Apua! 100€ 3 viikoksi ruokaan 4-henkiselle perheelle(halpoja ruoka vinkkejä)??
Tässä kuussa nyt toodella tiukkaa, rahaa siis vain 100¿(hieman alle) ja pitäisi riittää 3 viikoksi kaikkeen, ainakin ruokaan. Todellakin tarvittaisiin hyviä vinkkejä(reseptejä) ruokiin mahdollisimman halvalla?
Mistä muuten niitä ruokakasseja(mikä apu nyt olikaan nimeltään köyhille)? Helsingissä siis..
Kommentit (10)
Osta LIDLstä jauhoja, leivo itse sämpylät. tee itse pinaattilettuja/porkkanalettuja.
kasvissosekeittoja, kananmunaa. Leikkeleet pois, juusto leivän päälle.5 euroa päivä sulle jää, mutta parjäätte kyllä. Aikuiset juo vettä lapset maitoa.
pakasteesta mehusta ylivuotiset marjat/ tee niistä marjapuuroja ja kiisseleitä välipaloiksi. Tai kysy mummoilta vanhat marjat ko. tarkoitukseen.
- Aamu- ja iltapalaksi kaurapuuroa (vai ovatko lapset tarhassa?)
- Välipalaksi kiisseliä pakastemarjoista tai jogurttia (s-marketissa 79snt/litra)
- Halpoja lounas- ja päivällisvaihtoehtoja:
Perunakeitot (makkara, nakki, jauheliha, lohisuikale..): Perunoita reilu kilo = 1euro, nakkipaketti 90snt, 2pss pakasterehuja 60snt, lihaliemikuutio = yhteensä n. 2,50 euroa ja riittää 4-henkiselle perheelle pariksi kertaa.
Kiusaukset (jansson, kinkku, lohi, jauheliha): perunasipulisekoitusta 1,5kg = n. 1,50 euroa, kinkkusuikaleita n. 1,5 euroa, ruokacreme&maitoa n. 1 euro = yhteensä 4 euroa ja 4-henkinen perhe syö pari kertaa.
Pinaattikeitto: 1 litra maitoa, 1pss pakastepinaattia, keitettyjä kananmunia = yhteensä n. 2 euroa ja riittää kerraksi.
Makaronilaatikko: pss makaronia, 500g jauhelihaa, 8dl maitoa ja 4 munaa = yhteensä n. 3 euroa ja riittää 4hlölle pariksi kertaa.
Onhan näitä vaikka kuinka paljon! Älä lannistu... Leipää voit leipoa itse, vaikka sämpylöitä.
Omat vinkkini:
- Keitot ja laatikot kunniaan. Makaroni- tai kaalilaatikko ei paljoa maksa, lihaa siinä ei tarvitse olla kuin ripaus, sipuli (ja valkosipuli, jos siitä pitää) antavat ruoalle ryhtiä aikuiseenkin makuun.
- Kastikkeet peliin. Kastikkeella jatkaa ruokaa kummasti. Rasvaa ei esim. jauhelihakastikkeeseen tarvitse lisätä lainkaan ja pientä vehnäjauhomäärääkään ei tarvitse kammota. 400 gramman jauhelihapaketista saa perheelle kaksi ateriaa, esim. jauhelihakastikkeen ja jauhelihakeiton. Pasta-aterialle sekoita kastike valmiiksi, näin sitä tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin jos jokainen ottaa kastikkeen itse.
- Kaikki suikaloidut tuotteet jätetään kauppaan. Miksi maksat kallista kilohintaa parin minuutin työstä ja marinadista? Broilerin rintaleikkeet maksavat huomattavasti vähemmän kuin suikaleet, luiden pois ottamiseen menee vain hetkinen ja lopputulos on paljon parempi!
- Leivo leivät ja pullat itse.
- Laske aterian kokonaishinta, älä katso vain yhden raaka-aineen kustannuksia.
- Suunnittele vähintään viikon ruokalista ja tee kauppaan ostoslista etukäteen. Impulssiostokset nostavat ruokakassin hintaa yllättävän paljon!
- Kalleinta ruokaa on pois heitetty ruoka.
-Puuroa (osta sitä halvinta ja muista katsoa aina KILOHINTA!)
puuroa syötte aamupalana ja iltapalana.
-Tee iso satsi keittoa, katso taas mikä tuote (liha, makkara tms) on edullisinta KILOhinnaltaan ja tee siitä se keitto.
-Tee itse leivät
-Juotte itse vettä ja jos kahvia kuluu niin vain aamukahvi. Lapsille luonnollisesti maitoa.
-Sinä ja miehesi pärjäätte yhdellä aterialla päivässä. Lounaalla syötte puuroa jos on tarvetta.
Kanankoivista, keitä ne (lisää mausteita mielesi mukaan mm suola, pippuri, sipuli, curry, valkosipuli, sitruuna ym...) poista nahka ja luut, pilko palat sopivan kokoisiksi ;) Siivilöi keittovesi ja käytä se kastikkeen pohjaan :D Suurusta jauholla (suurustamisen voi tehdä muun osuuden kiehuessa, kun laitat jauhoja kippoon ja lorautat kylmää vettä joukkoon ja sekoitat kunnolla ja kaadat sitä hiljalleen kastikkeen joukkoon ja annat hieman kiehahtaa)
megakattilallinen. Herneet on tosi halpoja ja vähän jauhelihaa ja sipulia joukkoon. Kerralla ei tätäkään tarvi syödä, vaan voi pakastaa ja syödä vaik kerran viikossa. Satsi saa olla siis tosi iso.
Makaroonia ja ketsuppia nimittäin saa kolmeksi viikoksi tuolla rahalla.
Tomaattikeittoa paseeratusta tomaatista?
Itseleivottuja sämpylöitä ja pannukakkua.
Perunamuussia ja kasvispihvejä.
Papumössöä.
Ja juoskaa tarjousten perässä! Kanittakaa kultakellot, myykää lastenvaatteita kirppiksellä, viekää kirjoja divariin, pyytäkää joltain 200 euroa lainaksi, ottakaa vippilaina, käykää kylässä syömässä ja kaivakaa kaapista jokainen jämä mitä löytyy.
nimim. entinen köyhä