Onko mielestanne liikaa kun 1v9kk katsoo dvd:lta teletappeja, tuomasveturia ja puuhapetea seka himpuloita noin 2 tuntia paivassa?
Meillä on pieni vauva jonka imettämiseen kuluu paaaaljon aikaa. Tuo 1v9kk on tosi mustasukkainen ja repii minua ja vauvaa ja huutaa kurkku suorana ja läpsii ym kun imetän PAITSI jos katsoo silloin dvd:tä. Mitään muuta keinoa en ole keksinyt, kirjat, lelut jne ei kiinnosta jos imetän vaan suunnaton mustispuuska tulee.
Nyt katselee sitten 20 min - 50 min pätkissä tuon 2 tuntia dvd:itä kun imettelen vauvaa.
Ulkoilemme paljon ja luen isommalle kirjoja kun pienempi nukkuu mutta nyt on alkanut ahdistamaan tuo dvd-määrä mitä meillä katsotaan. Lapsi jopa osaa itse mennä telkkarin eteen ja yrittää pistää dvd:tä päälle, katselu on niin kivaa....
Kommentit (14)
mutta on se aika paljon joka päivä toistuessaan. Onhan telkku helppo lapsenvahtiapu, mutta jatkossa katsomismäärää voi olla vaikeampi vähentää, jos nyt tottuu katsomaan paljon.
Sitten alatte taas vähentämään.
Kyllä monissa perheissä " alitetaan rimaa" joiltain osin hetkellisesti sen aikaa kun talossa on pieni vauva. Itse nukuin päikkäreitä vauvan kanssa ja 4v katsoi ne ajat videoita, en olis muuten järjissäni selvinnyt kun vauva nukkui yöllä vain tunnin pätkiä ja valvoi alkuun aina klo 1-5v.
Ei tosiaankaan tee pahaa että häntä " hemmotellaan" videoilla nyt vähän aikaa kun on uusi elämäntilanne. Pahempi se olis jos antais huutaa ja läpsiä ja kaikilla menis hermo.
Kyllä se siitä helpottaa ja sit voi videoitakin jo vähentää.
mutta kun tilanne on tilapäinen, ei liene vaarallista. Ja kyllä se perhetilanne vaan vaikuttaa. On ihan eriasia sanoa yhden lapsen äitinä, miten meillä ei kyllä sitä ja tätä. Joskus tilanne on vain se, että kahdesta huonosta on valittava se vähemmän huono vaihtoehto.
Meillä esikoinen katsoi videoita kun kuopus syntyi. Ei ihan kahta tuntia päivässä, mutta paljon kuitenkin. Oltiin petissä minä ja lapset, toisessa kainalossa kuopus söi rintaa ja toisessa esikoinen katsoi videoita. Välillä kävi antamassa pusun vauvalle ja puhuttiin yhdessä siitä miten ihana vauva meillä on ja hyvä isosisko ja on kivaa kun kaikki voidaan helliä toisiamme.
Nyt esikoinen on 4-vuotias ja leikkii ja touhuaa kaikki päivät sisällä ja ulkona. Koko kesän aikana ei ole videioita kaivannut....
Me muutimme kaksi vuotta sitten ja hävitimme muutossa vanhan telkkarimme, irtisanoimme tv-luvan ja ajattelimme, että kokeilemme puoli vuotta ilman telkkaria ja videoita.
Elämänlaatu on parantunut huisin paljon!
Meillä oli silloin muuton aikaan parin kuukauden ikäinen vauva ja nyt taas alkukesästä syntyi vauva, ja lisäksi on kaksi isompaa lasta. Enkä ole kyllä telkkaria lapsenvahdiksi kaivannut, vaikka varsinkin tämä kuopus vaatii tajuttomanpaljon huomiotani. Ja kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän tissimaratoonareita.
Emmekä ole lestadiolaisia, vaikka moni niin ajattelee perhekoon ta telkkarittomuuden perusteella. ;)
passiivisesti kokoajan. ja ruudussa kiertää siis uutiset, saippuasarjat, dokkarit ja muut. joten tuo väliaikainen 2 h / päivä ei tosiaankaan ole paha, lastenohjelmiahan siinä katsotaan. kun vauva kasvaa niin varmaan koko perhekin keksii siinä jo muuta tekemistä. mut ihanaa jos esikko antaa olla sillon teidän rauhassa, vauvakin saa äitiä omia hetken itselleen :)
Nuorempi on 1,5v ja tykkää kovasti Tuomas Veturista ja muista vastaavista. Eihän tuon ikäinen vielä niistä hirveästi mitään irti saa, mutta tuskinpa niistä mitään erityistä haittaakaan on jos muutakin tekemistä järjestetään. Minä en todellakaan usko että Tuomas Veturi ja Teletapit aiheuttavat lapsilleni jotain vakavaa haittaa :-)
mutta varo ettei jää tavaksi vielä vauvanhoidon helpotuttuakin. Sitten kun videoita ei enää tarvita imetyksen takia, jätät ne pois, ja kestät sen kiukun ja huudon mitä siitä seuraa. Ja jos susta tuntuu että tarvitsette niitä vielä puolen vuoden kuluttua, jätä ne silti pois - mutta pari kuukautta tuollainen on ihan ok, kun kerran tiedät riskit.
Itse pidin esikoisen aikan todella tiukkaa kuria tv:n ja dvd:n katsomisesta, hän sai katsoa kerran viikossa jonkun valitsemansa, nyt esikoisen kohdalla on lipsuttu aika lailla ja hänkin katsoo muumeja tms. ainakin tunnin päivässä.
Pääasia kai on, että päivässä on muutakin ohjelmaa ja toimintaa kuin Tv:n katselu ja kun ohjelma on turvallista lastenohjelmaa, niin kaikki on mielestäni ihan ok. On niitä kamalampiakin asioita.
Tai ainakin kaikki minun tuntemani tapaukset.
Yksi perhe jossa 3v ja 10v katsovat joko telkkaria tai sitten pelaavat pleikkaria. Jopa tämä 3v! Eikä muuta sitten tehdäkkään. Ei ulkoilla, ei leikitä, ei piirretä, ei askarrella, ei mitään. Onneksi on päiväkodissa muutamia päiviä viikossa tämä pienempi..
Toinen ääritapaus on perhe jossa 1v 7kk ikäinen lapsi. Tv huutaa päivät pitkät ja lapsi " leikkii" samassa tilassa. Tai pitää siis lelua kädessä ja tuijottaa ostosteeveetä... Edes vieraitten ajaksi toosaa ei suljeta, vaan sitä tuijotetaan silloinkin. Emäntä kertoo että tarvitaan sellaista taustahälinää...
Ja sitten ihmetellään ylivilkkautta, puheen kehityksen viivästystä, motoriikan heikkoutta jne..
...lapsi ryntäilisi pahantekoon. Pahimmillaan tuon ikäinen, jolla pikkusisaruksista johtuen hieman tummat sukatkin, joutuu vaaratilanteisiin sillä aikaa, kun äiti ei jouda silmä kovana vahtaamaan. Ne kummasti osaavat iskeä heikkoon hetkeen! Oma samanikäiseni joi jopa tuttipullosta telkkarin äärellä, kun imetin pientä veljeään. Ja kyllä, siinä saattoi vierähtää se parikin tuntia!
Me teemme usein 5- ja 3-v. lasten kanssa niin, molemmat saavat toivoa yhden ohjelman. Olemme tallentaneet telkusta useita lastenohjelmia, ja niiden vakiokesto on noin 20-25 minuuttia. Tästä tulee yhteensä katseltavaa vähän alle tunti.
Kun pelisäännöt sovitaan jo etukäteen, ei kenelläkään ole mussuttamista, kun telkku menee vajaan tunnin kuluttua kiinni. :)
Ihan vauvasta asti tykkäsi katsoa telkkarin vaihtuvaa kuvaa. Ihan sama mitä katsoi, aina tykkäsi. Jälkikäteen olen tajunnut, että se oli oire dysfasiasta. Normaali 1½v-2v ei jaksa tolkuttomasti tuijottaa telkkaria.
Meillä suunnilleen saman ikäinen lapsi, eikä hänellä edes ole yhtään lasten dvd-elokuvaa....