Lasten kanssa tulis viettää tosiaan aikaa, mutta yleensä siihen riittää vaan läsnäolo! Ei tartte tehä sirkustemppuja, mutta joskus voi opettaa kuperkeikkoja tai niinkun jostain just luin: Tämmöset temppuradat joissa kävellään erityyleillä harjottaa lapsella maltillisuutta. Kokoajan ei tartte olla mukana tekemässä kuperkeikkoja, mutta sillä saa lapset innostumaan asiasta enempi!

Minullakaan ei vanhemmat ollu mukana leikeissä, mutta koitan itse innostua asiasta. Ihan perusjuttuja: hanki hyvät vaatteet joilla sun on hyvä ulkoilla kun ilmat pimenee ja tummenee jne. Helpottaa oloasi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi