Rosa Meriläinen: Synnytys vie seksin. IL tänään
Puolitoistavuotiaan Frans-pojan äiti Rosa Meriläinen muistelee kauhulla nuorena kuulemiaan synnytystarinoita.
- Kerrankin juoduin lähtemään oksentamaan, sillä vanhempien naisten tarinat kuulostivat niin järkyttäviltä, Rosa sanoo.
Eipä siis ihme, että ajatus raskaaksi tulosta ei pitkään aikaan kuulostanut houkuttelevalta.
- Olen iloinen, että en synnytyspelon vuoksi jäänyt lapsettomaksi niin kuin pelkäsin. Suostuin kuitenkin ajattelemaan raskautta vasta, kun tuttu lääkäri lupasi, että minun on mahdollista saada synnyttää keisarileikkauksella.
Rosa kertoo pelostaan myös eilen julkaistussa Nollasta ykköseksi -kirjassa. Se perustuu hänen ja puolisonsa Simo Frangénin erillisiin päiväkirjamerkintöihin Fransin ensimmäisen vuoden ajalta.
- Jotkut puhuvat, että älä nyt höpsi, synnytyshän on luonnollinen asia. Mutta todellisempi synnytyspelko on verrattuna moneen muuhun pelkoon: siinä voi käydä huonosti. Lapsi voi kuolla tai vammautua tai äiti voi itse revetä pahasti.
Rosa pelkäsi synnytyksessä eniten juuri repeämistä, joka saattaisi vaatia jopa vaikeita korjausleikkauksia.
- Ajattelin, että sen jälkeen kusee housuunsa koko loppuelämän eikä enää kykene nauttimaan seksistä. Se piste kehossa, mistä lapsi syntyy on muutenkin niin herkkä, että koko asia oli ajatuksena jo todella epämiellyttävä, Rosa kuvailee.
Kommentit (17)
ei minkäänlaista sensuuria kielenkäytön suhteen. Musta ainakin tosi ärsyttävänoloinen muija. Silloin kun se pääsi eduskuntaan, oli eduskunnassa minihameessa ja rintanappi rinnassa " Vittu haisee hyvälle" , siis tosi arvostusta herättävää käytöstä. Ihme sönkkö koko persoona.
minä en pelkää sanoa että juuri värkin ennalleentulo ja repeytymät minuakin mietityttivät, samoin vauvan mahdollinen vammautuminen synnytyksessä. Täällä on vaan vallalla vielä sellainen madonnahenki että ei seksistä nauttiminen ja sen menettämisen pelko sovi äideille. Ihan voitte olla frigidejä rauhassa, minä nautin seksistä suunnattomasti ja jos se puoli olisi lähtenyt niin olisi paljon elämästäkin pois.
Ja avot. ennalleen en minäkään tullut. Onneksi sentään silti vielä nauttimaan pystyn.
Eikö kaikki mieti tota asiaa?
Ja otsikko johtaa harhaan: pelko oli että synnytys vie seksin...
Vierailija:
Jos synnyttäminen olisi noin kamalaa, kaikilla maailman ihmisillä olisi vain yksi lapsi.
Mutta en ole harrastanut seksiä viiteen vuoteen, joten samapa tuo oikeastaan...
Vierailija:
Jos synnyttäminen olisi noin kamalaa, kaikilla maailman ihmisillä olisi vain yksi lapsi.
Eihän Rosa väitä, että synnytys vie seksin, vaan sanoi PELÄNNEENSÄ sitä etukäteen. Niin kuin helvetin moni muukin nainen ja varmaan vielä useampi tuleva isä. Väittipä av-mammat mitä muuta tahansa.
Ja sehän nyt on tiedetty, että Rosan ironinen feminismi esim. rintanapeissa ja pukeutumisessa on aivan liikaa av-mammojen käsityskyvylle.
siksi että synnytys on ollut niin vaikea. Tai ensimmäisestä synnytyksestä henkisesti toipumiseen on mennyt niin kauan että toista lasta ei ole enää kuulunut.
Tuota tapaa minäkään en ymmärrä mistä Rosa tuossa haastattelussa puhui, että vanhemmat naiset ovat pelotelleet häntä nuorena hirveillä synnytystarinoillaan. Vai onko se ollut sitä että on pitänyt kilpailla siitä kenellä on se kaikkein rankin synnytys/kirkkain kruunu? Kenellekään synnyttämättömälle noista kauhutarinoista ei kuitenkaan ole mitään hyötyä kun jokainen synnytys on aina erilainen...
Sitä kuvatusta ei voi päästää sänkyyn kuin pimeässä ja roudariteippiä suun ympärillä!!!!! Aivan kamala ihminen! Säälin Roosaa ja lapsiparkaa sydämeni pohjasta.
Allekirjoitan kaiken, mitä hän sanoo, sillä itselläni oli ihan samanlainen pelko aiemmin.
Naiset itse noita pelkoja ruokkivat toisissaan. Kellä on kauheempi synnytys, sen parempi ihminen hän luulee olevansa.
Kuitenkin aina jollekin synnytys on ikävä kokemus. Tulee repeämiä, kätilön kanssa ei synkkaa jne. Ja tämä ei sitten vastaakaan sitä ihannekuvaa " elämän parhaasta päivästä, jossa kivut loppuivat heti kun lapsen sai rinnalle" . Kauhukokemusten jakaminen on terapointia, tosin valitettavasti joukkoon sattuu usein vahingossa joku synnyttämätön. Ja sitten joskus pelottelu voi olla tarkoituksellista, esim. ärsyttävä tyyppi joka odottaa ensimmäistään ja häntä halutaan vähän näpäyttää.
Naiset itse noita pelkoja ruokkivat toisissaan. Kellä on kauheempi synnytys, sen parempi ihminen hän luulee olevansa.
niin mun mielestä Rosa vaikutti fiksulta tyypiltä ja puhui sellaisista asioista mitä itsekkin olen miettinyt kun lastamme aloin odottamaan. Rosa puhui mielestäni ihan normaaleja äitiyteen ja naiseuteen liittyviä asioita joita uskon että käy suurimmalla osalla naisista mielessä, kun perhettä ollaan perustamassa.
ja juuri kamalimmat synnytystarinat olen kuullut pieniltä naisilta joista on imukupilla yritetty väkisin repiä lasta pois. Ymmärrän hyvin, että pelottaa. Älkää amatsonit viitsikö.
kun siis luut ovat sirot ja pienet. Tietysti erikseen naiset joilla lantion luut ovat niin ahtaat ettei alatiesynnytys onnistu. Tätä ei kuitenkaan näe päällepäin. ERITTÄIN leveälanteinen serkkuni ei voinut synnyttää alateitse, koska luut olivat epäedullisesti.
Mutta synnytys on kyllä helpoin sirolle, hentoluiselle, hyväkuntoiselle naiselle. Kuvitteleeko joku että se rasva luitten päällä helpottaa synnytystä??