ooO HELMIEN Ooo loppuviikko 33
Heipsan.
Tässä linkki alkuviikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11011585&p=1&tm…
Taas yksi työpäivä takana... Mahaa turvottaa ja närästää, mut kyllä tämä tästä, suihkun jälkeen olo on mahtava!
Anna-Liisa: pitkä on odotus edessä, mut toivotaan, et tulos ajallaan hyvä!
Sininenkirsikka: huijui... Jospa se oli vaan kerta eikä toiste vuotele...
No mutta. Piti aloittaa uus pino kun ei enää pysy matkassa teidän kuulumisten kanssa... väki aktivoitumassa...
Lupasivat sateita huomiselle. Toivottavasti tuo ilma puhdistuu sillä vähäsen.
No mutta. Nyt isännän kainaloon telkan ääreen hetkeksi ja sit unelle...
Luuk@ 13+5
Kommentit (26)
Heippa helmikuiset!
Olen seurannut aktiivista keskusteluanne ja nyt kun ensimmäinen merkkipaalu eli niskapoimu-ultran seula on läpäisty puhtain paperein, uskaltauduin vihdoin mukaan.
Neronjan kanssa ollaankin vanhoja tuttuja jo vuosien takaa ja Auriksen kanssa pinoiltu tuolla plussanneet lapsettomat -puolella.
Tässä vähän taustaa:
minä -80, mies-78, yhdessä vuodesta 2000, naimisissa 2005 asti.
Helsingissä asutaan
Esikoista odotellaan. Taustalla 2 keskenmenoa ja 4 vuotta yritystä. (siksi en siis aiemmin uskaltautunut ilmoittautumaan mukaan)
Kovasti on täällä keskusteltu alkuraskauden oireista. Kaksi aiempaa raskautta mulla oli ihan oireettomia, sikiö kuitenkin löydettiin vielä 11+1 elossa ja hyvinvoivana. Tää raskaus alkoi rv 5 verenvuodolla, joka päättyi vasta rv 12. Koko ajan tuli ruskeaa ja välillä punertavaakin tuhrua ja kamalat menkkakivut. Nallekarkiksi nimetty pikkuinen pysyi kuitenkin ihanasti mukana. Pahoinvointia oli alussa jonkin verran. Mä kuitenkin oksennan tosi harvoin ja raskausinkiväärivalmisteella nekin pahat olot pysyi ihan ok kurissa. Ei auta valittaa. Mieskin aina niin empaattisesti totesi että " mitäs läksit ;)" .
Nyt ekaa kertaa käytiin niskapoimussa niin, että löytyi elävä sikiö. Oli kyllä tosi jännää nähdä sen hyppivän ja pomppivan, hakkaavan nyrkeillään masua, tuntematta itse mitään. Hyvistä uutisista innostuneena tilasin sitten ekat vauvatavarat; ostin huuto.netistä 11 eurolla sitterin, kun kiva osui silmiin. Äippähousuja oli muutamat jo edellisten kesken menneiden raskauksien jäljiltä. Aika vaihtelevasti olen niitä käyttänyt. Kesähameista menee vielä muutama päälle ja nyt hellekeleillä ovat olleet paljon mukavampia kuin kuumat pitkät housut.
Töissä olen päiväkodissa erityisryhmässä. Työkaveri jäi just äitiyslomalle ja neuvoi ostamaan Bola -nimisen raskauskorun. Se kuulemma varsinaisen käyttötarkoituksensa lisäksi auttaa lapsia muistamaan, että mun masussa kasvaa vauva ja vähentää esim. raivokohtauksissa mahaan kohdistuvia iskuja. Onko teillä muilla korusta kokemuksia? Näytti ihan mukavilta ainakin noi mallit, mitä netistä löysin. Eikä olleet hinnallakaan pilattuja.
Teistä osa oli miettinyt jo talvihaalaria. Mä ajattelin pärjätä sillä äitiyspakkauksen haalarilla ellei kirppiskäynneillä tule halpaa ja kivannäköistä haalaria vastaan. Äitiyspakkauksen kuvia olen kuolannut netistä jo useampaankin kertaan. Pidän kovasti niistä väreistä. Makuupussin väritkin sopii hyvin niihin väreihin, mitä vaunuihin olen ajatellut. Ollaan sovittu, et yritetään ostaa kaikki muut vauvan tavarat mahdollisimman edullisesti ja käytettynä, niin sit jää rattaisiin ja turvakaukaloon enemmän rahaa. Ne on kuitenkin ne tavarat, jotka on eniten käytössä.
Rattaiksi olen miettinyt Teutonian spirit s3:sia. Tykästyin Y2K-malliin lastenhoitajana perheessä työskennellessäni ja kun täällä pääkaupunkiseudulla ei pahemmin tartte liikkua metsäteillä tai lumikinoksissa eikä meillä ole koiraa, joka vetäisi ne kumoon, pidän niitä tosi hyvänä vaihtoehtona. Lisäksi niihin saa adapterilla kiinni kaukalon, mikä helpottaa kauppareissujen tekoa. Auto mulla on kuitenkin pääsääntöisesti käytössä miehen harrastaessa hyötyliikuntaa pyöräilemällä töihin säällä kuin säällä.
Sellaisia mietteitä täällä. Kiva jos mahtuis mukaan, vaikka näin myöhään tulenkin.
Nonna ja Nallekarkki rv 13+2
Ja tervetuloa mukaan Nonna ja toivottavasti kaikki sujuu tällä kertaa loppuun saakka yhtä mallikkaasti kuin tähänkin asti, enkeleitä odotukseesi=)
Tervetulotoivotus myös Elnille=)
Iso kiitos kaikille tsempeistä, nyt jo omakin mieli vähän parempi kun yritän olla murehtimatta etukäteen. Täytyy nyt vaan seurailla tilannetta ja voihan olla että kaikki kääntyy parhain päin eikä mitään vikaa löydy pikkuisesta.
Jaksamista päänsäryn kanssa kamppailevalle Sarandiinallen toivottavasti jotain helpotusta löytyy kurjaan vaivaasi!
Mauii, kyllä vaan seinäjoella kävin ja tämä arvon rouva oli iältään n. 50-55 ja koko ajan oikein tyly käytökseltään. Osaston ylikäälärinä vielä toimii naistentaudeissa eli saattaa olla kyse samasta henkilöstä...Toivottavasti ei tarvi koskaan enää kyseisen lääkärin kanssa samaan huoneeseen joutua! Tsemppiä uusintaultraan sinulle=)
Hui mikä kokemus Sininenkirsikka, toivottavasti vuoto loppuu pikimmin ja oli täysin harmitonta!
Jonttu, tilasin sen kuuntelevauvaa-sivuilta. Toinen joka myy samaa doppleria on perhelahjat mutta siellä toimitusaika pidempi ja olen lukenut että toimitukset tuppaa luvatustakin ajasta venyä. Kympin halvempi olisi ollut siellä.
Väsymyksestä, en enää itse kärsi niin hillittömästä kuin aluksi mutta kyllä edelleen väsyy helpommin kuin normaalitilanteessa. Mutta nyt pärjää hyvin jo ilman päiväuniakin vaikka joskus ne tulevatkin tarpeeseen=) Hemoglobiini on mullakin laskusuunnassa mutta vielä kuitenkin 126 mutta jossain veiheessa varmasti se tuo mukanaa väsymystä kun tuosta vielä tippuu ennenkuin rautatabuja voi syödä.
Anna_Liisalle jaksuja tulosten odotteluun ja toivottavasti saat helpottavia uutisia=)
Suan, se oli Sininenkirsikka jolla oli ellut vuotoa, en minä eli taisit iltamyöhäisella sekoittaa nikit=)
Täällä olisi merkkinat tänään ja sinne täytyy suunnata kun esikoinen niin kovasti odottaa. Sateiselta tosin näyttää sää ainakin vielä, ihan kuin syksy olisi tullut kertaheitola. Toivottavasti säät kuitenkin vielä hellivät meitä hetken ennen pitkää ja pimeää syksyä vaikka sekin ihanaa aikaa onkin=)
Rentouttavaa viikonloppua kaikille!!
p02p06 ja pikkuinen 13+6
p02p06, anteeksi kun sähelsin nimimerkkien kanssa. Ehkä seuraavalla kerralla meneekin sitten taas oikein päin..
*juoksee kaappiin piiloon*
Suan
14+2
Nukuttiin esikoisen kanssa vähän liian pitkään, kukkui yöllä pari tuntia hereillä niin otti aamusta sitten takaisin. Nyt särkee pää..
Nonna, terve tuloa mukaan! Tänne mahtuu! Käyhän esittelypinossa laittamassa tietosi.
p02p06: Voi kauhistus mikä kokemus! Ne on ne lääkärit joskus aivan hirveitä, unohtavat että potilaat ovat ihmisiä eikä vain tapauksia. Toivottavasti pienellä on kaikki hyvin, ja toivottavasti et törmää kyseiseen lääkäriin enää!
Suan muistaakseni kyseli liikkeistä? Esikoisen kanssa tunsin hentoja hipaisuja ensimmäisen kerran viikoilla 14 - 15, eli hyvin voi tuntea jo. Esikoinen oli aikamoinen menijä, möyri ja potki koko raskauden läpi, ja istukka ei tosiaan ollut tiellä. Lapset ja raskaudet ovat erilaisia, mutta ihan hyvin voit jo tuntea jos sattuu sopiva asento.
Kelläs se oli vuotoa ollut, Sininenkirsikka? Voimia ja jaksamista! Onneksi kaikki oli hyvin, toivottavasti ei enää vuoda.. Se säikäyttää aina. Mulla oli esikoisen aikana vain pientä tuhrua silloin tällöin, mutta silti aina sydän pomppasi kurkkuun.
Mitäs muuta, eipä juurikaan mitään. Kaksi viikkoa ja sitten töihin.. Tuo vatsa alkaa näyttää vähän siltä, että varmaan joutuu aika pian kertomaan pomolle. On tällä kerralla kasvanut paljon nopeammin, tai esikoinen venytellyt valmiiksi niin nyt kasvaa helpommin. Tiedä häntä..
Mrs.Marple rv 12+2
Mä mokailen tän koneen kans. Tää on nyt sit kolmas kerta, kun yritän viestitellä, oon nähtävästi liian pitkään kirjoitellu ja sit se vaan häviää, mut nyt aion kopioida niin ei sit häviä.
Mulla on ollut painajaismainen viikko takana. Viime perjantaina saimme ilouutisen, että odotan kaksosia. No parin tunnin onnen jälkeen alettiin epäileen sikiön virtsarakon poikkeavuutta, kun on tosi iso eikä tyhjene. Piti saada heti käynti keskussairaalaan, mutta menikin maanantaihin. Se oli kyllä kamala viikonloppu. maanantaina sit alettiin epäillä sikiöllä uretraläppää ja se ei hyvää siinä vaiheessa tarkoittanut. Otettiin yksityisesti yhteyttä toiseen keskussairaalaan, jossa tästä tutkimuksia ym. Sieltä kehotettiin ottamaan lapsivesinäyte ja odottamaan 16-18 viikoille.,jos läppä aukeaisi. ja ne lähetti jotain tietoa tästä erittäin harvinaisesta poikkeamasta. Torstaina (eilen)olin omassa keskussairaalassani ja lääkärini oli sitä mieltä, että osakeskeytys olisi parasta tehdä ensi viikolla (14vkoa), heti kun lupa tulee, eikä siirtää kromosomien tutkimiseen. kesustelin myös lastenlääkärin kanssa ja hän ei antanut toivoa, että A-sikiö selviää enää synnytyksen jälkeen. No, anoimme lupaa Teolta osakeskeytykseen.
Eilen illalla mieheni laittoi vielä viestin toiselle lääkärille ja kertoi mihin olemme nyt sitten päätymässä ja kiitti siitä, että saimme edes jotain tietoa asiasta. Tänään saimme heti aamulla viestin, että lääkäri ei halua liikaa vaikuttaa päätökseen, eikä arvostella toisen lääkärin lausuntoa. Hän lähetti artikkeleita, joissa sikiöillä joilla normaalit kromosomit, tilanne lauennut viikkoon18-20 mennessä ja syntynyt ihan terveitä lapsia. (siis osalle tapahtunut näin) Tämä on erittäin harvinainen poikkeama, joten hän lähetti tutkimuksia, mitä tapahtunut maailmalla. Vielä oli lisännyt, että osakeskeskeytyksen riski 14 ja viikkojen 17-18 välillä ei ole merkittävä. (Sen tiedämme että voimme menettää myös toisen jos huonosti käy.) hän oli myös pyytänyt, että lääkärini ottaisi häneen yhteyttä.
Tiistaina pitäs olla osakeskeytys, ja mulla pitäisi olla toinen lääkäri, niin saan lisää näkökulmaa asiaan.
Sen lääkärit sanoivat, että tämmöinen harvinainen tapaus on harvinainen ja vielä se äiti odottaa kaksosia. Jos odottaisin yhtä tämä päätyisi ilman muuta kromosomien selvittämiseen asti.
tää on ollut hirveätä, kun tietoa vähän ja sekin vähän eriävää.
Viikko on tullut itkettyä, mutta nyt tuntuu siltä, että yritän ottaa rauhallisesti ja miettiä vasta ensi tiistain jälkeen lisää. otan selvää ton osakeskeytysriskin noiden viikkojen välillä.
Vaikeita päätöksiä!!
Kaikille odottajille onnellista odotusta.
Anna-liisa sanoiko ne sulle , että pikatestin tulos tulee kolmessa päivässä ja sit tarkempi/laajempi myöhemmin?
Perjantaita kaikille.
Kyllä teillä on ollut murheita ja syvää mietintää oikein pohjamutia myöden.En laita nikkejä etten vahingossa sekoita niitä. Voimia kaikille!
Minäkin sitten olin yöllä niin peloissani etten pitkään aikaan.
Söin vähän iltapalaa kun olin lapset laittanut unille ja tunsin siinä seisoessani kunnon viiltämisen vatsassa oikealla puolella. Vasta tunnin päästä menin vessaan kun olin nukkumaan menossa ja kyllä hyppäs sydän kurkkuun; pikkuhoususuoja oli aivan veressä, olin vuotanut. Vielä pyyhkiessä paperiin tuli pieni hyytymä ja olin varma, että vauvan loppu lähestyy. Talo oli hiljainen , mies tietysti töissä ja pimeässä ajatukset ja pelot moninkertaistuvat. Menin samantien sänkyyn puhelimen kanssa. Vatsassa tuntui viiltoa ja pientä jomotusta mutta ei sitä pahaa mitä pelkäsin, että saan valtavat vuodot ja keskenmenon kun lasten kanssa keskenään enkä voi mihinkään yksin lähteä omalla autolla. Nukahdin kai kahdelta. Yö meni rauhassa. Aamulla normaali koulu/eskari/tarharumba. Kivut oli poissa mutta semmosta tuhrua tullut. Lepäsin iltapäivällä pari tuntia.
En käynyt missään näytillä kun ei siellä mitään voida. Täytyy katsoa maanantaina pitääkö käydä ultraamassa. Ei ole missään raskaudessa ollut mulla vuotoa että siksi pelästyin kun olen semmonen vuotajatyyppi ettei se lopu kun alkaa.
Anteeksi, että täällä vaan huolia käyn kertoilemassa. Ekaa odottavat eivät saa sitten pelästyä, mutta missäs sitä kertoisi ellei täällä muille samassa tilanteessa oleville.Nautitaan päivä kerrallaan ja ollaan hissuksiin leväten.
Hurjan paljon onnea uusille odottajille. Upea juttu ja hieno tunne nähdä omin silmin ultrassa.
ja jaksamista kaikin tavoin! Teillä on ollut hirvittävän raskas viikko ja nyt pitäisi näin vaikeita asioita päättää - asioita, joista lääkäreilläkään ei ole varmaa tietoa. Toivottavasti tiedon määrä lisääntyy ja mahdollisuudet ja päätökset sitä kautta vahvistuu. Täältä lähetän aimo kasan lämpimiä ajatuksia ja toiveita siitä, että kaikki menisi parhain päin. Voimia, voimia!
Oma elämä on vähemmän valituksen arvoinen oikeisiin haasteisiin verrattuna, mutta päänsärky on jatkuvaa, aamusta iltaan vaivaa aika ankarasti ja kävin jo mielessäni raskausmyrkytyksen oireita (vaikka raskausmyrkytyshän ilmeisesti on uhkana vasta vkolta 20 lähtien, mutta näin se pää toimii, kun miettii kaikenlaista..). Mies oli jo soittamasssa neuvolaan, että jospa olisi jotain lääkettä, jolla jatkuva särky saataisiin helpottumaan, mutta minä poden tällaista ei-valiteta-turhasta - syndroomaa, kun pitäisi lähteä lääkärille vaivoja esittelemään. Työpäivät ja normaali elämä jäävät molemmat ihna torsoiksi, kun ei pysty oikein mitään tekemään, joten sairasloma on edessä, jos tämä ei pian lopu. Tämä lienee jotain hormonaalista perua?
Pari supistustakin on yllättänyt, kun olen noussut istuma-asennosta seisaalleen, sekin on outoa ja erikoista, kun esikoisen kanssa supistukset tuntuivat ensimmäistä kertaa raskausaikana vasta käynnistystabletin jälkeen...Onko muilla tuntunut? (ja raskaanaolevan peruskysymys: onko normaalia?...)
Nyt omat turhanpäiväiset valivalit loppuu, tsemppiä niille, jotka sitä nyt eri-tyi-ses-ti tarvitsevat ja olkoon viikonloppu hyvä ja ihana meille kaikille :)
Saran
14+3
Täällähän on monella ollut murhetta... Toivottavasti kaikki kääntyy parhainpäin. Iituli, teinä odottaisin viikolle 17-18, koska osakeskeytyskin riski toiselle. Jutelkaa vielä lääkärien kanssa ja harkitkaa asiaa.
Me käytiin tänään tai siis eilen perjantaina ultrassa ja siellä kaikki oli hyvin. Ultraaja vain säikäytti meidät perusteellisesti. Halusi eka ultrata alakautta ja ei löytänyt koko kohtua sieltä. Edellisissä raskauksissa kohtu löytyi heti alakauttakin. Sitten vatsan päältä löysi hyvin, mutta alkoi heti ottamaan mittoja ja rämpäämään ultralaitetta, ennekuin ehdin tajuta onko lapsi edes hengissä. Siihen lisänä se, että olin nähnyt edellisen yön painajaisia, jotta lapsella on jokin vika tms... Mutta ihanaa et kaikki oli hyvin ja istukka takaseinämässä. En ehtinyt olla edes pettynyt, kun en niitä kaksosia odottanutkaan, kun säikähdin...
Mikäs siinä on, että hajut etovat aivan kamalasti? Olen sairaalassa töissä, joten ihmiseritteiden hajuihin olisi pitänyt tottua. Edelleen oksettaa yks haavan haju:(((
Odotan edelleen innolla pirteää, energistä oloa. Milloinkahan se palaa?
t.Amanda ja touhu 12+6 (muistaakseni)
Aamutoimet odottaa mutta yhtäkkiä tulin Iitulille toivottamaan voimia ja tsemppiä raskaiden asioiden miettimiseen ja päätöksen tekoon!! Toivotaan että saatte lisää tietoa mikä auttaisi teitä päätöksenteossa.
Viidestoista viikko alkoi, mihin aika menee tätä vauhtia!? Ennenkuin huomataankaan niin jutustellaan täällä synnyttämään lähtemisestä=D
Nyt olen suhteellisen levollisin mielin taas nauttinut ihmistaimesta masussani, kaikki selviää varmasti aikanaan. Ensi viikolla pitäisi dopplerin tulla niin saa seurailla siten niitä sykkeitä. Ainoa huono puoli tässä dopplerissa on se että se ei automaattisesti sykettä laske. Vuokralle olisi saanut näytöllisen mikä sen tekee mutta täytyy katsoa miten itse saa laskeskeltua.
Nyt on mentävä taasen=)
p02p06 ja masu-ihme 14+0
iitulii: voimia ja jaksamista vaikeaan päätöksen tekoon!
tyttötiimi: voimia sulle!
Jaksamista päänsärystä kärsiville!
Tervetuloa uudet mukaan!
(.) verenvuoto on vähentynyt ja melkeinpä loppunut jo, ONNEKSI! Pientä tuhrua tulee vielä pyyhittäessä paperiin, mutta ei mitään sellaista kuin silloin torstaina. Olo muutenkin suht hyvä, närästää niin kuin ennenkin ;) Mitään kipuja ei vuodon aikana ole ollu.
Tänään ois tarkotus mennä esikoisen kanssa Mikko Perkoilan lasten konserttiin. Me vain kahden :) Katotaan kuinka viihtyy, kun musiikista muuten tykkää kovasti.
Viikonloppuja kaikille!
t:sininenkirsikka ja kuopus 16+1 (niin ne viikot vaan etenee)
Toivon sydämeni pohjasta voimia kaikille joilla on vaikeaa!! Toivottavasti kaikki asiat järjestyisivät parhain päin.
(.) Oltiin eilen lintsillä. Mä pitkään pohdiskelin joidenkin laitteiden kohdalla sitä että miksiköhän ne on kielletty raskaana olevilta. Sitten sain oivalluksen ja tajusin, että joidenkin laitteiden kohdalla niillä kielloilla varmasti tarkoitetaan niitä raskaana olevia naisia joilla mahaa on jo paljon. Mitäs olette mieltä? Tottakai ne laitteet, joissa puomit tulee juuri mahan päälle ja painaa siitä, niin ne ovat pahaksi myös tässä vaiheessa. Pahimmat laitteet kiersin siis kaukaa.. Kävin niissä tylsemmissä, vuoristoradassa, vekkulassa, maisemajunassa yms.
Eilen sukulaiset saivat tietää.. Kaikki olivat todella innoissaan ja liikuttuneita. Olen meidän lähisuvun ensimmäinen " lapsi" joka saa nyt oman lapsen. Jos joku mun pointin tajusi. Helpotti kuulla että kaikki ovat ihan mukana koko odotuksessa. Kaikki alkoivat heti kaivaa vanhoja tavaroita esille ja tutkiskelemaan eri tavaroiden hintoja internetissä. =)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!
Ajattelin kysyä josko pääsisin neuvolaan kuulemaan sydänääniä. Ei siitä ole kuin pari viikkoa kun olin, mutta jotenkin tuntuu että pitäisi päästä. En minä tiedä.. Kai tämä epäily ja muu vastaava vain kuuluu kuvioon mukaan. Pitäisi vain luottaa että kaikki menee hyvin.
Suan
14+3
Voimia teille joilla vaikeuksia raskauden kanssa.
Eli meidän uusinta-ultra oli positiivinen kokemus. Vauva oli nyt 5,6 cm (pää-perämitta). Edelleen on 4 päivää pienempi kuin lasketun ajan mukaan, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Ja yliaikaseksihan nuo on edellisetkin lapset menneet. Niskapoimu 1,4mm ja riskiseulan vastaus 1:3200. Vielä kun saisi tämän päänsäryn ja kuvotuksen pois.
Tyttötiimille ja oliko kirsikka, joilla oli ollut vuotoa.tsemppiä teille, toivottavasti vuoto ei ole jatkunut. Ystävälläni vuoteli useaan otteeseen raskauden aikana, ei siihen syytä osattu kertoa, mutta kaikki meni kuitenkin onneksi hyvin. Muistan kyllä, että kovasti jännitettiin silloin.
Nonnalle tervetuloa joukkoon. Onnea pitkän yrittelyn jälkeen vauvauutisesta. oli ihana lukea mitä kaikkea olit jo miettinyt vauvaa varten.
P02p06 Kun olin keskussairaalassa torstaina pyysin lääkäriä mittaamaan vauvojeni sykettä, niin hän melkein suuttui minulle. Hän sanoi, että niitä ei kuulu mitata ja mitään vaihteluväliä sydänäänille ei ole. Mutta kun edellisiä raskauksiani muistelen niin äinä on laskettu pulssi. Nyt ei kuulemma enää mitata, koska se ei kerro mitään. eli ole vaan rauhallisin mielin pulssin suhteen. Mut se on kyl harmittavaa, kun tietoa on niin erilaista eikä tiedä ketä uskoisi.
Mun ystävä lähti tänään synnyttämään ja tämän ilouutisen hyötä tuntuu taas, että tämä oma tilanne alkaa ahdistaan.
Tuntuu niin epätodelliselta tää painajainen, kun ei tiedä ketä uskoa.
Tapahtusta niin, että tiistaina kaikki olis ok!
Nauttikaa ihanasta lämpimästä alkavasta syksystä!
Voimia kovasti Iituliille ja tyttötiimille!!
Ja tervetuloa joukkoon Nonna80! Meillä muuten on nuo Teutonian spirit s3-vaunut esikoisella ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen. Nyt kun meille lapsille tulee ikäeroa 1v 8kk, pitänee varmaan hankkia kaksostenrattaat, vaikka saahan noihin Teutonioihin sen seisomalaudan. Taitaa vain esikoinen olla vielä niin nuori ettei siinä kyllä pysy...No, aika näyttää.
Meillä oli eilen np-ultra ja l.a. siirtyikin maaliskuun alkuun, mutta haluaisin silti olla täällä helmikuisten seurassa, kun tämä porukka on tullut jo aika tutuksi lueskeltuani teidän juttuja jo pitkään. =) Ja esikoinenkin syntyi aikoinaan rv 38 eli eihän sitä tiedä jos vaikka tämä toinenkin päättää tulla maailmaan jo helmikuun puolella. Kaikki oli siis kunnossa tuolla np-ultrassa, vaikka jännitinkin etukäteen hirveästi että onko siellä kohdussa enää mitään - kaikki raskausoireeni (pahoinvointi, turvotus, närästys, väsymys..) kun katosivat jo n. pari viikkoa sitten ja nyt olo on kuin ei raskaana olisikaan. No hyvä näin, tällä erää...Nyt voidaan rauhallisin mielin kertoa sukulaisille ja ystäville pienokaisen tulosta. =)
T:Kassiopeia rv11+5 (ent. rv13+1)
Moi pitkästä aikaa!
Viikot vaan vierii. Eipä mennyt ekaa odottaessa aika näin nopeasti...;)
Ihan alkuun kovasti tsemppiä Iituliille, Tyttötiimille, Anna-Liisalle, Sinisellekirsikalle, P02p06:lle. Toivottavasti teidän kaikkien vastoinkäymiset ovat pian ohi ja pääsette nauttimaan täysillä raskausajasta.
Sarandiina: Kurja juttu, että sulla tuo päänsärky vaan jatkuu. Mulla on kanssa ollut paljon päänsärkyjä tän raskauden aikana, ja kieltämättä ne vähän huolestuttaa. Verenpaineet ym. ovat kuitenkin olleet aina ok, joten mistä lie johtunee? Hormoneista, helteistä, väsymyksestä, en tiedä.
Liikkeistä: Esikoista odottaessani tunsin liikkeet muistaakseni viikolla 17. Silloin oli istukka kohdun takaseinässä. Nyt istukka on edessä. Pari kertaa ole kuvitellut tuntevani jotakin liikkeiden tapaista, mutta ihan yhtä hyvin ne voivat olla jotakin muutakin. Periaatteessa liikkeet voisi tokalla kertaa tunteakin jo nyt, kun tunsin ne ensimmäiselläkin kerralla suht aikaisin. Mutta enemmänkin luulen, että tällä kertaa menee pidempään, koska kaipa tuo istukka aika tehokkaasti ne alkuaikojen pienet liikkeet vaimentaa.
Huh, olen aivan hermoraunio tuon esikoisen kanssa. Sillä on nyt todella suuria nukahtamisvaikeuksia ja sekä päivä- että yöunet ovat menneet aivan hulinaksi. Tilanne on jo niin paha, että täytynee ottaa asia puheeksi neuvolassa. Päikkärit jäävät kotioloissa säännönmukaisesti nukkumatta, vaikka lapsi on ihan poikki (hoidossa nukkuu sitten uupuneena 1,5-2 t, mikä taas luultavasti vaikuttaa illalla nukahtamiseen). Normaalisti tyttö on nukkunut yöunet noin klo 20-07, mutta nyt saattaa kukkua lähemmäksi kymmentä ja silti herätä heti kuuden jälkeen. (Sänkyyn viedään siis edelleen aina klo 20-20.30.) Aivan liian vähille jää 2 v 10 kk vanhan tytön unimäärä /vrk, ja sen kyllä huomaa. Tokihan hyvin nukkuville lapsillekin tulee huonomman unen kausia, mutta tästä alan jo ihan oikeasti olla huolissani, kun tilanne on jatkunut viikkokausia. Kaikki keinot on kokeiltu, jotta lapsi alkaisi taas nukkua riittävästi. Josko aika sitten auttaisi... Kunhan nyt ennen helmikuuta saadaan tilanne taas normaaliksi.
Omaa vointia tässä ei ole ehtinyt paljon ajatellakaan, vaan hyvin vähälle huomiolle on jäänyt koko raskaus. Väsynyt kyllä olen, ja pahoinvointiakin on edelleen päivittäin. Mahakin on kai kasvanut, mutta kun alkuaikojen turvotus on tiessään, niin halutessaan tuon masun saa tavallisilla vaatteilla vielä melkeinpä näkymättömiin.
Mukavaa viikonlopunjatkoa kaikille!
Uupuneena,
Lumileopardi rv 16+0
iituliille kovasti voimia! Teillä on todella vaikea tilanne edessä!
Monella on ollut verenvuotoa. :( Toivotaan, että kaikilla raskaudet kuitenkin jatkuu ja etenee onnellisesti loppuun asti!
Anna-Liisalle voimia testitulosten odotteluun!
Nonnalle tervetuloa! Käyhän laittamassa esittely helmisten esittelylistaan. Päivittelen listaa ensiviikolla.
Sarandiina on kärsinyt kovista päänsäryistä. Kyky ihmeessä neuvolasta, että saisit jotain apua noihin koviin päänsärkyihisi.
Kassiopeia ei se ole niin tarkkaa, mun puolesta saat hyvinkin olla tässä pinossa. :)
Hohoijaa! Tähän aikaan illasta alkaa jo taas nukuttaa taidan painua unten maille. Huomenna vietämme miehen kanssa 1vee hääpäivää. :)
mantelipulla ja " taapero" 16+1
Taas on huonoja uutisia ja hyviä kyllä kanssa. Pissa oli labrassa puhdas. Nyt menee raskaudessa kaikki hyvin mut muuten sit kaikki päin P:tä.
Mieheni isä kuoli perjantaina. On ollu aika raskas viikonloppu.
Töissä on ongelmia työkavereiden kanssa. Pomo on luvannut helpommat hommat mutta kukaan ei suostu tekeen mun töitä ja antamaan omia helpompia töitään mulle. Ilmotin töissä et on kotona muitakin huolia..
Luottamusmies yrittää hoitaa mun asioita nyt. Mukava olla mulkoiltavana töissä. Onneksi löytyy niitä ymmärtäjiäki. Tiistaina pitäs mennä töihin mut taidan hakea sairaslomaa. " Onneksi" on lentsua. Jos nyt ei nouse stressistä verenpaine niin millon? Onko muilla noin ääliöitä työkavereita?! Mun työkaverit on kolmikymppisiä miehiä. Miesvaltasella alalla ei oo aina herkkua. Jopa siinä oli valitusta taas..
Vauvamasu kasvaa kovasti. Hautajaisissa näkee sit miehensuku mikä on tilanne.
Ihana kun syksy saapuu. Jään tosin sorsastusleskeksi..
Muuten se on tosi kaunis vuodenaika.
Jaksamisia kaikille, Siirikki ja napero 15+1
Täällähän on ollut vastoinkäymisiä monella =(. Sydämestäni toivon kaikille jaksamista ja voimia tulevaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Ilmakin saatiin vähän viilenemään. Eilen piti jo fleecetakkia kaivaa päälle. Nyt näyttäs aurinko paistavan, mutta lieköhän lämmintä..
Nonnalle ja muillekin onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
Sarandiina: sain lääkäriltä ohjeen ottaan kovaan päänsärkyyn parasetamolia 2tabl/1-3 päivässä.. Mutta toisaalta mulla ei särky ole päivittäistä..
Suan (muistankin sut tuolta kuumeilijoista), voi hyvinkin olla mahdollista että tunnet jo liikkeet. Onhan se tietenkin vaikea tunnistaa niitä, kun ne on vielä niin hentoja. Käsittääkseni liikkeet tuntuvat " paremmin" jos istukka on juuri takaseinässä.. Korjatkaa jos olen väärässä. Itellä liikkeet alkoivat tuntumaan jo 13+6 lähinnä muljahduksina (kova voltin heittäjä =)) ja yleensä illalla nukkumaan mennessä. Nyt oli 3 päivää ihan hiljasta, meinasin jo huolestua. Mutta nyt aamulla masukki ilmoitteli olemassa olostaan. Onko muilla uudelleensynnyttäjillä tuntunu liikkeitä?
Oma olotila on tällä hetkellä hyvä. Raskaus menee tässä vähän sivussa, kun on tuo poika vielä niin pieni, että vaatii kaiken ajan ja huomion. Nyt hän on tässä opetellu kävelemään ilman tukea =). Pesänrakennusvietti tai hävitysvimma on jo alkanut. Kaappeja oon tyhjentänyt urakalla. Ja 4D-ultrakin tuli varattua. Pojan aikana en käyny, mutta nyt tuntuu että haluan nähdä miten masukki voi.. Mites onko kukaan muu ajatellu menevänsä?
Mutta nyt ruoanlaitto kutsuu.. Masunkasvattelua kaikille!
Niin ja Mantelipullalle oikein hyvää " paperihääpäivää" =)!
Minni-äinen ja masukki 15+3
Minuutti kirjoitukseni jälkeen tänne olikin sitten ilmestynyt myös loppuviikon keskustelu joten kirjoitan sen nyt sitten tänne uudestaan..
Iltaa..
Mulle tuli vaan mieleen että voisiko olla mahdollista tuntea pieniä liikkeitä jo tässä vaiheessa raskautta kuin minulla on? Eli viikkoja on nyt siis vasta 14+1 ja kuitenkin ensimmäinen raskaus meneillään. Olen meinaan aika varma että olen tämän päivän aikana, nyt varsinkin illalla tuntenut muutaman kerran jonkun pienen liikkeen. Kuin kuplintaa.. Ja istukka on kuitenkin takaseinässä. En minä vaan tiedä, voiko niitä millään vielä tuntea. Blaah..
No, voihan se olla että mieli tekee omia tepposiaan, mutta kovin todelta se tuntui.. En sitten tiedä.
Onnea hyvistä testituloksista niille joilla sellaisia oli ja toivottavasti p02p06 tuo vuotosi oli vain jotain täysin harmitonta.
Nyt taas unten maille pikkuhiljaa että jaksaa huomenna taas aamulla heräillä.
Meillä on huomenna jännät paikat, kun laitettiin keskiviikko iltana kortit sukulaisille menemään jossa ilmoitettiin vauvan tulosta ja huomenna ne kortit on sitten jo perillä. Vähän jännittää minkälaisia reaktioita tulee.. =) Uskon että kuitenkin ihan positiivisia.. ja puhelin on ainakin käytössä sitten huomenna. Pitää varmaan ladata akku valmiiksi kun ihmiset sitten soittelee..
Suan
14+1